Paard reageert niet op been en als ik beloon staat hij stil.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leon10tje

Paard reageert niet op been en als ik beloon staat hij stil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:00

Ik heb sinds pas een hele lieve verzorgpony gekregen echt een schatje!Hij is een haflinger.Allen met rijden deed hij echt raar..Maar misschien komt het omdat ik even niet met die hulpteugels reed waarbij ik hem meer bij hem zelf houd zichmaar,omdat hij anders een soort van huppel pasjes maakt.Maar hij reageert dus niet goed op been en ik heb geprobeerd om wel consequent te zijn.Maar als ik hem beloon als hij het goed doe valt hij gelijk terug en gaat hij gelijk stil staan.En hij had me wel een heel klein beetje uitgeprobeerd natuurlijk toen ik wou gaan galloperen wou hij dat niet maar daar had hij zonder hulpteugel ook wel moeite mee.

Maar wat dus mijn vraag is:
- wat doe je als je paard niet goed op je been reageert
- en als je stopt met bene geven gelijk stil staat
- en als je wel been en tik geeft het maar 1 rondje vol houd uit luiheid
- als je paard beloond als hij het goed doet gelijk stil gaat staan

Haha hoop op antwoord!Groetjes :D

Jenny_S

Re: Paard reageert niet op been en als ik beloon staat hij stil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:44

Ik heb dit ook gehad met mijn paardje
zodra ik riep 'braaf' dacht mevrouw oh ben klaar en gelijk de rem er op haha

tips die ik heb gekregen met slecht aan been: tempowisselingen rijden, stap-draf-stap steeds een aantal pasjes ook van halt naar stap. zodat je paard allerter word.

paard belonen en bij een stop direct been geven, dus het halthouden voor zijn.
en ook altijd blijven doorrijden bij belonen

succes

lx3

Re: Paard reageert niet op been en als ik beloon staat hij stil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:38

- wat doe je als je paard niet goed op je been reageert
Tempowisselingen rijden en vooral niet continu blijven drijven. Been en even los. Been weer even los. Wanneer de rem er op gaat, gewoon even flink gas, en op het moment dat het gas er dan even op zit. Zélf een keer gaan stappen. Zo veel afwisselen in tempo
- en als je stopt met bene geven gelijk stil staat
Hetzelfde als hierboven
- en als je wel been en tik geeft het maar 1 rondje vol houd uit luiheid
Geen hele ronde achter elkaar hetzelfde tempo. Tempowisselingen en vooral op laten letten en bezighouden met deze oefeningen.
- als je paard beloond als hij het goed doet gelijk stil gaat staan
Niet met je stem proberen te belonen, maar met een aai over zijn hals. GoedZOOO en HOOO, willen ze nogal eens onduidelijk vinden.
Op het moment dat je dit al doet, zou ik hem gewoon even flink op zijn plek zetten, ( op een verantwoordelijke begripvolle manier voor je paard)

MITS, je zeker weet dat dit niet aan zijn optoming kan liggen.