Tegen de hand of last van de rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shaun93

Tegen de hand of last van de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:57

Ik rijd al een tijdje tegen een probleem aan.
Een tijd geleden is ze geopereerd aan een cyste en tumor aan de baarmoeder, na een halfjaar rust zijn we rustig begonnen met opbouwen.
Eigenlijk sinds die tijd komt ze voornamelijk met rijden steeds tegen de hand. Op dit moment heb ik wekelijks les om mij hierbij te helpen.

Als ik de teugels op maat neem en wat been geeft zakt ze mooi op mijn been, maar meteen na 10 seconden in deze houding te lopen knalt ze haar hoofd zo hoog mogelijk de lucht in. Wat ik van mijn instructrice moet doen is vooral buitenteugel en been omdat zei juist de binnenteugel vastgrijpt. Als zij weer zakt wordt ze beloond met een ontspannen hand. Na 10 seconden gaat weer het hoofd de lucht in, en dit wel een half uur lang. (Je kan je wel voorstellen dat je hier heeeeeeel ongeduldig en depressief van wordt, terwijl je weet dat ze er moeite mee heeft). Maar elke keer als het hoofd de lucht in komt wordt ze steeds sterker en sterker omdat ze mijn manier door heeft om haar weer op een rustige, onspannen manier naar beneden te krijgen.

Ik kan goed merken als ze er echt moeite mee heeft, dan is ze aan het kreunen en voel je haar werken. Maar vaak zoekt ze ook dingen om eronderuit te komen. Heeft ze haar hoofd in de lucht, oren recht vooruit en haar blik staat ook die kant op gericht.

Het vreemde is, als ik haar een keer goed zeg maar 'op haar donder geef' is het ook afgelopen. Dan loopt ze en gaat ze er minder tegenin dan als ik mijn geduld bewaar. Ik voel me onwijs schuldig en vervelend als ik dit elke keer weer moet doen, het moet toch op een andere manier kunnen!?
Het vreemde is dat als ik haar niet een keer een tik geef ze steeds erger doordramd en sterker wordt.

Overgangen naar de draf, galop en overgangen terug komt ze ook in verzet tegen de hand. Dit heb ik al beter opgelost. Met een opbouwende beetje duwende zit blijft ze netjes aan de teugel en komt niet tegen de hand. Maar als ik haar erdoorheen heb gereden is ze na een halfuur enorm goed en hard aan het werk en komt nauwelijks meer in verzet.

Zou ik dan een probleem vormen kwa zit of aanpak, of zou ze last hebben van haar rug? Deze vragen gaan al weken en maanden door mijn hoofd. Zelf is het natuurlijk ook niet motiverend meer om te rijden.

Help :+ Iemand tips ?

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:51

Als ik dit zo lees, zou ik even overwegen om even naar zijn zadel/rug te laten kijken, en eventueel een tandarts.

Toch weet ik wat je voelt , ik heb dit namelijk ook gehad:

shaun93 schreef:
Het vreemde is, als ik haar een keer goed zeg maar 'op haar donder geef' is het ook afgelopen. Dan loopt ze en gaat ze er minder tegenin dan als ik mijn geduld bewaar. Ik voel me onwijs schuldig en vervelend als ik dit elke keer weer moet doen, het moet toch op een andere manier kunnen!?

Bij mijn paard was het echt dominantie. En inderdaad, even flink op zijn plek zetten en het was klaar.
Ik voelde me ook altijd schuldig, maar het is nu, op een enkele keer na over..(ook het zadel is nagekeken en de tandarts komt 1 x per jaar, minimaal)
Ook zijn hoofd de lucht in met als gevolg steigeren.
Dit was bij mij niet zo met met kort nageeflijk rijden, maar uit het niets of bij een nieuwe oefening. Iedere keer een andere reden. Zelfs als hij schrikt of met spelen in de paddock steigert hij veel. ( uit lolligheid)

Als je pijn uitgesloten hebt, dan blijft het toch echt bij aanpakken.

Toch valt me in jou verhaal iets op.
Je bent aan het opbouwen zeg je.
Dan kan het zo zijn dat zijn spieren vrij verslapt zijn geworden door een half jaar stilstaan. dat is voor een paard namelijk best lang, en de spierontwikkeling stop dan en gaat zelfs achteruit. hierdoor kan het zo zijn dat hij pijn voelt door verzuring of spierpijn waardoor hij dit gedrag vertoont. Misschien ens met bijzetjes longeren om te kijken of hij hetzelfde vertoont? En

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 08:16

lx3 schreef:
Als ik dit zo lees, zou ik even overwegen om even naar zijn zadel/rug te laten kijken, en eventueel een tandarts.

Toch weet ik wat je voelt , ik heb dit namelijk ook gehad:

shaun93 schreef:

Bij mijn paard was het echt dominantie. En inderdaad, even flink op zijn plek zetten en het was klaar.
Ik voelde me ook altijd schuldig, maar het is nu, op een enkele keer na over..(ook het zadel is nagekeken en de tandarts komt 1 x per jaar, minimaal)
Ook zijn hoofd de lucht in met als gevolg steigeren.
Dit was bij mij niet zo met met kort nageeflijk rijden, maar uit het niets of bij een nieuwe oefening. Iedere keer een andere reden. Zelfs als hij schrikt of met spelen in de paddock steigert hij veel. ( uit lolligheid)

Als je pijn uitgesloten hebt, dan blijft het toch echt bij aanpakken.

Toch valt me in jou verhaal iets op.
Je bent aan het opbouwen zeg je.
Dan kan het zo zijn dat zijn spieren vrij verslapt zijn geworden door een half jaar stilstaan. dat is voor een paard namelijk best lang, en de spierontwikkeling stop dan en gaat zelfs achteruit. hierdoor kan het zo zijn dat hij pijn voelt door verzuring of spierpijn waardoor hij dit gedrag vertoont. Misschien ens met bijzetjes longeren om te kijken of hij hetzelfde vertoont? En

Ja ik rijd ongeveer 2 á 3 keer in de week op dit moment. Waarvan ik ook nog een dagje longeer met passoa. Hierbij wordt ze ontspannen en laat haar hoofd zo lekker zakken dat ze echt die rugspieren erbij pakt. Maar af en toe gooit ze hierbij ook haar hoofd in de lucht, soort van verzet. Mede denk ik dat ze dit doet omdat inderdaad wat je zegt die rugspieren nog vrij slap zijn. Daarom ben ik dit flink aan het opbouwen.

Toevallig heb ik gisterenavond les gehad en vond de instructrice ons al een heel stuk verbeterd. Ze kwam al minder in verzet en ging al stukken beter over de rug lopen.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:20

shaun93 schreef:
Mede denk ik dat ze dit doet omdat inderdaad wat je zegt die rugspieren nog vrij slap zijn. Daarom ben ik dit flink aan het opbouwen.

Met pessoa longeren kan hier inderdaad een hulpmiddel zijn om spieren verder te ontwikkelen.
Toch die laatste zin vind ik een beetje tegenstrijdig, 'flink aan het opbouwen' zeg je. Wat bedoel je daar mee? Opbouwen doe je namelijk niet 'flink' maar geleidelijk en kijk je met het paard hoeveel je kan vragen, en of ze iets langer volhoud, etc. Waardoor je weer iets verder uit kan breiden

shaun93 schreef:
Toevallig heb ik gisterenavond les gehad en vond de instructrice ons al een heel stuk verbeterd. Ze kwam al minder in verzet en ging al stukken beter over de rug lopen.

Fijn dat het beter gaat, heb je misschien een filmpje, dat is beter te beoordelen als zo via een instructie.

shaun93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 07:29

lx3 schreef:
shaun93 schreef:
Mede denk ik dat ze dit doet omdat inderdaad wat je zegt die rugspieren nog vrij slap zijn. Daarom ben ik dit flink aan het opbouwen.

Met pessoa longeren kan hier inderdaad een hulpmiddel zijn om spieren verder te ontwikkelen.
Toch die laatste zin vind ik een beetje tegenstrijdig, 'flink aan het opbouwen' zeg je. Wat bedoel je daar mee? Opbouwen doe je namelijk niet 'flink' maar geleidelijk en kijk je met het paard hoeveel je kan vragen, en of ze iets langer volhoud, etc. Waardoor je weer iets verder uit kan breiden

shaun93 schreef:

Fijn dat het beter gaat, heb je misschien een filmpje, dat is beter te beoordelen als zo via een instructie.

dat is misschien wel een goed idee om te doen inderdaad!