Een tijd geleden is ze geopereerd aan een cyste en tumor aan de baarmoeder, na een halfjaar rust zijn we rustig begonnen met opbouwen.
Eigenlijk sinds die tijd komt ze voornamelijk met rijden steeds tegen de hand. Op dit moment heb ik wekelijks les om mij hierbij te helpen.
Als ik de teugels op maat neem en wat been geeft zakt ze mooi op mijn been, maar meteen na 10 seconden in deze houding te lopen knalt ze haar hoofd zo hoog mogelijk de lucht in. Wat ik van mijn instructrice moet doen is vooral buitenteugel en been omdat zei juist de binnenteugel vastgrijpt. Als zij weer zakt wordt ze beloond met een ontspannen hand. Na 10 seconden gaat weer het hoofd de lucht in, en dit wel een half uur lang. (Je kan je wel voorstellen dat je hier heeeeeeel ongeduldig en depressief van wordt, terwijl je weet dat ze er moeite mee heeft). Maar elke keer als het hoofd de lucht in komt wordt ze steeds sterker en sterker omdat ze mijn manier door heeft om haar weer op een rustige, onspannen manier naar beneden te krijgen.
Ik kan goed merken als ze er echt moeite mee heeft, dan is ze aan het kreunen en voel je haar werken. Maar vaak zoekt ze ook dingen om eronderuit te komen. Heeft ze haar hoofd in de lucht, oren recht vooruit en haar blik staat ook die kant op gericht.
Het vreemde is, als ik haar een keer goed zeg maar 'op haar donder geef' is het ook afgelopen. Dan loopt ze en gaat ze er minder tegenin dan als ik mijn geduld bewaar. Ik voel me onwijs schuldig en vervelend als ik dit elke keer weer moet doen, het moet toch op een andere manier kunnen!?
Het vreemde is dat als ik haar niet een keer een tik geef ze steeds erger doordramd en sterker wordt.
Overgangen naar de draf, galop en overgangen terug komt ze ook in verzet tegen de hand. Dit heb ik al beter opgelost. Met een opbouwende beetje duwende zit blijft ze netjes aan de teugel en komt niet tegen de hand. Maar als ik haar erdoorheen heb gereden is ze na een halfuur enorm goed en hard aan het werk en komt nauwelijks meer in verzet.
Zou ik dan een probleem vormen kwa zit of aanpak, of zou ze last hebben van haar rug? Deze vragen gaan al weken en maanden door mijn hoofd. Zelf is het natuurlijk ook niet motiverend meer om te rijden.
Help
Iemand tips ?