pijn aan lies/ heup -> verkeerde houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jientis

pijn aan lies/ heup -> verkeerde houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 12:26

Hallo,

Ik ben de laatste tijd bijna dagelijks aan het rijden en merk de laatste weken dat ik echt pijn aan mijn lies krijg na het rijden en nu ook zonder dat ik aan het rijden ben maar dus gewoon bij het opstaan, gaan werken... Heb zo een stick gehaald voor een plaatselijke ontsteking maar man, dat brandt...

Nu voelde ik ook al dat ik pijn in mijn heup en knie kreeg. Dit alles aan mijn linkerbeen.
Kan dit komen door een verkeerde houding of doordat ik echt moet wringen om op het paard te geraken (korte beentjes).?
Of heeft dit er niks mee te maken?
Ik wil absoluut niet minder gaan rijden ofzo maar als er tijdens het rijden iets is waar ik op kan letten...

CM_

Re: pijn aan lies/ heup -> verkeerde houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:30

Dit kan heel goed vanuit de rug komen, ik zou even langs de (manueel) therapeut gaan :)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:03

Ik weet niet of je de laatste tijd een ander zadel bent gaan gebruiken. Het kan zijn dat het zadel voor jouw lichaam niet goed is, misschien te breed in de seat, zitting. Ligt het zadel wel recht op het paard?
Succes.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 13:18

Pff, ga vanavond naar de dokter. Kon net de auto niet meer uit van de pijn( precies of ik vast hang maar dan wel pijnlijk). Toen ik nadien binnenkwam kon ik niet eens gaan zitten.
Nu is het weer over en gaat het goed.

Ik kan ook niet beschrijven waar ik pijn heb. Het is zo heup/lies/dij zone maar het doet echt wel pijn...

Ik hoop alleen dat ze mij geen rust toeschrijven. Vandaag ga ik niet rijden maar morgen wil ik echt gaan...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:46

Klinkt herkenbaar, alleen komt het bij mij doordat ik vroeger heupontsteking heb gehad. Kraakbeen oid in het gewricht bij mn heup is niet goed, als ik het goed zeg zo..
Ik heb pijn als ik lang niet paard heb gereden (moet dus regelmatig rijden), veel doorzit in draf, veel loop/wandel/ren.
Ik hoop dat het voor jou iets positievers is. Sterkte! Ik weet hoe het voelt.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 15:14

Vanmorgen foto's en echo laten maken. Echo was positief, geen ontsteking te zien. De dokter dacht een scheurtje of verrekking van een spier maar naarmate de dag vordert, doet het weer meer en meer pijn.
Maar tot nu toe zei ze dat ik mocht blijven rijden (ik super blij dus !!! -> hoewel woensdag was ik gaan rijden, man, pijn gehad!).
Vanavond zijn de foto's binnen bij de dokter dus dan weten we meer...

flower123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:01

Herkenbaar.. alleen minder heftig als jij beschrijft. Vooral na het rijden heel veel last, alleen rechts.
Volgens mij ben ik scheef/houding verkeerd oid, maar heb er nog niet laten kijken. Bij mij ging de pijn vanzelf over.
Weet je al meer over de foto's? Hopelijk valt het mee!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:48

Op de foto's niets te zien. Kan ook niet zeggen dat ik meer pijn heb na het rijden. Tijdens het rijden wel. Kan niet meer op de linkerhand rijden omdat ik dan teveel druk op mijn heup moet zetten. Ik heb 4 dagen niet gereden en toen had ik ook pijn dus snap het niet echt...

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:43

Ik heb hetzelfde gehad, het kwam door het zadel, uiteindelijk heeft het mij een half jaar fysio gekost en weinig rijden + een nieuw zadel. Het was een ontsteking aan de aanhechtingen v een paar spiertjes in de lies door chronisch overbelasting. Ik zou er niet te licht over denken. Dat deed ik ook maar ik kon op het
Laatst nauwelijks lopen en autorijden. :( Ik zou snel naar de fysio gaan om uit te zoeken wat je hebt. :j

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 06:11

volgens mij noemen ze dit een "ruiterspierblessure". Veel proffesionele ruiters krijgen hier vroeg of laat mee te maken. Rust nemen!!!!! En als het weer hersteld is, voor je gaat rijden je spieren opwarmen/ oprekken. Is geen blessure die met vier dagen rust over gaat. Heeft wel even langer nodig. Sterkte.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:21

Hallo
Bijna iedere ruiter ondervind min of meer dezelfde symptomen, maar in de meeste gevallen is dit enkel in het begin en is er nadien niet echt een probleem meer.
Iedere mens is een beetje anders, das natuurlijk duidelijk, je zegt ook dat je zelf korte benen hebt, ook dat kan idd het probleem net iets feller maken.
Hoe beter we rijtechnisch zelf zitten hoe beter het meestal ook ervaren wordt, maar het is niet alleen dat natuurlijk, paard speelt hier zeker een deel in mee, ook het harnachement, het zadel dus.
Ik weet niet of jij een vrouw bent of een man, maar als we naar de vorm van het bekken kijken is daar toch wel degelijk een wezenlijk verschil, dit geeft dan ook een verschil in beweegmogelijkheid, en hier kan het feit dat jij kortere benen hebt zeker dit verschil benadrukken.
Zadels zijn eigenlijk ontworpen naar de vorm van een mannenbekken, in de meeste gevallen lukt dit voor een vrouw best wel om ook daar perfect op te zitten, maar er zijn idd sommige vrouwen die wat dat betreft dus net dat beetje aanpassing nodig zouden hebben.
Ik denk dat dit hier bij jou het geval zou kunnen zijn.
Er bestaan zadels die speciaal ontworpen zijn naar het model van het bekken van een vrouw, is niet makkelijk te vinden in de handel er zijn maar een paar producenten die zoiets op de markt hebben gebracht maar het bestaat wel echt.
Ik vermoed dat dit voor jou een oplossing zou kunnen bieden, of toch zeker de problemen minder ernstig maken.
Overweeg die mogelijkheid goed, het kan verdere en meer ernstige blessures voorkomen in jouw geval zou ik daar echt zeker werk van maken en daar gericht naar op zoek gaan.

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:35

Ik heb uiteindelijk een zadel gekocht met weinig gedwongen zit, dressuurzadel, en vooral niet zoveel wrong waardoor ik geen last heb. ook doe ik mijn beugels niet meer zo lang waardoor het ook gemakkelijker wordt.
met fysio heb ik veel training gedaan om de romp stabiliteit in orde te krijgen waardoor je ook de juiste spieren trained. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet meer bijhoudt. maar vlgs mij doen topruiters ook aan juist dit soort fitness oefeningen.

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:39

Welke oefeningen heb je gedaan voor een beter rompstabiliteit?

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:42

Ik weet niet of je lid bent van de PaardenSport? Daar stond laatst een artikel in over veel voorkomende klachten door verkeerde houding of verkeerd gebruik van de spieren :)

neapolitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:54

Ik moet het ff nagaan wat voor oefeningen dat allemaal waren, best veel namelijk