Na ernstige val van paard schrik ik van alles op het paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AfricanLady

Na ernstige val van paard schrik ik van alles op het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 00:10

Ik ben Andrea
En ik ben 20 jaar
167 lang en 90 kg zwaar
Ik woon in Harlingen (friesland)

ik wil mijn verhaal graag kwijt en ik hoop tips te krijgen.
Ik reed altijd drukke paarden dat vond ik top echt een kick.
nu wil ik niet meer dan een rustig paard.
Ik kan dus goed rijden (een val betekent niet dat je een slechte ruiter bent)

Augustus 2011 toen veranderde mijn wereld vanuit de rug van het paard.
Ik had die dag een braaf paard en we waren met 50 ruiters op buitenrit ik zat lekker ontspannen in het zadel.
We gingen voorbij een bocht en we gingen in galop toen was er een laaghangende tak en ik leunde opzij op hetzelfde moment ging de groep terug naar stap dus het ging heel hobbelig van galop in 1x naar stap daardoor verloor ik mijn beugels en mijn balans.
Ik gleed er heel rustig af en belande op mijn beide benen en ik d8 dat heb ik goed gedaan.
Toen knakte ik door mijn linker knie en mijn rechter enkel. en toen lag ik daar en ik kon niet meer staan.
Ik had toen nog geen pijn want ik stond gewoon op waarschijnlijk door de adrenaline.
Ik liep naar mijn paard en wou opstappen en ik kreeg geen kracht in mijn benen bij het opstappen en viel achterover.
Ik d8 wat is dit en toen begon het pijn te doen en kon ik niet meer staan.
Iemand haalde me op met een met een pick up.
En de weg terug was vreselijk hobbelig en pijnlijk.
Ze brachten me naar een arts en die verwees me naar het ziekenhuis.
Na 3 uren wachten werd ik eindelijk geholpen en bleek beide plekken gebroken te zijn.
Beide benen gingen in het gips en mijn moeder kwam me halen in het ziekenhuis degene die me erheen had gebracht bleef bij me tot mijn moeder er was.
Echt super lief ik heb ze ook een bos bloemen gestuurt.
Dat jaar was zwaar ik moest anderhalve maand in ziekenhuis blijven en toen ging het gips rond mijn knie eraf en kreeg ik een brace.
Dus nu gaan revalideren en weer leren lopen.
Nu meer dan een jaar later kan ik weer heel goed lopen ik ben aan het trainen voor de nijmeegse 4 daagse 2013.
Alleen 1 minpunt paarden vind ik niet eng maar als ik erop zit ben ik wel bang om hetzelfde mee te maken.
Ik ben zo vaak gevallen ik rijd vanaf mijn 6de.
Nooit bang geweest aleen nu is er iets geknapt vanbinnen en ik d8 goh er kan dus wel iets ernstigs misgaan bij het paardrijden.
Ik wil graag lessen gaan nemen weer vanaf het begin dus in beginnersgroep en privelessen.
Alleen ik heb al meer dan 1 jaar geen vaste baan en ik woon nog thuis maar rekeningen gaan door.
En heb al 4 maanden helemaal geen baan 16 december stopt mijn ww uitkering en dan heb ik geen inkomsten meer.
Dus geen geld voor lessen ik ga om te blijven rijden af en toe paarden huren gewoon lekker rustig rijden op een superbraaf paard veel stappen wat draven en 1 of 2x een galopje.
Als ik in de verte mensen zie lopen dan zie ik spoken paard dat ervandoor gaat ik val en breek weer iets.
in oktober ook ik reed op een braaf sloom paard, in de verte zag en hoorde ik een squat aankomen scheuren.
Mijn hart zat in mijn keel ik begon te zweten en greep de teugels strak en pakte de manen beet en mijn hart zat in mijn keel.
De squat kwam dichterbij en minderde geen vaart ik raakte in paniek.
toen de squat voorbij was keek ik naar mijn paard en verbaasde me dat hij er niet vandoor ging.
Ik gaf hem een dikke knuffel en hij briesde en alsof hij wou zeggen ik pas wel op je.
De rest van de rit was ik rustiger maar nog steeds gespannen.
als ik geritsel hoor ik het bos of een landmachine op het land zie, ik een knal hoor, iemand anders van een paard valt.
elke keer weer schrik ik en is al vanaf ik weer op het paard zit.
Ik kies alleen maar brave paarden en ik krijg ze ook toegewezen.
De paarden zijn bij geen van bovenstaande geschrokken alleen ik.
Maar dat helpt niet het wordt niet beter.
Ik ga weer lessen volgen zodra ik weer een vaste baan heb.

Dit verhaal wou ik graag kwijt.

Hebben jullie tips

Teigetje008

Re: Na ernstige val van paard schrik ik van alles op het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 00:48

oei, dat klinkt als een naar verhaal. Vervelend wat je mee gemaakt hebt.

Als je een paard huurt zit je meestal op een vreemd paard, ik zou zelf toch liever gaan voor een paardje die je in de bak of het weiland al eens gereden hebt en beter kent dan de 5 minuten op het erf...

Verder helpt een liedje zingen vaak (bv potje met vet), daardoor ga je weer ademhalen en zakt jouw spanning waardoor je het minder overbrengt op je paard of pony.

Jammer dat je het financieel niet red want ik beveel je toch eigenlijk het liefst manege lessen aan waarbij je goede begeleiding van een instructeur krijgt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 01:00

Teigetje008 schreef:
oei, dat klinkt als een naar verhaal. Vervelend wat je mee gemaakt hebt.

Als je een paard huurt zit je meestal op een vreemd paard, ik zou zelf toch liever gaan voor een paardje die je in de bak of het weiland al eens gereden hebt en beter kent dan de 5 minuten op het erf...

Verder helpt een liedje zingen vaak (bv potje met vet), daardoor ga je weer ademhalen en zakt jouw spanning waardoor je het minder overbrengt op je paard of pony.

Jammer dat je het financieel niet red want ik beveel je toch eigenlijk het liefst manege lessen aan waarbij je goede begeleiding van een instructeur krijgt.

Bedankt voor de tip waar ik ga huren krijg ik vaak altijd dezelfde paarden mischien moet ik gewoon idd liedje gaan zingen (ik kan totaal niet zingen) haha ik wil zeker lessen gaan nemen er zit een goede stal richting Zürich op 15-20 min afstand en daar wil ik heen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 01:19

Jeetje...een ongeluk zit vaak in een klein (onschuldig) hoekje...

Vervelend wat je hebt meegemaakt...angst hoeft niet verkeerd te zijn, angst zorgt er voor dat je of vecht of vlucht...gezonde reacties in netelige situaties!

Wat hier boven wordt gezegd klopt maar i.pv. zingen kan je ook gewoon praten, wat belangrijk is, is dat jij je vertrouwen terug gaat krijgen in jezelf daar heb je nu gebrek aan.
(tenminste dat haal ik uit je verhaal) Bouw het rustig op en zoek een goede betrouwbare begeleider ga vooral niet over je grenzen heen.

Ik zou met vreemde paarden eerst in de bak gaan rijden en pas later buitenom gaan en dan nog een paard dat buitenom mak is kan in de bak ontzettend draken en andersom komt het ook voor.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 01:24

Narnia schreef:
Jeetje...een ongeluk zit vaak in een klein (onschuldig) hoekje...

Vervelend wat je hebt meegemaakt...angst hoeft niet verkeerd te zijn, angst zorgt er voor dat je of vecht of vlucht...gezonde reacties in netelige situaties!

Wat hier boven wordt gezegd klopt maar i.pv. zingen kan je ook gewoon praten, wat belangrijk is, is dat jij je vertrouwen terug gaat krijgen in jezelf daar heb je nu gebrek aan.
(tenminste dat haal ik uit je verhaal) Bouw het rustig op en zoek een goede betrouwbare begeleider ga vooral niet over je grenzen heen.

Ik zou met vreemde paarden eerst in de bak gaan rijden en pas later buitenom gaan en dan nog een paard dat buitenom mak is kan in de bak ontzettend draken en andersom komt het ook voor.

Hey bedankt
Ja kan kloppen dat ik idd gebrek aan zelfvetrouwen heb gekregen daardoor
Een nadeel ze hebben daar wel een buitenbak maar word alleen gebruikt om te beleren en de paarden zijn de bak niet gewend
Ik moet gewoon. Zo snel mogelijk beginnen met lessen

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:06

Jeetje meid, dat was me nogal een val....ik wil echt niet stom/ onaardig uit de hoek komen, echt niet, maar je bent serieus te zwaar....misschien dat je daar iets aan kan doen, betr voor je gestel zeg maar...serieus, ik bedoel het aardig en lief! Maar een meid van 20 die 90 kilo weegt....niet goed voor je....je zit in de ww...waarom niet alles aanpakken wat je kunt? Als dit je droom is? Dan dus achter de kassa....dan kun je je ook lessen veroorloven die je weer het vertrouwen in jezelf kunnen gevn en je weer onbezorgd op de rug van je passie kan zitten ( ook ik heb lange weg te gaan, ook ik ben bang...) succes wijfie, het komt echt wel goed, alleen niet vanzelf! X

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:18

Zo, dat is vervelend zeg! Wat een 'goede' val leek, was toch een hele slechte.

Ik denk dat het belangrijk is dat je niet te snel weer naar buiten wilt met de paarden.
Ga lekker rustig opbouwen en in een bak rijden, lekker werken aan het vertrouwen en jouw zit en balans.
Pas als je in de bak helemaal vertrouwd kan rijden, zou ik naar buiten gaan.
Balans kun je ook trainen zonder op een paard te zitten; misschien dat dit je zelfvertrouwen al weer een beetje kan sterken. Hoe, is vast goed te vinden op Bokt met de zoekfunctie.
Bij mij helpt het in ieder geval enorm; als ik stevig zit op een paard, durf ik een hoop meer.

En hopelijk kun je een baan vinden; les zou namelijk het fijnste zijn, zeker als je dan telkens op hetzelfde paard kunt rijden (of een klein aantal verschillende paarden die je allemaal goed leert kennen dan). En een instructeur erbij die je vertrouwt.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:19

Klinkt bekend
Reed altijd zonder zadel
Springen galop maakte niet uit
tot ik mijn tweede paard kocht en die was een beetje vreemd.
Bijna alles gekneusd en verschoven gehad plus de bij behorende pijn.
Paard naar africhtingsstal gebracht.
Helaas AS stables in Lengl en binnen twee weken paard en geld weg (plus alle andere paarden die daar stonden natuurlijk, die gast is later nog bij TROS-opgelicht besproken geweest)
Na vier maand ander paard gekregen omdat mijn ouders bang waren dat ik gestoord zou worden zonder paard.
Toen kwam ik er achter dat ook wat ik niet voor mogelijk had gehouden was gebeurt
Ik was bang om er op te kruipen en te rijden.
Nachtmerries zweten maar ik moest want ik had haar gekocht.
Heb een manege gezocht en ben gaan lessen op hun paarden en mijn eigen.
Heeft toch zeker een jaar geduurd maar
Ik rijdt weer maar met zadel en cap

Hou niet van springen of hard galopperen maar kan wel weer genieten van mijn eigen paarden
Heb er vier rijdt ze ook alle vier
Zo gauw er inderdaad stress opkomt door onrust, wind of weet ik wat
dan vertel ik mij zelf om te ontspannen en rustig te blijven diep door ademen en blijven genieten

Paardrijden is een risico net als overstraat lopen je hebt het niet allemaal in de hand maar ik zoek het ook niet op.
Ga geen onbetrouwbaar paard rijden omdat iemand denkt dat ik dat kan.
en hoef ook geen wilde bokkende stoere hengst te rijden
Geef mij mijn paarden maar en het bos

En geef jezelf gewoon de tijd om alles te verwerken en rustig nieuw vertrouwen op te bouwen

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 19:32

Ziji schreef:
Jeetje meid, dat was me nogal een val....ik wil echt niet stom/ onaardig uit de hoek komen, echt niet, maar je bent serieus te zwaar....misschien dat je daar iets aan kan doen, betr voor je gestel zeg maar...serieus, ik bedoel het aardig en lief! Maar een meid van 20 die 90 kilo weegt....niet goed voor je....je zit in de ww...waarom niet alles aanpakken wat je kunt? Als dit je droom is? Dan dus achter de kassa....dan kun je je ook lessen veroorloven die je weer het vertrouwen in jezelf kunnen gevn en je weer onbezorgd op de rug van je passie kan zitten ( ook ik heb lange weg te gaan, ook ik ben bang...) succes wijfie, het komt echt wel goed, alleen niet vanzelf! X

Je hebt gelijk kwa gewicht hoor
Ik ben sinds 2 weken aan het trainen voor de nijmeegse 2 daagse komend jaar dus ik maak om de 2 a 3 dagen 5 tot 10 km
Zelf vind ik dat ik hierdoor weer een doel heb.
Helaas heb ik overal al gesolliciteerd in de buurt bij de supermarkt en kreeg steeds weer te horen dat ik te oud was of niet het juiste profiel.
vaak al zonder dat ze me hadden gezien.
Het liefst wil ik er 15 kilo af maar is een lange weg.
Ik snoep al niet en beweeg nu meer dus het gaat zeker betere kant op.
Helaas zit overgewicht bij ons in de familie ik was al zwaar toen ik was geboren en ben altijd te dik geweest.
Maar merk de laatste jaren vooral dat ik niet helemaak lekker kan rijden erdoor.
Ik krijg wel altijd paarden die mijn gewicht kunnen dragen anders had ik het niet doorgezet.
Dus door het paardrijden ben ik idd gaan inzien dat er wat af moet.

Voor de rest iedereen bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:34

Ehm...wat is je lengte!?

Ik woog op mijn twintigste 108 kg je zag het niet aan mij want ben behoorlijk lang...
Nu op mijn 36 weeg ik 80 kg bij een lengte van 1.78..voel me hier wel bij...

Ik heb een schildklier die niet meer werkt door een behandeling met radioactief jood..die ik heb gekregen omdat mijn schildklier te snel werkte...

Maar goed, als je weer goed in je vel zit gaat afvallen bijna vanzelf en gaat paardrijden ook fijner!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 23:55

Narnia schreef:
Ehm...wat is je lengte!?

Ik woog op mijn twintigste 108 kg je zag het niet aan mij want ben behoorlijk lang...
Nu op mijn 36 weeg ik 80 kg bij een lengte van 1.78..voel me hier wel bij...

Ik heb een schildklier die niet meer werkt door een behandeling met radioactief jood..die ik heb gekregen omdat mijn schildklier te snel werkte...

Maar goed, als je weer goed in je vel zit gaat afvallen bijna vanzelf en gaat paardrijden ook fijner!

Ik ben 167
Dus echt wel te zwaar en je ziet het ook aan me

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:10

Dat je je zo voelt na zo'n val is heel normaal. Ik weet precies wat je doormaakt, want ik heb zelf aan een onbenullige val een paar jaar geleden een gecompliceerde enkelbreuk overgehouden. Toen ik eindelijk weer kon rijden was ik ook bang, terwijl ik een superbrave Tinker heb. Bij mij ging het over door te blijven rijden en stapje voor stapje weer vertrouwen op te bouwen. Helaas: dat kost veel tijd! Het is bij mij nu zo'n drie jaar geleden en ik heb er nu soms nog last van als er iets soortgelijks gebeurt.... Dus: gewoon volbouden!
Nog even een tip: doe alles in je eigen tempo. Voelt iets niet goed, doe het dan gewoon niet. Ook niet als anderen (bv je instructeur) zeggen dat je door moet zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:20

Je hebt iets traumatisch meegemaakt en het kost tijd om dat te verwerken. Je komt daar wel weer overheen, maar het kan wel even duren. Het is goed dat je de rustige paarden uitzoekt, maar ik zou ook geneigd zijn eerst wat meer in de bak te gaan rijden, een vast paard te zoeken, zodat je die echt goed leert kennen, en als je toch naar buiten gaat: met zijn 2en! Dit is zowiezo natuurlijk veiliger, maar als jij in de stress schiet kan die ander jou er doorheen kletsen. Ook kan je even achter iemand gaan rijden als er iets engs is, zodat je je wellicht veiliger voelt, dat je paard er niet ineens vandoor zal gaan.
Sterkte!

Lisa54321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:51

Misschien kan je als je op je paard zit gwn tegen hem gaan praten. een gesprek beginnen. dat lucht vaak op, en je gaat je er beter door voelen. af en toe moet je even door je angst. je moet ook alles rustig opbouwen.

de kans op zo`n ongeluk is heel klein

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:23

Probeer in elk geval diep door je buik adem te halen. Dat zorgt meestal ook al voor wat ontspanning. En rijd gewoon korte stukjes. Als dat goed gaat heb je weer een positieve ervaring.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:19

ik heb zaterdag een buitenrit met een vriendin gemaakt ik had het braafste paard mee hij is wel het grootst maar hij schrikt nergens van ik voel me bij hem altijd om me gemak het is zo lief paard ik stelde zelfs voor om een lekker stuk te galopperen en dat ging geweldig we hebben heerlijk gereden in drenthe het was droog en het zonnetje scheen ik heb genoten
dus dit was een geweldige ervaring en heb lekker ontspannen gereden.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:07

Hey Andrea,
wat een naar verhaal.

ik denk dat je vooral lekker af en toe moet blijven huren. ook zodat je niet bang gaat worden om daar weer buiten te rijden.
jij weet zelf welke paarden je vertrouwd en zij weten daar denk ik ook goed waar ze je op kunnen zetten.

maar naast het huren is het denk ik idd handig om regelmatiger te gaan rijden.
Lessen op een manege, als je je dat kunt veroorloven, en rustig opbouwen kwa rijden.
je zou ook op zoek kunnen gaan naar een braaf paardje waar je af en toe een ritje op kan maken en daarnaast wat van de verzorging kunt doen.
ookal ben je niet bang in de omgang met paarden, toch helpt het denk ik wel om ook gewoon veel met ze om te gaan, ook voor het vertrouwen.
het is soms heel moeilijk om zoiets te vinden, maar soms komt het ook zomaar op je pad (of als je een advertentietje plaatst)

en misschien is het een idee om je bij een uitzend bureau in te schrijven? dan heb je misschien wat meer kans om wat te kunnen werken. (ookal is het dan op oproep basis en misschien maar een of een paar daagjes)
er zijn altijd wel plekjes waar ze mensen zoeken, maar om bij het juiste adresje te komen kan idd erg moeilijk zijn. misschien kunnen zij je daar mee helpen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:20

_Lucy schreef:
Hey Andrea,
wat een naar verhaal.

ik denk dat je vooral lekker af en toe moet blijven huren. ook zodat je niet bang gaat worden om daar weer buiten te rijden.
jij weet zelf welke paarden je vertrouwd en zij weten daar denk ik ook goed waar ze je op kunnen zetten.

maar naast het huren is het denk ik idd handig om regelmatiger te gaan rijden.
Lessen op een manege, als je je dat kunt veroorloven, en rustig opbouwen kwa rijden.
je zou ook op zoek kunnen gaan naar een braaf paardje waar je af en toe een ritje op kan maken en daarnaast wat van de verzorging kunt doen.
ookal ben je niet bang in de omgang met paarden, toch helpt het denk ik wel om ook gewoon veel met ze om te gaan, ook voor het vertrouwen.
het is soms heel moeilijk om zoiets te vinden, maar soms komt het ook zomaar op je pad (of als je een advertentietje plaatst)

en misschien is het een idee om je bij een uitzend bureau in te schrijven? dan heb je misschien wat meer kans om wat te kunnen werken. (ookal is het dan op oproep basis en misschien maar een of een paar daagjes)
er zijn altijd wel plekjes waar ze mensen zoeken, maar om bij het juiste adresje te komen kan idd erg moeilijk zijn. misschien kunnen zij je daar mee helpen.

Maandag hoor ik of ik in een visfabriek kan werken dat is tot 16 january 7 dagen per week 30 tot 60 uur pw.
En als ik een echte vaste baan heb wil ik idd weer gaan lessen.
Ik heb bij iemand op marktplaats gereageerd die zoekt een bijrijder iemand van 6 rijd er ook op dus kan ik ook wel haha.
Mischien dat ik met dat paardje kan gaan lessen.
Sta momenteel bij 8 uitzendbureaus ingeschreven.
Ik ben ze elke week.
Helaas zijn momenteel niet veel banen.
Ik wil in maart weer solliciteren bij rederij doeksen ze wouden me graag terug na dit jaar.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:19

Oke, hopelijk kan je bij de visfabriek aan het werk, en daarna weer bij de rederij.
En zou leuk zijn als je een bijrijdpaardje vind. Al is het maar voor 1 of minder dan 1x per week.
Zou wel heel erg helpen denk ik.

Succes!

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:30

Wat naar.
Ik ben na een harde val 3 jaar niet meer mogen rijden. Daarna ook erg bang geweest voor het rijden, bij mij is het over gegaan door het paard te vinden waarmee je alles durft en helemaal vertrouwd, een echte klik is nodig.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:37

ik heb een paar jaar geleden ook ernstig te val gekomen en durfde ook niet meer op een paard te stappen. maar gelukkig had een vriendin van mijn moeder ee paard die nooit een vlieg kwaat doet.
En voor het vertrouwen terug te krijg van paarden, ben hij bij haar haflinger begonen met poetsen en het wandelen. Toen ik haar kompleet vertrouwde ben ik er op gestapt en eerst aan de hand gaan stappen, en steeds een stapje verder. het heeft ongeveer een halfjaar geduurt voor dat ik het voorledige vertrouwen had en kon drafen en galoperen eerst vast en toen ook los. nu is geen paard me mer te gek!

Mijn tip is: als jij misschien ook iemand kent met een paard of pony, ga dan ook eerst poetsen wandelen e.d en dan later in kleine stapjes er op te zitten en later te stappen en verder.
Elk mens is anders en heeft soms langer of minder tijd nodig.
Maar het poetsen en wandelen geeft wel het vertrouwen terug en is goed om later er op te gaan.

Veel geluk gewenst!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:16

Heel erg herkenbaar! Ik ben een tijd geleden ook van een paard gevallen en heb daarbij mijn bekken gebroken. Het paard dat schrok en ik had de pech dat ik op dat moment uit balans raakte en eraf viel. Ik ben niet bang geworden om te rijden, maar op het moment dat mijn paard schrikt, of een beetje nerveus word dan ben ik gelijk weer bang om te vallen. Ik moet zeggen dat het wel steeds minder wordt. Maar ik denk dat ik toch wel altijd die ''schrik'' reactie blijf houden.

Ik denk dat het meer zal helpen als je 1 vast paard hebt, dan kun je leren hem te vertrouwen en zo zien dat er niets gebeurd.

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:46

Ik ben het er inderdaad mee eens dat 1 paard misschien een betere optie is om het vertrouwen terug te krijgen. Daarnaast zijn de kleine dingen als grondwerk, wandelen en de "gewone" dingen al heel goed om mee te beginnen. Opbouwen daarin is iets wat je daarin niet moet vergeten. Verwacht niet van jezelf dat het met een paar keer " over " is en gun jezelf de tijd. Het is tenslotte niet niks zo'n val, helemaal als je de uitwerkingen ervan bekijkt. Misschien is een bijrijdpaard iets voor je! Hiermee kan je veel meer doen dan alleen het rijden zelf. De vertrouwensband die je opbouwt met zo'n paard zal veel hechter en intenser zijn dan wanneer je steeds een ander paard aangewezen krijgt.
Wat betreft je gewicht; als je er zelf ook niet tevreden over bent, ga er wat mee doen. Ik weet als geen ander hoe lastig het is. Mijn tip; ga naar een diëtiste. Ik heb ontzettend veel aan haar gehad en ben er in totaal maar vier keer geweest. Soms ben je zelf helemaal niet bewust van je levensstijl en zijn er dingen waarbij je niet eens stilstaat over dat ze minder goed zijn. Mijn diëtiste heeft alles zo goed belicht en uitgelegd wat ik moest veranderen dat ik zonder heel veel extra moeite ruim 10 kilo ben afgevallen! Hierbij moet ik wel zeggen dat je met volle 100% er zelf achter moet staan! Doe het niet voor een ander, doe het voor jezelf. In sommige gevallen valt de diëtist nog in de verzekering; kijk het even na want het is echt de moeite waard!

Veel succes met alles! :)