Hoe verder? Vastlopen met paard, weinig progressie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Hoe verder? Vastlopen met paard, weinig progressie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:33

Ik heb een paard waar ik mee vast loop, ben zoekend naar hoe nu verder? Medische behandeling ? Andere instructie? iets anders?
Ik heb een erg lang paard, lang in de rug en heel soepel, hele losse voorbeentjes, slecht van achter.We zitten ong. Met training op M niveau, begrijpt inmiddels alles behalve de wissels.

Het grote probleem is ruggebruik, hij begrijpt alles en werkt mee tot een bepaald punt, maar zodra er meer van zijn impuls/bekken kanteling/rug/achterkant gevraagd word dan wilt hij niet meer meewerken. Denk aan schouder/kont uitbreken tot staken als je doorvraagt.
Er komen niet meer spieren op, en ik merk na een halfjaar les zeer weinig verschil, het word wel beter maar niet zoals het zou kunnen.

Zadel is overigens wel goed, tanden zijn ook nooit een probleem, dat is toch iets dat je als eerst laat nakijken.
Mijn instructrice zei eerst dat het kwam omdat ik niet zwaar genoeg was zodat hij weinig hoeft te doen, daarna was onze bak niet moeilijk genoeg en zou hij in een mulle bak wel heel snel spieren krijgen (niet dus), toen reed ik er weer niet genoeg aan (zou best kunnen ben echt anky niet), maar ondertussen zijn we wel vast gelopen...
In het bos gaat de dressuur beter dan in de bak.

Kritiek is welkom, tips vragen etc ook, ik wil het beste voor mijn vriend. Fotos heb ik niet.

Chesss

Re: Hoe verder? Vastlopen met paard, weinig progressie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:38

Ik zou het idd in andere instructie gaan zoeken.
Ik heb zelf een reus van 1.86 en die heeft heel veel baad bij lang rond en laag rijden, hierdoor worden ze losser in hun lijf en kunnen daarvanuit ook beter gaan kantelen in het bekken.
Daarnaast wil de bekkenkanteloefening, halthouden achterwaarts en aantreden in draf wel helpen en stap, schouderbinnenwaarts en hierin aandraven. Het is natuurlijk een kwestie van gericht trainen en tijd, maar ook van werken aan de balans en gedragenheid van je paard. Men heeft vaak de neiging het paard over zijn tempo te rijden in plaats van gedragen met ritme en beter achterbeen gebruik.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:41

Als je paard beter in het bos loopt dan in de bak zou ik kiezen voor veel afwisseling in het werk. Dus ook balkjes lopen, af en toe een sprongetje en longeren. Daarnaast zou ik graag weten of jouw paard op één hand uitbreekt of doet hij dat op beide handen? Ook is het denk ik een goed idee om zijn rug eens na te laten kijken en kijk eens op een site over rechtrichten. Misschien kan jullie dat wel enorm helpen. Bij mijn pony heeft het in ieder geval wel geholpen en ook de training met balkjes lopen op de volte en veel afwisseling hebben de lol in het rijden weer terug gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:55

Rijtechnisch eraan werken, maar ik zou ook aanraden eens foto's van zijn rug en bekken te laten maken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:00

Een instructrice die dit soort dingen roept zou ik persoonlijk niet graag serieus nemen. Ruiter te licht, bak niet zwaar genoeg... :')

Als alle fysieke en mentale barrieres zijn uitgesloten is het toch echt een rijtechnisch probleem en ik ben bang dat je daar met deze instructie niet uit gaat komen.

Het enige advies kan zijn, eerst al het andere uitsluiten (zit je paard wel lekker in z'n vel, krijgt ie voldoende kwaliteit voer, voldoende sociaal contact, bewegingsvrijheid, is ie fysiek 100% gezond etc) en dan hard op zoek naar een fijne instructie om het rijtechnisch aan te pakken. :)

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:09

Een andere instructeur kan ook nooit kwaad om uit te proberen. Die kijkt er misschien net ff anders tegen aan en legt dingen ook misschien net iets anders uit wat beter bij jou aan sluit. Ik zelf heb altijd bij meerdere instructeurs tegelijk gereden. Voor mij werkte dat goed verschillende inzichten en manieren om t uit te leggen. Afwisseling in werk kan ook zeker niet kwaad. Balkjes lopen, lekker bos in en daar trainen (niet hetzelfde als in de bak doen dan maar juist gebruik maken van rechte stukken) springen, door het water, heuveltjes rijden en meer van dat soort dingen allemaal.
Gewoon ff de druk eraf om vooruit te gaan wil ook wel is werken. Alles ff lekker los laten en lol maken en vaak gebeurt alles dan veel ontspannender waardoor het dan weer allemaal veel makkelijker gaat.

sal01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:15

Ik sluit me helemaal aan bij Nelleke. Als er fysiek niets aan de hand is dan zou ik een instructrice zoeken die je kan helpen met specifieke oefeningen die je paard helpen een sterke achterhand te krijgen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:31

meteen deze instructrice er uit gooien. Wat een fantasie verhalen weten mensen toch rond te vertellen. En daar betaal jij voor???

Zo'n lang paard moet je sterk maken door snelle kleine overgangen te rijden. Ook van travers wordt een paard sterk. Al weten er maar weinig hoe je een goede travers rijdt met correcte LB.

Succes bij het vinden van een kundige juf

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:49

Eens met bovenstaande reacties. Jammer om steeds weer te horen/lezen dat er instructeurs rondlopen die smoesjes verzinnen als ze kennis en kunde te kort komen..
En wat zou je dan volgens haar moeten doen bij de opmerking; 'je rijdt er niet voldoende aan'.. dat vind ik altijd zo'n loze opmerking. Ben zelf ook kritisch naar je instructeur toe. Vraag wat daar mee bedoeld wordt en hoe je er dan dus 'meer' aan moet rijden. Volgens mij bedoelen ze dan; gas er op, maak 'm eens wakker enz. Maar ik geloof niet dat dat de manier is om hem zijn lichaam beter te laten gebruiken. Gas er op betekent namelijk meestal NOG meer van het achterbeen aflopen wat jij dan vervolgens aan de voorkant op moet vangen, dat is nu net wat je niet moet willen..
Juist de oefeningen zoals sbw en travers zorgen, simpel gezegd, voor een soort krachttraining van de achterbenen. Door die oefeningen op een correcte manier uit te leren voeren maak je de achterbenen langzaamaan buigzamer en krachtiger. Dat kan lang duren, maar die tijd moet je je paard gunnen. En een instructeur die dat begrijpt en je daarmee kan helpen heb je 100 keer meer aan dan eentje die loze kreten roept.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:54

ik sluit me aan de bij de voorgaande commentaren.. zoek gerust een andere juf... :j iemand die dit als excuus gebruikt en zulke ideen zelf ook nog gelooft zou niet mogen lesgeven...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:03

Fysieke problemen uitsluiten, vooral rug en bekken, si-gewricht en dan vooral niet doorgaan met deze instructie, wat een oen. Kan wel zijn dat jij geen Anky bent maar die lesgeefster heeft niet echt opgelet toen ze de cursus deed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:04

TS jij zit in omg. Arnhem toch? In die omgeving zitten wel enkele hele fijne instructeurs die je bijna zeker verder zouden moeten kunnen helpen.

Ik denk dat wanneer je zeker weet dat het bekken enzo goed is je gewoon eens bij een ander moet gaan lessen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:17

Zo van dat zinnetje met die mulle bak gaan mijn haren wel een beetje recht overeind staan := Als je een paard zn pezen kapot wilt rijden moet je vooral kleine wendingen in een mulle bak gaan rijden. Gegarandeerd succes op een kapot paard. Dat een instructrice zoiets roept vind ik vrij bizar. Af en toe buiten een stukje door wat muller zand galopperen kan inderdaad prima en natuurlijk moeten ze dan de spieren extra aanspannen en als je dat op de juiste manier doet zullen ze daar inderdaad extra spierkracht van kunnen krijgen. Maar iemand aanraden om vooral maar in heel mul zand elke keer te gaan rijden om extra spierkracht te ontwikkelen is echt van de zotte := Die kwam er bij mij niet meer in.

Verder ga ik met de rest mee, sluit lichamelijke oorzaken uit, andere instructrice en wat meer afwisseling wellicht. Ook het plezier in het rijden behouden kan al zoveel schelen :j ga op zoek naar dingen die je paard leuk vindt maar ook meteen nuttig zijn voor je training. Balkjes lopen, door het water heen, heuveltjes op en af. Dat soort dingen. Dan hou je naast het dressuurwerk je paard misschien wat frisser waardoor hij in de bak ook beter met je aan het werk wilt.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 14:58

Ik durf niet te garanderen dat zijn bekken goed zijn/staan, het zou best kunnen dat er iets niet lekker zit, hoe laat ik dit het best (redelijk betaalbaar) nakijken/behandelen?
Hij heeft geen voorkeurs kant qua uitbreken, hij is echt heel soepel, misschien wel wat teveel voor mij? Ik voel wel of hij recht loopt, maar ook niet op de centimeter nauwkeurig.
Ik zat er erg mee dat hij maar geen noemenswaardige spieren krijgt (alhoewel hij wel sterker voelt dan bijv een jaar geleden, alleen dus niet zichtbaar?), heb er zelfs een de dierenarts voor laten komen, die vroeg me het eea. en zei dat het waarschijnlijk gewoon zijn aanleg was (wat mijn instructrice weer tegensprak, dus dan weet ik het ook niet meer).

Hij word heel allround gereden, doet alles heel makkelijk, het is echt een paard dat heel veel dingen heel makkelijk kan, maar zodra hij wel iets moeilijk vind heb je er wel je handen aan vol. Zodra hij eenmaal iets makkelijk vind heb je er dan weer geen problemen meer mee.

Hij staat 24/7 buiten in een kleine kudde met een deken, bijna onbeperkt ruwvoer, hij is naar mijn smaak iets te schraal maar de DA vond hem mooi op gewicht. Weiland is mooi droog, word 4-6 keer in de week gereden (afhankelijk van intensiviteit), geen noemenswaardige blessures waar ik van af weet, goede conditie, over het algemeen heel gezond alleen gevoelig voor stof op stal (vandaar het 24/7 buiten).

Wat ik bedoel met ik ben Anky niet, is dat het absoluut ook een rijtechnische fout kan zijn van mij, maarrrr daar heb ik instructie voor, wat dus alsnog vastloopt nu.

Wil het niet meteen bij mijn instructrice gooien, heb de eerste tijd zeer veel met haar geleerd, haar lessen waren ook heel duidelijk. Op bokt word zowiezo wel vrij snel gezegd, neem maar een andere. Ik denk dat de juiste stappen zijn >> eerst paard nakijken, is dat het probleem niet >> daarna instructie. Of niet? Tja dat is ook weer iets persoonlijk natuurlijk.

Ik moet nu gaan dus ik heb nog niet op alles kunnen antwoorden, dat komt nog.

Nu ik erover nadenk, het zou best alsnog de zwaardere bak kunnen zijn, sinds deze bak zijn de problemen eigenlijk pas begonnen.............. Goh soms is iets opschrijven zo slecht nog niet.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:06

Dat is ook precies mijn reactie, eerst je paard nakijken, daarna kijk je naar je instructie. Je kunt je instructie natuurlijk ook ontgroeien, wat helemaal niet erg is. Je geeft aan dat je in het begin veel van haar hebt geleerd en nu vastloopt dus dan is het een hele logische stap om eens (een proefles) bij een andere instructeur te doen.

Maar, een paard wordt niet sterk van een zware ruiter of een zware bak. Blij wordt ie ook niet van een ruiter die heel hard moet werken op z'n rug. Dat zijn dingen waarbij ik twijfel aan de kunde van jou huidige instructie. Dat heeft niks met 'bokt' te maken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:15

Pentax schreef:
Mijn instructrice zei eerst dat het kwam omdat ik niet zwaar genoeg was zodat hij weinig hoeft te doen, daarna was onze bak niet moeilijk genoeg en zou hij in een mulle bak wel heel snel spieren krijgen (niet dus),

Jeanette Haazen is een amazone van nog geen 1.50mtr die altijd paarden van 1,75 of groter rijdt, in de Grand Prix NB!! In de dressuur wil je als ruiter zo licht mogelijk zijn zodat je paard zo min mogelijk energie kwijt is aan het dragen van de ruiter. Anky plankie weegt maar iets van 56 kilo en Edward weegt ook maar 62 kilo.
Paarden worden in een mulle bak niet sterker, ze krijgen er wel peesblessures van.
Een instructrice die zulke dingen verkondigd heeft duidelijk geen kaas gegeten van paarden en rijden. Zo'n persoon doet meer kwaad dan goed voor je paard.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:18

Hoe doe je het verder trouwens met de trainingsopbouw? Mijn pony is ook wel een beetje het type, ojee het gaat me te snel - dit kan ik nog niet - paniek/staak/gedoe. Begrijpt hij op den duur wat er van hem verwacht wordt, dan is het geen enkel probleem meer. Voor mij soms even een goede herinnering op het moment dat ie begint te springen, om even mijn trainingsopbouw te bekijken en ook met instructrice te overleggen hoe we het (nog) iets simpeler op kunnen delen om niet de 'paniek'reactie te triggeren. En soms is het even doorzetten en als ie het dan doorheeft direct ontspannen en belonen, want soms loopt ie gewoon een beetje te klooien en gaat dan 'schijngedrag' vertonen. Onder het motto, oojee dit vind ik heeeel moeilijk *not* :+ Maar vaker is het zo dat ik dan toch net te snel wil en hij niet direct snapt wat ik vraag. Zeker wanneer er meer verzameling/kracht bij komt kijken. Dan wil ik bijv. meteen 10 passen verzameling terwijl hij er eigenlijk maar 3 red (even ter illustratie dan). Blijf ik er steeds 10 vragen dan raakt ie echt over de kook want dat redt ie gewoon nog niet, en bereik ik er uiteindelijk niets mee. Dan kun je beter 10 keer 3 passen vragen en de training daarna met 5 passen verder gaan.
Misschien heb je hier nog iets aan :) Het heeft mij in elk geval erg geholpen om af en toe goed stil te staan bij wat je nu eigenlijk vraagt van je paard en of je het misschien nog simpeler kunt vragen en opbouwen waardoor je paard niet het gevoel heeft dat ie iets moet gaan doen wat hem nooit gaat lukken. Maar in principe moet je daar vooral ook met je instructeur uit kunnen komen, die is uiteindelijk degene die jou begeleid in het hele proces en in moet kunnen zien wanneer het voor het paard te lastig wordt, of wanneer je heel eenvoudig heel even door moet zetten.