Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

iemand die dit als excuus gebruikt en zulke ideen zelf ook nog gelooft zou niet mogen lesgeven...
Als je een paard zn pezen kapot wilt rijden moet je vooral kleine wendingen in een mulle bak gaan rijden. Gegarandeerd succes op een kapot paard. Dat een instructrice zoiets roept vind ik vrij bizar. Af en toe buiten een stukje door wat muller zand galopperen kan inderdaad prima en natuurlijk moeten ze dan de spieren extra aanspannen en als je dat op de juiste manier doet zullen ze daar inderdaad extra spierkracht van kunnen krijgen. Maar iemand aanraden om vooral maar in heel mul zand elke keer te gaan rijden om extra spierkracht te ontwikkelen is echt van de zotte
Die kwam er bij mij niet meer in.
ga op zoek naar dingen die je paard leuk vindt maar ook meteen nuttig zijn voor je training. Balkjes lopen, door het water heen, heuveltjes op en af. Dat soort dingen. Dan hou je naast het dressuurwerk je paard misschien wat frisser waardoor hij in de bak ook beter met je aan het werk wilt. Pentax schreef:Mijn instructrice zei eerst dat het kwam omdat ik niet zwaar genoeg was zodat hij weinig hoeft te doen, daarna was onze bak niet moeilijk genoeg en zou hij in een mulle bak wel heel snel spieren krijgen (niet dus),
Maar vaker is het zo dat ik dan toch net te snel wil en hij niet direct snapt wat ik vraag. Zeker wanneer er meer verzameling/kracht bij komt kijken. Dan wil ik bijv. meteen 10 passen verzameling terwijl hij er eigenlijk maar 3 red (even ter illustratie dan). Blijf ik er steeds 10 vragen dan raakt ie echt over de kook want dat redt ie gewoon nog niet, en bereik ik er uiteindelijk niets mee. Dan kun je beter 10 keer 3 passen vragen en de training daarna met 5 passen verder gaan.
Het heeft mij in elk geval erg geholpen om af en toe goed stil te staan bij wat je nu eigenlijk vraagt van je paard en of je het misschien nog simpeler kunt vragen en opbouwen waardoor je paard niet het gevoel heeft dat ie iets moet gaan doen wat hem nooit gaat lukken. Maar in principe moet je daar vooral ook met je instructeur uit kunnen komen, die is uiteindelijk degene die jou begeleid in het hele proces en in moet kunnen zien wanneer het voor het paard te lastig wordt, of wanneer je heel eenvoudig heel even door moet zetten.