Ontdekking mbt scheefheid paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Ontdekking mbt scheefheid paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:31

Ik ben sinds een behoorlijke tijd bezig met de scheefheid van mijn paard, die naar mijn mening de scheefste is van Nederland :Y)

Ik ben verschillende instructeurs en instructrices gepasseerd welke mij allemaal een andere benadering van de natuurlijke scheefheid van een paard lieten zien. Op die manier heb ik op diverse manieren het rechtrichten (of niet ) uit kunnen proberen en zien wat het resultaat daarvan was ( of niet ). Omdat ik nog steeds vind dat ik weinig vooruitgang boek, zit ik steeds te zoeken, internetten, mailen, foto's en filmpjes te bekijken, enzovoorts. Daarnaast les ik nog steeds bij een vrouwtje hier uit de omgeving die Day zijn scheefheid rustig aan wilt aanpakken.

Even een verhaaltje om een beeld te schetsen van mijn scheve paard }:0

Rechtsom buigt hij makkelijker in dan rechts. Hij springt makkelijker en soepeler aan in de rechtergalop dan links. Rechtsom is schouderbinnenwaards moeilijker, dan linksom.
Mijn paard draagt zijn staart naar links. Wanneer we rechtsom rijden, houdt hij hem veelal recht, maar nooit naar rechts.
Paard wordt regelmatig nagekeken door masseur, osteopaat en acupressuur. Medicamenten zijn uitgesloten, behalve een gebrek aan bespiering en scheefheid.

Ik heb nu de ontdekking gedaan ( door wederom eindeloos foto's te kijken van zijn trainingen ) dat hij zodanig rechtsgebogen is, dat hij rechtuit constant op 4 sporen loopt.
Zijn rechter-achterbeen komt rechts naast zijn rechter-voorbeen te staan ( in plaats van in het spoor van ) en zijn linker-achterbeen komt dus ook rechts van zijn linker-voorbeen te staan.

Even plaatje ter verduidelijking. Hier zie je goed hoe zijn rechter-achterbeen rechts van zijn rechter-voorbeen komt te staan:
Afbeelding

Dit verklaart ook waarom schouderbinnenwaards op de rechterhand moeilijker is, omdat hij dan geacht wordt om zijn rechter-achterbeen naar binnen te verplaatsen. Wat hij erg moeilijk vindt omdat hij zijn rechter-achterbeen dus altijd buiten het spoor gooit en hem dan nu dus overdreven naar binnen moet plaatsen. Dan betekent het dus ook dat linksom makkelijker is omdat zijn rechter-achterbeen dan vrijwel onopgemerkt buiten het spoor kan treden en zijn linker-achterbeen toch altijd al naar binnen stapt...

Wat denken jullie? Verstandig om eerst eens in stap en aan de lange, dubbele lijnen goed die achterbenen leren te controleren, zodat hij zijn rechter-achterbeen net zo goed naar binnen kan verplaatsen als zijn linker-achterbeen? Of zijn er andere benaderingen mogelijk? Zoja, welke? Dankú *D
Laatst bijgewerkt door Jolindaa op 21-11-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:34

Gewoon goede instructie nemen, en niet blindstaren op rechtrichten. Ik word een beetje moe van de hype van de laatste jaren dat rechtrichten iets is dat op zichzelf staat. Dat is het niet. Je paard wordt recht, doordat je 'm aan beide kanten soepeler en sterker maakt. Door een paard gewoon goed rijtechnisch te rijden, eventueel onder begeleiding van een goede trainer, zal 'ie vanzelf rechter worden. Maar alleen maar blijven blindstaren op het feit dat de achterbenen en de voorbenen in 1 lijn moeten lopen is niet de oplossing.

Jolindaa

Re: Ontdekking mbt scheefheid paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 16:37

Dat doe ik ook zeker niet Anoeska. Het is bij hem alleen zodanig ernstig dat ''normaal'' rijden er niet bij is. Ik kom eraf met enorme rugpijn omdat hij mij met elke pas uit het zadel werpt, naar de zijkanten. Daarbij is er niets mis met het buigzamer en sterker maken van de achterhand, wat wel degelijk nodig is voor een goede, rijtechnische training.

Daarbij ben ik ervan overtuigd dat ik nu de juiste begeleiding heb :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:40

Jouw bevindingen zijn gewoon interessant. Hoop dat anderen er ook eens zo nauwkeurig naar kijken.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:44

Heeft dit paard altijd al zo gelopen of wanneer is het gekomen en hoe loopt dit paard los?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:47

Anoeska schreef:
Gewoon goede instructie nemen, en niet blindstaren op rechtrichten. Ik word een beetje moe van de hype van de laatste jaren dat rechtrichten iets is dat op zichzelf staat. Dat is het niet. Je paard wordt recht, doordat je 'm aan beide kanten soepeler en sterker maakt. Door een paard gewoon goed rijtechnisch te rijden, eventueel onder begeleiding van een goede trainer, zal 'ie vanzelf rechter worden. Maar alleen maar blijven blindstaren op het feit dat de achterbenen en de voorbenen in 1 lijn moeten lopen is niet de oplossing.

Ik ben het daar helemaal mee eens Anoeska. Zo ge-hyped. Volgens mij zijn we in de (klassieke) dressuur nooit met iets anders bezig geweest dat het rechtmaken van je paard.
Daar zijn ook alle oefeningen op gericht. Natuurlijk is het goed om te weten aan welke kant de spieren korter of langer zijn (links of rechtsgebogen) zodat je de korte spieren langer kunt maken. Dat gebeurt dus ook door je paard op een goede manier door zijn lichaam te "buigen".
Ik heb ook door de "rechtricht" hype paarden tot "strijkplanken" zien verworden.
Overigens -en dat is mijn mening- is er bij heel erg scheve paarden vaak ook wat anders aan de hand dan een natuurlijke scheefstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:01

Rechtrichten is nu eenmaal een proces dat langzaam gaat.
En als je niet heel goed opgeleid bent in de basis dan gaat het eigenlijk al mis.
Nu zeg ik niet dat het bij jou zo is ik bedoel dit algemeen.

Alle nieuwe lesmethodes w.b.t. rechtrichten is in veel gevallen geld klopperij.
Een goede lesgever richt zich op het totale plaatje en begint bij de basis.

Ik zelf had ook een paard dat door een val uit balans is geraakt en daarna een eigen manier van lopen heeft ontwikkeld waarbij hij enorm schreef werd.
Ik heb enorm veel geleerd van dit paard want je kijkt niet alleen naar het paard en zijn beweging maar ook naar het zadel, de lesgever/ster, je eigen houding en de mond van het paard.

Dat jij rugpijn krijgt van je paard wil niet zeggen dat dit alleen komt door je paard.
Streep eens wat zaken af.
-Is je zadel recent na gekeken?
-Is de mond van je paard recent na gekeken?
-Heb je zelf al eens op een flexchair gezeten (= echt een aanrader, je staat er zelf versteld van hoe een eyeopener dat kan zijn).
- Doe je zelf ook aan sport? nee probeer eens Pilates is ook een echte aanrader. Geweldig om een goede rompstabiliteit te krijgen.
- Laat je paard twee keer in het jaar behandelen door een erkend fysiotherapeut/ Osteopaat(het zou mooi zijn als je iemand hebt die beide is).
Samenwerking tussen de partijen is raadzaam zodat er een goed beeld over je paard verkregen kan worden.

Het klinkt misschien heel hard maar 8 van de 10x is het de ruiter die het paard extreem schreef kan maken.
Mijn vorige paard heeft een jaar lang voor de kar gestaan na zijn val (wij dachten om hem zo verder niet te belasten) maar omdat hij niet dressuurmatig werd gereden voor de kar ontwikkelde hij steeds sterker zijn voorkeurs kant wat hem dus extreem schreef maakte.
Zo erg zelfs dat hij soms zomaar uit balans kon raken en om viel.
Combi van goed les en fysio/osteo behandelingen heeft hem een stuk rechter gemaakt.

Succes met je paard.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 17:27

Zadel is in orde, mond is recent nagekeken. Kiesjes getrokken en bit nagekeken :) acupressuur, osteo en masseur komt regelmatig. Zij is alles in 1 :) zij heeft hem van begin af aan behandeld. Hij kwam namelijk bij iemand vandaan die hem met een te smal zadel gereden heeft (spier-atrofie in de rug, overbespierde voorhand en onderbespierde achterhand). Ze heeft hem toen zovaak behandeld als nodig alvorens ik er weer op kon. Nadat ik groen licht heb gekregen om weer te gaan rijden rustig opgepakt enz. Hij was voordat hij deze blessure kreeg al bij mij ( ik verkocht hem en heb hem teruggekocht toen het zo slecht bleek te gaan ) en voordat hij weg was had hij er ook al last van. Destijds veel buiten gereden en op open brede paden en daardoor leerde hij op eigen benen te lopen. Helaas kreeg ik hem terug, verder dan terug bij af.

Ik ben me ervan bewust dat je eigen houding veel kan doen! Heb voornamelijk aan mijn eigen houding gesleuteld de laatste weken en zijn houding, losgelatenheid en regelmaat is enorm vooruit gegaan. Ik ben nog steeds bezig met mijn eigen houding, maar alvorens ik drukdrukdruk verder train, is het misschien verstandiger om eerst te gaan trainen om zijn achterbenen buigzamer en zijn achterhand soepeler te maken.

Ik doe zelf regelmatig aan yoga :) erg leuk en erg goed voor je balans. Pilates kan ik ook wel eens proberen! Zo'n stoel heb ik nooit geprobeerd. Waar kan je zoiets doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:48

Sommige fysiotherapeuten(mensen) werken met een flexchair dus dan zou je even moeten googlen.

W.b.t speciale oefeningen om zijn achterhand soepeler te maken. Is eigenlijk heel basis!
Veel stappen (75% stappen 25% draven) je start met door een 8 van hand veranderen en bouwt dit uit naar klassieke slange voltes.
Belangrijk is dat je daarbij goed les krijgt en dat je zelf voelt wanneer je paard over het schouder weg wil lopen of juist op het schouder valt.
Je lesgeefster moet je daarin goed kunnen ondersteunen.
Als je paard zo scheef is als die van mij was dan zal hij enorm veel moeite hebben met de lenge buiging.
Rijdt je paard voorwaarts neer waarts maar niet met de neus in de krul, de neus moet netjes op de loodlijn.
Pas wanneer je paard zich los laat in het lijf dan kun je met oefeningen starten als schouder voor en schouderbinnenwaarts.
Met galop werk in de rijbak moet je op de kant dat hij de neiging heeft zijn achterbeen te ver onder het lijf te zetten, stelling naar buiten vragen zodat het achterbeen normaal belast gaat worden.
Hierdoor kun je ook voorkomen dat het paard op de binnen schouder gaat vallen.

Door dat jou paard zijn achterbeen naar het midden van het lijf zet kan het zijn achterbeen niet naar voren zetten, het achterbeen wat hij naast het spoor zet kan juist heel ver naar voren.
Dit is diagonale scheefheid.
Als dit klopt dan zou je paard linksachter en rechtsvoor meer ontwikkeld zijn in de bespiering en rechtachter en linksvoor minder ontwikkeld zijn.

Je moet echt terug naar de basis!
Als je geen vooruitgang boekt is er iets in je pakket wat niet goed zijn werking doet.
Dat kan jij zijn, je instructeur of je osteopaat.
Ik heb ook een jaar lang geworsteld en ik boekte ook geen vooruitgang.
Bij mij bleek dat ik mij teveel richte op het rechtrichten opzich (Academische dressuur) en dat mijn basis gewoon niet goed was.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:07

Het roept bij mij op dat het inderdaad een goed idee is om eens met de lange lijnen te gaan werken. Dan loop je er achter en kan je zien wanneer hij recht of scheef loopt, en krijg je misschien ook nog verdere inzichten die je vanaf bovenaf niet hebt. Verder heb ik geen enkele ervaring met lange lijnen en je moet hem dan natuurlijk wel rechter kunnen richten anders hebben lange lijnen geen zin. Uitproberen kan geen kwaad lijkt mij!

DenNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:49

Het paard loopt precies zoals jij dat aangeeft. Kijk eens goed naar je zit - je plaatst je gewicht duidelijk op de rechterkant, waardoor je paard dat opvangt door zijn achterbeen onder (jou) de massa te plaatsen. Ga je recht zitten, kan hij het makkelijker recht eronder zetten. Nog belangrijker, je geeft met je schouders en handen duidelijk stelling aan naar links, waardoor jij zijn schouder naar links plaatst. Jij geeft dus aan, kont naar rechts, schouder naar links, en dat doet ie!

Dit kun je veranderen door in het midden te gaan zitten (voor je gevoel extreem op je linkerzitbot gewicht plaatsen), je linkerschouder naar voren te duwen, en je rechterschouder een tikje terug (draai dus je bovenlichaam ten opzichte van je heupen). Wanneer je dit doet, zal je paard gigantisch door je binnenbeen heen vallen - dit moet je dan ook corrigeren door je binnenbeen te gebruiken, en je paard naar buiten drukken - met behoud van je zit en houding. Probleem is vaak, dat de ruiter het naar binnen vallen te snel corrigeert door handen en gewicht te verplaatsen - dit zorgt ervoor dat je op de hoefslag blijft, maar zo geef je wel een verkeerde buiging en stelling aan! Zorg eerst dat je paard constant blijft in zijn stelling en buiging, door zelf de juiste houding aan te nemen en te houden! Maak je daarna pas druk dat je op de hoefslag blijft/komt - het zal moeilijk genoeg zijn je paard opzij te krijgen voor je been, ipv je gewicht te verplaatsen en teugels.

Succes!!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:05

Anoeska schreef:

Mee eens. Ik heb verder geen tips.
Veel succes.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 14:14

Dankjewel! Ik deed vandaag inderdaad de ontdekking bij het zonder zadel rijden ( vind ik nogal eens lekker voor de afwisseling ) dat hij zowaar recht galoppeerde toen ik niks deed! Ik zat gewoon op mijn kont en liet mijn teugels los. Toch maar nog verder sleutelen aan mijn zit alvorens ik aan hem kan sleutelen.

Hij is zo sensibel. Elke verandering in houding pakt hij op. Ontspan ik, zakt zijn hoofd. Zet ik mijn schouders vast, zet hij zijn rug vast. Van die kleine dingetjes. Bedankt voor alle tips! Ik ga even heeeeeel hard aan het werk om mijn eigen houding te verbeteren. Pilates, yoga, een barebackpad aanschaffen om me zo beter bewust te worden van de drukverdeling, etc.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:06

Jolindaa schreef:
Dankjewel! Ik deed vandaag inderdaad de ontdekking bij het zonder zadel rijden ( vind ik nogal eens lekker voor de afwisseling ) dat hij zowaar recht galoppeerde toen ik niks deed! Ik zat gewoon op mijn kont en liet mijn teugels los. Toch maar nog verder sleutelen aan mijn zit alvorens ik aan hem kan sleutelen..

super dat je dat zelf hebt ontdekt.
maar tegelijkertijd ga ik dan erstig twijfelen aan je instructie. Waarom heeft die jou hier niet op gewezen en wat voegt je instructie toe als je zelf de problemen deels kunt analyseren?

Nog een opmerking over je masseur-osteo-accupressuur persoon. Iedereen mag zich zo noemen, het is een vrij beroep. Ik kan morgen ook bij je aanbellen en roepen dat ik osteopaat voor paarden ben. Er lopen heel wat nitwits rond met een glad verhaal die mensen zo geld uit de zakken kloppen voor wat aaien, wrijven en duwen op je paard.
Als je echt iets wilt doen voor je paard en je wilt echt weten wat er nu aan de hand is dan laat je er een DA of een paardenfysio naar kijken. Dat kost je wel wat meer geld, maar dan heb je wel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:45

Helaas heeft Abacan gelijk met een cursus hier en daar mag je al paarden masseren en voor Accupressuur is daar ook een kort durende cursus voor.
Er zit geen jaren lange studie aan vooraf zoals bij Diergeneeskunde en dier fysio.

W.b.t. osteopathie is er ook op de markt veel aanbod en hoewel ik vandaag de dag meer open sta voor osteopathie ben ik wel van mening dat je ook daarin critisch moet zijn.
Er zijn een hoop kwakzalvers actief.

Ik heb bij mijn vorige paard het laatste jaar Heleen Slebos gehad, zij is Osteopaad en fysiotherapeut.
Ze heeft een gedegen opleiding gehad en is heel secuur in wat ze doet en geeft daarbij ook uitleg wat ze doet.

Feit is gewoon dat je vooruitgang moet boeken en dat de osteop/fysio een vooruitgang moet zien.
Is dat niet zo dan heb je geen goede lesgever/ster.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:00

Ik zal het eens even gaan uitpluizen. Nog meer goede adviezen voor fysio's in de omgeving noordholland?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:49

gewon even contact opnemen met de kliniek bij je in de buurt of anders je DA en vragen wie zij adviseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:19

Jolindaa schreef:
Ik zal het eens even gaan uitpluizen. Nog meer goede adviezen voor fysio's in de omgeving noordholland?

Heleen Slebos zit in Noord Holland, ik kan haar echt aanraden.
FF googlen en je hebt haar site.
Ik woon zelf in Friesland en daar stond mijn paard ook en ik keek verder dan mijn eigen profincie puur omdat zij gewoon echt goed is.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:52

Ik kan ook Heleen Sleebos aanraden. Zij is erg kundig in haar vak.
Wellicht kun je vaker zonder zadel of met een barebackpad gaan rijden om meer bewust te worden van je lichaamstaal en houding. Dit kun je uiteraard blijven doen, ook als er geen klachten zijn, ter afwisseling op het werken onder je gewone zadel bijvoorbeeld. Mijn ervaringen met een barebackpad zijn erg positief in ieder geval. Het zal jullie vast goed doen, de eerste resultaten heb je al behaald ;)
Succes!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 11:42

Oke nog even een kleine update met wat vragen. Vanmorgen inderdaad zonder zadel gereden (in de storm dus mijn haar is nu woesj :D ). Wat fotos laten maken van de voor en achterkant om mijn balans te kunnen zien en zijn reactie daarop.

Nu zie ik dat, omdat Daya zijn balans ook nog niet al te best is, hij af en toe uit balans raakt en daarmee ik ook. Dit resulteert in dat ik naar links of rechts duik en dus dat Daya inderdaad (!!) met zijn achterbenen dit opvangt en dus heel scheef wordt. Op de fotos waar hij zichzelf (en dus mij) rechtop weet te houden, zie je dat hij netjes in de spoortjes treedt, zijn staart zo goed als recht houdt (verre weg van perfectie uiteraard) en hij mooi loslaat in zijn lijf. Ik zit dan hemels :)!!

Wat zijn nu goede oefeningen om tesamen aan de balans te werken, want dat lijkt mij nu prioriteit nummer 1. Ik kan hem in allerlei rare bochten wringen en allerlei retemoeilijke oefeningen opleggen, maar naar mijn mening gaat dat niks uithalen. Niet voor mij, niet voor hem, voor niet of niemand.

Veel op de tweede hoefslag rijden is natuurlijk een ding. Veel diagonalen, halve diagonalen en kwartlijnen om hem maar op eigen benen te leren lopen, maar wat is nog meer goed voor hem? En wat is goed voor mij? Want ik heb natuurlijk het grootste aandeel hierin. Zijn er goede instructeurs die heeeeel goed zijn in zitles geven bijvoorbeeld? Ik ga eens contact opnemen met Heleen Slebos ;)

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:50

Alle echte osteopaten die een echte studie hebben afgerond en een gedegen vooropleiding hebben staan op de website van icreo.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 13:33

FOTO'S!

Correct me if i'm wrong :)

Ik naar links: Daya zijn achterhand naar links.
Afbeelding
Ik probeer rechtop te blijven en niet naar links te vallen, daarmee houd ik Day ook redelijk in het gareel.
Afbeelding
Ik probeer weer rechtop te blijven en daarmee loopt Day ook redelijk in het spoortje.
Afbeelding
Ik naar links, Daya scheef.
Afbeelding
Poging tot de volte opsturen, maar dan loopt hij over zijn buitenschouder weg. Begrenzen met buitenhand en binnenhand meer openen?
Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:20

je fotoos zijn moment opnames uit beweging. Tijdens het bewegen deint een paard met zijn lijf naar li en re, daalt de heup li en re etc. Hierdoor verschilt ook jouw balans afhankelijk van het moment in de beweging. Als je paard dat niet meer zou doen heb je pas echt een probleem :+
Het heeft geen enkele zin om iets zinnigs te zeggen over deze fotoos

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:25

Inderdaad Abacab, je gaat nu gewoon mee met zijn beweging.

Ben heel benieuwd van wie jij les hebt, wij hebben namelijk ook wat lesgeefsters bij ons op stal in het 'rechtrichten' les geven en de pensionstal waar ik sta is niet ver van Purmerend.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:35

Heleen Sleebos is een goede. Ik verwijs regelmatig klanten van mij door naar haar. Ik ben zelf een paardensportmasseuse met een opleiding uit Barneveld en Duitsland.