Steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaRoos

Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:19

Hallo Bokkers,

Op mijn manege is een paard wat vaak steigert. Hebben jullie tips om een paard minder of niet meer te laten steigeren. Of tips om te blijven zitten, want vaak raken de beugels los en dan val je er af.

Groetjes! :)

FNews

Re: Steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:20

Niet aan de teugels trekken als ie dat doet en de nek vastnemen of eventueel de manen.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:21

Als hij neigt te gaan steigeren, vooruit drijven. En hem bezighouden.

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:22

denk eens na waarom hij steigert:)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:25

als hij echt hoog steigert zou ik er niet meer op gaan. dit is niet jouw probleem, je moet niet het risico willen lopen dat het wel een keer misgaat.... :n

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:28

Een paard steigert niet zomaar. Vanaf internet is het lastig om je te vertellen hoe je het kan oplossen, omdat er zoveel verschillende oorzaken kunnen zijn. Meestal is steigeren een uiting van pijn of ongemak, bijvoorbeeld omdat het zadel niet goed ligt, of omdat de ruiter het paard in de weg zit. Het kan ook zijn dat het paard tegengehouden wordt voorwaarts te gaan (dus dat de ruiter erg hard is in de hand en het paard tegenhoudt) of dat het paard het echt niet leuk vindt om in de les te lopen, of dat hij heel erg veel energie heeft (bijvoorbeeld omdat hij niet vaak buiten kan lopen) en tegen wordt gehouden in zijn mond, dan gaat de energie omhoog.

Het is de taak van de eigenaren van het paard uit te zoeken waarom hij steigert en tot die tijd zou ik er geen kinderen op zetten, maarja daar kan jij niks aan doen. Waarom vallen de beugels er af trouwens? Het lijkt me dat dan de kwaliteit van het tuig erg slecht is...

AnnaRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 20:49

Bedankt voor de tips! Hij gaat vooral steigeren wanneer je hem aan het werk zet
of wanneer er een ander paard vandoor gaat of gek doet.
De beugels vallen er denk ik af omdat hij kaars rechtop gaat staan en er dan teveel gewicht op de beugels komt onder een andere hoek. (niet naar beneden, maar naar achteren)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:59

RUI --> RT-P

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 07:12

ik heb een paard wat flink hoog kan stijgeren -- nooit aan de teugels trekken ! -- wat ik doe bij mijn heet hoofd is : handen iets naar voren - voeten uitdrukken in mijn stijgbeugels -dus niet je knieen vastklemmen in het zadel en je benen optrekkken want dan verlies je idd je beugels -- blijf in het zadel zitten en leun wat naar voren .....je eigen hoofd iets opzij draaien anders heb je kans dat je een kopstoot van de hals kan krijgen ............ gewoon rustig afwachten tot ie klaar is en rustig weer naar voren rijden en dan tempo erop aan het werk zetten ........ bij mijn paard moet je het niet wagen om hem naar voren te schoppen want dan lig je er echt af .

voorbeeld : hier begon ie met stijgeren -- inmiddels kan ie kaarsrecht omhoog hoor haha
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X4683TUO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4CCHEBTG.jpg

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:42

Wat hierboven staat zijn wel goede tips om te blijven zitten en voor de veiligheid op dat moment, maar je moet natuurlijk wel altijd op zoek naar de oorzaak van het steigeren. Dat doen ze niet zomaar, en nogmaals: het begint in bijna alle gevallen bij lichamelijk ongemak.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:01

Ik denk dat als je medische oorzaken uit gesloten hebt dat je echt moet gaan kijk naar jezelf, als het paard geen medische kwaaltjes heeft zie je toch vaak dat de ruiter zowel gas wil geven en remmen tegelijk. En dat werkt natuurlijk niet en dan is een vrij veel voorkomende reactie dat ze omhoog gaan want je vraagt ze vooruit te gaan maar houdt ze tegen heb je dan een wat gevoeliger paard staan ze zo op 2 benen. Dus ik zeg mocht er niets aan de hand zijn, gas erop, rem eraf en goed aan werk zetten.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:59

Weet je misschien ook Wrrm t paard steigerd?

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:10

bij mij is het als ie iets moet doen wat ie moeilijk vind of gewoon weg geen zin heeft dan zet ie het op een stijgeren - onder het werk uitkomen helemaal na gekeken niets aan de hand

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:17

Jij bedoelt dat de beugels eraf vallen, dat komt doordat er aan dat haakje waar je beugelriem aan vast zit. Een klipje los zit. Dit dus:

Afbeelding En dan dat linkse haakje. Bij sommige zadels kun je die van boven naar beneden klippen. Die moet dus loodrecht omhoog staan. Ik denk dat je dat bedoelt met beugels die eraf vallen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:35

Een steigerend paard hoort niet op een manege als lespaard. De reden waarom hij steigert kunnen legio zijn, last van zijn rug, aangeleerd door vorige eigenaren, of een oefening gewoon niet willen uitvoeren en daar in het verleden door te steigeren mee te hebben gewonnen. Het is niet aan jou om als manegeruiter dit op te lossen. Steigeren behoort tot de - in mijn ogen - grootste problemen die je bij het paardrijden tegen kunt komen en een steigeraar hoort in handen van een Professional .

Dus als jij er op moet: niet doen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:37

ben het eigenlijk met cassidy eens ...... zeker als het een manege paard is ... bij een stijgerend paard wat mischien idd in het verleden hiermee heeft gewonnen moet iemand op die weet wat hij of zij moet doen .. het is idd te gevaarlijk om onervaren ruiters op zo'n paard te zetten

Moor25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:29

Als hij wil steigeren, hem inderdaad bezig houden. Drijven, links of rechts sturen, ... Maakt niet uit wat, als hij maar in beweging blijft. Zeker niet trekken aan de teugels en als je voelt dat je eraf gaat glijden kan je misschien je armen om zijn nek slaan...

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:48

Ook ik ben het inderdaad met Cassidy eens, jij hoeft dit niet op te lossen. Het is aan de eigenaren om achter de oorzaak te komen en hem medisch te onderzoeken. Als je er toch opstapt, zal ik er heel alert op zijn dat zodra hij terug komt in tempo en aanstalten wil maken om stil te gaan staan en te stijgeren hem vooruit te drijven. Als hij toch (hoog) stijgert kan het helpen om je handen om zijn hals heen te klemmen, zo blijven jullie beide beter in balans.

Maar nogmaals, vaak zit er iets niet goed in het lichaam van het paard en moeten de eigenaren hier eerst proberen achter te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:00

Vreemd zo een paard in de lessen, paard is ellende in de lessen moe, schat ik zo....