Jong meisje rijles geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_bokworst

Jong meisje rijles geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 22:47

Hoi bokkers!

Ten eerste: als dit verkeerd staat, sorry :s

Maar iig, mijn buurmeisje is helemaal gek op ponyrijden, en ze heeft haar eerste lesje van 10 minuutjes gehad als proef lesje, ze vind het helemaal geweldig, en mijn buren hebben een kleine pony, die toch moet afvallen, maar waar ze nog láng niet in haar eentje op kan rijden. Dus nu geef ik haar kleine lesjes daarnaast zegmaar. Nu is het alleen nog in stap, en dan handen op je hoofd, handen in je zij, etc, leren lichtrijden, en hakken uitdrukken. Alleen dat word een beetje saai, dus weten jullie nog andere oefeningetjes die ze kan doen in stap? Voor haar evenwicht en gevoel?

En nog een probleempje, ze houd nu nog veel vast aan het zadel, en nu wilde ik haar de teugels leren vasthouden, en beetje leren sturen, alleen de pony is dan zo lief om hoofd naar beneden te doen en teugels uit haar handjes te trekken, weten jullie daar een oplossing voor?

XxLisa

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:51

Ja, haar naar een manege sturen. Ik vind het onverantwoord dat een 13-jarige les gaat geven, zeker omdat je geen verstand van zaken hebt. Je dénkt alleen dat je verstand van zaken hebt. En dat heeft niets te maken met hoe lang je zelf al rijdt, maar met je oog op het paard, de houding van het meisje, je didactische skills, je kennis, je inzicht in de consequenties van je handelen en je verantwoordelijkheidsgevoel. Op jouw leeftijd kun je onmogelijk voldoen aan de eisen die je mag stellen aan een fatsoenlijke instructrice. Ik vind het vreemd dat jouw ouders en de ouders van dit kindje het goedkeuren...

ellehcir

Re: Jong meisje rijles geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:55

Als je toch persee wilt gaan les geven, laat haar nog laaang niet de teugel vastpakken!
Eerst los leren rijden, vast houden aan zadel mag wel.. Dan aan de longeerlijn beginnen,
eerst alles los leren, ook draven.. Kan ze dat fatsoenlijk, dat ze niet de teugel nodig
heeft om haar evenwicht te bewaren, dan pas met teugels beginnen..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:57

je kan ook kijken bij maneges naar de beginnerslessen

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:58

Of vraag iemand die al langer les geeft en ook een diploma hier voor heeft om je
op weg te helpen :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:00

ja dat is een goed iddee! :D

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 23:46

s6801881 schreef:
Ja, haar naar een manege sturen. Ik vind het onverantwoord dat een 13-jarige les gaat geven, zeker omdat je geen verstand van zaken hebt. Je dénkt alleen dat je verstand van zaken hebt. En dat heeft niets te maken met hoe lang je zelf al rijdt, maar met je oog op het paard, de houding van het meisje, je didactische skills, je kennis, je inzicht in de consequenties van je handelen en je verantwoordelijkheidsgevoel. Op jouw leeftijd kun je onmogelijk voldoen aan de eisen die je mag stellen aan een fatsoenlijke instructrice. Ik vind het vreemd dat jouw ouders en de ouders van dit kindje het goedkeuren...

Uhm sorry?

Ik geef haar heus geen les en ik snap dat ik voor echt les veeel te onervaren ben, en ik heb het zelfs aan de instructrice van haar gevraagd en die vond het een goed idee? Bovendien zijn er volwassen paardenmensen bij en die vinden het er leuk en goed uitzien. Natuurlijk ga ik haar geen échte lessen geven, ik ben niet gek.

Edit; ik laat haar alleen wat rondjes lopen in stap en laat haar handen op haar hoofd leggen, jaman, das echt lesgeven.
Laatst bijgewerkt door _bokworst op 17-11-12 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 23:47

ellehcir schreef:
Of vraag iemand die al langer les geeft en ook een diploma hier voor heeft om je
op weg te helpen :)

Zal ik doen ^^

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 23:52

ellehcir schreef:
Als je toch persee wilt gaan les geven, laat haar nog laaang niet de teugel vastpakken!
Eerst los leren rijden, vast houden aan zadel mag wel.. Dan aan de longeerlijn beginnen,
eerst alles los leren, ook draven.. Kan ze dat fatsoenlijk, dat ze niet de teugel nodig
heeft om haar evenwicht te bewaren, dan pas met teugels beginnen..

Zal ik doen ! Ik liet haar ook al aan het zadel vastpakken, omdat me dit makkelijker leek, maar ik zal de teugels dan maar laten, bedankt :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:59

Tip: als je een bokriempje vooraan het zadel doet, kan ze dat vasthouden, daar heeft ze meer grip op dan aan het zadel zelf, en kun je de teugels ook nog even achterwege laten.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 00:10

MarChak schreef:
Tip: als je een bokriempje vooraan het zadel doet, kan ze dat vasthouden, daar heeft ze meer grip op dan aan het zadel zelf, en kun je de teugels ook nog even achterwege laten.

Das een goeie ! Dankjewel :)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:43

Laat haar bijv. ook een keer zonder zadel rijden enzo! Van zonder zadelrijden krijg je een stevige zit!
Ik heb ook kinderen lesgegeven op mijn shetlander en dat ging super goed! Gewoon een beetje de basis dingen! Misschien een buitenritje (als de pony braaf is en het meisje goed genoeg kan rijden)? Een soort van bak afzetten en dan op gegeven moment los laten rijden ( als ze het goed genoeg kan ), over een een balkje laten stappen enzoo!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:52

je kunt ook oefenen zonder teugels, gewoon aan de longe. meisjes die nog niet goed kunnen rijden gaan steun zoeken aan de teugels, en dat is niet fijn voor je pony. als ze goed evenwicht heeft dan kun je met teugels gaan proberen. je kunt ook oefeningen doen als tenen aanraken, appeltjes plukken bij de staart en voorpluk, rondje draaien op het zadel en dat soort dingetjes. (moest ik vroeger op de manege :D)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:24

Ik vindt ook dat je eigenlijk wel aan het lesgeven bent, en daar eigenlijk niet echt de ervaring voor hebt.
Ik vind dit dus niet echt een goed idéé, een gediplomeerd instructeur heeft ten eerste voor hij aan zijn opleiding begon al een ingangsproef moeten afleggen, en dan is het dus 5 jaar opleiding tot instructeur, das echt niet niks hoor.
iets verkeerd aanleren is nadien heel moeilijk om dit weer te corrigeren, ik vind dat je meer verkeerd kan doen dan dat dit juist is.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat je het zeker goed bedoelt, maar goede bedoelingen das niet genoeg als lesgever, kennis en kunde en ook jaren ervaring zijn zeker heel belangrijk.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 00:38

roombolletje schreef:
Laat haar bijv. ook een keer zonder zadel rijden enzo! Van zonder zadelrijden krijg je een stevige zit!
Ik heb ook kinderen lesgegeven op mijn shetlander en dat ging super goed! Gewoon een beetje de basis dingen! Misschien een buitenritje (als de pony braaf is en het meisje goed genoeg kan rijden)? Een soort van bak afzetten en dan op gegeven moment los laten rijden ( als ze het goed genoeg kan ), over een een balkje laten stappen enzoo!

Dat is een goed idee ! Alleen de pony is nogal breed en ik denk dat ze daar in het begin af gaat glijden :')