Scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keandra

Scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 19:08

Hey

ik maak dit topic in de hoop dat jullie mij tips kunnen geven om mijn probleem mee te helpen oplossen.

Dit jaar heb ik mijn jonge fjord (4 jaar) ingereden. Dit ging heel goed. We hebben het heel simpel gehouden en nooit overvraagd.
Het probleem zit hem niet in mijn paard maar volledig bij mij (is ook al veel dat het het paard niet is).
Ik had voor mijn paardje eerst een BF londen, dit ging lange tijd goed, tot ik op het punt kwam van geheel scheef te zitten. Dit is dan met mijn rechterbeen veel dieper dan mijn linker. Wij dachten (ook instructrice) dat het een zadelprobleem was, want mijn balans in galop was ook niet goed.
Dus een ander zadel gekocht, geheel laten opvullen op maat van mijn fjord, een wintec 500 VZH (nieuw model).
Vandaag ging mijn rijles de eerste 30 minuten heel goed, kwa houding, daarna (eens we aan de galop kwamen) kwam ik weer scheef te zitten, dacht eerst dat er nog wat moest bijgesingeld worden, maar dat was totaal niet nodig. Uiteindelijk had ik in mijn linkerbeen en voet ook de kracht niet meer om mezelf en het zadel weer goed te duwen (was op einde van de les).
Ik was hier toch even van aangedaan en heb het ook met mijn instructrice even besproken van hoe we dat kunnen beginnen oplossen.
Zij gaat er ook eens over nadenken, want dit jaar zal er niet veel rijden meer van komen (wij staan op een weide, dus hangt vee laf van het weer of we kunnen rijden of niet)

ik hoop dat jullie tips hebben voor me
bedankt

_Nelleke_

Re: Scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:11

Als je weinig mogelijkheid hebt om te rijden kun je natuurlijk wel ernaast grondwerken en rechtrichten. Als een paard heel scheef is kan ie jou ook scheef 'zetten' en kan je geheel uit balans raken en je zadel kan gaan glijden. Door je pony weer recht te richten aan de hand zal je uiteindelijk je probleem onder het zadel kunnen oplossen. :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:53

Toen ik zelf weer een keer op mijn paard stapte kwam ik er achter dat ze behoorlijk scheef gereden was ze duwt je in een bepaalde positie en als je daar niet heel erg op let ga je in die houding mee en rij je haar alleen maar schever, wat in dit geval dus is gebeurd. ;(
Ik heb mijn rijinstructrice er op gezet en eens laten voelen wat ik dacht te voelen, ze is niet alleen scheef gereden, maar loopt ook nog eens in een s vorm heel vreemd om te voelen, maar goed hoe krijg je dat weer goed ;(
Zitlessen zijn een hele goed optie en om zo'n les te nemen hoef je niet echt intensief te rijden dus dat gaat al gauw ook in het land en je leer er enorm veel van.
En verder veel werk aan de hand.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:38

Ten eerste een compliment dat je het opmerkt en naar een oplossing op zoek gaat.

Je zegt dat je niet veel meer kan rijden, is het dan een mogelijkheid om aan de hand dingen te doen? Dan zou ik onder begeleiding proberen te gaan rechtrichten aan de hand.
Daarnaast is het een idee om jezelf door een osteopaat of fysiotherapeut te laten beoordelen of je zelf niet scheef bent, dat is waar ik mijn probleem heb gevonden.

Hoe lang ben je nu aan het rijden als ik vragen mag, misschien is het ook lekker om even een beetje vakantie te houden in het rijden en een masseur of osteopaat voor je paardje te laten komen.

Paperboy

Re: Scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:12

Ik had het zelfde probleem met mijn jonge paard, hij was heel erg linksgebogen en zette mij volledig op rechts elke keer. Ik zat soms bijna naast mijn paard. De zadelpasser laten komen en dat heeft zeker wat opgelost, de kant van de linkerschouder iets losser aangesingeld en nog wat aanpassingen. En samen met mijn instructrice enorm hard aan het werk gegaan, steeds opletten dat ik recht zat en gelijke druk had op beide teugels. Beide zijde evenredig trainen etc. En nu na een driekwart jaar voelt mijn paard zowel links als rechtsom vrijwel gelijk, heel af en toe zie ik dat mijn zadel nog ietsje naar rechts kruipt (rondgeribt paard met weinig schoft) maar dat zal altijd wel een aandachtpuntje blijven. Dus combi zadelpasser, goede instructie en zelf flink op je houding letten werpt uiteindelijk zijn vruchten af. Verder doe ik elk jaar een checkup met een fysio voor mijn paard zodat ik zeker weet dat hij zich niet ergens heel erg vast zet. Succes met geduld gaat het echt goed komen!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 19:31

bedankt al voor de reacties

Ik volg al sinds vorig jaar om de paar maand een centered riding les, waarin er enkel (bijna) op mij gelet wordt, dus voor het recht zitten en niet scheef gaan hangen. Dus ik ga zowiezo die mevrouw daar ook eens over aanspreken.
Verder heb ik dit probleem enkel nog maar gemerkt met mijn eigen paardje. Met paarden waar ik vroeger les mee nam op club of vereniging had ik dit probleem nooit. Heb vroeger nooit opmerkingen gekregen op mijn houding.

Jalenka ben ik dit jaar in april elke week 2 keer beginnen rijden, afhankelijk van het weer en of de piste te rijden lag.
Vaak had ze een week of mss meer rust op de weide omdat ik of lesgeefster niet kon (ik werk in de weekenden in lesgeefster kan enkel in het weekend).

het zadel zou normaal gezien moeten passen, het is verder goed bijgevuld op de nodige plaatsen. En ligt in het begin als een huis, mijn houding is in het begin van de les ook goed. Maar eens we met de galop gaan beginnen, dan kom ik kwakkel te zitten.
Mijn lesgeefster geeft ook heel gevarieerd les, elke kant komt afwisselend aan bod en telkens ongeveer even lang. Heb haar hier ook al over aangesproken, dat we daarop zeker moeten werken.
Veel kans dat ik begin volgend jaar de osteopaat even laat komen voor een check-up van onze beide fjorden, dat ze geheel in orde het rij-jaar 2013 in kan.