Paard bokt zodra bak in zicht is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NancyFjorden

Paard bokt zodra bak in zicht is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 12:53

Hoi ik heb een Tinker van 5 jaar.
Als ik een buitenrit met hem ga maken is hij super braaf.
Doet alles wat ik van hem vraag en je ziet hem er ook van genieten.
(Ik ga wel steeds met anderen op pad ga nooit alleen op een buitenrit).

Maar nu doordat we vaak al op buitenrit zijn geweest vind hij de bak na mijn idee niks meer aan.
Komt misschien door dat hij daar allemaal moeilijke figuren moet rijden enzo.
Hij is dit jaar ook pas ingereden in de maand maart.
Dus moet nog veel leren.
En voor hem is nu een bak is maar een bak.
Het bos is veel recht uit lopen enzo.

Mijn probleem is nu dus als ik ben opgestapt en met hem richting de bak rij hij begint te bokken.
Hij staakt dan gewoon en wil niet die bak in.
Dit lukt dan ook wel met een tik met de zweep erbij.
Maar dan in de bak gaat hij rustig verder met bokken.
Uiteindelijk wordt hij dan wel weer rustig en loopt dan goed aan het been.
Maar is echt zeg maar het eerste kwartier dat het drama dan is.
Ben daardoor pas ook van hem af gevallen.

Ik ben ook al een keer opgestapt in de bak zelf en zodra ik zat begon hij weer te bokken.
Kom nog net rustig opstappen zeg maar.

Ik vind dit erg vervelend dat hij dit doet en weet ook niet goed hoe ik dat eruit kan krijgen.

Richting bak = bokken
Richting bos = vrolijk

Wat kan ik hier het beste tegen doen?

Groetjes Nancy

DeSprinkhaan

Re: Paard bokt zodra bak in zicht is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 12:55

Ik heb hier absoluut geen ervaring mee, maar dit lijkt mij het beste:

Misschien moet je hem even vakantie geven voor een paar weken. En daarna rustig aan de hand opbouwen, longeren in de bak, schriktraining, kunstjes leren, en ervoor zorgen dat hij de bak weer leuk vindt. Daarna aan de longe weer op hem gaan rijden (zoals bij het beleren) in de bak. Dan los, en goed afwisselen met buitenritten.

MrMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:44

Hmm, in dit geval zal een zweep weinig helpen denk ik. Ik denk dat er is begonnen mee kan worden om zo positief mogelijk de bak in te gaan. Als jij zelf al aangeeft oh. Het dramakwartier is begonnen. Hoe moet het paard dan reageren ? Probeer jij en het paard te laten ervaren dat de bak niks negatiefs heeft. Ga des noods met je paard richting de bak en gewoon lopen. Het kan alleen met halster en gewoon lekker ontspannen, dan paard opzadelen en dan nog een stukje rustig lopen en dan opstappen. Dit is niet iets waar je vanaf dag 1 of 2 meteen resultaat ziet. Maar mocht er vooruitgang in komen bouw het dan op. Mocht jij zelf nog twijfels hebben vraag een deskundige.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:48

Idd, even een paar stappen terug nemen.

Probeer eens om kleine oefeningetjes van VD met hem te doen in de bak. Gewoon lekker aan het halstertje. Een rondje lopen en er weer uit. Leer hem dat ook leuke dingen in de bak kunnen gebeuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:18

Opstappen, naar de bak, wachten tot hij klaar is met bokken en 2 rondjes braaf loopt en dan ga je het bos in.
Stug volhouden, je gaat het bos pas in als hij in de bak braaf is.
Dat heeft hij heel snel door en zal in de bak zich ook gedragen, na verloop van tijd kun je dan in de bak ook wat langer blijven rijden en serieus gaan trainen. Blijf wel uitstappen langs de weg of eindig met met 10 minuten door het bos draven, net wat hij leuk vind zodat je het werken in de bak altijd beloont met iets wat hij leuk vind.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:25

Straffen als hij het fout doet, en een extreme beloning (voer, vrij of idd buitenrit) als hij even braaf is.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:29

anneliesdj schreef:
Opstappen, naar de bak, wachten tot hij klaar is met bokken en 2 rondjes braaf loopt en dan ga je het bos in.
Dat heeft hij heel snel door en zal in de bak zich ook gedragen, na verloop van tijd kun je dan in de bak ook wat langer blijven rijden en serieus gaan trainen. Blijf wel uitstappen langs de weg of eindig met met 10 minuten door het bos draven, net wat hij leuk vind zodat je het werken in de bak altijd beloont met iets wat hij leuk vind.

Eens :j

En ik zou niet alleen maar gaan rijden in de bak, en als je al gaat rijden, het rijden heel simpel houden. Een paard bokt niet zomaar, blijkbaar ga jij over zijn moeilijkheidsgrens heen. Bij een jong paard zou ik daar altijd mee opletten. Dus verder terug naar de basis. En ga ook eens wat grondwerk/obstakeltraining/balkjes lopen/vrijheidsdressuur/etc. in de bak doen. Dan wordt zijn associatie ook anders naar de bak en het rijden toe.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:32

Straffen zou ik niet aan beginnen. Hij associeert de bak al met negatief, denk dat je het daar niet beter mee maakt :n Het belonen zodra het goed gaat, is wel een goede :j

Daarbij, ik zie niet dat hij het fout zal doen, eerder slim. Hij weet dat als hij bokt, hij waarschijnlijk minder in de bak hoeft te werken en dus meer naar buiten mag. Handig bedacht :')

@TS, doet hij dit met longeren ook? Als je verder bent met de leuke dingetjes laten zien en dat je zonder te bokken oefeningen aan de hand kunt doen, kun je eens proberen om hem op die manier aan het werk te zetten? En dan net zo lang laten lopen, totdat hij een aantal minuten netjes ( lees: zonder bokken ) heeft gelopen. Dan belonen en klaar :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:34

anneliesdj schreef:

Die dus, dus nooit meer zo het bos in, eerst bak in, braaf daar? Dan stoppen en het bos in.
Dat gaat hij heel snel doorhebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:35

Rivaldo schreef:
Straffen als hij het fout doet, en een extreme beloning (voer, vrij of idd buitenrit) als hij even braaf is.

Nee! Heel foute benadering bij een jong paard.
Hij moet juist plezier krijgen in het rijden, gelukkig heeft hij plezier in het naar buiten gaan en dat kun je gebruiken.
Als je hem in de bak ook nog gaat straffen krijgt hij niet alleen een hekel aan de bak maar aan het rijden op zich en ws ook aan de ruiter.
Denk erom wat de gevolgen kunnen zijn als het niet gaat zoals je voor ogen hebt.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:38

Veel belonen zoals al gezegd is en vooral niet straffen. Kunt u hem niet af en toe met een maatje een poosje losgooien in de bak? (niet te lang want dan kunnen jij en de andere mensen straks niet meer in de bak rijden omdat hij ondergelopen is.) In ieder geval zo veel mogelijk doen zodat de bak geen straf maar een plezier word! En zoals anneliesdj al zei eerst de bak in dan naar buiten. Veel succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:40

Om het makkelijker te maken voor jezelf.
Heeft je paard een vriendje? Dan samen met diegene die daar op rijdt in de bak gaan rijden in 1e instantie.
Dan hoef je allicht niet om alleen al in de bak te komen een hele strijd aan te gaan.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:23

Dus slecht gedrag niet afstraffen?
Als je dat gewoon z'n gang laat gaan wordt het net zo normaal als bijvoorbeeld het bewegen van een oor!
Straffen is iets natuurlijks hoor, je moet grenzen stellen, zeker bij jong spul.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:28

Niet in een geval als dit.
Hij bokt juist omdat hij de bak vervelend vind, ga je straffen dan komt er alleen maar meer aversie en dan niet alleen tegen de bak maar ook tegen het rijden op zich.
Soms is het beter te negeren en goed gedrag te belonen, zeker bij een jong paard is dat cruciaal om ze blij te houden.
Wat natuurlijk niet betekend dat je alle slecht gedrag moet negeren, het ligt aan de situatie.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:45

Natuurlijk, maar het is wel dermate 'gevaarlijk' dat jij het niet aan mag leren dat jet om het even is dat hij gaat bokken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:53

Rivaldo, dit is een voorbeeld van even niet op de mensen-manier denken, zoals het velen aangeleerd is. Maar je even verdiepen in het paard. Het is andersom: paard leert niet dat bokken gewoon kan, maar zal met bokken stoppen omdat hij geen negatieve associaties meer heeft met de bak.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:55

GamblersCup schreef:
Rivaldo, dit is een voorbeeld van even niet op de mensen-manier denken, zoals het velen aangeleerd is. Maar je even verdiepen in het paard. Het is andersom: paard leert niet dat bokken gewoon kan, maar zal met bokken stoppen omdat hij geen negatieve associaties meer heeft met de bak.

:j helemaal mee eens

Als jij de negatieve associatie weghaalt zal het paard er ook geen 'reden' meer toe zien om te bokken. Het paard zal niet denken ooh ik mag nu altijd en overal bokken want baasje straft me niet. Het zegt imo genoeg dat ie buiten niet bokt.

hjongh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:57

ik weet niet of het al gezegd is maar laat ook eens naar zijn rug kijken,
want zoals je al aangeeft in het bos rij je voornamelijk rechte stukken en in de bak moet die figuren lopen
Hierdoor kan het zijn dat die last van zijn rug heeft en daarom niet meer de bak in wilt/durft.

Verder wat hiervoor al genoemt is eerst de bak in en daarna het bos in.

Suc6 ermee ;)

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:02

Ben het met bovenstaanden eens.
Neem paard mee naar de bak. Als hij bokt, toch volhouden.
Probeer in de bak zvm "leuke" dingen te doen in het begin.
Vrijheidsdressuur kan een heel positief resultaat opleveren, maar dan werkt het enkel als het ook op de juiste, rustige manier gedaan wordt.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:08

Dressuuroefeningetjes in het bos doen. Je kan best schouder binnenwaarts oid op het ruiterpad doen. Er zijn bomen waar je omheen kan, kleine volte.
Is er ergens een open plek, dan kan je daar ook eens iets moeilijkers aan je paard vragenden enkel rechtuit lopen.

En, bakwerk leuk maken.
Schriktraining met vlaggen, pilonnen, ballen etc.
Niet omdat hij schriktraining nodig heeft, maar om de bak interessant te maken.
Balkjes neerleggen, klein hindernisje meenemen.
Veel verschillende oefeningen achter elkaar(hoeven geen moeilijke te zijn) zodat je paard zich hoe dan ook niet gauw vereelt en bezig blijft met wat jij gaat vragen en niet zelf iets gaat uithalen zoals bijvoorbeeld bokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:03

Rivaldo schreef:
Natuurlijk, maar het is wel dermate 'gevaarlijk' dat jij het niet aan mag leren dat jet om het even is dat hij gaat bokken.

Het is niet om het even want als hij stopt wordt hij beloond.
En ik ga er even vanuit dat het 'gewoon' bokken is aangezien ts nergens heeft gezegd dat hij halsbrekende toeren uithaalt om haar er maar vanaf te krijgen, dan kun je altijd nog straffen.

Het paard leert niet dat het niet uit maakt of hij bokt, hij leert dat als hij stopt met bokken er een beloning wacht.

Vosjeloverx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:36

Gewoon aan de longe ff in de bak? Of ff wat meer in de bak stappen? Ik heb hier sws niet veel ervaring mee xD maar dat lijkt mij logisch!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:42

Sammyy schreef:
Idd, even een paar stappen terug nemen.

Probeer eens om kleine oefeningetjes van VD met hem te doen in de bak. Gewoon lekker aan het halstertje. Een rondje lopen en er weer uit. Leer hem dat ook leuke dingen in de bak kunnen gebeuren.

mee eens, probeer weer een leuke ervaring in de bak op te bouwen, begin met wat grondwerk of even lekker los in de bak. Mijn paard heeft ook 'last' van dit soort dingen maar het komt echt omdat de motivatie er dan niet is, of ze het gewoon te moeilijk vond in de bak. Dus én een stapje terug en ook zoeken naar motivatie voor je paard en altijd afsluiten met iets wat hij/zij makkelijk en leuk vind.
Straffen zou ik absoluut niet doen, wel duidelijk zijn natuurlijk. Maar als ze gaat bokken heeft ze er ws te weinig vertrouwen in dat het in de bak ook leuk kan zijn. Volg je intuitie, soms moet je doorzetten en soms een stap terug doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:42

Ik vraag me af of dat werkt, vaak hebben ze prima door dat wanneer het zadel erop gaat ze aan het werk moeten dus hij zal ws geen problemen hebben met naar de bak gaan zonder zadel en hoofdstel.
Dan zou ik hem eerder opzadelen, erheen lopen, voeren en terug lopen en afzadelen.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:47

Annelies, ze is er af gevallen hè?
Ik zie ook geen toekomst in dat VD.