Problemen overgang jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Problemen overgang jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:26

Hallo iedereen,

Al van sinds het begin dat Floor zadelmak is zijn overgangen naar een 'lagere' gang (dus draf-stap of stap-stilstand) een probleem. Daar waar ze voor de rest alle dingen super snel oppikt en werkwillig is, blijven overgangen niet goed gaan. Ik ben er dus van bewust dat dit probleem waarschijnlijk bij mij ligt, en dat ik fout/onduidelijk ben in mijn signalen en zij de link niet kan leggen. Toen ze net zadelmak was, gaf ik het commando 'hoo' (wat ze zo had geleerd aan de longe), en verlichte ik mijn zit. Dit ging goed tot ze op een bepaald punt gewoon door mijn hulpen liep. Na een lange tijd ben ik dan een hele ophouding gaan gebruiken in combinatie met het verlichten van mijn zit en nog steeds het commando 'hoo'. Tijdens een clinic rechtrichten heb ik er dan eventjes op gereden in stap, en toen werd me de tip gegeven van uit te ademen tijdens de overgang en dus zo mijn zit te verzwaren om ze rustiger te laten stappen, en dit werkte wel. Voor de rest hebben we toen niet geoefend op het halthouden.

Momenteel geef ik dus het commando 'hoo', geef ik een hele ophouding, en verzwaar ik mijn zit. Hier loopt ze dus dwars door. Ik houd dan druk op de teugels tot ze uiteindelijk stil staat, maar ze wordt daar zo ambetant van omdat ze het (volgens mij) niet snapt wat zich uit in een paar keer achter elkaar 'ja' knikken (hoofdschudden). Dit probleem mag natuurlijk niet verergeren en wil ik zo snel mogelijk verhelpen, maar daar zit ik nu eventjes bij vast.

Door al die overgangen wordt ze ook zo hevig, terwijl ze normaal net rustiger/controleerbaarder worden van overgangen. Omdat ik alle scenario's wil afgaan wil ik ook graag eens mijn zadel laten controleren, maar ik ga er vooral vanuit dat dit iets rijtechnisch is en daarom zou ik graag eens jullie mening horen.

Samantha_01

Re: Problemen overgang jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:39

Hoi,

Ik ben nu niet bepaald een expert, maar goed, ik heb zelf les en inderdaad, jezelf zwaar maken wordt mij geleerd bij overgangen naar een lagere gang. Ik mag dan alleen pompend remmen, dus een ophouding en dan stil blijven, en dat herhalen als er geen reactie komt. Als ik de teugels op druk zou houden dan kan het paard erop gaan tegenhangen en met 'teugeltrekken' weet ik wel zeker wie er wint (en dat ben ik dan niet ;) ).
Dus nav wat ik geleerd heb, zou ik zeggen: verzwaar je zit, geeft een ophouding (en ondersteun het met een stemhulp, dat vind ik prima, doe ik ook) maar houdt niet de druk erop. Herhaal het totdat ze terugkomt en ontspan dan meteen je hand en beloon.

Zelf oefen ik het ook aan de hand, dus ik zeg dan "let op: ho halt, of Ho stap" of welke gang ik wil. Dan kan je, als ze die stemhulp goed aanneemt, gebruiken onder het zadel om je hulpen te ondersteunen.

Goed dat je hulp zoekt (eventueel les?) voordat het escaleert en je alleen maar aan het trekken bent (wat voor paard en ruiter niet goed is).

Succes

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 08:44

Ben het met bovenstaande eens. En begin met tempowisseling. Steeds iets langzamer. Tot ze uiteindelijk de overgang maakt.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:42

Bedankt voor de tips :) Ik ga dan eens proberen de ophouding in 'stapjes' te doen, dus niet blijven druk houden, en ik zal dan een update geven van hoe het is gegaan! :D

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:32

Inderdaad niet doorremmen maar pompend remmen. Wat ook wel eens helpt is je knieën wat tegen het zadel aan drukken, dus je gehele zit sluiten.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:46

Goed opletten wat je met je benen en zit doet, sommige mensen doen per ongeluk klemmen omdat ze ingespannen bezig zijn met de overgang rijden. Vooral veel (en op tijd) belonen als ze het goed doet. Je mag best een keer een wat forsere ophouding geven, als je maar optijd weer loslaat. Door te belonen als ze het goed doet, is het ook duidelijker voor het paard wat er van haar verwacht wordt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:04

Ik denk dat je qua hulpgeving goed bezig bent! Wat je ook kunt proberen is overgang terug maken op een volte. Uiteindelijk zal een paard het makkelijker vinden om terug te komen in tempo/halthouden ipv netjes in de rijtypische balans op de volte te moeten lopen.
Op die manier geef je het paard een keus en door slim te zijn in de mogelijkheden, kun je er wel vanuit gaan dat je paard het juiste kiest. Gaat dit goed, ga je hetzelfde doen op je rechte lijn.

Let ook goed op je intentie en mentale plaatje. Jij wil halthouden? Oké, denkbeeldig anker in de grond slaan(zonder je schrap te zetten uiteraard),

JessicaBe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:11

Ik ben het er inderdaad mee eens dat je pompend de overgang moet maken. Anders maakt het paard zich sterk en dat ga jij niet winnen.

Ook is het belangrijk dat je heel consequent bent. Wanneer jij een overgang terug wilt maken en hij blijft doordrammen kom dan eens wat strenger door met de hulp. Wees hier heel duidelijk in en als hij dat terug komt beloon dit dan ook duidelijk. Neem voor jezelf ook een punt in de gedachten waarvoor je de overgang wilt rijden. Is hij dan nog niet terug kom dan strenger door. Jij bent de baas en bepaald wanneer je terug gaat en niet hij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:28

pompend remmen vind ik geen goed idee. Druk houden is al helemaal geen goed idee.... Bij pompen, maak je het paard "doof op je hulpen, net als been blijven geven. Druk houden wordt een trekwedstrijd en win je niet.
Net als met been geven, geef je eerst een lichte hulp(halve ophouding). Dan ontspan je hélemaal (dus niet onbewust een beetje spanning) dan opnieuw en geef je een grotere hulp (niet lang, maar scherper) en ontspan je weer helemaal. Bij de 3e x moet het paard terug komen (vergelijkbaar met een tik als je paard niet reageerd op je been) en weer direct helemaal ontspanen als hij reageerd.