Niet meer aan galoperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BAStable

Niet meer aan galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 17:47

Hallo,
Mijn paard van bijna 5 jaar springt de galop zowel links als rechts niet meer aan
Je kunt doen wat je wilt, ze gaat alleen heel hard draven
Ervaren instructeur heeft er ook op gezeten en krijgt het met enorm veel moeite uiteindelijk voor elkaar.
De hulp kent ze want ze deed het eerst wel gewoon!
Maandag komt de zadelmaker om te kijken of het zadel niet goed ligt..
Maar wat als het niet helpt? Dan wss fysio erbij..
Of is het rijtechnisch/jong/klieren/merriekuren/gedrag?
Alle tips zijn welkom! En ervaring delen mag altijd :) wel graag goed onderbouwen

Qimm

Re: Niet meer aan galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:49

galoppeert ze los of aan de longe wel of alleen niet als er iemand op zit?

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 17:52

Los en aan de longe galopeert ze wel gewoon

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:57

Ben je de laatste tijd meer aan haar gaan vragen onder het zadel in galop? Misschien zit ze op een punt dat ze het heel moeilijk vindt...

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:01

ik zou even afwachten wat ze over het zadel zeggen,
want het is een beetje raar dat hij/zij los wel gelopeert..
is het niets met het zadel zal ik naar de rug laten kijken..

lotteenjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:22

wel raar dat ze het eerst wel deed en nu neit meer ben je nu niet "liever"geworden? ik heb het bij mijn verzorg paard die gaat dan bokken en probeert te stijgeren.. hoop dat jouw paard gewoon weer aan gaat springen

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:51

Goed datje naar het zadel laat kijken, als daar niks uitkomt is een osteopaat of een chiropractor misschien een goed idee. Is je paard niet afgevallen of veel bespiering kwijt geraakt? Aangalopperen kost meer kracht met iemand op de rug dan los, dus wellicht kun je dan wat aan de spieropbouw werken en het over een paar weken opnieuw proberen onder het zadel, succes!

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 23:12

Ze is juist meer aan het werk gegaan sinds de zomervakantie.
Ook rechte stukken. Ik hoop dat het aan het zadel ligt zodat het daarna weer goed komt. Ik heb gelukkig een hele fijne en kundige zadelmaker. Anders haal ik er een fysiotherapeut bij
.
Maar alle tips, adviezen en ervaringen blijven welkom :-)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 06:44

Een andere instructrice nemen, als zij er op gaat en met veel moeite het voor mekaar krijgt geef zij jou foute info, zij hoort jou te vertellen dat je het galop even moet laten wat het is en zorgen dat het in stap en draf ok om het paard beter te krijgen zodat hij in zijn lijf kan aan galopperen met een ruiter erop, ga eerst eens aan de gang met rechtrichten/gymmen , idd je zadel na laten kijken , maar denk vooral dat het rijtechnisch is , het dier is 5 jaar , ga eerst een aan de gang met de basis, het dier is nota bene nog aan het ontwikkelen, lichamelijk en mentaal, als hij nu al niet meer in galop wil omdat de ruiter al zoveel fouten heeft gemaakt zou ik direct mijn training aanpassen en vooral heel snel naar een andere instructrice op zoek gaan en zelf ook meer gaan lezen en echt de theorie leren, kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl , daar staat hoe belangrijk het is een paard goed voor te bereiden.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 06:53

Nou dat gaat wel erg ver Midgie :+ . Als mij iets niet lukt wil ik ook graag dat de instructeur opstapt. In mijn ogen kan je nooit goed lesgeven als je het paard nooit gevoeld hebt.

TS, wacht de zadelmaker even af.. Kan prima zijn dat het zadel niet meer past! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 07:29

Een goeie instructrice kan zien waar de fout zit en dat is meestal de ruiter en als zij het zelf al niet kan en door blijft gaan tot het met moeite wel lukt ja dan vraagt ik me af hoe goed je instructrice naar paarden kan kijken en voelen, niet dus.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 07:30

Natuurlijk geef je na 1 keer proberen niet op :+ .. Als het normaal wel lukt? De instructrice heeft erop gezeten, het lukte haar ook niet, dus nu gaan ze een andere oorzaak zoeken. Toppie!! +:)+

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 11:57

Ik rij haar weinig ivm studie maar mijn bijrijdster met 20+ rijervaring rijdt haar nu. En de instructeur rijdt grand prix niveau dus die weten wel wat ze doen. Ik weet dat je alleen probeert te helpen, maar eerst deed ze het wel gewoon. Ik maak in de weekenden vaak buitenritten zodat ze lekker rechte stukken maakt. We zullen het afwachten morgen.. Andere instructeur lijkt me voor nu nog niet de beste oplossing.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:33

BAStable, ik vind dat je de tips goed opneemt en dat je goed nadenkt over de gezondheid van je paard :) Daar wordt ik blij van haha. Ik ben heel benieuwd wat er nu uiteindelijk uitkomt, het lijkt me een lastig probleem!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:36

midgie schreef:
Een goeie instructrice kan zien waar de fout zit en dat is meestal de ruiter en als zij het zelf al niet kan en door blijft gaan tot het met moeite wel lukt ja dan vraagt ik me af hoe goed je instructrice naar paarden kan kijken en voelen, niet dus.

Mijn god wat een bekrompen reactie! -O-

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:00

Haha mag ook wel, ik studeer niet voor niets diergeneeskunde ;-)
Maar iedereen heeft een eigen kijk en ik vraag om hulp en tips dus dan kan ik alles verwachten. Alleen sommige tips zullen wel goed bedoeld zijn maar ik kan er niks mee.. Misschien iemand anders wel ;-)

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:13

Geef je het paard voldoende ruimte van voor tijdens het aanspringen? Kom je veel terug in tempo voor het aanspringen?
Misschien ben je iets te fanatiek in het rijden, en moeten jullie terug naar meer basis en dan het aangalopperen zo makkelijk mogelijk maken, dus haar de eerste paar keer er een beetje in laten vallen, dus draf tempo laten opvoeren niet te veel druk op de teugels en dan met je zit je paard in galop zetten(bij aanspringen fractie je handen naar voren, jongen paarden gebruiken vaak nog veel hun hals/hoofd bij aanspringen). Dit zal voor het zicht er niet mooi uit zien, maar als het aanspringen er eenmaal goed in zit en jullie ook weer goed stukken kunnen galopperen, dan word paard van zelf sterker en meer dragend en kan je het aangalopperen verkleinen

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:24

Helaas, geen updates..
De zadelmaker kon vandaag niet komen wegens omstandigheden (vanuit hem, niet vanuit ons ;) )
Mijn bijrijdster longeert haar nu t/m vrijdag en dan komt vrijdag, als het goed is, de zadelmaker.
We wachten af!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:32

Bonita_Bon schreef:
midgie schreef:

Mijn god wat een bekrompen reactie! -O-

Mee eens.. Een intructrice kan alleen goed les geven als ze zelf het paard heeft gevoeld.. Natuurlijk hoeft je instuctrice er niet op als er geen probleem is, das onnodig. Maar om te kunnen beroordelen of het aan het paard ligt of aan de ruiter kan je in mijn idee, niet goed bepalen vanaf de grond.

TS, iig erg slim idee van de zadelmaker. Je paard zit ook in de puber face ;) Dus dat kan ook nog een rol spelen..

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:11

Precies en ze is een echte merrie (mét karakter := )
Maar ik wil gewoon alles uitsluiten voordat we het op het 'puberen' gaan gooien.
Dus eerst zadelmaker, dan fysio/osteo en daarna haar 'puber'gedrag :)
Maar nog steeds geldt: alle tips/tricks zijn welkom!
Ik zal er niet dommer op worden hihi

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:24

Ik zal idd eerst het zadel na laten kijken en dan sowieso de fysio laten komen. Wil zij aan de longe met zadel wel galopperen. Zie dat zij aan de longe wel wil ga;opperen. Is dat met of zonder zadel?

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-12 11:21

Goed nieuws en slecht nieuws:
Het lag inderdaad aan het zadel :)
Maar ze krijgt meer een friese rug, dus ze zal met der tijd een ander zadel moeten..
Weet iemand wat een 'friese' rug inhoudt? Heeft dat nog invloed op de manier van rijden?
Ze is een Fries x KWPN

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:54

Denk dat ze bedoelt een bredere rug, let bij een nieuw zadel goed op dat ze hem niet te nauw van voren maken, vaak word hij daar te veel opgevuld waardoor veel paarden daar geen spieren kunnen ontwikkelen.
Je ziet bij heel veel paarden daar flinke deuken hebben doordat veel zadel makers geen verstand hebben van spieren .

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:38

Ik denk eerder iets weker...

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 22:04

Ik heb het nog nagevraagd, het was inderdaad een bredere rug :)
Ik heb een hele goede zadelmaker, die inderdaad ook goed kijkt naar de bespiering.
Hij heeft de hele vulling eruit gehaald en op een andere manier er weer ingezet.
Nu ligt het zadel weer goed :) we blijven het in de gaten houden!