Wijken, waarom gaat het nou steeds fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Wijken, waarom gaat het nou steeds fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:09

Tja, zoals de titel al zegt. Ik ben nu al 2 jaar bezig om m'n pony te leren wijken. 3x van instructrice/instructeur gewisseld. Instructrices hebben er zelf op gezeten (die lukte het ook nauwelijks), tanden zijn nagekeken, zadel past, hij zit niet vast want verdere stelling of buiging is geen probleem. Hij is verder goed aan het been. En dan hoor ik steeds: het komt wel goed. Maar na 2 jaar zakt de moed me toch echt in de schoenen.

De hulpen die ik geef zijn, even voor het wijken voor het linkerbeen:

Bij A afwenden en zorgen dat hij recht komt. Dan een klein beetje stelling naar links, niet te veel. Linkerbeen iets naar achter en daarmee hem opzij proberen te duwen. Met het rechterbeen hem actief houden, en met rechterhand bijsturen mocht hij over de schouder weglopen. Zelf naar de letter H kijken.

Maar hij doet het gewoon écht niet. Niet bij mij en niet bij mijn instructrices. We hebben ook geprobeerd vanuit de volte te wijken, van de hoefslag naar binnen wijken, in stap wijken, na A pas afwenden en dan proberen te wijken, via de bakrand proberen te wijken (weet even niet hoe dat heet, sbw maar dan de andere kant op zeg maar :+ ). Alleen dat laatste heeft een beetje effect, daar stapt hij wel netjes over. Maar bij de andere dingen loopt hij óf gewoon rechtuit, of schuin naar de zijkant (zonder overstappen). Óf hij valt helemaal terug en reageert niet op been, zweep of spoortje.

Verder zou mijn pony het makkelijk moeten kunnen.. Maar waarom lukt het dan steeds niet? :(

Lesly1987

Re: Wijken, waarom gaat het nou steeds fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:12

Ik denk dat je je pony eerst beter recht moet gaan richten, zodat hij ook beter in balans loopt. Het weg vallen over de schouder en dat het probleempje al 2 jaar speelt, denk ik echt aan een scheef paard.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:22

doe je dat wijken in de draf? vraag me af of je pony in stap wel kan wijken namelijk. dat zou je na al die tijd iig wel moeten kunnen met hem. ik vraag me af ook of je door die linkerstelling misschien je pony niet duidelijk maakt dat je op zij wilt richting de hoefslag. de stelling is nl eerst niet zo heel belangrijk, je stuurt de schouder na het afwenden richting de hoefslag en neemt de achterhand mee. soms komt een pony in de war namelijk als je het eerst te netjes en volgens t boekje wilt doen..eerst rechtstellen hoeft eerst nog niet perfect,als je de buiging vd bocht vh afwenden mooi kan inzetten kun je je pony zo vanuit die wending ook mooi wat laten uitzwaaien richtind de hoefslag. kijken of hij t dan oppikt :) ik heb ook met mijn paard eerst veel problemen met wijken gehad, hij deed t eerst vol overgave,ik moest m corrigeren en toen snapte hij t niet meer -O- vaak is het geen onwil maar onduidelijkheid vd ruiter. ik vind het wel zorgelijk dat je lesgever t ook niet lukt hoor, na 2 jaar! ik zou iemand anders proberen dan om me te helpen :o succes hoor groetjes deess

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:23

Oké, bedankt voor de tips! Daar gaan we eens mee aan de slag! :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 00:25

Oh vergeten op je eerste deel te reageren @deess.
In stap gaat het beter dan in draf, maar zeker niet goed :n We oefenen wel alles alleen in stap voorlopig.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:29

succes! mis ook niet teveel dingen in 1 x willen :) En aan de teugel En stelling En buitenbeen eraan En tempo dit en je snapt m wel ;) eerst alleen met je binnenbeen je pony naar buitenduwen/wijken met je buitenteugel er wat aan ,kan ook op de volte. als dat lukt afwenden en richting de hoefslag wijken. kun je ook over de hoefslag rijden met stelling naar binnen zonder dat je pony naar binnen valt? is ook een goeie test om te kijken of je pony goed aan je binnenbeen is :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:34

Rare vraag. Maar hoe competent is jouw instructie.
Hebben ze dit soort problemen al vaker opgelost.
Hebben ze ervaring met het leren wijken aan ruiter en paard.
Want iedere 3-jarige die een paar weken onder t zadel is kan een paar passen leren wijken.

Tip (misschien heb je t al geprobeerd?)
Niet vanaf de AClijn willen wijken.
Maar neem de binnenhoefslag en wijk vanaf daar naar de hoefslag.
En wend dan steeds iets eerder af zodat je het te wijken aantal meter uitbreidt.

Succes.

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:36

Misschien klinkt het 'raar' , maar ik heb echt vrij weinig verstand van dit soort dingen haha, ik heb een beetje wijken geleerd vanaf de grond. Dus gewoon ernaast en beetje duwen en balkjes misschien gebruiken. En na een paar x begreep hij het gewoon. Als ik nu mijn 1e been over de ander doe doet hij mij na en is hij aan het 'wijken'. Ik probeer het wel heel soms als ik erop zit maar dan snapt hij het nog niet helemaal. Misschien een manier!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 08:25

Eerst wijken voor druk vanaf de grond.
oefen dit heel simpel, ga naast zijn schouder staan, en met je vinger prik je in de plaats waar je been ligt (net op/achter de singel). niet prikken zoals prik prik prik. Maar wel gewoon je vinger ertegen zetten, en constante druk zetten.
Zodra hij een reactie geeft, hoe klein ook (al verlegd hij gewoon zijn gewicht naar buiten), alle druk weg.
als hij een paar keer zijn gewicht verlegd heeft, houd je druk tot hij iets meer geeft (zijn linker been optild), als dat enkele keren goed gegaan is, vraag je tot hij zijn been optild en een beetje opzij zet. (als hij dat doet, DIRECT alle druk weg)
en zo opbouwen tot hij een volledige pas zet. (iedere keer als hij een pas zet, alle druk weg, en opnieuw vragenvoor de volgende pas)

Daarna doe je hetzelfde aan de andere kant.
Als dit gedaan is,vraag je ook de achterhand opzij (dit gaat meestal makkelijker), hiervoor zet je druk in de lies.
Als dit ook werkt, dan vraag je beide delen tegelijk opzij, dus druk in de oksel én in de lies. zelfde principe.

Als dit lukt, ga je erop gaan zitten, en laat je iemand hetzelfde doen op de grond. de druk ga je langzaam aan overnemen met je binnenbeen.
je linkerbeen ook niet achteruit leggen, maar op de singelplaats houden.
Laat dat buitenbeen even voor wat het is. Nu is het belangrijk dat hij opzij gaat, ook al verliest hij in eerste instantie zijn voorwaartse impuls, maakt momenteel niet veel uit.
het hoofd ook, stelling mag een beetje, laat die buitenteugel ook maar eventje voor wat het is (sterker, die mag je zelfs wat openen in de richting waarin je gaat)
het over de buitenschouder vallen is ook niet zo heel erg, zolang hij maar een beetje overstapt. indien niet, begrenzen op de buitenteugel, eventueel enkele halve ophoudingen op die teugel.

wat een trucje KAN zijn. als je wijkt voor het linkerbeen, en hij wil echt niet opzij, zijn gewicht van die linkerkant afhalen. dit kun je doen door je linkerteugel in contact een 20 cm omhoog te brengen, en enkele vlugge halve ophoudingen in de lucht te geven.(dit is niet volgens het boekje, maar werkt na enkele keren wel fijn om hem dan op links lichter te krijgen, zodat hij kan naar rechts gaan. na verloop van tijd zul je dit dus niet meer nodig hebben)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 08:51

Zoek iemand die kijkt naar jouw houding, mij lukte het ook zeer slecht tot iemand kritisch keek naar mijn houding. Kleine verandering in mijn schouders en sindsdien nooit problemen meer gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:41

Je omschrijft je manier van hulpen bij het wijken uit het boekje.. Maar om het een paard te leren zul je het eerst wat overdreven moeten doen. Doe je buitenhand maar eens van de hals en laat hem eerst zijn hele gewicht maar eens op zij moeten gooien voor je binnenbeen. Hij moet eerst snappen dat ie voor je been opzij moet, daarna kun je je hulpen gaan verfijnen en het langzaam doen zoals het hoort.. Daarbij, wijken mislukt gegarandeerd als je basis niet in orde is.. Dus wijken moet geen doel zijn, maar een middel om ook je paard recht te richten.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:19

Bedankt allemaal voor de goede tips! :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:21

_Natasja_ schreef:
Tip (misschien heb je t al geprobeerd?)
Niet vanaf de AClijn willen wijken.
Maar neem de binnenhoefslag en wijk vanaf daar naar de hoefslag.
En wend dan steeds iets eerder af zodat je het te wijken aantal meter uitbreidt.

Succes.

Dit werkte bij mij iig ook goed :)