Bokken na tik van de zweep

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Bokken na tik van de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:48

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 maanden een ruitertje voor mijn 6-jarige welsh-pony. Zelf men ik al 3 jaar met hem, hij doet het super. Hij heeft nog nooit gebokt voor de wagen en hij doet alle gangen perfect. Galopperen doet hij ook ontzettend graag voor de wagen, dat kan hij soms zelfs 5 minuten zonder ook maar 1 keer stil te vallen.

Het ruitertje is 11 jaar en de klik was er al vanaf de eerste keer dat ze mijn pony zag. Mijn pony werd voordien af en toe gereden onder zadel, maar heel vaak was dat niet. Hij had erg veel moeite met galopperen onder zadel, meer als 5 passen had hij nog nooit gedaan onder zadel. (hij viel gelijk stil en begon te bokken als er aangespoord werd om verder te galopperen)

De eerste keer dat het ruitertje op hem reed, wou ik haar nog niet laten galopperen. De tweede keer zei ze zelf dat ze eens een galopje wou proberen. Het was nog niet lang, maar het was haar gelukt zonder enig bokje.
De weken erna ging Romeo met enorme sprongen vooruit, hij was heel makkelijk in galop te krijgen en hij hield het zelfs 2 grote voltes vol.

Tot er een dag kwam (ongeveer 2-3 weken geleden) dat Romeo een erg slechte dag had. Iedere keer als het meisje Romeo begon aan te sporen om in galop te gaan, kreeg ze een bok als antwoord. Sindsdien is het alleen maar erger geworden. Als Romeo vertraagt in draf en het meisje hem wil laten doordraven, bokt Romeo al bij het kleinste tikje met de zweep.
Zelfs in stap bokt hij al als hij een tikje met de zweep krijgt. (een tikje waarmee je zelfs geen vlieg doodt)

Omdat het meisje erg onzeker werd en zelfs begon te huilen, heb ik besloten om haar aan de longe te nemen. Stap, draf en zelfs galop gaan nu wel goed en het meisje heeft weer plezier om te rijden. We oefenen voortdurend op de overgangen: stap - halt, halt - stap stap - draf, draf - stap, draf - galop,... De eerste minuten moet ik helpen met de longeerzweep, maar nadien lukt het het meisje zelf, zonder bokken. Romeo weet natuurlijk dat hij van mij ervan langs krijgt als hij bokt, dus aan de longe doet hij het (bijna) niet.

Ik vind het echt verschrikkelijk, het meisje begon 3 maanden geleden met zo veel zelfvertrouwen en nu begint ze te huilen na een half uur los rijden (en 50 bokken te hebben doorstaan). Aan de longe vraagt ze zelfs of ze alsjeblieft nog een keer mag galopperen, want dat vindt ze zooo leuk. (als Romeo niet bokt weliswaar) Ook die oefeningen op de overgangen vindt ze super aan de longe, ze vindt het echt heerlijk.
Ik ben wel bang dat ik Romeo hiermee leer dat hij alleen aan de longe moet luisteren en dat hij zonder longe gewoon lekker kan bokken (hij zorgt er dan voor dat ik niet bij hem raak met de longe).

Hebben jullie tips voor mij? Hoe moet ik dit verder aanpakken? Het is duidelijk dat Romeo geen respect meer heeft voor het meisje, maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal!

Groetjes
Lotte

Daihyo

Re: Bokken na tik van de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:01

Zonde dat ze zo haar zelfvertrouwen kwijt is :j
Weet je zeker dat het aan haar ligt? Of nou ja, aan haar in combinatie met Romeo eigenlijk.
Zou het niet bijvoorbeeld aan het zadel kunnen liggen? Zeker nu hij meer gereden wordt, is hij misschien veranderd in zijn lijf, waardoor het zadel niet meer goed past.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:11

Ik heb dit ook ooit eens gehad en ben er toch zelf maar eens opgeklommen. Tik met de zweep: bok: Tik terug..net zo lang tot hij opgeeft. Snap dat je vast te groot bent maar voor een kleine meid is het straffen moeilijk, zeker nu ze zo onzeker is geworden.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 12:17

@ Amanda: Daar heb ik ook al aan gedacht, of het niet aan het zadel zou liggen. Maar dan vind ik het wel vreemd dat hij niets doet aan de longe, vind je niet?

Toen ik het zadel (nieuw) kocht, heb ik het gelijk op maat laten maken door een zadelmaker. Romeo is bij mijn weten niet veranderd qua bouw, dus ik zou het wel vreemd vinden als het zadel niet meer zou passen.

Ik vind ook niet dat het aan het meisje ligt, want ze is echt met een overdosis zelfvertrouwen begonnen. Zelfs bij de eerste bokken reageerde ze super. Als Romeo bokte bij het aansporen in galop, bleef ze doorzetten tot Romeo eindelijk in galop ging, dus in dat opzicht heeft ze volgens mij geen fouten gemaakt.

Ze is echt bang beginnen worden toen Romeo constant bokte, in stap, draf en galop, bij het kleinste tikje met de zweep. Als ze zonder longe rijdt, krijgt ze hem nog wel in galop, maar dan mag ze niet met de zweep tikken en dan moet ik er met de longeerzweep achteraan rennen. Theoretisch gezien nog geen ramp, maar ik mag eigenlijk niet rennen van de dokters (rugproblemen), dus het is wel een probleem.

@ Dobel: Dat deed ze in het begin ook, maar Romeo geeft helaas niet op. Bij iedere tik die het meisje extra geeft, bokt hij hoger en hoger. Ze bleef doorzetten (omdat ik bleef aanmoedigen), maar ze werd hierdoor ook steeds banger.
Mijn vingers kriebelen inderdaad heel erg om erop te kruipen, maar ik mag het absoluut niet van de dokters. Ik ben 1 keer eens gaan stappen in het bos met Romeo (een kwartiertje, uit koppigheid omdat ik na 1 jaar rijverbod écht nog eens op een paard wou zitten, ik heb namelijk 16 jaren paardgereden en mis het heel erg), en toen heb ik 2 weken vast gezeten met mijn rug. Ik wil me de pijn dus niet inbeelden als ik op een bokkende pony ga zitten. ^)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:50

Hoe langgeleden heb je het zadel gekocht, want als de pony regelmatig gereden word veranderen zijn spiren en dan kan een zadel ook al lijkt het goed te liggen voor ons toch niet zo fijn te blijken voor de pony, wat gebeurd er al er b.v zonder zadel op gereden word.

Kan ook zijn dat de pony pijn heeft in zijn rug o.i.d ?
Bokken doen ze nooit zomaar en zou ik niet zomaar afstraffen , want dat maakt het vaak alleen maar erger, maar ga op zoek naar de oorzaak en dat is vaak toch het zadel, pijn ergens in het lijf of de ruiter die te veel vraagt, miss gewoon niet galopperen een tijdje en een beetje gym oefeningen doen, ook een kleine pony moet soepel blijven en miss het gymmen in stap samen metn het ruitertje doen zodat zij haar vertrouwen weer terug kan krijgen,

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 12:59

@ Midgie: Ik heb het zadel nu bijna 2 jaar.

Dat is nu precies wat ik bezig ben hé, op zoek aan het gaan naar de oorzaak. :Y)
Niet galopperen zou geen verschil maken, gezien hij nu ook al in stap bokt. Hij bokt enkel en alleen bij een tik met de zweep. Ruiter mag stampen met haar benen zo hard ze wil, dan bokt hij niet, het is écht alleen met de zweep, al is het een tik waarmee je nog geen vlieg dood slaat.(zo zacht is die tik)

Ik denk dat als hij pijn had, dat hij ook op andere momenten zou bokken. Als het ruitertje de zweep niet gebruikt, bokt Romeo ook niet, dus lijkt het mij niet dat hij uit pijn bokt.

Niet meer tikken met de zweep zou ook een oplossing zijn, dan zou het bokken ook 100% voorbij zijn, maar Romeo reageert niet genoeg op de benen van het ruitertje, daarom laat ik haar de zweep gebruiken om een snellere reactie te krijgen. (om hem actiever te krijgen op de beenhulpen)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:05

Ik zou dan toch eens een zadelmaker laten kijken :j
Ik heb ook een nieuw zadel, in mei gekocht. Maar het ligt nu echt niet goed meer. Op het oog is er niets te zien, maar ik merk het wel met rijden. Ik krijg nu ook ineens protest door middel van een bok. Buiging gaat niet lekker meer, aanspringen galop is lastig. Allemaal kleine signalen.
Zadel kan met longeren goed liggen. Maar als er gewicht op komt toch ineens op bepaalde plekken wat drukken.

Je zegt dat hij een tik krijgt met aansporen om in galop te gaan. Maar misschien doet de galop wel zeer. Dus tik + pijn. Ik zou ook bokken ;)
In galop moeten ze de rug meer bollen en dan kan een niet lekker liggend zadel veel meer last bezorgen in galop dan in stap of draf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:13

Pony moet leren dat hij op de zweep vooruit moet en niet moet bokken. "Er van langsgeven" met de zweep is dus niet de bedoeling.
Als hij het aan de longe niet doet, maar wel onder het zadel kan het zijn dat het door de spanning van het ruitertje komt, die dan (onbedoeld) toch zit te remmen (met de teugels) waardoor hij op de zweep niet vooruit kan en dus gaat bokken.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 13:21

@ Amanda: Waarom gaat hij dan wel in galop als het ruitertje de zweep niet gebruikt terwijl ik Romeo aan de longe heb? Het is niet dat Romeo dit angstig doet met de uitdrukking "Oh jee, ik kan maar beter luisteren of ik krijg er van langs van mijn baasje", hij houdt zijn hoofd netjes ontspannen laag en hij gebruikt zijn rug goed, hij kan echt heerlijk lopen. Ook in stap en draf loopt hij héél erg ontspannen, het is gewoon heerlijk om te zien.
Dit is de reden waarom ik er bijna zeker van ben dat het probleem niet het zadel is oid, maar ik vraag me wel af waarom hij dan wel zo doet.

Zonder zweep rijden is praktisch onmogelijk (tenzij ik hem aan de longe laat lopen), want het meisje heeft niet voldoende kracht in haar benen/Romeo luistert nog niet voldoende naar kleine beenhulpen.

@ Babootje: Ja dat weet ik, maar hoe leer je hem dat hij niet moet bokken maar vooruit moet bij een tik met de zweep?
Momenteel ben ik dus bezig met haar aan de longe te nemen, dan gaat het dus wel. (Het ruitertje zit er dan nog steeds op, ik laat haar ook nog steeds sturen, ze blijft dan dus wel op de volte zodat ik niet moet rennen) Als ze benen geeft en er geen reactie komt, zeg ik "Ja, tik nu maar met de zweep" en tegelijkertijd hou ik de longeerzweep in de richting van Romeo (zonder te bewegen), dan luistert hij perfect, zonder bokken. Maar van zodra ze los gaat (zonder longe), blijft het probleem zich voordoen.

Ik heb de indruk dat dit niet de juiste werkwijze is, omdat Romeo dan nog niet leert om naar het ruitertje te luisteren, maar naar mij.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:28

Bokken kan je zien als een vorm van protest. op die momenten moet je doorbijten. Als je dit steeds doet zal hij wel inzien dat het geen zin heeft om te protesteren.
Die van mij doet dit nu ook bij aangalopperen op binnenstelling (zij sprong altijd aan op buitenstelling) Ze geeft een bok en springt dan goed aan. De bok is een manier om te zeggen van, pfff ik wil dit eigenlijk niet, maar ze moet het toch. Na 3 keer op die manier aangesprongen te hebben geeft ze het bokken op en springt ze goed aan.

het kan natuurlijk ook aan het zadel of de rug van het paard liggen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:36

ik ben bang dat de pony gewoon geleerd is dat tik met zweep "bokken" betekent

heel veel paarden bokken als ze moeten leren om aan te springen in galop, een bok is vaak ook een soort sprong
helaas denkt deze pony dat hij dat moet doen op de zweep

ik zou zeker het zadel nakijken
met gewicht in het zadel kan het heel anders zijn als zonder
goedkope zadeltjes bezitten heel veel spijkers, hoeft er maar eentje in zijn rug te drukken met een ruitertje erop

nog een ding is dat veel paarden hun buik wat opzetten in galop
singel je [té) strak aan , gaat zo'n paard bokken op de singel
misschien eens een singel met elastiek proberen

na alles kwa tuig goed gecontroleerd te hebben zou ik zoeken naar een ruiter die genoeg ervaring heeft en de pony even doorrijdt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:07

ik zou dan het zweepgebruik ook eerst aan de hand, dus tijdens grondwerk gaan opbouwen.
Verzet is een extra tik , braaf reageren is even alle druk weg, maar wel voorwaarts ondertussen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:37

@ spatter: Ik vind het wel vreemd dat hij het zo lang perfect heeft gedaan, hij luisterde heel braaf naar de zweep. Ik zou niet weten hoe hij geleerd heeft dat een tik met de zweep "bokken" betekent. Maar ik begrijp je redenering wel volledig.

Het galopperen is niet meer het enige probleem, daar is het mee begonnen. Nu doet hij het zelfs als hij stapt, dus dan zet hij zijn buik niet op. Als ik hem aan de longe hang en hem dan in galop zet (met de ruiter erop), gaat hij gewoon netjes in galop, dus het lijkt mij niet dat hij naar de singel bokt.

Mijn zadel is een Wintec Cair 500, dat vind ik persoonlijk niet gewoon een goedkoop zadeltje...

Nogmaals, ik denk dat als hij pijn had, dat hij ook zou bokken bij het los rijden (zonder zweep) of aan de longe. Een paard met pijn gaat niet netjes ontspannen lopen aan de longe met iemand erop.

@ aeolusnr1: hoe bouw je het zweepgebruik aan de hand op?(met grondwerk)
Ik doe namelijk geen grondwerk met mijn pony, enkel longeren (met bijzetteugels of pessoa). Bij het longeren verdraagt hij de zweep voor de volle 100%, hij zal nooit bokken naar de zweep tijdens het longeren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:42

Waarom gebruik je in vredesnaam een zweep bij een pony en een kind??
Voor mij onvoorstelbaar.
Als je die gewoon eens weg liet en het doet met wat de pony wel aanbiedt aan zijn onervaren ruitertje?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 14:52

@ josien_m_: wat moet je anders doen als de pony de beenhulpen nog niet goed kent?
Ik heb haar een zweepje gegeven om het haar gemakkelijker te maken, omdat Romeo nog niet goed luistert naar de beenhulpen.

Moet ik Romeo gewoon laten slenteren als hij geen zin heeft om actief te draven?

Het ruitertje is trouwens niet zo onervaren, ze rijdt echt wel netjes. Er hebben al verschillende meisjes geprobeerd op Romeo, maar dit ruitertje stak er qua rijkunsten toch met hoofd en schouders bovenuit hoor.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:56

Net zo lang door slaan met de zweep tot hij opgeeft? Pardon? Dacht dat dit een forum voor paardenliefhebbers was ...

TS, bokken is een vorm van protest, er is iets aan de hand en het lijkt me handig en fijn voor zowel paard als ruiter om uit te vinden wat. Laat het zadel inderdaad eens nakijken door iemand die er écht verstand van heeft. Iemand zei al terecht dat, nu de pony vaker bereden wordt, het best kan zijn dat zijn lichaam is veranderd en dat daardoor het zadel niet goed blijkt te liggen. Laat eventueel eens iemand komen kijken tijdens het rijden die ervaring heeft met dit soort situaties. ( En dan niet iemand die zegt dat je gewoon door moet gaan met tikken geven, maar iemand die gaat kijken waar dit vandaan komt en samen met jullie op zoek gaat naar de juiste paardvriendelijke oplossing. )

Edit: Ik lees net dat je een zweepje hebt gegeven omdat de pony nog niet goed luistert naar beenhulpen. Dit is in mijn ogen absoluut de verkeerde volgorde. Als je de pony nu leert luisteren op een zweep dan zullen de beenhulpen er nog moeilijker of zelfs niet in te krijgen zijn. Waarom niet beginnen bij het begin en geduldig een goede basis opbouwen? Dan kun je van daaruit altijd kijken of een zweepje ter verfijning nog nodig is. Je kunt een paard heel sensibel maken of (een ander uiterste) hem afstompen zodat alleen een schop of een tik met de zweep nog effect heeft... De keuze lijkt me makkelijk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:03

@ Alma: bedankt voor je reactie. Hoe moet je een paard heel sensibel maken?
Ik dacht altijd door het volgende te doen: tik met de benen, geen reactie? 2e tik met de benen, nog geen reactie? tik met de zweep (in combinatie met benen) zodat hij wel vooruit MOET. Volgende keer 1 keer tik met de benen en daarna gelijk tik met de zweep (in combinatie met benen) als hij niet reageert.
Is dit een verkeerde werkwijze?

Hoe zou jij dit doen zonder zweepgebruik?
Ik wil uiteraard voorkomen dat hij afgestompt wordt zodat alleen een schop of een tik met de zweep effect heeft.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:07

sander_lotte schreef:
@ josien_m_: wat moet je anders doen als de pony de beenhulpen nog niet goed kent?
Ik heb haar een zweepje gegeven om het haar gemakkelijker te maken, omdat Romeo nog niet goed luistert naar de beenhulpen.

Beenhulpen leer je toch niet aan dmv een zweep?
Die kun je veel beter aanleren door in stapjes te werken; eerst eigen energie inzetten samen met houding&zit en als tweede stap een stemhulp. Derde stap is dan een licht kuitaanleg, vierde stap is iets meer met de kuit aandrukken enz enz. Opbouwen dus. Wanneer het kwartje valt, kun je weer gaan afbouwen en zal de pony al op hulp 1 reageren.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:16

Graag gedaan. :) Een goede basis opbouwen om een paard sensibel te maken doe je door echt bij het begin te beginnen. Het begin is zéker niet een tik met het been. Beginnen doe je op de grond, náást je paard. Je gaat hem langzaam, met je lichaamsbeweging en je handen, leren wat druk betekent wanneer je dit geeft, wat je van hem verwacht. 'Druk' is misschien niet eens het goede woord. Het werken met een paard moet een samenwerking zijn, waarin wederzijds begrip en duidelijkheid is voor wat een ieder bedoelt en verwacht. Een samenwerking waarin je vraag en antwoord integreert, communicatie.

Als een paard een ander paard een schop of 'tik' geeft, is dit al een van de laatste hulpmiddelen die hij inzet om het andere paard iets te laten weten. Neem het volgende voorbeeld:

Wanneer twee paarden bij elkaar in de buurt in de wei staan, en het ene paard zoekt toenadering terwijl het andere paard dit niet wil, gaat het paard niet gelijk duwen en schoppen om te voorkomen dat het eerste paard in de buurt komt. Nee, eerst beweegt de energie, dan het hoofd, de oren, de hals, het lichaam. Er is nog geen eens sprake van een aanraking. Over het algemeen zal paard 1 daar al op reageren en stoppen, maar gaat hij toch door, dán pas zal het paard zijn kont richting de ander draaien, met zijn staart zwiepen, zijn voet optillen... Hij geeft op die manier dus al aaaallerlei signalen af waarmee hij aangeeft wat hij wel of niet wil. En pas als het andere paard dan NOG niet reageert, zal er eventueel een trap uitgedeeld worden. Maar het komt bijna nooit tot dat punt, omdat paarden elkaars 'taal' begrijpen.

Een paard kan geen mensentaal leren spreken ( al zou dat af en toe best makkelijk zijn. :Y) ), dus is het belangrijk dat wij al mens, wanneer we willen samenwerken met een paard, zijn taal leren begrijpen en 'spreken'.

En dan pas als het op de grond allemaal goed zit ga je aan rijden denken. Daar pas je dezelfde technieken toe en wanneer je toe bent aan dressuurmatige oefeningen kun je de volgorde gebruiken zoals Vilar hier boven mij aangeeft. Met mate, en met goed luisteren naar de signalen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:16

Ik heb dit met mijn doodbrave (Nou ja, meestal) paard ook meegemaakt. Vrijwel hetzelfde, alleen iets minder extreem.

Ik had een bijrijdstertje van 11 (Die alleen reed als ik erbij was overigens)
In de periode dat zij reed, begon Tweety steeds vaker te bokken tijdens het aanspringen, op een gegeven moment ook bij mij.

Ik ben eens goed gaan kijken wat er aan de hand was, en eigenlijk was het idioot simpel in mijn geval. Het meisje dat Tweet af en toe reed, zat niet zo heel stabiel, en zeker geen onafhankelijke houding. Iedere keer dat ze wou aanspringen, kreeg Tweety een ruk(je) in zijn mond, omdat ze haar handen wat omhoog deed. En soms ook een klap op zijn rug omdat ze haar evenwicht een fractie kwijt was. Absoluut geen kwade bedoelingen van de meid die erop reed natuurlijk. Maar op een gegeven moment wel zo frustrerend dat Tweety -die erg graag galoppeert- dus ging bokken bij het aanspringen.
Daar ben ik met het meisje aan gaan werken, -en door omstandigheden- stopte ze vrij vlot daarna helemaal met rijden.
Toen ze niet meer reed, was het bokken bij mij ook heel snel afgelopen.

Dus misschien is het gewoon zo iets simpels.

Misschien zit jou ruitertje net even wat meer onstpannen aan de longe, zodat het dan wel goed gaat.
Of heeft Romeo zoveel respect voor jou dat hij niet bikt als je hem aan de longe hebt, zelfs als het pijnlijk of onprettig voor hem is.

Ik kan me voorstellen dat het gewoon begonnen is met een protestbokje bij het aanspringen omdat het onprettig was, en dat het bokken daarna een soort aangeleerd gedrag is geworden. En hij het dus steeds vaker is gaan doen, zelfs in draf en stap.

Ik zou zeker eens kijken of zoiets simpels de oorspronkelijke oorzaak kan zijn. Want dat kun je gericht aan een oplossing gaan werken.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:26

Ik men al 3 jaar met Romeo, hij luistert bijna perfect naar de stemhulpen (voor de wagen luistert hij 100% perfect naar de stemhulpen, zelfs het commando "Romeo, galop" is voldoende om hem in een vlotte galop te laten gaan), enkel galop gaat niet zo goed.

Romeo kent zijn gangen dus heel goed, en de lichaamsbewegingen kent hij ook zeer goed. Als ik Romeo longeer (zonder ruiter), luistert hij ook perfect. Aan de hand van mijn lichaamsbeweging kan ik hem ook laten stappen, draven, galopperen en terug in stap laten gaan.

Ik kan verkeerd zijn, maar volgens mij wil dit toch zeggen dat de basis er goed in zit, of niet?

Als ik de zweep zou weglaten, moet ik het dan toelaten dat Romeo slentert? Ik zie het namelijk liever dat hij lekker actief loopt.

@ Femke_Tweety: het probleem doet zich niet alleen voor bij het aanspringen in galop, het is gewoon pure frustratie naar de zweep toe. Romeo bokt zelfs bij een ontspannen stapje (als ruitertje een tikje geeft met de zweep om hem te doen doorstappen), dus het lijkt mij toch heel anders dan jouw probleem. Wel goed natuurlijk dat het bij jou volledig opgelost is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:32

Dat betekend dus dat jij en Romeo een goede afstemming hebben, fijn zo.
Dat heeft het ruitertje nog niet. Geeft niet, komt wel maar gaat niet sneller dat het gaat.
Ja, ik laat toe dat mijn pony slentert, als de opbouw goed is komt vanzelf het moment dat hij ook bij de ruiter actief is.
Ik zou zorgen dat ik mijn pony niet frustreer, dus zweep weg, probleem weg. En ik ga zoeken naar uitdagingen die leuk zijn voor ruiter en pony.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:32

Ik denk dat je voorlopig ruiter en Romeo aan de longe moet houden. Dat gaat prima, dus waarom niet. Zo kunnen ruiter en Romeo samen groeien en de hulpen aan leren en bevestigen.
Romeo is een menpony, dus stemhulpen zijn goed bevestigd. Profiteer daarvan.
En aan het eind van de longe laat je ze samen even uitstappen los. En dan bouw je dat telkens ietsje verder uit.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:47

Tjee, bedankt voor het meedenken allemaal! (zowel in het topic als via pb)

@ josien_m_: ok, deze reactie is heel erg belangrijk voor mij. Ik dacht dat het niet goed was om een pony te laten slenteren terwijl je weet dat hij veel actiever kan (voor de wagen is hij vaak niet te houden, zo enthousiast is hij).

Ik denk dat ik dit inderdaad ga doen, gewoon de bron van frustratie weg halen (de zweep dus) en hem laten slenteren.

@ janouk: Ok, ik wist niet dat het goed was om hem aan de longe te houden. De laatste 20 minuten doe ik de longe ook altijd weg en dan stapt/draaft ze nog even uit, zonder druk.

Dan gaan we het zo nog even verder proberen :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:53

Prima toch. Ik denk dat de ruiter juist haar vertrouwen weer terug kan vinden aan de longe en Romeo leert welke beenhulp wat betekent aan de longe, terwijl jij druk houdt van achteren met de longeerzweep. Gewoon een stapje terug tot ze samen weer vertrouwen genoeg hebben en Romeo leert dat bokken niet op prijs gesteld wordt.
Pony's zijn slim. Dat heeft hij zo door.
En als het lekker gaat, knip je de longe los. En denkt Romeo het weer beter te weten, dan knip je hem weer aan de longe vast.
Je bent vast slimmer dan je pony :D