pony ontploft tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lady62

pony ontploft tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 07:27

Hallo allemaal

Ik zit met een heel groot probleem
Ik heb voor een oude C pony ruin van 22 jaar een super goed tehuis gevonden
Het enige wat hij daar hoeft te doen is rondjes stappen met een kind met handicap
Nu is het zo dat hij aan de longeerlijn in stap met losse teugel zonder aanleiding ineens ontploft en dan Bedoel ik zonder iets aan te geven uit het niets heel hard gaat rennen en bokken
Dit heeft hij al vaker gedaan
Zijn rug is bekeken en er is niets gevonden wat zijn gedrag kan verklaren
In omgang is hij super betrouwbaar heel rustig en zal nooit iets doen
Wie heeft er enig idee wat deze reactie kan verklaren
Door zijn gedrag ziet zijn toekomst er somber uit want waar moet hij dan naartoe?

Ik hoop op reactie's

midgie

Re: pony ontploft tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:47

Heeft hij dit gedrag bij jou ook al eens eerder gedaan?
Hoe lang heb je de pony gehad?
Miss een verkeerd zadel als hij het vanuit het niets gaan doen maar er moet een aanleiding zijn , want geen enkel paard bokt zomaar uit het niets

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 07:53

De pony heeft een jaar op een zorgboerderij gestaan
en doet dit sinds het voorjaar daarvoor niet
hij doet het ook zonder zadel
met buitenritten doet hij het ook niet

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:31

Misschien heeft ie gewoon teveel energie, heb je al geprobeerd om hem weer te gaan rijden of ander werk met hem te doen? Ik had vroeger namelijk ook een pony van in de 20 en als ik die niet genoeg reed was het ook rodeo...

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:34

Staat hij veel op stal zodat hij zijn energie niet kwijt kan ?
Of staat hij wel in de wei ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:35

Lijkt mij ook een teveel aan energie..laat ze hem eerst eens 20 min. lekker longeren..draven en galoperen voordat er kindjes opgaan..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:36

Kan het niet zo zijn dat zijn rondje te krap is en hij in verzet komt omdat het wellicht moeilijk is voor hem? Is het een idee om het longeerrondje aan de lijn wat ruimer te maken? of gewoon ipv een rondje aan de lijn, aan een halstertouw in de bak rondstappen?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 08:41

hij heeft het ook met gewoon los rijden wel zie je eerst het wit van zijn ogen
hij doet het gewoon om je eraf te werken is dat gelukt dan is hij meteen weer rustig en liever lui dan moe
hij staat gewoon buiten op het land en krijgt geen krachtvoer
lang longeren heeft geen zin hij doet het dan evengoed

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:22

Dan is het geen geschikte pony voor waar hij nu voor gebruikt wordt,hij zou wat meer doorgereden moeten worden door een meer ervaren ruitertje..

xNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:16

Lastig, maar als hij niks hoeft te doen, kan het ook zo zijn dat hij zich een beetje verveeld en actie wil.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:18

lady62 schreef:
De pony heeft een jaar op een zorgboerderij gestaan
en doet dit sinds het voorjaar daarvoor niet
hij doet het ook zonder zadel
met buitenritten doet hij het ook niet

Als hij het met buiten rijden niet doet dan ligt het toch aan de rijtechniek in de bak lijkt mij.
Miss t eveel druk op de teugel of dingen die te moeilijk zijn , stijf in zijn lijf b.v

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:27

Het lijkt mij dat deze pony een trucje heeft geleerd om onder het werk uit te komen. Je geeft zelf al aan dat hij je er bewust probeert af te werken en zodra dit is gelukt de rust zelve is.

Ik denk dat rondjes lopen met een gehandicapt kind niet de juiste carriere is voor deze pony en zou op zoek gaan naar een handige ruiter die hij er niet zo makkelijk van af werkt om hem door te rijden. Zolang hij dit gedrag vertoont zou ik hem niet inzetten voor gehandicapten..

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 00:33

Misschien vindt de pony dit werk niet leuk :) ?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:37

ShauniBef schreef:
Misschien vindt de pony dit werk niet leuk :) ?

precies ;)
En ik kan me ook wel voorstellen dat het voor en pony helemaal niet leuk is om met gehandicapten op je rug rondjes te moeten lopen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:09

precies
En ik kan me ook wel voorstellen dat het voor en pony helemaal niet leuk is om met gehandicapten op je rug rondjes te moeten lopen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
wat is dit nu weer voor een niet onderbouwde opmerking
het gaat om 1 gehandicapt kind en al helemaal niet om rondjes te lopen
kijk de opmerking van bvb SaskiaKa daar heb ik wat aan

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:19

lijkt me nogal saai. uit jouw verhaal blijkt dat deze pony veel meer prikkels nodig heeft.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:28

als hij gewoon in de bak rijd met een niet gehandicapt kind doet hij het ook
het begon in de galop daarna ging hij het ook doen in draf
en nu doet hij het ook al in stap
alleen op de buitenrit niet maar is dan wel voorwaarts

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:34

Omdat het sinds het voorjaar speelt, denk ik in eerste instantie aan een lichamelijke oorzaak. Cushing is een regelmatig voorkomende ziekte bij ouder wordende paarden en niet altijd goed herkenbaar. (de typische vachtproblemen zie je lang niet altijd) Het liever lui dan moe, gepaard met heftige uitspattingen als er iemand opzit zoals hier omschreven is daarbij niet ongewoon. Net als het dan weer erg braaf zijn in de omgang. Sommige paarden met cushing zijn ronduit gevaarlijk met rijden.
Indien mogelijk zou ik alleen al om die reden dit soort problemen uitsluiten (er zijn meer leeftijd-gerelateerde problemen, die voor problemen kan zorgen
In een aantal gevallen (bij cushing bv) is het probleem te behandelen (niet altijd te genezen, maar wel zorgen voor een beter welzijn)
Artrose bv kan ook problemen opleveren bij rondjes lopen. En dan zie je dus ook geen probleemgedrag in de omgang of bij rechttoe/rechtaan (buitenrit)
Ik zou serieus even kijken of er zoiets kan spelen, want ik geloof niet zo in 'onder het werk' uitkomen. Al helemaal niet als dat werk bestaat uit een paar rondjes stappen.

Verder kan ik er wel aan toevoegen dat ik vroeger een hele tijd heb gewerkt met gehandicaptrijden op een zorgboerderij en dat niet ieder paard daar geschikt voor was. Sommige paarden werden op bepaald moment vervelend en dan was het duidelijk dat het paard niet voor dat werk geschikt was. Waarom dat precies was, is moeilijk te zeggen. Mogelijk moeite met toch andere manier van doen en zitten van gehandicapten.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 11:44

ik heb het idee dat hij het helemaal niet leuk vind dat er iemand op zijn rug zit gehandicapt of niet want hij doet het bij iedereen
als je niet rijd is hij gewoon sloom en traag
ik zal in ieder geval verder zoeken naar een medisch probleem
ik had alleen gehoopt op een reactie van iemand die deze ervaring ook heeft gehad
want het rare is hij stapt gewoon heel rustig en dan ineens zie je zijn oogwit en hij schiet er vandoor
heel vreemd ik heb zoiets in ieder geval nog nooit eerder meegemaakt
maar bedankt voor je reaktie

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:51

Ik heb weleens een paard van een vriendin in de les fehad en die spurtte dan ineens weg. Maar die werd gewon gereden. Bij hun was het waarschijnlik zo dat er eerer een volwassene op heeft gereden en toen ineens iemand van elf. En ze hebben anderen er op gelaten. En nu, een jaar verder is het probleem weg. Heeft hij niks met zijn tanden of hoeven?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:15

ik heb die ervaring niet persoonlijk gehad, maar ken iemand die exact hetzelfde omschreef. Dit paard had dus cushing. Vandaar mijn reactie.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 12:26

liljebo
Ik ga in ieder geval in die richting zoeken
en atrose ook niet uitsluiten
Al denk ik dat niet atrose heb ik ervaring meevoor de zekerheid glucosamine geven ik heb daar goede ervaring mee
Alleen dacht ik dat cushing voornamelijk bij merrie's voorkwam
In ieder geval een goede tip

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:41

Nee, cushing komt niet vooral bij merries voor, maar vooral bij oudere paarden. Helaas heb ik een uitzondering van zeven jaar, die cushing heeft. Hou goed in de gaten dat symptomen als vachtveranderingen en hoefbevangenheid weliswaar veel voorkomen bij cushing, maar zeker geen 'vast gegeven' zijn. Vaak geeft het uiterlijk van de pony een goede indicatie. De symtomen zijn bijzonder diffuus en als je erop laat testen, moet je zorgen voor een d.a. met een goede kennis van zaken, omdat er niet zelden verkeerde, weinig betrouwbare, testen worden gedaan. Naar aanleiding van een gewoon bloedonderzoek bij mijn pony, werd cushing voor onwaarschijnlijk gehouden. Later correct onderzoek gaf aan dat hij in ernstige mate cushing heeft (en een leverbeschadiging). Dat wil ik je iig meegeven

Mbt artrose. Glucosamine kan werken, maar doet dat zeker niet altijd. Bij mijn haflinger had het 0,0 effect en bij een draver, die ik er later mee behandelde ook niet.
Mocht de pony spat hebben, dan zal de glucosamine ook niets uithalen-

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 13:18

Oke bedankt voor de informatie
Ik ga er zeker wat mee doen
meteen even veel informatie opzoeken ik ben benieuwd
het is wel zo dat als de pony iets mankeert dan kan hij daar niet blijven en moet ik een andere oplossing voor hem zoeken
ik ga voorlopig even door met piekeren
ik voel me namelijk wel verantwoordelijk voor hem het is zo'n lieverd

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:58

Goed dat je de verantwoordelijkheid over de pony neemt :)