HELP: Achterhand/kont valt naar binnen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HertjeFawn

HELP: Achterhand/kont valt naar binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 17:45

Ik heb een koppige fjorden merrie waar de achterhand/haar achterbenen/kont ontzettend van naar binnen valt. Het is sinds ik haar heb (nog niet zo lang 3/4 maanden) al wel beter geworden maar nu bij wat ik ook doe en probeer word het niet beter of merk ik geen verschil meer en toch valt ze nog naar binnen met haar kont. Vaak leg ik mijn been iets naar achter en oefen ik wat druk uit maar dat helpt tegenwoordig niet erg goed meer, dit heeft ze vooral op de rechterhand. Nu vraag ik me af of ik nog andere dingen kan doen om dit te verbeteren.

Haar achterhand zit er ook nog niet geweldig onder maar daar oefen ik veel mee door overgangen te rijden etc. Ze mag geen balkjes of dergelijke lopen dus dit is ook geen optie om de achterhand er nog meer onder te krijgen. Toch wil ik de achterhand er ook nog meer onder krijgen hoewel ze al heel erg vooruit is gegaan.

Wat kan ik doen om deze 2 punten te verbeteren? (Ik rijd minimaal 4x in de week en oefen ook elke keer op deze 2 dingen)

Peppertree

Re: HELP: Achterhand/kont valt naar binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:50

Wat doe je nu met deze twee punten om ze te verbeteren?

Wat doet ze als je op de binnenhoefslag rijdt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:03

Je moet ook de voorhand voor de achterhand zetten en niet andersom.
Heb je wel les??

BLAF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:09

Hoi

Ik rijd zelf een Friese merrie met het zelfde probleem.
Waar ik zelf veel aan heb ik de academische rijkunst.
Ik zou je de site www.paardenbegrijpen.nl opzoeken en dan rechtrichten.
Paarden zijn namelijk van nature scheef en het ene paard meer als de ander. Deze site gaat daar goed op in en is zeer duidelijk.

Links buigt ze waarschijnlijk ook makkelijker in en als je op de rechterhand de hoefslag volgt heeft ze waarschijnlijk meer de neiging met de voorhand van de hoefslag af te gaan als bijv. schouder voor gaat oefenen.

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt. In iedergeval veel succes toegewenst!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:12

superwoman schreef:
Je moet ook de voorhand voor de achterhand zetten en niet andersom.

Het is een beetje eng maar ik ben het wéér met superwoman eens.

Achterhand sterker maken: overgangen, tempowisselingen, hoogteverschilletjes (dijkjes oid), pasje achteruit vragen, wijken voor de kuit (wel allebei de kanten op, je wil beide achterbenen sterker hebben)

HertjeFawn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 20:24

@Peppertree, Als ik op de binnen hoefslag rijd doet ze niet veel anders, dan wil ze terug naar de hoefslag met de voorhand maar haar billen willen niet terug dus dan loopt ze vaak nog schever. Het is een beetje een raar gezicht soms ook.

@Blaf, Ik zal zeker de site even bekijken. Bedankt alvast! Ja links kan ze wel mooi stelling lopen en op de rechterhand is het gewoonweg DRAMA!

@Superwoman, Dat is het punt juist als ik de voorhand er voor probeer te zetten is het al helemaal drama dus ik denk zelf dat ik met de achterhand aan de slag moet. Want ook wijken bijvoorbeeld doet ze met haar kont niet mee, als ik er naast loop en zacht met de longeerzweep op haar billen tikt snapt ze het wel, dan loopt ze ook mooi recht op de hoefslag. Ik heb af en toe ''les'' van een kennis van me en ik overweeg om te gaan lessen bij een gediplomeerde instructrice.

@Koper, Overgangen, schijn overgangen, achterwaarts (waarbij ze ook vaak scheef gaat, met ik ook nog aan werken)doe ik ook wel veel en dat heeft al voor een hele vooruitgang gezorgd. Ben daar ook nog elke dag mee bezig.

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:14

ik raad je aan om toch maar voor een goede instructrice te gaan kijken, die ziet dan ook van een afstandje wat er gebeurt en kan je hier bij helpen, succes ;)

HertjeFawn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:40

Ik zal eens op zoek gaan, heel erg bedankt allemaal!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:13

RuthH schreef:
@Superwoman, Dat is het punt juist als ik de voorhand er voor probeer te zetten is het al helemaal drama dus ik denk zelf dat ik met de achterhand aan de slag moet. Want ook wijken bijvoorbeeld doet ze met haar kont niet mee, als ik er naast loop en zacht met de longeerzweep op haar billen tikt snapt ze het wel, dan loopt ze ook mooi recht op de hoefslag. Ik heb af en toe ''les'' van een kennis van me en ik overweeg om te gaan lessen bij een gediplomeerde instructrice.

Dan doe je het niet goed.
Tuurlijk moet je ook met de achterhand aan de slag, máár het grootste probleem is dat je zelf nog veel moet leren.
Ga niet proberen om je paard te trainen, terwijl je zelf nog teveel fouten maakt. Ga jezelf verbeteren en het paard zal beter gaan lopen.
Op der billen tikken met de longeerzweep vind ik not done.
Lessen is de beste en enige manier om dit op te lossen.

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:01

Ik zou er inderdaad een pro iemand naar laten kijken. Waar ik aan denk is of jij wel recht op je paard zit. Als je bijv aan de ene kant meer inknikt in je heup heeft dat ook speling op hoe jij in je beugels staat en dus hoe jij het gewicht verdeelt op je paard...?

HertjeFawn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 16:40

Inmiddels heb ik wat hulp van een instructrice gehad. Zei zegt juist dat mijn zit erg goed is, niet scheef, niet hinderend voor het paard. Het trucje met de longeer zweep/dressuur zweep heb ik van een kennis geleerd dan loop je zelf naast het paard en hou je je paard recht met de zweep tegen zn billen aan en dan recht uit lopen, waardoor je hetzelfde effect ongeveer krijgt dan als je je been goed naar achter legt. En als je een tikje geeft is het geen echte klap of dergelijke alleen om te corrigeren. Dus ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt ;)

Ik zelf vind het not done als je je paard optuigd met van alles en nog wat terwijl je niks aan de training verder hebt gedaan om het te verbeteren. Wat ik veel zie is dat mensen een martingaal gebruiken maar hem dan niet goed gebruiken of dat het paard hem eigenlijk niet nodig heeft, dat vind ik not done.

Tuurlijk rijd ik niet perfect en kan ik nog een hoop leren, ik rijd ook geen wedstrijden en ben ook niet van plan dit te gaan doen dus perfect hoeft het niet van mij.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:16

mijn merrie doet dit soms ook en volgens mijn instructrice moet ik vooral veel kleine voltes en slangevoltes maken om haar op beide kanten soepel te krijgen (ze is linksom veel stijver dan rechtsom). Als ik bv een kleine volte op de linkerhand maak geef ik ook kleine tikjes met mijn zweep om haar achterhand naar buiten te krijgen, met mijn binnenbeen krijg ik niet voor elkaar wat me met kleine tikjes van de zweep wel lukt. Ze zet dan idd haar achterhand meer onder de massa.
Ik vind er niks mis mee hoor, om een zweepje te gebruiken.

HertjeFawn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:05

Nee dat is ook het idee wat ik doe als ik doe als ik er naast doe dan snapt ze het beter, en ze is ook nog nooit in protest gegaan, en ik mep echt niet overdreven het is wat je zegt gewoon van die aanwijzende tikjes ja. En als je er naast loopt en haar recht probeert te laten lopen aan de voorkant kun je niet met een kort spring zweepje bij dr billen komen als je er langs loopt. Ik gebruik de zweep ook alleen maar als het echt nodig is anders word ze er ook gevoelloos voor.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:21

Denk toch dat je les moet gaan zoeken van een instructrice die jou kan helpen het paard recht te richten , rechtuit willen lopen is nog veel te vroeg voor deze pony en ook voor jou , leer de techniek ga de theorie leren.
Waarom mag je geen balkjes lopen?

HertjeFawn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:33

Omdat ze en blessure heeft gehad aan haar linker voorbeen en als ik dat te snel overbelast kan ze daar weer last van krijgen, ik weet ook dat ik niet te veel van dr kan verwachten vanwege deze blessure. Heb hulp gehad van een instructrice en die zegt dat mijn hulpen best goed zijn, natuurlijk is er nog een hoop aan te verbeteren maar zoals ik zei het hoeft niet perfect. Ik rijd geen wedstrijden en ben dit ook niet van plan, het is mijn hobby en ik hou ervan om steeds weer wat nieuws te leren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:35

Juist dan zou ik de zijgangen gaan gebruiken, zodat er minder gewicht op de voorhand gaat komen, daar hoef je geen wedstrijden voor te gaan rijden, maar je paard word er beter van in zijn lijf.

HertjeFawn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:42

Ja dat zei de instructrice ook al en dat oefenen we ook wel maar nog neit te veel, mede omdat ze dit dus heel erg moeilijk vind. Vooral wijken gaat niet geweldig dan wil ze al snel scheef weg lopen, maar schouderbinnenwaarts gaat met de dag beter!

DelaraXXX123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:50

doet hij dat ook tijdens het longeren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 09:00

RuthH schreef:
Ja dat zei de instructrice ook al en dat oefenen we ook wel maar nog neit te veel, mede omdat ze dit dus heel erg moeilijk vind. Vooral wijken gaat niet geweldig dan wil ze al snel scheef weg lopen, maar schouderbinnenwaarts gaat met de dag beter!

Juist wel oefenen, heel kort zeker als er een pas goed gaat heel goed belonen en morgen weer verder, dat steeds verder uitbouwen,
Je kan hem ook naast het paard oefenen, dat is zelfs beter in het begin, want weet jij hoe het eruit moet zien b.v en hoe het moet voelen?

MariskaJ123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:33

Ik zou het indd eerst langs je paard oefenen