Pony doet vervelend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilzet

Pony doet vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 17:19

Hoi bokkers!

Ik heb een hele lieve, maar ook hele eigenwijze verzorgpony. Ik heb hem nog niet heel lang, dus het kan zijn dat hij me aan het 'uittesten' is. Nou is mijn probleem dat hij heel sloom gaat, en dan ineens gaat stilstaan. In een soortvan 'bok houding'. Dan krijg ik hem echt niet meer vooruit. Als ik hem dan uiteindelijk vooruit krijg, gaat ie in de hoek stoppen en dan gaat hij met zijn neus over de bakrand hangen. En als ik hem een keer een goeie tik geeft, gaat hij een bokje geven. En galop doet ie ook echt niet. Doe ik iets verkeerd? Of hebben jullie tips? een reactie zou ik heel fijn vinden :)

Groetjes, :wave:

matasja

Re: Pony doet vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:28

Doet hij dit alleen bij jou of bij de eigenaar ook? Zou ook een rugprobleem oid kunnen zijn dat hij opeens stil staat, dat dan de pijn erin schiet en hij gewoon niet meer kan lopen

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:31

Of hij is je zwaaar aan het uittesten... dan niet opgeven! Van een bokje gaan we niet dood gelukkig :D

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 17:32

Bij de eigenaar doet hij dit idd niet.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:34

Aah dan ligt het aan het uitproberen denk ik

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:35

Als hij het bij haar niet doet is het puur uittesten, en dan zal je even sterk in je schoenen moeten staan om hem aan te pakken op de juiste manier. Vraag de eigenaresse eens of ze meekijkt wat je evt fout doet, of misschien ziet ze wanneer hij het gaat doen en kun je hem voor zijn.
Zodra hij slomer gaat lopen zet hem maar eens goed aan het werk, laten merken dat je er niet van gediend bent en jij de baas bent.

Summerfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:36

Dan test hij je gewoon uit. Niet opgeven, jullie komen er vanzelf samen uit, echt waar! :j

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:42

sommigge ponys testen heeeeeel lang uit sommige een paar dagen of weken maar het gaat wel over gewoon goed tikken maar niet te vaak van een bokje gaan we gelukkig niet dood :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:17

Ik zou eens advies vragen aan de eigenaar. Als die pony je aan het uitproberen is zo als het wel klinkt is echt noodzaak om zsm op te lossen en er niet mee aan te blijven prullen want dan krijg je er straks niets mee meegedaan dus ga even met de eigenaar praten zodat deze jouw even op weg kan helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:00

Uitproberen vind ik altijd zo stom...
Een paard of pony pakt de kansen die jij hem geeft óf hij geeft een signaal als reactie op een fout (en) die je maakt.

Door te denken dat hij je aan het uittesten is, ga jij de oplossing niet vinden. Jij maakt 1 of meerdere fouten. Ik denk dat je teveel aan de teugels zit op het verkeerde moment. Juist omdat hij stopt in de hoeken, kan erop wijzen dat je dan teveel aan je binnenteugel trekt. Ook kan het zijn dat je beenhulpen gewoon niet goed zijn (verkeerde moment en of plaats en/of verkeerde hoeveelheid druk/kracht), waar de pony gefrustreerd van wordt.

Je hebt iig les nodig.
De pony moet voor je willen werken en dat is nu duidelijk niet het geval.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:03

Eens met superwoman. TS, waarom wacht je überhaupt tot hij stilstaat? Zodra een paard denkt het tempo te kunnen veranderen grijp je in!

Hanna2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:10

mijn verzorg pony doet soms ook vervelend met longeren dan wil hij niet rennen en als hij rent gaat hij ervandoor :( en is niet te stoppen het is een shetlander :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:24

superwoman schreef:
Uitproberen vind ik altijd zo stom...
Een paard of pony pakt de kansen die jij hem geeft óf hij geeft een signaal als reactie op een fout (en) die je maakt.

Door te denken dat hij je aan het uittesten is, ga jij de oplossing niet vinden. Jij maakt 1 of meerdere fouten. Ik denk dat je teveel aan de teugels zit op het verkeerde moment. Juist omdat hij stopt in de hoeken, kan erop wijzen dat je dan teveel aan je binnenteugel trekt. Ook kan het zijn dat je beenhulpen gewoon niet goed zijn (verkeerde moment en of plaats en/of verkeerde hoeveelheid druk/kracht), waar de pony gefrustreerd van wordt.

Je hebt iig les nodig.
De pony moet voor je willen werken en dat is nu duidelijk niet het geval.

Tuurlijk ligt het eraan dat je de pony de kans geeft om iets anders te doen maar dat is wat uitproberen is de pony probeert elk "gaatje" te benutten om iets anders te doen op het moment dat een pony weet wie de "baas" is kun je ze ook losser laten omdat ze weten er toch niets mee op te schieten.

nadiaxnordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:26

Uitproberen!! het komt goed volhouden en doorgaan!!

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:24

ik denk dat hij je gewoon aan het uitproberen is, niet opgeven, maar zoals hierboven al gezegd doorgaan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:54

Het is geen uit proberen, paarden doen nooit iets zonder rede,
Jij ben het probleem , dus neem les en leer rijden , een paard bokt niet zomaar, die wil van jou af omdat hij je totaal niet mag of vertrouwt, dus ga daar eerst eens aan werken door b.v vanaf de grond aan de slag te gaan, maar vooral met respect werken en niet met een zweep erop als hij bokt of stil gaaT staan, hij doet dit om een rede en die rede ben jij in dit geval,

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:07

Tigra_ schreef:
Tuurlijk ligt het eraan dat je de pony de kans geeft om iets anders te doen maar dat is wat uitproberen is de pony probeert elk "gaatje" te benutten om iets anders te doen op het moment dat een pony weet wie de "baas" is kun je ze ook losser laten omdat ze weten er toch niets mee op te schieten.

Je moet er voor zorgen dat een paard voor je wil werken, dat doe je niet door de "baas" te spelen, maar door de leider te zijn.
Een leider is iemand die motiveerd en duidelijk is. Een baas kán een leider zijn, maar kan ook bazig zijn en dus demotiveren...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:10

Een leider is vooral iemand die gekozen wordt. In tegenstelling tot een dictator, tiran, noem maar op.

Dus je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat je paard wat voor je wil doen. En veruit de meeste mensen hebben de (leiderschap)kwaliteiten om dat te bereiken. Bij de één zijn ze wat meer ontwikkeld dan bij de ander. Maar daar kun je zelf wat aan doen.