Kijkerigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaranth7

Kijkerigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:34

Mijn merrie heeft veel last van kijkerigheid. Zowel op eigen als op vreemd terrein. Baasje zit met ADD dus neem beest ook niets kwalijk, paarden gaan op hun baasjes lijken zeggen ze altijd :+. Alleen is het tijdens trainingen best wel vervelend als mevrouw weer 'spoken' ziet. Wegschieten zal ze niet doen, maar de oren gaan erop en concentratie zakt naar 0. Ik kan doen met mijn hand of benen wat ik wil, maar het komt niet door tot in de bovenkamer lijkt het precies. Als ze het doet kiest ze eigenlijk altijd een plek uit waar ze vervolgens toch altijd even wil proberen te kijken, maar ook de voorbijkomende wandelaar of fietser is soms ook echt wel een reden om even de oren uit te steken.. :+

Verschillende dingen heb ik al geprobeerd, laten kijken, longeren, zelf een rondje meelopen, aanpakken, kwaad worden, heel kwaad worden.. niets helpt.. :+ Mevrouw staat op 3 handjes brok na het werk dus het voer zal het denk ik ook niet zijn.

Lichamelijk is er ook niets met haar aan de hand, want 2 meter verder kan ze de gevraagde oefening ineens wel weer. :+ Het is een beest met humor, alleen wordt ik er af en toe moedeloos van als ik voor de miljoenste keer weer die oren zie gaan en weer weet dat het moeilijk gaat worden om de aandacht erbij te houden. Soms heeft ze er ook weken weer totaal geen last van, maar toevallig was het vanmiddag weer raak. (hormonale oorzaak?)

Zijn er misschien bokkers met gouden tips of gelijke ervaringen? :)

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:46

Ik noem mijn paard de eeuwige puber :Y)
Daar was ook niet normaal mee te rijden, elk grassprietje wat bewoog zag hij, en was totaal niet met de kop bij het rijden.
Zo erg dat ik mij meerdere malen heb afgevraagd of het ooit wel goed zou komen, en hij wel het juiste paard voor mij was.

Bij hem heeft de verhuizing naar een andere stal hem veel goed gedaan, waaronder de hele dag door buiten op de wei, ipv maar 1 of 2 uurtjes per dag. (logisch eigenlijk, als hij er dan uit mocht voor het rijden was het natuurlijk een groot feest)
Verder een andere aanpak van rijden, niet teveel druk erop zetten dan kan hij het allemaal niet meer bol werken in zijn koppie en krijgt hij spanning waardoor hij weer dingen gaat zoeken om te schrikken.
Maar het meeste van alles vooral gewoon het gedrag negeren, onverstoorbaar verder rijden en net doen of je het niet merkt. Het is echt zo'n paard dat zichzelf erg grappig vind, en het nóg leuker vind als jij er op in gaat of er geïrriteerd door raakt *\o/*
En vrees dat het gewoon in de loop van de jaren moet slijten(weet niet hoe oud je paard is?) De mijne is nou iig super te rijden, geconcentreerd en een hele enkele keer eens afgeleid, maar dan ook al snel weer bij de les. Maar dat heeft heel wat "studie-uren" gekost dus :+
Succes :Y)
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 23-10-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Juulxx

Re: Kijkerigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:50

Mijn paard doet het ook.. maar dat zijn echt typisch merries.. sommige hebben het bijna niet.. andere weer wel.. mijne heeft het ook. maar ik neem haar niks kwalijk zolang ze maar doet wat ik wil..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:56

Ik heb ook een merrie en tegen de tijd dat ze weer hengstig moet worden, is ze met buiten rijden veel spokeriger. Dan is ineens alles eng en springt ze voor alles en nog wat ( en eigenlijk vooral om niets) aan de kant. Best lastig, want ik vind het niet altijd even grappig. In de binnenbak is ze met rijden niet anders als ze hengstig moet worden. In de buitenbak dan weer wel, maar dat komt omdat ze dan van alles ziet en heel snel afgeleidt is.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:56

Dat is denk een stukje karakter, merrie eigen en onder het werk uitkomen..
Lekker bezig houden dus..
En dit valt nog mee, je zou er maar 1 hebben die ook iedere keer wegschieten!

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:57

klinkt idd ook bekend sheela

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:22

De mijne doet het ook, maar dat is dan een ruin :+
Hij is wel een draver (heb gehoord dat die daar voor bekend staan)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:29

Jep Zafirah heeft er ook last van :') Doe vaak op de plekken waar ze het meest ziet even stelling vragen, een kleine volte, afwenden, overgang, tempowisseling en veeeeeeel banketstaaf. Ik banketstaaf de hele tijd en dat werkt :P "Jaaa ik heb wel eens gehoord dat skelters/kinderen/teckels/poezen/grassprietjes/bomen paardjes opeten, en dan het liefst zwarte poeperds of paardjes die Zafirah heten, die smaken het aaaaallerlekkerst! Nee hoor graaaaapje en doe nou maar lekker lopiedepopie met je dikke kont *\o/* " Hihi.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:24

Nou die van mij ook na 3 keer ergens braaf vorbij te zijn gelopen kan ze zo in een keer iets zien en schrikken..
gewoon blijven volhouden.. en lekker doorrijden.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:29

Mijne heeft er ook last van, zit ik net middenin m'n volte "goh even kijken wat m'n maat in de wei nou weer uitspookt," of " Hey! Een kind. " :+

Even offtopic; wat is dat 'banketstaaf'? Iets van spellingscontrole ofzo?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:30

roombolletje schreef:
Mijne heeft er ook last van, zit ik net middenin m'n volte "goh even kijken wat m'n maat in de wei nou weer uitspookt," of " Hey! Een kind. " :+

Even offtopic; wat is dat 'banketstaaf'? Iets van spellingscontrole ofzo?

Een soort van vloek woord op bokt :P

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:32

Wat ook meespeelt, zijn huisvesting/leefomstandigheden en voeding. Wellicht kun je hier iets in veranderen?

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:35

BaileyMix schreef:
Jep Zafirah heeft er ook last van :') Doe vaak op de plekken waar ze het meest ziet even stelling vragen, een kleine volte, afwenden, overgang, tempowisseling en veeeeeeel banketstaaf. Ik banketstaaf de hele tijd en dat werkt :P

Maar hoe kan je nou veeeeeel banketstaaf doen, zijn of hebben? :\ >;) :roll: :n

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:39

gewoon niet op letten en doorrijden alsof er niks is :D misschien is het paard gewoon gespannen en dan ziet hij ook veel meer. is het paard lekker ontspannen dan zal hij ook niet meer naar alles kijken (dat is bij mijn pony buiten zo)

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:44

mijn merrie heeft het ook, maar die springt wel vaak weg.. ze heeft het vooral achter in de bak en soms kan ik daar gewoon echt niet rijden. erg vervelend... :P maar ze staat 24/7 op de wei, krijgt hooi en na het trainen handje brok.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:50

Aaah mensen zet de censuur uit :')

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:30

Hee! klinkt heel erg bekend, mijn verzorg pony deed dit ook heel erg. mevrouw zag overal spoken, zo erg dat het gewoon niet leuk meer was. Gelukkig schiet die van jou niet weg want dat deed zij dus wel. ik kon op zulke momenten de aandacht voor mij ook wel vergeten en het was al heel wat als ze door die hoek heenliep. wat mij ook bekend klinkt is dat dit met ups en downs gaat en dat er op andere plekken in de bak niks aan de hand is. Ik heb zelf ook van alles gedaan, ik ben zelfs een keer afgestapt en op de composthoop (ligt naast de bak) gaan kijken of ik iets kon vinden, maar nee hoor helemaal niets anders als de dag ervoor haha.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:42

roombolletje schreef:
BaileyMix schreef:
Jep Zafirah heeft er ook last van :') Doe vaak op de plekken waar ze het meest ziet even stelling vragen, een kleine volte, afwenden, overgang, tempowisseling en veeeeeeel banketstaaf. Ik banketstaaf de hele tijd en dat werkt :P

Maar hoe kan je nou veeeeeel banketstaaf doen, zijn of hebben? :\ >;) :roll: :n

Je hebt je 'vloek' woorden uitgezet dus dan woord hij automatisch vervangen door banketstaaf.. Want ik zie dat er wat anders staat..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:14

Als je pas iets doet zodra die oren erop gaan, ben je te laat met je reactie. Eerder bezighouden/concentratie op het werk dus. Dit kan door wat extra stelling vragen, pasje opzij, etc. voordat er gekeken gaat worden. Mijn merrie ziet alles, dus ik weet hoe het voelt TS :j