Rustig opbouwen en paard zit links vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Rustig opbouwen en paard zit links vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:50

Hoi!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Mijn paard, Ricoh, is 17 jaar oud en vorig jaar november verhuisd van stal. Hij ging van een 3x per dag 1 kg biks-pensionstal naar een hit actief stal, waar meneer dus lekker 24/7 buiten kan lopen en 1x per uur een zodanige hoeveelheid biks krijgt dat hij in 24 uur 3 kg biks eet. Het eten werkt hier via een voerstation, welke reageert op de chip in zijn nek. In het begin vallen de paarden dus veel af door de combinatie veel meer lopen en minder eten, omdat ze moeten wennen aan en leren over de voerstations. Hierdoor is Ricoh dus ook behoorlijk afgevallen (mocht ook wel, maar naar mijn zin iets teveel) en paste zijn zadel niet meer. Ik ging er vanuit dat hij snel weer op gewicht zou komen, dus heb een tijdje niet gereden. Helaas kwam hij niet terug op gewicht, met als gevolg dat ik maanden niet gereden heb en mijn paard totaal geen spieropbouw meer heeft. Hij is ingevallen. Zijn billen, zijn flanken, zijn schoft en vooral zijn schouders.

De DA gaf mij het advies om maar gewoon weer te gaan rijden om de spieren weer terug te krijgen, zijn gewicht is inmiddels weer gezond. Mijn zadel heb ik zwaar op laten vullen, ik rijd met een dekje en een bontje en probeer het rijden rustig op te bouwen. Hebben jullie hier tips voor? Ik doe nu bijv. maandag rijden, dinsdag longeren, woensdag wandelen, donderdag rijden, vrijdag longeren, zaterdag rijden, zondag wandelen enz. Tijdens het rijden doe ik 5 minuten met lange teugel instappen, oppakken en 5 minuten stappen, 5 minuten draven, 5 minuten lang en laag draven en dan 5 a 10 minuten met lange teugel uitstappen. Doe ik dit goed? Zouden jullie het anders doen? Meer? Minder? Langer?

Mijn tweede probleem is dat mijn paard links erg vasthoudt. Hij is links echter gespierder dan rechts, heeft dit met elkaar te maken? Dit uit zich vooral in draf, waarbij hij het bit vastpakt en niet los wil laten. Na 10 minuten met zware binnenstelling op een volte rijden is het probleem vaak opgelost. Wat kan ik anders/beter doen?

Instructie heb ik al een tijd niet gehad, vooral omdat paardlief en ik slechts recreatief rijden. Verder dan stap, draf en galop gaan we niet. Mijn aandacht gaat vooral uit naar het feit dat hij voorwaarts neerwaarts loopt en los in zijn lijf komt (hij heeft zware artrose in beide voorbenen). Als jullie instructie aanraden ga ik hier uiteraard voor zorgen, voor nu hoop ik op tips voor het opbouwen en het vastpakken van het bit linksom.

Alvast bedankt, kan jullie hulp erg goed gebruiken!

Anoniem

Re: Rustig opbouwen en paard zit links vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:58

Hoi Sas. Ik denk dat je al best heel goed op weg bent hoor. Over het vasthouden, probeer zelf vooral los te laten. Als hij dan heel scheef word, corrigeer dan met hand naar binnen toe, zodat hij wel recht wordt maar niet terug werkt. Als je dit combineert met voldoende been zal hij moeilijker vast kunnen pakken. Probeer eens op de rechte zijde wat stelling te vragen, hand overduidelijk naar binnen toe, zelf rechtdoor blijven zitten en kijken naar waar je naar toe wilt, begrenzen met je binnenbeen, op de hoefslag houden met je buitenteugel en met je buitenbeen je paard recht houden.
Volg je me nog? Probeer je niet teveel te focussen op het scheef zijn, tenzij hij anders met zn hoofd naar je kijkt ;)

Succes :)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:15

Vooral heel goed op blijven letten op onregelmatig zijn i.v.m. zijn artrose, zeker niet zwaar gaan belasten en het is waarschijnlijk geen slecht idee zijn gebit te laten controleren.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 09:31

Joolien schreef:
Hoi Sas. Ik denk dat je al best heel goed op weg bent hoor. Over het vasthouden, probeer zelf vooral los te laten. Als hij dan heel scheef word, corrigeer dan met hand naar binnen toe, zodat hij wel recht wordt maar niet terug werkt. Als je dit combineert met voldoende been zal hij moeilijker vast kunnen pakken. Probeer eens op de rechte zijde wat stelling te vragen, hand overduidelijk naar binnen toe, zelf rechtdoor blijven zitten en kijken naar waar je naar toe wilt, begrenzen met je binnenbeen, op de hoefslag houden met je buitenteugel en met je buitenbeen je paard recht houden.
Volg je me nog? Probeer je niet teveel te focussen op het scheef zijn, tenzij hij anders met zn hoofd naar je kijkt ;)

Succes :)

Helemaal duidelijk! Ik heb gisteren gereden en dit geprobeerd toe te passen (old habits die hard), probleem is nu dat hij na een tijdje rijden netjes stelling geeft als ik m'n hand opzij breng, maar nog steeds z'n bit vast houdt. Wat nu?

Albert schreef:
Vooral heel goed op blijven letten op onregelmatig zijn i.v.m. zijn artrose, zeker niet zwaar gaan belasten en het is waarschijnlijk geen slecht idee zijn gebit te laten controleren.

Dat doe ik zeker, hij heeft ijzers met zooltjes, dus loopt gelukkig zelden onregelmatig, maar overbelasting is uit den boze. :))
Gebit controleren ga ik zeker laten doen. Was ik al van plan, maar kan mijn tandarts op geen enkele manier bereiken. :\
Even nog beter zoeken!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:31

Een belangrijke tip is om nooit zelf druk aan te houden voor binnenstelling. Je opent je binnenteugel maar laat direct daarna weer los, zodat zijn hals weer kan ontspannen. Dit herhaal je erg veel (dus het idee van een veelhoek te rijden ipv een volte) anders gaat een paard nooit loslaten. Veel succes!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:33

Ik zou een osteopaat erbij halen. Wij hebben hetzelfde probleem gehad. 3 behandelingen en hij liep weer helemaal spoepel :)

edit; spelfout

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:15

Wat betreft het opbouwen, ik zou ipv een keer longeren een keer balkjes werk doen. Dus wel aan de longeerlijn, maar dan balkjes op de volte leggen. Dan is er ook wat meer uitdaging en daarmee stimuleer je de achterhand.

Wat betreft het links vasthouden. Zorg dat je met je linkerbeen naar je rechterhand rijd. Als hij vasthoud laat jij los. Veel linkerbeen!! Voor stelling vragen je hand wat opzij en naar voren brengen. Hiermee vraag je hem meer om zijn kaak echt los te laten. Veel binnenstelling vragen op de volte los je niks mee op. Je wil juist een recht paard, zodat hij links loslaat en op twee teugels komt.

Nog een fijn 'kunstje', afwenden bij a en je paard wat over zijn linkerschouder naar de hoefslag duwen/laten wijken. Linkerbeen er goed bijhouden zodat hij links niet vastpakt en dan rechts los peuteren. Vaak houd een paard links vast als er rechts iets niet goed zit. Met los peuteren bedoel ik lichte stelling vragen, voornamelijk uit de kaak.

Waarom ga je eerst vijf minuten draven en dan pas vijf minuten lang en laag? Ik zou lekker lang en laag losstappen en van daaruit ook stukjes gaan draven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:27

Wat Rosa zegt, veel been. Dat moet echt van achteruit komen. En zelf je hand ook wat ontspannen, Als hij nageeft in de stelling maar niet in de kaak, probeer m dan eens recht te stellen en daarna weer naar links te stellen. Kijken of je daar wat mee kunt spelen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 19:05

Rosa_ schreef:
Wat betreft het opbouwen, ik zou ipv een keer longeren een keer balkjes werk doen. Dus wel aan de longeerlijn, maar dan balkjes op de volte leggen. Dan is er ook wat meer uitdaging en daarmee stimuleer je de achterhand.

Wat betreft het links vasthouden. Zorg dat je met je linkerbeen naar je rechterhand rijd. Als hij vasthoud laat jij los. Veel linkerbeen!! Voor stelling vragen je hand wat opzij en naar voren brengen. Hiermee vraag je hem meer om zijn kaak echt los te laten. Veel binnenstelling vragen op de volte los je niks mee op. Je wil juist een recht paard, zodat hij links loslaat en op twee teugels komt.

Nog een fijn 'kunstje', afwenden bij a en je paard wat over zijn linkerschouder naar de hoefslag duwen/laten wijken. Linkerbeen er goed bijhouden zodat hij links niet vastpakt en dan rechts los peuteren. Vaak houd een paard links vast als er rechts iets niet goed zit. Met los peuteren bedoel ik lichte stelling vragen, voornamelijk uit de kaak.

Waarom ga je eerst vijf minuten draven en dan pas vijf minuten lang en laag? Ik zou lekker lang en laag losstappen en van daaruit ook stukjes gaan draven.

Van de DA mag ik vanwege zijn artrose geen balkwerk doen, helaas.

Je bedoelt veel linkerbeen en dan zorgen dat ik hem met mijn rechterteugel opvang? En als ik mijn hand opzij breng en dan naar voren, laat ik dan m'n teugel niet vieren? Waardoor 'ie juist z'n hoofd naar rechts zal buigen?

Ik ga in ieder geval alles proberen, dankjewel!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:18

Oke daar was ik al bang voor, maar omdat ik er niks over las dacht ik misschien mag het wel.

Ja, met je linkerbeen naar je rechterhand toe rijden. Als hij voor jou linkerbeen opzij gaat dan komt ie vanzelf je rechterhand tegen als ie links niks heeft om vast te houden. Snap je? En hand opzij en naar voren, gewoon lekker in stap doen en die teugel korter pakken na het afwenden. :)

En idd wat joolien zegt, beetje afwisselen in die stelling en recht en weer stelling. Echt los maken zeg maar.