help; pony ontzettend sloom en soms weer heel snel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xjewillemijn

help; pony ontzettend sloom en soms weer heel snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 15:59

hoi
ik heb nu sinds 1,5 jaar een verzorgpony.
ras: shetlanderxijslander
leeftijd 22 jaar
karakter: ondank haar leeftijd kan ze nog behoorlijk
pittig zijn vooral als we gaan springen of naar het
strand gaan maar als ik dan met haar een onderling
springwedstrijdje doe bij de manege uit de buurt
staakt ze alleen maar; ze gaat niet meer vooruit
we hebben het zelfs met spoortjes geprobeerd( niet
te hard, natuurlijk) ook tijdens hebben mensen van de
vereniging haar met zijn 2e een beetje vooruit gejaagd
maar omdat ze 200% mak is, vond ze de aandacht alleen
maar leuk. dus ik wilde vragen of jullie me kunnen helpen

Xjewillemijn

Re: help; pony ontzettend sloom en soms weer heel snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 20:27

niemand ?

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:29

Heeft ze pijn of is het uitproberen?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:29

xLisaMaxime schreef:
Heeft ze pijn of is het uitproberen?

nee we hebben laatst de dierenarts er bij gehaald en der helemaal
laten keuren maar niks gevonden. bij mij gaat het dan wel redelijk
maar met het zusje van waar de pony van is, staakt ze helemaal:
uitproberen/eigenwijs. Zelfs van de zweep kijkt ze niet op

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:00

Paardje is 22 jaar. Zit shetlander bloed in die behoorlijk eigenwijs en dominant kunnen zijn. Als ik je verhaal lees gaat paardje graag naar buiten en dan zijn er geen problemen. Springen doet hij ook graag. Dus mijn advies is, ga lekker genieten met zijn tweeën en ga die dingen doen die paardje leuk vindt. Springen gezien de leeftijd maar één keer in de week lijkt me. Als je 65+ bent als mens en 20+ als paard, mag je vind ik gewoon leuke dingen gaan doen in je leven en is het werken voorbij. Dan verwacht ik dat je ook meer plezier in je pony gaat krijgen en je pony meer in jou. wij hebben hier een 17+ paard staan en sinds we geen dressuur meer doen (heeft hij zo'n hekel aan) maar fijn met hem naar buiten gaan is iedereen helemaal blij geworden.
Veel plezier nog met je verzorg paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:52

Ja hoe is jou techniek in de dressuur?
Buiten en springen word vaak niks gevraagt dan alleen maar hard, maar dressuur wil je een houding en snpat dat dier het wel of snap jij wat je wil of voel je waar de grens is ?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 12:05

k rij haar op L1 niveau maar dat vinden we allebei niet meer zo leuk k heb nu ook besloten om lekker buiten met der gaan rijden

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 12:07

als je op youtube kijken en dan bij willemijn&elvie dan zie je met mij een filmpje daar zie je wel dat ze redelijk beheerst loopt maar als je dan bij nelle&elvie kijkt loopt ze alleen maar te klieren

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:12

Ik zou me erbij neerleggen dat springwedstrijden er voor jou en je paard niet meer in zitten. Ik denk sowieso niet dat het gebruik van sporen in dit geval in jouw voordeel werkt, maar alleen in jouw nadeel. Paard is op leeftijd, dus vergeet wedstrijden, ga er lekker mee naar buiten en geniet ervan met elkaar zolang het allemaal nog kan :)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:21

Als ik die filmpjes zie, zie ik een pony lopen die wel zijn best wil doen. Een tip: het valt mij vooral op dat hij langzamer gaat lopen/stopt voor een hindernis wanneer jullie naar voren kieperen (oftewel, de rem erop zetten), logisch dus eigenlijk. Heb ik zelf ook zo vaak gehad, heb er soms ook nog last van, maar ik weet dat het verkeerd is en het dus niet aan het paard ligt, maar aan mij. Ik zou dus eerst aan je houding gaan werken, voordat je dingen gaat 'oplossen' met zweep/sporen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:22

Willemijn, ik heb naar beiden filmpjes met een glimlach gekeken. Jullie hebben een hele leuke eigenwijze pony aan Elvie en geniet van haar en leer van haar. Ze is super braaf en tja wat eigenwijs zeker omdat jullie de hulpen niet altijd heel goed geven. Ze is een eerlijke pony. BV als ze teveel op de binnen teugel wordt gereden of jullie zitten niet in balans dan geeft ze duidelijk aan dat ze dat niet leuk vindt en tja dan gaat ze dus staken of ze vliegt langs de hindernis. Jullie noemen dat klieren ik noem dat spiegelen. Ik denk dat jullie een gouden leerpaardje hebben aan Elvie die braaf is en niet gevaarlijk en als jullie het niet goed doet spiegelt ze dat direct. Met spiegelen bedoel ik dus dat als jullie een foutje maken met rijden, je pony gelijk daar reactie op geeft. Je zou je dus op zo'n moment kunnen afvragen, OK wat deed ik waardoor zij zo reageert, , wat was fout en hoe kan het beter. Veel plezier met haar ga maar leuke dingen met haar doen zodat jullie ervaring op kunnen doen en KM maken. Wellicht dat je in de les af en toe kunt springen. Jullie niveau is niet van dien aard dat jullie nu al een pittiger pony kunnen laten springen. Dus in die zin is de combinatie verantwoord en perfect.
Groeten Pien.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 12:44

oke bedankt, k ga der waarschijnlijk nog 2 jaar lekker buitenzijden/crossen (iets wat ze het leuks vind)
en daarna lekker buitenzijden/stapritjes

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:46

:) mooi, goede beslissing

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:43

Ik heb de filmpjes ook bekeken en ga helemaal mee met wat pien_2010 heeft geschreven. Jullie hebben echt een hele leuke en eerlijke leerpony aan Elvie. Heel veel plezier met haar! :)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 20:12

dankje wel, k ben ook super blij dat ze me verzorgpony is: ik kan zonder zadel en met touwenhalster lekker buitenrijden langs de weg en ze is ook onze grasmaaier. k zal nog wel een x een foto plaatsen als ze me slachtoffer is geworden om te maaien

xlaurie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 22:16

pien_2010 schreef:
Willemijn, ik heb naar beiden filmpjes met een glimlach gekeken. Jullie hebben een hele leuke eigenwijze pony aan Elvie en geniet van haar en leer van haar. Ze is super braaf en tja wat eigenwijs zeker omdat jullie de hulpen niet altijd heel goed geven. Ze is een eerlijke pony. BV als ze teveel op de binnen teugel wordt gereden of jullie zitten niet in balans dan geeft ze duidelijk aan dat ze dat niet leuk vindt en tja dan gaat ze dus staken of ze vliegt langs de hindernis. Jullie noemen dat klieren ik noem dat spiegelen. Ik denk dat jullie een gouden leerpaardje hebben aan Elvie die braaf is en niet gevaarlijk en als jullie het niet goed doet spiegelt ze dat direct. Met spiegelen bedoel ik dus dat als jullie een foutje maken met rijden, je pony gelijk daar reactie op geeft. Je zou je dus op zo'n moment kunnen afvragen, OK wat deed ik waardoor zij zo reageert, , wat was fout en hoe kan het beter. Veel plezier met haar ga maar leuke dingen met haar doen zodat jullie ervaring op kunnen doen en KM maken. Wellicht dat je in de les af en toe kunt springen. Jullie niveau is niet van dien aard dat jullie nu al een pittiger pony kunnen laten springen. Dus in die zin is de combinatie verantwoord en perfect.
Groeten Pien.

groot gelijk! & elvie is en blijft een geweldige eigenwijze shet maar kan ook heel erg hard voor je werken en goed luisteren! ze heeft helemaal geen spoortjes nodig! & ook kan ze prima een springwedstrijdje rijden :j
https://www.youtube.com/watch?v=JHE5GnJ ... ature=plcp