Ik heb een jong paard van 5 jaar. Ze is professioneel ingereden maar dat is snel gegaan (niet met geweld maar gewoon niet veel tijd aan besteed is mij verteld) dus ze kan het wel maar heeft weinig kilometers gemaakt. Ze is aan mij verkocht met het verhaal dat ze supermak is, cool in het hoofd en zeker geschikt voor mijn beoogde recreatie ritjes doel.
Helaas gaat het niet zo makkelijk als het leek. Ze is eigenlijk niet meer dan goed zadelmak en snapt wat beenhulpen in principe zijn. Daarom wil ik het rustig opbouwen. Een paar keer per week een stukje stappen en een klein drafje. Verder wandelen, clickertraining en lekker op de wei lopen.
Nu doe ik heel rustig het zadel op (dat is goed passend en ze heeft ook geen rugproblemen) en singel rustig gaatje voor gaatje aan. Ze gaf alleen aan dat ze het wat irritant vond (zwiepen met de staart, omkijken) en bij het opstijgen (ik moet met een krukje) wilde ze eerst weglopen (de tweede keer bleef ze netjes staan en dan beloon ik haar als ik erop zit). Het rijden ging goed, al was ze wat vlot in draf en wat moeilijk terug te nemen (dat ligt aan mij). Dus ik heb haar uitgebreid verteld dat ze het prima deed tijdens het rijden en aan het einde goed beloond (lekkere appel en zo).
Maar vooral omdat we elkaar net kennen en het rijden nog echt een leertraject is (en ze misschien liever grasmaaier speelt), hoe houd ik het rijden leuk voor haar? Zodat ze het rijden niet als 'Bah, moet dat nu
' maar als 'Oke, laten we het lekker gaan doen
' en later als "joepie, let's go
' gaat zien (ok, in ieder geval de middelste optie)?(Ik kan nu nog niet veel varieren in waar ik rijd, ze is nog niet verkeersmak voor tractoren en vrachtwagens en ik heb ook geen trailer om verder te gaan. Dus het blijft nog een beetje op hetzelfde stukje.)
dus gebruik een krukje... maar toch. Het gaat om het idee: kaal op je paard
. Ook wissel ik rijden af met longeren, lange lijnen etc. Ook doe ik grondwerk, laat ik hem eens vrij springen etc.
Nu wil ze zelf ook nog wel eens mee denken
en al beginnen met galop wanneer ik het me alleen al bedenk om zo een galop te doen
Verder korte sessies en veel variatie.