hoe houd je het rijden leuk voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

hoe houd je het rijden leuk voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 15:01

Even een praktische vraag:

Ik heb een jong paard van 5 jaar. Ze is professioneel ingereden maar dat is snel gegaan (niet met geweld maar gewoon niet veel tijd aan besteed is mij verteld) dus ze kan het wel maar heeft weinig kilometers gemaakt. Ze is aan mij verkocht met het verhaal dat ze supermak is, cool in het hoofd en zeker geschikt voor mijn beoogde recreatie ritjes doel.
Helaas gaat het niet zo makkelijk als het leek. Ze is eigenlijk niet meer dan goed zadelmak en snapt wat beenhulpen in principe zijn. Daarom wil ik het rustig opbouwen. Een paar keer per week een stukje stappen en een klein drafje. Verder wandelen, clickertraining en lekker op de wei lopen.

Nu doe ik heel rustig het zadel op (dat is goed passend en ze heeft ook geen rugproblemen) en singel rustig gaatje voor gaatje aan. Ze gaf alleen aan dat ze het wat irritant vond (zwiepen met de staart, omkijken) en bij het opstijgen (ik moet met een krukje) wilde ze eerst weglopen (de tweede keer bleef ze netjes staan en dan beloon ik haar als ik erop zit). Het rijden ging goed, al was ze wat vlot in draf en wat moeilijk terug te nemen (dat ligt aan mij). Dus ik heb haar uitgebreid verteld dat ze het prima deed tijdens het rijden en aan het einde goed beloond (lekkere appel en zo).

Maar vooral omdat we elkaar net kennen en het rijden nog echt een leertraject is (en ze misschien liever grasmaaier speelt), hoe houd ik het rijden leuk voor haar? Zodat ze het rijden niet als 'Bah, moet dat nu :( ' maar als 'Oke, laten we het lekker gaan doen :-)' en later als "joepie, let's go *\o/* ' gaat zien (ok, in ieder geval de middelste optie)?

(Ik kan nu nog niet veel varieren in waar ik rijd, ze is nog niet verkeersmak voor tractoren en vrachtwagens en ik heb ook geen trailer om verder te gaan. Dus het blijft nog een beetje op hetzelfde stukje.)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:09

Afwisselen! Ik heb mijn paard nu bijna 4 jaar en ik doe allerlei dingen met hem. Ik rij zowel met zadel als met Christ fellsattle (een schapenvacht). Ook spring ik er wel eens zo op. Nou ja, ik ben niet meer zo soepel dat ik er letterlijk met 1 sprong op kom :o dus gebruik een krukje... maar toch. Het gaat om het idee: kaal op je paard :+ . Ook wissel ik rijden af met longeren, lange lijnen etc. Ook doe ik grondwerk, laat ik hem eens vrij springen etc.

Ook het rijden wissel ik af. De ene keer met bijv het schapenvachtzadel is dit in de stap vooral gericht op het reageren op kleine zit en been hulpen, veel wendingen etc. En dan na een kwartiertje ongeveer gaan we draven en galoperen. Dat is meer voor mijn balans en dat is dus gewoon de bak rond gaan. Daarbij ligt voor mijn paard de nadruk weer op op mij letten maar dan op een andere manier (hij is zo braaf dat als ik mijn balans verlies hij direct stil gaat staan). Met het gewone zadel rij ik meer dressuurmatig en soms leg ik wat balkjes neer.

Ik merk aan mijn paard dat hij altijd "in" is voor wat we gaan doen. Soms heel intensief, soms gewoon wat lummelen. En alles er tussen in. En soms werkt hij met 1 van de kinderen (mijn zoon doet grondwerk bijv en wil mennen, met dochter er los op moet ie ook weer opletten). Het houdt hem fris, fijn en zoals ik al zei: hij is er altijd voor in.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:25

Het rijden hou je vooral leuk voor haar door duidelijk te zijn. Dus door leiding te geven aan je jonge paard, jij bepaalt dus wat er gebeurt en hou je grenzen duidelijk en overzichtelijk. Niet teveel vanuit de gedachte dat je paard met je samenwerkt, als gelijke, maar eerder dat ze leert om met jou mee te werken.
Als je zelf daarin te onzeker ben, zorg dan dat je eens in de week begeleiding daarbij krijgt.
Op het moment dat de situatie voor je paard niet duidelijk is, zal ze zelf de leiding willen gaan nemen.
Daarnaast natuurlijk ook door te zorgen voor passend harnachement, want dat kan ook een reden zijn dat ze met haar staart zwiept en weg wil lopen.
Ze is inmiddels al 5 schrijf je, dus ze kan fysiek en mentaal ook al veel meer aan dan alleen stappen en een klein drafje.
Door duidelijk te zijn kweek je zelfbelonend gedrag. Een hardop uitgesproken boodschap zoals vertellen dat ze het goed doet, en een appel achteraf, zijn geen beloningen die ze zal koppelen aan gewenst gedrag onder het zadel.
Succes met je merrie!
(I´ve been there, done that and learned from it, o.a. door een gebroken arm na een trap omdat ik onduidelijk was)

Meraki

Re: hoe houd je het rijden leuk voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:28

Belonen, belonen, belonen ! :)

Ik rijd momenteel een merrie met een behoorlijk eigen wil, die lange tijd moeite had met de galop. Nu weet ik dat ze dit wel ontzettend leuk vind; galop. Dus wanneer we een oefening doen, en zij haar best doet en doet wat ik vraag is de beloning galop :j Nu wil ze zelf ook nog wel eens mee denken :') en al beginnen met galop wanneer ik het me alleen al bedenk om zo een galop te doen _O-

Verder veel afwisselen, en af en toe ook gewoon hobbelen.. omdat het kan :j en niets moet :)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 15:33

@zilfstarAfwisselen is altijd goed inderdaad. Grondwerk en clickertraining vindt ze idd leuk en wandelen en grazen ook. Maar met rijden, vooral omdat ik nog niet zoveel kan doen met haar, hoe kan ik haar dan leren dat rijden speciaal ook leuk is?

Ik krijg nu de indruk dat ze er niet echt de lol van kan inzien dat ik op haar rug ga zitten.

@Marchak: Ik bepaal idd wat er gebeurt ("we gaan rijden") maar ik wil graag dat ze dan denkt "ok, prima" en niet "dat vind ik niet leuk". Het gebeurt toch wel, maar ik heb toch liever een paard onder me dat er ook plezier in heeft en niet eentje die met tegenzin loopt. Door veel te doen ziet ze de lol er hopelijk wel van in, maar ik wil haar ook graag aan het begin positieve input geven.

Tja, of een uitgespoken "goed zo" niet helpt, ik heb toch de indruk dat ze het wel waardeert (misschien door mijn verdere lichaamstaal daarbij). Maar hoe doe jij dan uitleggen aan je paard dat ie iets goed doet?

@Nonawen: ik weet nog niet wat ze leuk vindt als ik erop zit. hoe ben je erachter gekomen dat jouw paardje dat waardeert?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:51

Dat merkte je in alles, haar ontspanning na het galopperen; het enthousiasme er na en tijdens de galop :)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:34

Mijn paard is ook 5 jaar, ik rijd hem om de dag en soms vervang ik het rijden voor een keer longeren met pessoa. Verder op zondag een buitenritje of lekker aan de hand wandelen. Na elke dag dat ik iets met hem doe heeft hij een rustdag gewoon lekker op de weide met zijn maatjes. Verder tijdens het rijden veel afwisselen in tempo, figuren en veel belonen! Uitstappen na het rijden doe ik altijd lekker aan de hand met het zadel eraf. Soms met iemand met de trailer naar een binnenbak zodat hij eens iets anders ziet. Tot nu heeft hij veel plezier in het werk. Het rijden inclusief 15 minuten instappen duurt ook nooit langer dan 45 min., dat is het maximum voor zijn concentratie.
Bij mijn paard zie ik dat hij het leuk vind als ik hem beloon, dan groeit hij als het ware en gaat dan enorm zijn best doen. Verder loopt hij lekker te briezen en ontspannen.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:00

Heey zoals ik het lees kan je sowieso beginnen met een galopje, dit kan eigenlijk al verrassend snel, je moet wel bedenken dat dit om kleine stukjes zal gaan! ook kan je voorzichtig aan balkjes gaan neerleggen, begin eerst tijdens het longeren en na een tijdje kan je dit ook doen als je erop zit! Buiten dat veel paarden het leuk vinden is het ook super goed voor de spieren in de achterhand en de balans van je paard. Ik zou niet te veel zonder zadel rijden en met te dwingende hulpmiddelen longeren aangezien het paard zijn spieren nog vol in de ontwikkeling zitten! je kan bij het longeren dan beter een elastiek pakken of een longeerhulpteugel als: http://www.ej.nl/products/10000043/2280 ... ULP+KATOEN . Wat je ook kan doen tijdens het rijden is een soort van behendigheidsparcourtje neerzetten, met balkjes, vreemde voorwerpen, palen, pionnen etc. dit hoeft natuurlijk niet super moeilijk te zijn maar is ook een leuke manier om je paard wat makker te maken, jullie band op te bouwen en je paard wat behendiger te maken. :) (het behendigheidsparcour kan ook als je er naast loopt).

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:49

Ik gebruik ook gerust mijn stem hoor, maar het is eerder de intonatie, het timbre, dan wat je zegt. Net zoals paarden onderling ook geluiden gebruiken, een laag geluid met lage trilling klinkt voor een paard prettiger dan een hoge gil.
Met lichaamsgebruik in het zadel komt het bij belonen neer dat je na vragen door druk op de teugel of met been of zit, je die druk loslaat en je weer licht wordt in je hand/been/zit zodra je (de juiste) reactie krijgt.

Edit, reactie op muis_lover, een longeerhulp, zoals dat touw over de rug en tussen de voorbenen door naar het bit, moet wel bij je paard passen. Bij mijn paard gleed het steeds verder naar achteren over haar rug en mijn paard volgde dat 'netjes' tot bijna met haar neus tussen de voorbenen aan toe (ze is behoorlijk elastisch dus) . Die heb ik dus maar niet aangeschaft.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:53

veel afwisseling: grondwerk, vrij springen, wandelen, fietsen, grondwerk, vrijheidsdressuur, en misschien dan haar verkeers mak maken, gewoon rustig opbouwen en oefenen met auto's op het erf. als je soms naar buiten kan wordt het al een stuk leuker voor het paard! buitenrijden vinden alle paarden wel leuk!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:09

Les! aangezien je nog veel moet leren, maak je ook veel fouten.
Aangezien het paard nog niet veel kent, zal je door je fouten helemaal onduidelijk over komen.
Zie het als een buitenlander die niet goed nederlands spreekt, die jou wat moet leren....en de toets die je krijgt, die móet je halen
Daar kun je behoorlijk gefrustreerd van raken.

Vaak wordt er gezegd: "groen op groen = bont en blauw"
Zorg dat je investeert in jezelf en je paard om het leuk te houden.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:33

Op zich ken ik wel wat maar het paard is aan mij verkocht als zijnde basis ingereden maar blijkt eigenlijk nog meer zadelmak dan ingereden te zijn. Maar goed, ik ga les krijgen, en hoop dat we dan een combinatie kunnen worden.

Maar ik vraag me af of het paard het uberhaupt wel leuk vindt. Want als ik met het zadel aan kom dan draait ze om in de box en ik moet dan echt haar vasthouden als ik het zadel op wil leggen. Al loopt ze niet echt meer verder als ik het zadel op haar rug leg en de singel rustig vastmaak.

Alleen het feit dat ze zich omdraait als ze het zadel ziet (dat past en ze heeft geen last van haar rug) geeft mij de indruk dat ze geen zin heeft in het zadel. En dan vraag ik me af of ze rijden wel leuk vindt omdat het zadel gevolgd wordt door rijden tot nu toe.

Ik heb dus gisteren het zadel gewoon opgelegd vastgemaakt en even wezen grazen aan de hand, maar vanmorgen deed ik weer gewoon even opleggen en weer draaide ze dus om toen ze het zadel zag :(.
Is het gewoon een zaak van veel doen en belonen en dat ze er wel aan gaat wennen en doet ze nu zo omdat het nog redelijk onbekend is voor haar of wil ze me iets anders duidelijk maken?

Ik zal het mijn instructrice ook eens vragen wat zij ervan denkt want het is toch de bedoeling dat we het samen leuk vinden om te rijden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:45

Je schrijft dat je clickert, helemaal bij een jong paard is dat ook prima vanuit het zadel te gebruiken. Het appeltje achteraf zou ik niet voor kiezen, je beloont dat tenslotte het feit dat je klaar bent met rijden, niet het rijden zelf. Dat zou er uiteindelijk zelfs toe kunnen leiden dat paard liever snel klaar is want dan krijgt ze een appeltje en je wil liever dat ze graag lang blijft rijden ;) Verder korte sessies en veel variatie.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:31

@Amable: dat is een hele goede zeg. Zo had ik het nog niet bekeken.

Mijn oude paardje had altijd plezier in het rijden en aan het einde kreeg hij een lekker appeltje.

Maar ja, de merrie heeft nog geen plezier (lijkt het) in het rijden en dan is inderdaad belonen na het rijden een reden om het stoppen met rijden leuker te vinden dan het rijden zelf.

Ik zal meer clickeren tijdens het rijden. Maar wat is dan wijsheid, met een stem-klik (X of zo) de bridge geven of echt een clicker meenemen?

En misschien heb jij (of iemand anders) hier ook nog een goed idee over. Als ik in de box kom met het zadel dan kan ik haar laten omdraaien en dan het zadel opleggen omdat ik haar aan het touw heb.
Moet ik niet gewoon stil gaan staan zonder naar haar toe te gaan en wachten totdat zij naar me toekomt?
Of is gewoon rustig mijn ding doen, haar laten omdraaien en het zadel opleggen effectiever om te doen, zoals ik nu doe?

Ik weet niet wat nu het beste haar medewerking kan stimuleren.

Het omdraaien in de box als er een zadel aan kwam, had ik meestal bij sommige manege paarden die ik moest zadelen, en ik kan me voorstellen dat die niet altijd zin hadden in weer een uur les. Dus daarom krijg ik nu de indruk dat zij er ook niet op zit te wachten en dat zou ik jammer vinden. En dat ze liever de hele dag grasmaaier is in plaats van wat arbeid te doen en de rest van de dag te mogen maaien.
Zijn er meer mensen die bij hun eigen paard dit meegemaakt hebben en hoe hebben die dat 'opgelost'?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:39

Samantha_01 schreef:
Op zich ken ik wel wat maar het paard is aan mij verkocht als zijnde basis ingereden maar blijkt eigenlijk nog meer zadelmak dan ingereden te zijn.
Maar goed, ik ga les krijgen, en hoop dat we dan een combinatie kunnen worden.

Wat bedoel je met de eerste zin?
Het lijkt erop dat jij jezelf overschat namelijk. Feit dat je bij de aankoop van het paard dit niet gemerkt hebt, zegt al heel veel. Daarbij je overige vragen bij opgeteld = dat je nog héél véél moet leren.

Goed dat je les gaat nemen.
Investeer daar goed in (dus vaak les), want het paard later corrigeren omdat de communicatie tussen ruiter en paard niet goed genoeg was kost veel meer (voornamelijk veel verdriet,naast veel geld )

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 18:10

Nou, om precies te zijn rijd ik al 28 jaar. Ik heb al 19 jaar een eigen paardje maar die is nu te oud en met pensioen. Ik heb ook op lastigere manegepaarden gereden, niet de moeilijkste want zo goed rijd ik ook niet. Zeg maar L niveau dressuur, cross en springen. Met mijn oude paardje kon ik lezen en schrijven en ben dus erg verwend.

Ik had gedacht een redelijk jong paard te kopen die basis ingereden was. Daarom eentje van 5 en niet van 3 of 4 die nog ingereden moest worden. En dan lekker recreatie mee te rijden.

Het paard was bij de handelaar erg braaf en volgens hem erg cool en kon zonder problemen langs de weg. En dat heb ik daar ook geprobeerd en dat ging inderdaad goed. Ze was eerder aan de rustige kant dan te fris. Maar misschien waren er signalen dat er meer aan de hand was (achteraf gezien). Zo kon bij de eerste bezichtiging niet gereden worden omdat <het zadel mee was met zijn schoondochter> , de tweede keer dat ik kwam kon ik wel rijden maar zei hij <als ze lastig is, stuur je maar op de volte>. Maar toen probeerde ze niets te doen.

Maar nu blijkt het paard eigenlijk maar net aangereden te zijn, en idd, dat kan ik niet zonder hulp aan. Dat had ik ook niet zo voorgespiegeld gekregen bij de koop. Anders had ik haar niet gekocht, want ik weet waar mijn talenten of gebrek eraan liggen.

Dus ga ik nu lessen om onder professionele hulp van iemand die meer ervaring heeft met groene paarden te leren om samen te werken met het paard. En misschien komen we er dan achter, liefst niet al te veel later, dat het paard een brug te ver voor me is. Maar ik wil het wel proberen.

En ik moet nog veel leren, maar ja, wie kan eerlijk zeggen dat hij/zij alles al weet en nooit meer tegen dingen aanloopt die je nog niet weet. Of iets nieuws oppakt en dan blijkt dat het toch lastiger blijkt te zijn dan het leek.
Er zijn genoeg mensen die het niet willen toegeven en stilletjes doormodderen.

Zou je me wat meer willen vertellen over je eigen ervaringen waarbij je nieuwe dingen wilde leren met paarden? Ik hoor graag ervaringsverhalen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:31

Samantha_01 schreef:
Zou je me wat meer willen vertellen over je eigen ervaringen waarbij je nieuwe dingen wilde leren met paarden? Ik hoor graag ervaringsverhalen.

Zoals ik het nu nog steeds lees, overschat jij jezelf. Aantal jaar ervaring zegt niks over hoe kundig je ondertussen bent geworden.
Ik denk dat het belangrijk is dat je beseft dat je nog aan het begin staat (ipv halverwege) en dat je van daaruit moet gaan kijken hoe het verder moet.

Mijn ervaring is dus dat het paardrijden begint bij jezelf. Dat je eerst aan jezelf moet werken en dat het paard dan vanzelf volgt.

Wanneer je het paard wil trainen, terwijl je zelf nog niet voldoende ervaring hebt -> gaat het langer duren en geeft meer frustratie.
Zie het als dat iemand die in een vreemde taal jouw iets wil/moet leren in de praktijd waarbij je steeds tegen problemen en onduidelijkheid aan loopt, dat is zachtjes uitgedrukt niet leuk.

Kijken of het lukt is prima, zolang je maar veel goede begeiding hebt en dus op tijd kan reageren voor de problemen je ontgroeien.
Een paard leert sneller dan de ruiter, dus hou daar rekening mee.
Een jong paard is vreselijk leerzaam, juist omdat ze eerlijk reageren.
Ze willen graag "werken" en reageren erg eerlijk op je hulpen (goede en verkeerde hulpen dus)
Dus ga eerst rijden onder begeleiding en kijk samen waar JIJ het eerste aan moet gaan werken.