bokken en stilstaan tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eh791

bokken en stilstaan tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 10:09

Onze D-pony doet alles alleen wil ze moeilijk in galop. Gaat dan bokken en ineens stilstaan. Wat kunenn we hieraan doen?

Tigra_

Re: bokken en stilstaan tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:46

Doet ze dit alleen met het rijden? Of ook met longeren?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:30

ED --> RT-P

eh791

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 18:44

Tijdens het longeren zonder en met zadel niet. Ik heb verschillende zadels geprobeerd en de zadels liggen gewoon vrij van de schoft en ruggegraat. Zodra er iemand op zit (mijn dochter) dan doet hij tijdens het galopperen zijn hoofd naar beneden of stopt en dan valt ze er af. Ook als ze aan de longe galoppeert.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:45

Misschien proberen teugels kort te nemen en korte stukjes galoperen? Bijv. halve volte

tippip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:47

stapt zij zodra zij eraf is gevallen weer direct op of brengt zij hem dan naar stal
want anders zal de pony denken dat het goed is dat hij haar eraf bokt omdat hij dan word beloond met naar stal gaan

ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik hoop van wel :)

Dusteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:53

Is heeft ze misschien te veel energie?
Dat had mijn pony namelijk ook en als ik hem dan eerst ging longeren en daarna rijden was hij al veel minder bokkig. Hopelijk kun je er wat mee:)

eh791

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 18:57

Ik heb hem vanmiddag eerst een tijdje gelongeerd en toen was ie helemaal bezweet en heb mijn dochter erop laten rijden. Zelfs toen deed hij dat. Bij de vorige eigenaar deed hij dit helemaal niet. Nadat ze eraf was gevallen ging ze er wel weer opzitten en toen deed hij het weer.
Mijn dochter rijdt ongeveer 3/4 jaar op de manege (1 uur per week). Misschien komt het omdat hij in de gaten heeft dat er een onervaren iemand op zit??

wietskewin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:58

Ik had exact hetzelfde met mijn paard. Dit kwam achteraf gezien omdat ik met zweep reed en mijn paard daar enorm kwaad op bleek te zijn. In stap en draf ging dit allemaal goed. Een raar verhaal maar alleen in de galop ging ze daarom bokken en ging ze vervolgens staken en verzette ze geen stap meer. Totdat ik een keer mijn zweep was vergeten en toen ging het weer goed :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:57

Het kan heel veel oorzaken hebben, kan zijn dat hij ergens last van heeft bv het zadel ik weet niet of dat al weleens nagekeken is door een zadelmaker zodat je zeker weet dat het goed ligt? Dat zou kunnen dat het niet goed ligt en je dochter in galop bv niet goed meegaat en daardoor het zadel meer irriteert/pijn doet in de galop. Maar kan ook gewoon heel goed zijn dat hij door heeft dat je dochter eraf valt in de galop en hij daarom blijft doen.
Het zou zeker een goed idee om er gewoon een echt ervaren ruiter op te zetten en deze met het paard te laten werken mocht het echt zijn dat het komt omdat je dochter dus een tikkeltje te onervaren is zal hij zo klaar zijn met proberen bij de ervaren ruiter als deze blijft zitten.
Verder lees ik dat ze les heeft op de manege maar heeft zij ook met haar eigen pony les? Want dat is natuurlijk ook raadzaam om iemand anders een mee te laten kijken die ziet misschien waar het vandaan komt.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:59

hoe oud is de pony eigenlijk ?

eh791

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 08:07

Bij de vorige eigenaren was hier geen sprake van. De pony is 7 jaar en heeft op een manege gelopen met veel beginners erop. Ik heb deze week een afspraak met de vorige eigenaar. Zij gaat kijken wat er aan de hand is. De pony hebben we nog maar net en binnenkort gaat mijn dochter met de pony lessen in de manege.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:04

Pony's zijn in een manege altijd makkelijker omdat ze dan vaker lopen. Nu loopt hij hooguit 1 uur per dag en dan ook nog met een meisje dat niet zo goed kan rijden.
Verstandig is om haar alleen te laten rijden met iemand erbij die er verstand van heeft. Nu heeft de pony maar ook je dochter er niets aan.
Iemand zei laatst op bokt: brave paarden kopen is geen kunst, ze braaf houden wel. Dit zegt voldoende.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:08

eldie schreef:
Pony's zijn in een manege altijd makkelijker omdat ze dan vaker lopen. Nu loopt hij hooguit 1 uur per dag en dan ook nog met een meisje dat niet zo goed kan rijden.
Verstandig is om haar alleen te laten rijden met iemand erbij die er verstand van heeft. Nu heeft de pony maar ook je dochter er niets aan.
Iemand zei laatst op bokt: brave paarden kopen is geen kunst, ze braaf houden wel. Dit zegt voldoende.

mee eens