Been amazone met kramp/valt in slaap tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shona_

Been amazone met kramp/valt in slaap tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 08:43

Hoi Bokkers,

Al een ruime tijd valt 1 van mijn benen in slaap tijdens het rijden, of ik krijg er ontzettende kramp in. Vaak ga ik dan even stappen, doe ik dat been uit de beugels, en na een paar minuten kunnen we er weer tegen aan :D

Alleen, tijdens mijn lessen rijd ik altijd stug door, met als gevolg laatst dat er in het been waar ik kramp in had, waarschijnlijk een spiertje is gescheurd, waardoor ik een week last had van 'straling' in mijn bovenbeen en kont.

Of ik gespannen zit, geen idee eigenlijk. Zo oogt het igg volgensmij niet. Beugels zitten op de juiste maat, spring of dressuurzadel, maakt allemaal niet uit. Ook is het zowel mijn linker als rechterbeen. Schoeisel van mij is ook niks mis mee :)

Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben? Het is soms echt zo vervelend, dat ik er met het uitstappen maar vast naast het paard ga lopen. Wie kan me helpen? Dat zou het rijden weer een stuk plezieriger maken :o

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:48

Hoiii

Ik zat te denken dat je laarzen misschien te strak om je benen zitten maar schoeisel niks mis mee zeg je.
Ik had eerder ook kramp maar laarzen zaten toen gewoon te strak.
Ik volg even.

EngeltjeS

Re: Been amazone met kramp/valt in slaap tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:52

Zo te lezen, knelt er iets af in je been.

Heb je evt. een foto van het rijden, dat het gebeurt?

Misschien zit je rijlaars toch te hoog, of 'groeit' je kuit tijdens het rijden?
Rijd je met laarzen? zo ja: hoe gaan de laarzen aan en uit?

Heb je het ook, als je zonder zadel rijd? :)

Lijkt me super vervelend!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:53

Toch maar dingen gaan elimineren. Dus andere schoeisel, vervolgens gaatje langer, goed letten op afsteken enz enz enz

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:53

Mijn dochter had het in haar armen, soms links en soms rechts. Bij haar had het met een te gespannen houding te maken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:57

Ik heb het regelmatig in mijn kuit, werveltje scheef.
Ik zou eens een manueel therapeut opzoeken als ik jou was, dikke kans dat die daar best wat mee kan.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:00

Ik heb het af en toe, ik denk zelf dat het komt door hoe strak ik mijn sporen aantrek. Soms knellen ze op een bepaald manier op mijn voet waardoor ik gegarandeerd kramp krijg. En dan met name wanneer ik opstijg :)

nele_cairan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:02

Ik denk ook eerder aan de rug. Een zenuw die knel komt te zitten, kan een kramperig/slaperig gevoel veroorzaken. Door het been dan uit de beugel te halen, komt de zenuw waarschijnlijk los en gaat het gevoel over. Door stug door te rijden, heb je waarschijnlijk irritatie veroorzaakt, waardoor de zenuw is gaan ontsteken en straling veroorzaakt naar de bil en het bovenbeen (zenuw loopt langs daar naar je onderbeen).

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:50

Ik heb vaak last van kramp in de spier van mijn kuit/enkel en het stuk daartussen in. Geen idee hoe het heet. Ik heb ook al van alles geprobeerd. Ik rijd recreatief en kan mijn tempo aanpassen. Veel stappen tussendoor inderdaad met voet uit de beugel. Verder geen tips..sorry.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:46

Het is mogelijk dat je idd te krampachtig zit. Nu natuurlijk omdat je geen slapend been wilt krijgen! Het is ook mogelijk dat het zadel niet helemaal matcht met jouw lichaamsbouw. Te smalle of te brede seat. Dat is dan de plaats waar je zit. Dan zit er een spier of zenuw klem, is op te lossen door je voet even uit de beugel te halen en het been op te tillen. Maar dit is niet natuurlijk niet de juiste oplossing. Heb je hier altijd al last van of is het ineens gekomen? Ander zadel op dat moment?
Succes.

Een site waar over dit onderwerp wel iets staat: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 10:59

ik heb het ook als ik mijn kuit aanspan soms schiet het er dan ineens in en dan kan ik niks meer :( ik kan mijn voet soms ook niet in de beugel krijgen dat moet ik dan met mijn hand doen omdat mijn voet niet beweegt heel raar..
bij mij zijn mijn laarzen ook niet te strak, goede beugellengte dus ik zou niet weten waar het aan ligt..

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 12:09

Bedankt voor jullie reacties :) !

Ik draag geen laarzen, maar met schoenen en lederen chaps, die zeker niet te strak zitten. Mijn benen steek ik wel af, bij het springzadel vooral. Zonder zadel heb ik nog nooit gereden. Sporen rijd ik lang niet altijd mee, en deze kan ik zegmaar wat uitrekken zodat ze niet te strak om m'n schoen zitten. Stijgbeugels hoeven niet langer van mijn instructrice.

Enige wat ik me dus kan bedenken is dat er qua spieren het e.e.a niet klopt bij mij haha. Ik ben al eerder naar de dokter en fysio geweest, nadat ik jaar daarvoor van het paard ben gevallen en deze op mijn rug is komen te staan, maar daar werd geen beknelling oid gevonden. Ik heb wel in mijn kleine (rechter) teen een verdikking, die wanneer ik soms een rare beweging maak, kramp uitstraalt in mijn been en in de teen en voet zelf, pijnlijk gevoel. Wellicht zit ik daarmee teveel tegen de stijgbeugel aan. Maar, ik heb het ook zovaak in mijn linkerbeen.. :Y) Het zadel is een 18 inch, neem aan dat dit moet kunnen met mijn maat 38/40? Of kan daar nog verschil in zitten?

Rijfoto's heb ik wel, alleen niet van het moment dat het ook gebeurd zegmaar.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:16

Ik heb ook 38/40 en ook 18 inch dus dat moet idd in beginsel wel goed zitten. Hoewel te breed/groot zadel wel het eerste is waar ik aan dacht. (heb zelf een aantal jaren geleden in een te groot zadel moeten rijden en kreeg altidj zo''n last van m''n zitbeenknobbels en dat straalde ook uit naar mijn benen, kreeg je zo'n verdoofd gevoel)

En beugels korter? dat je echt goed steunt op de bal van je voet?
Is je ene been langer als je andere? (heb je altijd kramp in hetzelfde been?)
Wat voor rijbroek draag je? genoeg bewegingsvrijheid in?
Net nieuw zadel? Of pas last sinds dit zadel? (bv te gedwongen zit waardoor je been teveel gedwongen naar achteren ligt en je daardoor kramp krijgt? ik kreeg met proefrijden op een zadel wat een te gedwongen zit voor mij had al last van m''n benen en dat was na een paar rondjes...) Dus misschien voor te dikke wrongen op je zadel?

Het zal toch iets zijn met of je eigen houding of je zadel.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:56

Ik heb zelf bekkeninstabiliteit en op het moment dat mijn bekken iets scheef staan, dan krijg ik dat gevoel ook. Het is dan wel echt een zenuw die wat klem zit, waardoor ik dit gevoel krijg.
Je gaf zelf al aan dat je een jaar geleden bent gevallen en dat paard? op je rug is gaan staan. Kan natuurlijk makkelijk vanuit je onderrug komen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:58

Dat m'n been in slaap valt heb ik gelukkig geen last van maar soms wel erge kramp. Voornamelijk op brede paarden. Ik zelf heb dan teveel spanning en druk me hakken te ver uit en steek me voeten naar buiten op het moment dat ik echt alles loslaat en ontspan trekt het meestal wel weg.

Weet niet of je zelf weleens iets gemankeerd hebt aan je been een oude blessure die opspeelt misschien? Of ergens anders wat in verband staat met je been?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:17

nele_cairan schreef:
Ik denk ook eerder aan de rug. Een zenuw die knel komt te zitten, kan een kramperig/slaperig gevoel veroorzaken. Door het been dan uit de beugel te halen, komt de zenuw waarschijnlijk los en gaat het gevoel over. Door stug door te rijden, heb je waarschijnlijk irritatie veroorzaakt, waardoor de zenuw is gaan ontsteken en straling veroorzaakt naar de bil en het bovenbeen (zenuw loopt langs daar naar je onderbeen).

precies wat ik ook meteen dacht.... even langs fysio, sportmasseur of osteopaat..