Beste volgorde voor ons?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje199

Beste volgorde voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 20:03

Hallo!

Een tijdje rij ik nu op een groot paard. Hij kan dressuren en heel goed springen daar ligt het niet aan. Maar nu mijn vraag, hij is nogal sterk op de rechterhand. Vooral in de spieren net achter zijn oren. Hij is niet heel bespierd, daar mogen nog flink wat spieren bij komen. Wil nog wel eens wat snel lopen en zijn kop omhoog gooien. Wat zou nou de beste manier zijn om hem ontspannen naar beneden te rijden?

Eerst rechtrichten (en hoe?) of eerst voorwaarts-neerwaarts (en hoe?) of andere oefeningen? Foto's staan in het rij [ITP]

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Beste volgorde voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:33

Hoi, ik heb even gekeken naar je foto's. T is idd een iel paardje met weinig bespiering.
Het is belangrijk om niet teveel met je handen te willen corrigeren, maar met been. Een paard houdt vast recht niet alleen in de mond maar in het hele lijf. Dat kun je niet corrigeren met alleen hand. Het is moeilijk te zeggen wat voor volgorde het beste zou zijn, omdat beide methodes voor mij samen staan tot 1 geheel. Wel zou ik proberen voorwaarts neerwaarts te beginnen, maar dat is lastig zo uit te leggen. Zoek iemand die je daarbij goed kan begeleiden omdat jouw paard ook een moeilijk lijf heeft als ik het zo zie.

Succes :)

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:35

Ik zou beginnen met rechtrichten, zorgen dat je paard spieren krijgt en los durft te laten.. Daarna is de stap naar ontspannen rijden veel makkelijker!

Het beste is hier toch instructie bij te zoeken denk ik....
Succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:38

StephanieR schreef:
Ik zou beginnen met rechtrichten, zorgen dat je paard spieren krijgt en los durft te laten.. Daarna is de stap naar ontspannen rijden veel makkelijker!

Het beste is hier toch instructie bij te zoeken denk ik....
Succes er mee!

Ja en dat is dus lastig want als je paard sterk is op 1 kant kan je dus niet rechtrichten zonder eerst voorwaarts te zijn. Want zo lang het paard niet voorwaarts is zal hij niet recht kunnen worden. Lastig dus ;)

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 06:49

Dan ga ik eens flink oefenen met voorwaarts neerwaarts!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:12

Eerst voorwaarts en rechtrichten, dan kan het paard ontspannen en komt neerwaarts vanzelf. En idd: goede instructie bij zoeken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:28

Ja, neerwaarts is weer een stap ná het voorwaarts en rechtrichten, je kunt je paard niet ontspannen laag krijgen als hij niet kan buigen.
Die voorkant naar beneden is nl. ook een oefening waarbij je toch aan de voorkant bezig moet, dat is niet eerste vereiste.
Wat wel heel belangrijk is, is dat je paard heel goed aan de hulpen staat, óók om te remmen, op je zit, zodat je daarbij ook niet aan de teugels hoeft te komen.
Als je zo rijdt voel je je vaak een beginner, maar uiteindelijk is dit wel de manier om een goede basis neer te zetten en van daar uit is de rest een stuk eenvoudiger.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 19:12

Nou, ben al eventjes terug van het rijden.
Het ging super goed!
Wat ik nu precies allemaal gedaan heb weet ik niet, maar hier wat ik nog onthouden heb.

Eerst lekker aan de lange teugel gestapt, gezorgd voor een actief tempo. Toen heb ik een rondje gedraaft met een lange teugel, ook weer een actief tempo. Teugels iets opgepakt, maar nog steeds aan de lange kant. Toen op een volte stelling gevraagd. Even gestapt en stil gezet. Even de hals spieren strekken, en ja hoor, zonder druk oo de binnen teugel kon hij zijn hals helemaal richting zijn kont doen :)! Even gedraaft en weer gaan stappen, tijdens het stappen even halsstrekken even stelling vragen naar beide kanten. Hij gaf goed mee.

Maarja, nog veel meer gedaan, slangevoltes, wijken etc. En op een gegeven moment kwam hij zelf naar beneden. Hij bleef daar ook en begon vanaf het begin al te schuimen. Hij was helemaal bezweet dus hij vond het moeilijker dan normaal. Ontspannen blijven rijdens het wijken vind hij het ook moeilijk om ontspannen. Uiteindelijk nog even neerwaarts gereden en ik voelde dat hij zijn rug ging gebruiken. Morgen heb ik les, de dag was zéér geslaagd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:53

Belangrijkste is idd dat je zelf vriendelijk gaat worden met je handen. Gericht rechtrichten etc daar vind ik je nog lang niet aan toe. Eerst werken aan jezelf en met de normale oefeningen (afwisseling) wordt hij van zelf rechter. Verder vééél voeren, want bespiering aanmaken is pas de volgende fase.

Aangezien hij op 1 kant vast zit, moet je juist niet gaan (terug) trekken, juist meer doen met de andere teugel, anders trek je hem steeds schever.
Aan oefeningen zorgen dat je veel van hand veranderd op verschillende manieren. Mannen willen zelf ook nog wel eens het gas erop zetten en je geeft iig aan dat je paardje er ook de neiging toe hebt. Zorg voor rust en let daarbij goed op je ademhaling.

Persoonlijk zou ik niet teveel van hem vragen, hij moet eerst meer reserves gaan opbouwen.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 20:09

Dat heb ik vandaag ook goed gedaan vind ik zelf, ik was heel vriendelijk in me handen. Soms had ik de neiging om toch streng te worden, maar dan dacht ik, dat heeft toch geen nut. Hij was vandaag ook eechter dan normaal moet ik zeggen, behalve in de galop. Dat is een moeite punt, maar dat komt ook goed als ik zo door blijf gaan.

Vond het vandaag heel positief. Vooral voor hem, hij was veel vriendelijker en rustig. Wilde veel meer mee werken. Dit ga ik zo door zetten en eens kijken wat mijn Lerares er van vindr!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:33

Allompo schreef:
Dat heb ik vandaag ook goed gedaan vind ik zelf, ik was heel vriendelijk in me handen. Soms had ik de neiging om toch streng te worden, maar dan dacht ik, dat heeft toch geen nut. Hij was vandaag ook eechter dan normaal moet ik zeggen, behalve in de galop. Dat is een moeite punt, maar dat komt ook goed als ik zo door blijf gaan.

Vond het vandaag heel positief. Vooral voor hem, hij was veel vriendelijker en rustig. Wilde veel meer mee werken. Dit ga ik zo door zetten en eens kijken wat mijn Lerares er van vindr!

Ik krijg/kreeg echt het idee dat jij het paard wil trainen en dat moet je uit je hoofd zetten.
Je moet aan jezelf werken,want je bent nog niet goed genoeg om aan je paard te werken.
Tis even hard gezegd, maar ik bedoel het juist heel goed. Als je dat uit je hoofd zet, zullen jullie sneller verbeteren.

Succes iig!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:12

superwoman schreef:
Allompo schreef:

Ik krijg/kreeg echt het idee dat jij het paard wil trainen en dat moet je uit je hoofd zetten.
Je moet aan jezelf werken,want je bent nog niet goed genoeg om aan je paard te werken.
Tis even hard gezegd, maar ik bedoel het juist heel goed. Als je dat uit je hoofd zet, zullen jullie sneller verbeteren.

Succes iig!

Nog even alles terug gelezen en ik snap je reactie en gedachte. Eigenlijk wil ik hem ook trainen, maar hierbij train ik mezelf ook. Want ik ben nu bezig vriendelijk in me handen te zijn, een goede overgang te kunne rijden zonder ale kantenop te stuiteren en zonder me handen te gebruiken en zonder zijn hupje. Ik moet meer voorwaarts denken en meer terug naar de basis. Me niet laten verleiden om strenger te worden.

Tenminste ik denk dat je dit bedoelt, anders snap ik je niet helemaal ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:43

Allompo schreef:
Nog even alles terug gelezen en ik snap je reactie en gedachte. Eigenlijk wil ik hem ook trainen, maar hierbij train ik mezelf ook. Want ik ben nu bezig vriendelijk in me handen te zijn, een goede overgang te kunne rijden zonder ale kantenop te stuiteren en zonder me handen te gebruiken en zonder zijn hupje. Ik moet meer voorwaarts denken en meer terug naar de basis. Me niet laten verleiden om strenger te worden.

Tenminste ik denk dat je dit bedoelt, anders snap ik je niet helemaal ;)

Nee, ik bedoel het andersom-> Eerst jezelf trainen, dan train je het paard mee.
Paard snapt het allemaal wel, maar de ruiter maakt (teveel) fouten.
Wil je dat hupje etc kwijt, dan moet je kijken waar jij jezelf moet verbeteren, waar jij fouten maakt.
Bijv: Je geeft aan dat je handen vaak te streng zijn, dat is een reden waar het paard negatief op reageerd -> dus niet andersom wat jij er van maakt!
Dat hupje is 1 ding wat jij merkt, maar er zijn er vast nog veel meer waar je langzaam achter gaat komen omdat ze dezelfde oorzaak hebben

Wanneer jij steeds minder fouten gaat maken en steeds beter gaat aanvoelen wanneer je welke hulpen moet geven,
dan ga je op een gegeven moment je paard steeds meer trainen, niet eerder... Maar altijd zal je moeten blijven werken aan jezelf om je paard beter te laten lopen.
Hoe hoger je komt, hoe meer je zult merken dat kleine foutjes een groot gevolg hebben, omdat dan de oefeningen kleiner worden ga je ze beter merken.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 14:37

Dat hupje komt inderdaad meestal omdat ik te snel wil aandraven. Daar moet ik langer overdoen en dan is er niks aan de hand.
Nu snap je ik helemaal en zal er ook echt aan werken! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:57

Allompo schreef:
Dat hupje komt inderdaad meestal omdat ik te snel wil aandraven. Daar moet ik langer overdoen en dan is er niks aan de hand.
Nu snap je ik helemaal en zal er ook echt aan werken! :D

Zal je paard fijn vinden ;)