de perfecte spring houding FOTO!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

de perfecte spring houding FOTO!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:22

Heyhey!

Ik had een vraag:

Wat is volgens jullie nou de PERFECTE spring houding voor een ruiter/amazone?

Plaats foto van wat jij vind!

X korbakimmy8

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:33

oke, voor dat ik typisch bokt over me heen krijg :Y)
Deze foto is van 5 jaar terug, eigenaresse van het paard durfde niet te springen, dus vandaar dat ik er even onvoorbereid opging..daardoor dus geen passende kleding aan :o
gaarne geen commentaar..
verder is dit ook de enigste springfoto die ik van mezelf heb..en ben erg blij met het beeld!
ik kom mooi mee op de sprong..mooie verbinding van voren zonder het paard te beperken in ruimte of het contact te verliezen..
het enige waar ik me aan stoor is de kapstokjes :+ daarkun je een heel kleding rek aan ophangen :P

Afbeelding

FCSA

Re: de perfecte spring houding FOTO!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:55

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 12:10

FCSA schreef:

Dat is meer met tekst en soms een foto. In deze topic liefst alleen met foto of link naar foto. Zidat het meteen duidelijk is.
En wil de verschillende meningen horen. De ene zal anders springen dan de ander.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:09

Er loopt geloof ik ook nog een iets recenter topic met ongeveer dezelfde titel als deze.
Ik ben nu online via mijn mobiel en kan dus geen foto's plaatsen, maar zoek maar eens foto's van Luc Steeghs en Wendy Scholten op. Zij zitten nagenoeg perfect op hun paard op de sprong.

Een goede houding is haast alleen te beoordelen als de foto van de zijkant genomen is, dus bij bovenstaande foto is dat wat lastig.
Ik kan wel zien dat de houding niet slecht is, maar ook zeker niet perfect, buiten de kapstokjes probeer je het hoofd van het paard een beetje op te tillen en je gaat te veel staan in de beugels.

Maar troost je, nagenoeg niemand heeft de perfecte springhouding, bovendien zijn de meningen over de perfectie van de houding ook nog eens verdeeld.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:18

schoentje schreef:
Er loopt geloof ik ook nog een iets recenter topic met ongeveer dezelfde titel als deze.
Ik ben nu online via mijn mobiel en kan dus geen foto's plaatsen, maar zoek maar eens foto's van Luc Steeghs en Wendy Scholten op. Zij zitten nagenoeg perfect op hun paard op de sprong.

Een goede houding is haast alleen te beoordelen als de foto van de zijkant genomen is, dus bij bovenstaande foto is dat wat lastig.
Ik kan wel zien dat de houding niet slecht is, maar ook zeker niet perfect, buiten de kapstokjes probeer je het hoofd van het paard een beetje op te tillen en je gaat te veel staan in de beugels.

Maar troost je, nagenoeg niemand heeft de perfecte springhouding, bovendien zijn de meningen over de perfectie van de houding ook nog eens verdeeld.

Daarom deze topic:)
Wat is volgens JOU (dus iedereen andere mening) de perfecte houding:P
Ik zal eens een foto opzoeken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:31

Onderbeen net iets achter de singel, hak laag, voet recht, knie aangesloten zonder te knijpen, zitvlak iets uit het zadel en iets naar achter gebracht, bovenlichaam naar voren gebracht, maar niet te plat op de hals, rug recht en zeker niet bol, zicht naar voren of de kant waar je heen gaat, handen iets langs de hals af richting de mond met een knik bij de ellebogen zonder deze af te steken en je handen rechtop met gesloten vuisten en duimen bovenop. Je handen mogen niet steunen of vast gezet worden op de hals.

Je moet geheel in balans zitten, zonder met je handen ergens te steunen, aan de teugels te trekken of met je zitvlak terug in het zadel te komen.

Verder is een goede houding belangrijker dan een perfecte houding. Je hebt een goede houding, wanneer je het paard niet stoort op de sprong, hem kunt ondersteunen wanneer nodig en je goed in balans kunt blijven.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 16:40

schoentje schreef:
Onderbeen net iets achter de singel, hak laag, voet recht, knie aangesloten zonder te knijpen, zitvlak iets uit het zadel en iets naar achter gebracht, bovenlichaam naar voren gebracht, maar niet te plat op de hals, rug recht en zeker niet bol, zicht naar voren of de kant waar je heen gaat, handen iets langs de hals af richting de mond met een knik bij de ellebogen zonder deze af te steken en je handen rechtop met gesloten vuisten en duimen bovenop. Je handen mogen niet steunen of vast gezet worden op de hals.

Je moet geheel in balans zitten, zonder met je handen ergens te steunen, aan de teugels te trekken of met je zitvlak terug in het zadel te komen.

Verder is een goede houding belangrijker dan een perfecte houding. Je hebt een goede houding, wanneer je het paard niet stoort op de sprong, hem kunt ondersteunen wanneer nodig en je goed in balans kunt blijven.

Kan je misschien op deze topic reageren?
Dat is een topic van mij van gister.
Zou graag tips willen, zodat ik weet waar ik als eerst aan moet werken.
[RT-HAW] Wie heeft er bruikbare tips? Springen!

XNienke_

Re: de perfecte spring houding FOTO!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:39

wat ik dus heb is dat ik te veel met m'n kont naar voren ga.
dus te ver uit het zadel..
ik denk dat als ik meer m'n kont naar achteren doe en handen naar voren dat ik best wel een goede springhouding heb..
zal zo wel even een foto plaatsen