Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
daarkun je een heel kleding rek aan ophangen
schoentje schreef:Er loopt geloof ik ook nog een iets recenter topic met ongeveer dezelfde titel als deze.
Ik ben nu online via mijn mobiel en kan dus geen foto's plaatsen, maar zoek maar eens foto's van Luc Steeghs en Wendy Scholten op. Zij zitten nagenoeg perfect op hun paard op de sprong.
Een goede houding is haast alleen te beoordelen als de foto van de zijkant genomen is, dus bij bovenstaande foto is dat wat lastig.
Ik kan wel zien dat de houding niet slecht is, maar ook zeker niet perfect, buiten de kapstokjes probeer je het hoofd van het paard een beetje op te tillen en je gaat te veel staan in de beugels.
Maar troost je, nagenoeg niemand heeft de perfecte springhouding, bovendien zijn de meningen over de perfectie van de houding ook nog eens verdeeld.
schoentje schreef:Onderbeen net iets achter de singel, hak laag, voet recht, knie aangesloten zonder te knijpen, zitvlak iets uit het zadel en iets naar achter gebracht, bovenlichaam naar voren gebracht, maar niet te plat op de hals, rug recht en zeker niet bol, zicht naar voren of de kant waar je heen gaat, handen iets langs de hals af richting de mond met een knik bij de ellebogen zonder deze af te steken en je handen rechtop met gesloten vuisten en duimen bovenop. Je handen mogen niet steunen of vast gezet worden op de hals.
Je moet geheel in balans zitten, zonder met je handen ergens te steunen, aan de teugels te trekken of met je zitvlak terug in het zadel te komen.
Verder is een goede houding belangrijker dan een perfecte houding. Je hebt een goede houding, wanneer je het paard niet stoort op de sprong, hem kunt ondersteunen wanneer nodig en je goed in balans kunt blijven.