jong paard steigerd als haar iets lastigs wordt gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

jong paard steigerd als haar iets lastigs wordt gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:43

Hey allemaal!

Ik was vandaag weer eens aan het trainen met mij jonge paard (6) die pas een jaar of half jaar (weet het niet precies paard is niet van mij) onder het zadel is, we trainen op b niveau en ik ben vooral bezig met de basis ,sturen,over gangen,reactie op mijn hulpen stelling, en nagefelijkheid. Nu was in de wei al een beetje aan het klieren en trappen enzo tegen de pony die bij haar stond, (die stond ook naast de bak waar we en het rijden waren,toen waren ze ook als naar elkaar aan het trappen als ik langs kwam rijden) dus ik denk dat ze beide hengstig zijn. Maar nu was ik haar dus naar mijn idiaal plaatje(--> netje onder mij lopen zodat ik controle over haar heb en kan sturen ook nagefelijk en stelling) toe aan het rijden en telkens trok ze zich weer alle kanten op (hander lopen of hoofd naar beneden en uit het zadel trekken ect. dit doet ze normaal ook wel af en toe omdat het voor een jong paard natuurlijk lastig is om rustig nagefelijk en met stelling te lopen). Maar nu corigeerde ik haar weer om haar weer onder me te krijgen lopen en werd ze steeds lastiger, ze begon ook omhoog te komen en te steigeren ook als ik haar voorwaarst reed!

Heeft iemand tips voor mij? En waar kan dit aan liggen? Zadel pas, rug is goed,paard is gezond alleen jong en waarschijnlijk hengstig. Ik longeer haar meestal voor het rijden even en met longeren was ze ookal aan het klieren alleen kwam ze niet omhoog.

Alvast bedankt!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:50

Het is niet normaal gedrag, blijf zoeken naar een reden. Paard 'verteld' dat er iets niet goed is. Osteopaat, zadelpasser, gebitsverzorger, het kan natuurlijk van alles zijn. Sommige merries zijn extreem gevoelig tijdens de hengstigheid. Ook dat kan een reden hebben.
Succes.

Misschien een interessante site: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

superwoman

Re: jong paard steigerd als haar iets lastigs wordt gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:52

In veel gevallen komt het door de ruiter die fouten maakt. (desnoods "over-vragen", maar dan voel je het als ruiter dus ook niet aan = dus ook een ruiterfout)
Ik vind dat je weinig info geeft om echt hulp te kunnen geven....
Over het algemeen zijn jonge paarden makkelijk te rijden, omdat ze graag werken. Willen ze dat niet, dan is het geen questie van doorzetten, maar van "kijken wat er aan de hand is".

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:58

Zorg voor een rustige omgeving waar je paard niet afgeleid wordt. Als ze dan hengstig is en daardoor meer prikkelbaar, vraag dan wat minder (even geen ideaal plaatje dus) maak gewoon meters.
Als je het idee heeft dat ze steigert als ze het moeilijk krijgt, kleinere stapjes zetten in haar leerproces. Ik vind zes niet bepaald jong. Maar blijkbaar is ze nog behoorlijk groen. Tja dan heb je dus en paard wat heel wat sterker is dan een drieeneenhalfjarige en dat geeft weer andere uitdagingen. Communiceer met je paard, continu. Maak voor haar in heel kleine stapjes begrijpelijk wat je graag wilt. Verwacht minder van haar dan je kunt verwachten van een zes jarige die al twee jaar onder het zadel loopt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:56

Mijn paard deed dit in het begin ook toen ik haar net reed. Alleen was zij toen 5 jaar..
Om het steigeren af te leren heb ik haar (sorry voor de penny's) een keer heel hard op haar kont geslagen toen ze weer de lucht inging. Ze stond dan namelijk rechtop en deed dit ook op de weg. Als ze dan weer op de grond kwam begon ze achteruit te lopen. Dat wil je echt niet als er een sloot naast de weg is. Nadat ik haar dus een keer flink hard op haar kont had geslagen met de zweep heeft ze het niet meer gedaan en ben ik met behulp van een goede instructrice steeds hele kleine stapjes gaan maken met het rijden. Niet teveel tegelijk van haar vragen.
Nu is ze 7 jaar en steigeren en achteruit lopen doet ze alleen nog als er een kudde koeien hard op een hek afrent als je er langs wilt rijden -O-
Ik hoef haar dan geen tik te geven, maar kan vrijwel altijd op tijd even afstappen en dan loopt ze even aan de hand mee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:01

Goede aanpak supervixen. Het is helemaal prima om te doen wat nodig is om een keer goed je punt duidelijk te maken. Met smeken en overleggen en zoete broodjes raakt niemand goed opgevoed.
Ik ben er geen voorstander van af te stappen en een stukje te lopen, maar dat is geloof ik een onderwerp in een ander topic.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:41

Ik stap af, omdat ik zelf niet de grootste durfal ben op de weg en als ik blijf zitten word ik steeds zenuwachtiger en wordt mijn paard als gevolg daarvan ook steeds zenuwachtiger. Als ik eraf stap, volgt ze mij en kan ik langs obstakels lopen waar ze bang voor is.

Om buiten te rijden zonder staken ben ik meer dan een half jaar bezig geweest. Eén of twee keer per week. Ook met hele kleine stapjes. De eerste keer ben ik na 30 meter weer teruggekeerd naar de stal en dat heb ik steeds uitgebreid. Ik hou er namelijk niet van dat tegenwoordig alles in één week voor elkaar moet zijn en dat je je paard maar eens flink op zijn flikker moet geven als hij buiten staakt. Werkt absoluut niet bij die van mij.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:42

Denk meteen aan onbegrip, minder heftig opleggen.
Voorlopig voornamelijk vanuit de ontspanning werken en niet teveel tegelijk vragen.Dit paard heeft duidelijk meer tijd nodig om eea te verwerken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:55

Je zegt het antwoord zelf al , als je iets lastig vraagt doet hij dit.
Dus minder moeilijke dingen vragen als het dier daar nog niet aan toe is, waarschijnlijk geeft hij al heel veel eerder aan dat jij te veel doorvraagt, oren, staart, neugaten wijder, trager of juist wegrennen of zelfs staken, dus bouw je hulpen anders op of stap van het paard af leg vanaf de grond uit wat je bedoelde,

Als je al merkt dat ze met longeren al aantoonde haar dag niet te hebben waarom stap je dan toch nog op ? dan kun je dit soort dingen verwachten zeker als je vanaf de rug ook dingen gaat vragen die ze niet snapt.
Laat ook het gezicht van het dier met rust, vaak worden jonge paarden te veel van vorne op gesloten.dat is voor een goed beleerd paard al heel vervelend en hoort ook niet zo, maar een jonkie moet je los durven laten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:58

Zou het kunnen dat twee hulpen (teugeldruk en beendruk) haar verwarren?
Steigeren is vaak een gevolg van verwarring tussen stoppen en voorwaarts.

Je hebt het over ' nageeflijk rijden', hoe doe je dat precies?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 07:59

Helemaal mee eens Midgie!!! Het is dit paard al teveel. Toch erg om te zien dat er bokkers zijn die in deze situatie ook nog eens de zweep eroverheen willen halen :n

ambervb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:04

is het niet een idee om met je paard eerst zonder stelling of iets te rijden maar wel zorgen dat je controle hebt en als ze fijn en ontspannen loopt kan je meer gaan vragen.
ook zal ik als ik jouw was je zadel en evt. bit na laten kijken.
succes er verders mee!!!!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:18

Klinkt als spierpijn eigenlijk.
Maar moeilijk te zeggen vanaf een lapje tekst natuurlijk.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 19:28

Iedereen bedank voor de tips en reacties! Ik heb vandaag weer les gehad (van degene van wie het paard is) en dat heeft een hoop duidelijk gemaakt. Namelijk dat ik haar te strak reed te veel tegen houdt (jaja ik doe zooooo gauw te veel met m`n hand dacht dat ik het al een beetje afgeleerd had maar dit maakt weer heel erg duidelijk dat ik hier heel veel op moet letten, ga ik aan werken)en te veel been, te veel druk en teveel gevraagd. En ja als je aan twee kanten wordt tegen gehouden dan ga je omhoog. -O-

Sommige van jullie zeiden dit ookal, maar deze week wordt krijg ik nog een paar keer exstra les om weer even opnieuw te beginnen en een goede basis er in te zetten om op verder te gaan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:38

Tja, steigeren is nooit oke, en verdiend dus echt wel een straf.
Maar het is de kunst om uit te zoeken of de merrie ervoor al tekenen heeft gegeven van verzet, dat het te moeilijk is voor haar.
In dit geval lag de fout dus wel degelijk bij TS, en ik vind het super dat ze dit ook schrijft.
Geeft aan dat TS wil leren en zichzelf bewust wil maken van haar fouten, heel goed!
Wat betreft de merrie, het ene paard is een snelle leerling, de andere een hele trage.
Het is belangrijk om je aan te passen aan het paard, en goed naar je paard te blijven luisteren.
Ik ben het er absoluut wel mee eens dat, wanneer een paard voorheen wel braaf was, er altijd iets niet lekker zit bij het paard wanneer hij/zij plotseling in de staak gaat.

TS: heel veel succes van de week, en top dat je zo open je eigen fouten neerzet en er mee aan de slag gaat.
Niemand is perfect, en het is fijn dat er dan iemand naast je staat die je kan wijzen op je fouten en vooral op hoe je die kunt verbeteren.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:23

Lottie84 schreef:
Helemaal mee eens Midgie!!! Het is dit paard al teveel. Toch erg om te zien dat er bokkers zijn die in deze situatie ook nog eens de zweep eroverheen willen halen :n

Als je het over mij hebt.. het lijkt me niet gewenst dat je met een vijfjarig paard steeds rechtop in de bak staat met gevaar om het paard bovenop je te krijgen als hij valt.
Dus ja, ik heb één keer een flink harde tik gegeven om dit aangeleerde patroon te doorbreken. Heb je wel eens gezien hoe hard ze in de kudde terechtgewezen worden als ze iets verkeerd doen??
Jij doet dit met aaitje en lieve woordjes begrijp ik??

Daarbij heb ik niet gezegd dat zij de zweep erover moet halen! Ik raad haar dit nergens aan, maar vertel alleen dat ik dit een keer heb gedaan.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:51

Nee meer gedoeld op een paard dat net onder het zadel is zoals die van TS. In dit soort gevallen is het vaak enkel onbegrip of zijn ze overvraagd. In zo'n situatie vind ik het niet gepast om een paard te straffen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:02

svdijk schreef:
Tja, steigeren is nooit oke, en verdiend dus echt wel een straf.
Maar het is de kunst om uit te zoeken of de merrie ervoor al tekenen heeft gegeven van verzet, dat het te moeilijk is voor haar

Ten eerste VERDIENT een paard geen straf, maar moet je ongewenst gedrag corrigeren.
Ten 2e heeft het paard natuurlijk al tekenen van verzet getoont, want deze gaat niet "ineens" stijgeren.

Verder ben ik het met Lottie84 eens. Onkunde van de ruiter, dat los je niet op met de zweep.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:38

Ach ach, vooral heel letterlijk lezen superwoman.
Als een paard ongewenst gedrag vertoont, corrigeer je dat en hoe noemt men dat in de volksmond?Straf.
En dus "verdiend" een paard op zo'n moment straf, of voor mijn part een correctie als je dat beter begrijpt, komt op hetzelfde neer.
En sommige paarden gaan sneller omhoog dan anderen, en de een geeft meer tekenen dan een ander, het is de kunst om het paard zodanig te kennen dat je het kleinste teken al opmerkt.
Maar het is opgelost, dus ik vertrek hier weer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:26

svdijk schreef:
Als een paard ongewenst gedrag vertoont, corrigeer je dat en hoe noemt men dat in de volksmond?Straf.
En dus "verdiend" een paard op zo'n moment straf, of voor mijn part een correctie als je dat beter begrijpt, komt op hetzelfde neer.
En sommige paarden gaan sneller omhoog dan anderen, en de een geeft meer tekenen dan een ander, het is de kunst om het paard zodanig te kennen dat je het kleinste teken al opmerkt.

jonge ruiters nemen het idd erg letterlijk en sommige wat oudere ruiters weten ook niet beter...
Een paard corrigeren is wel degelijk héél wat anders dan een paard straffen.

Wanneer ik een paard recht moet richten omdat hij scheef is (getrokken in veel gevallen) dan gaat dat niet lukken met straf :n

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:33

svdijk schreef:

Corrigeren en straffen zijn 2 hele verschillende dingen in elk geval bij mij wel, het gaat om de emotie die erbij komt te kijken.
Een paard verdient geen straf maar in de meeste gevallen de ruiter