wat denken jullie dat Cheveax hier doet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

wat denken jullie dat Cheveax hier doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:03

Afbeelding
eerst rij ik lekker samen zo.

vervolgens krijgen we er lol in
Afbeelding

en vervolgens begind ze dit te doen :?

Afbeelding

dat doet ze overal altijd! er is da en kraker geweest voor dr spieren en dr rug, maar dat is al 3 maanden geleden. verder heb ik een gelpad tussen mn zadel, maar ze heeft ook geen pijn of zo.... wat is dit?

Doubtless

Re: wat denken jullie dat Cheveax hier doet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:05

Ik neem aan dat ze zo hard trekt dat je teugels er lang van worden? Of vraagt ze erom & geef je haar de ruimte?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:05

Wilt ze niet gewoon gaan rollen? :P

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:06

Waar mijn ijslander vandaan kwam was een andere ijslander Pétur. Die deed dit in galop.. En dat was puur enorm plezier in het rennen dat hij dat deed, kan dat het niet zijn?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:07

Doet die van mij alleen als ie boos is omdat ie moet wachten :+

Schraapt ze met haar benen of wat doet ze? Nogal lastig te beoordelen van een foto

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:08

Ik denk dat ze jeuk heeft aan haar hoofd en tegen haar been probeert te schuren.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:08

ik geef en rij netjes naar lange teugel, geef vrije teugel en ze maakt er dit van.... ze is wel 5 en hevig aan t puberen....

schrapen doet ze niet, ze doet het wel als we best veel plezier hebben in rijden of als ze vind dat ze goed heeft gedaan

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:09

Die neemt 'hals strekken' wel héél serieus :+

Ik zou denken aan pure ontspanning als het enkel aan de losse teugel gebeurd?

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:09

dat jeuk kan want ze propt iedere keer dr teugel en dr hoofd zo langs het been....

ik krijg er wel een 7 voor....

maar zou het aan de aanleuning liggen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:26

Jup. Aanleuning. te weinig sporing van achter waardoor die lucht naar voren zoekt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:00

Dan zal het jeuken aan haar been zijn. Die van mij doet het als ie klaar is. Gebrek aan respect als ze het onder het rijden doen vind ik, dus ik zou het zeker afstraffen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:03

Ik ben wel benieuwd naar een filmpje. Dan zie je toch wat duidelijker wat er precies gebeurt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:06

PercyLeen schreef:
Dan zal het jeuken aan haar been zijn. Die van mij doet het als ie klaar is. Gebrek aan respect als ze het onder het rijden doen vind ik, dus ik zou het zeker afstraffen.

Vind je dit gebrek aan respect? Ik laat mijn pony altijd bijten aan haar benen als ze jeuk heeft. Nu rijd ik alleen maar voor de lol buiten, ik snap dat je tijdens een dressuurwedstrijd je pony niet uitgebreid laat bijten. Maar als ze jeuk heeft vind ik het sneu om haar niet te laten jeuken eigenlijk, wij mensen willen toch ook krabben als we jeuk hebben? :D Maar grappig dat jij dat zo ziet. Ik wil bijv. niet dat ze met haar hoofd tegen mij aan gaat schuren, dat vind ik respectloos. Waarom dat dan weer wel, en onder het zadel het been bijten niet, geen idee haha!

@TS: Ik zou niet weten wat je paard doet. Misschien jeuk, misschien moet je de teugels losser laten volgens je paard ( :D ), geen idee eigenlijk.. Maar ik zou me er geloof i kniet heel druk om maken.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:09

Karenenditty schreef:
dat jeuk kan want ze propt iedere keer dr teugel en dr hoofd zo langs het been....

ik krijg er wel een 7 voor....

maar zou het aan de aanleuning liggen?

Last van haar tanden? Hoofdstel knelt niet ergens irritant?

krnn

Als ze het heel even doet kan het ook zijn dat ze zich even "oprekt", hebben zelf ook een 3 jarige gehad die het wel eens deed, dan verzuren ze iets en wilt ze niet alleen lange teugel hebben maar strekt ze zicht uit, alleen vaak doen ze dan ook met een voorbeen een hele lange pas naar voren.
Instructrice zei dit, hier is niet veel aan te doen en het is ook niet schadelijk; ze moeten dan gewoon wat sterker worden

Dorus

Mloes schreef:
PercyLeen schreef:

Vind je dit gebrek aan respect?

Als ze dat te pas en te onpas doen wel ja. Als ze het vragen en jij stemt toe is het wat anders, maar op het moment dat het jou niet uitkomt moeten ze maar even wachten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:16

Dat ben ik met je eens Dorus. Heb het alleen nooit zo bekeken. Nu is het wel zo dat mijn pony er ook wel eens misbruik van maakt.. ' Oooh baasje, zooo'n jeuk...' En dan gauw een hap gras pakken :D Das niet netjes, maar ach. Zolang ze idd maar niet de hele tijd erom lopen te zeuren, kan ik er nog wel om lachen. Ben zelf ook niet altijd braaf ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:35

Als ze het alleen doet met halsstrekken dan denk ik niet dat er iets ernstigs aan de hand is met het paard. Ze is gewoon blij dat ze even de ruimte krijgt en doet even waar ze zelf zin in heeft.

In een dressuurproef is het natuurlijk wel een probleem. Dat je nu toevallig een 7 gekregen hebt is mooi, maar het is duidelijk niet iets wat jij onder controle hebt.
Ik zou proberen om het op te lossen door haar goed van achter naar voren te rijden zodat je haar meer naar het bit toe rijdt, ook in het hals strekken. Maak haar langzaam langer en gooi vooral je teugels niet los als je het halsstrekken wil rijden. Gaat het toch fout en vertoont ze dit gedrag dan zou ik haar duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is. Maak je teugels opnieuw korter, rijdt haar weer netjes aan de teugel en probeer het daarna nog eens.

Ik zou ook heel duidelijk maken wat het verschil is tussen halsstrekken en even pauze houden aan de lange teugel. Als je pauze houdt zou het paard van mij best even met het hoofd langs het been mogen schuren, maar in het halsstrekken in een proef kan dat natuurlijk niet. Dat onderscheid moet voor het paard wel duidelijk zijn.

Ibzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:20

Ik ken een paard die dat doet omdat hij zweet, ongeveer het zelfde.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:26

Ik denk dat jouw topic beter op z'n plek staat bij RT-P, dus ik verplaats het daar naar toe.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:46

't Ziet er meer uit alsof ze eens lekker wil gaan rollen ja. Beentje zo lekker slaand. :D Meer kan ik er vanaaf de foto niet van maken!

Zo zonder filmpje valt er lastig wat van te zeggen.

Onder t uitstappen stoppen paarden wel eens om lekker met het hoofd langs de benen te krabben als ze jeuk hebben. Jeuk dus denk ik?

Maar beetje goed been d'r aan op het moment zelf en ze stoppen er snel genoeg mee. :+ Dat doen ze maar na het rijden.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:58

Het eerste wat eerlijk gezegd in mij opkomt als ik dit zo zie en lees is: gebit. Heb je al eens een goede tandarts erbij gehad? Dus niet zo eentje die zonder dat hij goed kijkt met een vijl in de mond gaat raggen maar echt eentje die weet waar die het over heeft?

Heb toevallig een verhaal gehoord van een paard dat erg veel schuurde met het hoofd. Tot wonden aan toe. Niemand begreep waar het vandaan kwam. Veearts kon niks vinden, hij deed het met en zonder halster dus daar lag het ook niet aan. Er was ook al een (neppe) paardentandarts bij geweest maar die kon geen haken of wat dan ook vinden.

Uiteindelijk een echte tandarts erbij gehad, eentje met goed gereedschap in plaats van een vijl + verstand. Bleek aan een kant vrij diep in het tandvlees een enorme ontsteking te zitten. Dat paard schuurde met zijn hoofd, omdat hij onwijs last had van zijn mond. Vanaf buiten zag je het niet eens echt aan het tandvlees...

Mondje wordt vaak onderschat bij paarden...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:01

Trek in een hapje gras :Y) ??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:02

Verzuring van de spieren, op de eerste foto lijkt ze achter de loodlijn te lopen, dan kun je een paard nooit over de rug rijden en het achterbeen is dan ook niet juist, het paard gebruikt dan de verkeerde spieren en is te kort in de nek, daar krijg je enorm spierpijn van zeker in zijn hals, omdat hij met zijn hals en voorhand alles eraan moet doen om jou te dragen kun je ook aan het zweten zien, hij zweet enorm in zijn hals, als jij dan teugel geeft dan kan hij niet anders dan zijn hals laten vallen, is is geen keus voor het dier die kan namelijk zijn eigen hoofd niet meer dragen, dus ik zou je aanraden wat meer te gaan werken aan de achterhand en van voren durven loslaten zodat het dier op eigen benen kan gaan leren lopen, weet niet van wie jij les krijgt maar daar zou ik ook even verandering in brengen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 08:19

BvanhetB schreef:
Het eerste wat eerlijk gezegd in mij opkomt als ik dit zo zie en lees is: gebit. Heb je al eens een goede tandarts erbij gehad? Dus niet zo eentje die zonder dat hij goed kijkt met een vijl in de mond gaat raggen maar echt eentje die weet waar die het over heeft?

Heb toevallig een verhaal gehoord van een paard dat erg veel schuurde met het hoofd. Tot wonden aan toe. Niemand begreep waar het vandaan kwam. Veearts kon niks vinden, hij deed het met en zonder halster dus daar lag het ook niet aan. Er was ook al een (neppe) paardentandarts bij geweest maar die kon geen haken of wat dan ook vinden.

Uiteindelijk een echte tandarts erbij gehad, eentje met goed gereedschap in plaats van een vijl + verstand. Bleek aan een kant vrij diep in het tandvlees een enorme ontsteking te zitten. Dat paard schuurde met zijn hoofd, omdat hij onwijs last had van zijn mond. Vanaf buiten zag je het niet eens echt aan het tandvlees...

Mondje wordt vaak onderschat bij paarden...

Ik denk ook dat het aan de mond ligt. Af het bit ligt niet goed, of ze heeft veel moeite met de aanleuning.
Ze trekt duidelijk de teugels uit je handen om dat er ergens iets niet fijn aanvoelt in de mond.
Je zou eens een keer zonder bit moeten proberen, of een ander bit.
Een goede paardentandarts is niet overbodig, ze is pas 5 dus kan nog net aan het wisselen zijn van de laatste tanden.