wilt niet wijken !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mittekke

wilt niet wijken !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 15:49

hallo,
ik heb een paard dat dressuur rijd.
Ik ben nu aan het leren wijken maar hij wil dit echter niet.
Ik krijg les van iemand die heel ervaren is met paarden opleiden, maar zelfs zij kan me niet helpen.
Heeft iemand tips om hem te laten wijken ??

Alvast bedankt,
Mirte

Dav

Re: wilt niet wijken !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:57

Niet te grote afstanden gelijk proberen?
Hoe is ze aan je been? Reageert ze daar wel op?
Volte's openen en sluiten is het begin van wijken.

Wel apart dat iemand die heel ervaren is met paarden opleiden het wijken jullie niet kan leren...

Wat voor paard is het waar je op rijdt? En hoe oud is het?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:04

mittekke schreef:
hallo,
ik heb een paard dat dressuur rijd.
Ik ben nu aan het leren wijken maar hij wil dit echter niet.
Ik krijg les van iemand die heel ervaren is met paarden opleiden, maar zelfs zij kan me niet helpen.
Heeft iemand tips om hem te laten wijken ??

Alvast bedankt,
Mirte

Ik zou dan op zoek gaan naar een lesgever die nog meer ervaring heeft, want als zij jou niet kan helpen is dat toch niet de juiste persoon lijkt mij.

CherylW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:19

probeer het eens van hem/haar te vragen als je zelf ernaast loopt. maak er een soort trucje van!
en in de loop van tijd zou je dat kunnen doen als je zelf er op zit en iemand anders er naast loopt!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 16:36

Wat bedoel je met ze wil niet wijken?
Reageert ze niet op de druk van je been of snapt ze het gewoon niet?
Ik heb het mijne geleerd door der steeds verder van de bakrand naar de bakrand toe te rijden en uiteindelijk snapte ze het.

Lijkt me sterk dat iemand met veel ervaring de oplossing niet weet.
Ik zou zeggen: iemand anders zoeken die NOG beter is

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:04

Voltes openen en sluiten begint het al mee inderdaad, die van mij is eventjes heel stug geweest in het stelling en buiging (wou die niet aan nemen), ben toen aan de hand gaan oefenen door er gewoon naast te lopen en dan stelling te vragen en hem met mijn hand / vinger / stokje opzij te 'duwen'. Dat hij leerde reageren op de druk van je been en daarvoor 'wijkt'.

Nu was ik zelf nog helemaal niet bezig met wijken maar echt met een goede basis van stelling en buiging, steeds verder de hoeken in drukken, voltes openen en sluiten en zo een goede buiging krijgen en het paard soepel maken. Uiteindelijk moesten we in eens een keer een pasje wijken oefenen van instructrice, nieuwe oefening erbij om hem scherp aan dat been te houden en te zorgen dat ie voor mijn been opzij gaat. In het begin snapte die er niet veel van, maar gaat toch echt wel netjes opzij. Nu gaat het steeds beter (perfectioneren) en kunnen we ongeacht welke bakrand dichterbij is zowel naar links als naar rechts wijken. Tuurlijk perfect is het nog niet maar hij schaart wel en gaat wel netjes voorwaarts / opzij. :)

Ik zou (als je instructrice je hier al niet mee kan helpen?) goed hulp erbij zoeken, zorgen dat je paard goed aan de been hulpen staat. Reageert het bv. al direct op je been als je een overgang maakt of moet je eerst tig keer been geven? Is je stelling en buiging helemaal goed, kan je hem zonder al te veel moeite op de volte ook opzij laten gaan (openen of sluiten)? Wellicht eens even op de grond oefenen....

Ook zorgen dat je zelf netjes rechtop blijft zitten en verwacht niet teveel in 1 keer! Begin gewoon bij de stap, zorg dat jij het tempo blijft bepalen en werk dan langzaam naar het opzij gaan toe.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 19:25

Dav schreef:
Niet te grote afstanden gelijk proberen?
Hoe is ze aan je been? Reageert ze daar wel op?
Volte's openen en sluiten is het begin van wijken.

Wel apart dat iemand die heel ervaren is met paarden opleiden het wijken jullie niet kan leren...

Wat voor paard is het waar je op rijdt? En hoe oud is het?

Hij is geweldig aan mijn been ! Hij doet echt alles !
Het is een kruising tussen en koudbloed en een warmbloed.
Hij is wel al 17 jaar, maar hij heeft de geest van een 10 jarige.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 19:27

_Marinke_ schreef:
Voltes openen en sluiten begint het al mee inderdaad, die van mij is eventjes heel stug geweest in het stelling en buiging (wou die niet aan nemen), ben toen aan de hand gaan oefenen door er gewoon naast te lopen en dan stelling te vragen en hem met mijn hand / vinger / stokje opzij te 'duwen'. Dat hij leerde reageren op de druk van je been en daarvoor 'wijkt'.

Nu was ik zelf nog helemaal niet bezig met wijken maar echt met een goede basis van stelling en buiging, steeds verder de hoeken in drukken, voltes openen en sluiten en zo een goede buiging krijgen en het paard soepel maken. Uiteindelijk moesten we in eens een keer een pasje wijken oefenen van instructrice, nieuwe oefening erbij om hem scherp aan dat been te houden en te zorgen dat ie voor mijn been opzij gaat. In het begin snapte die er niet veel van, maar gaat toch echt wel netjes opzij. Nu gaat het steeds beter (perfectioneren) en kunnen we ongeacht welke bakrand dichterbij is zowel naar links als naar rechts wijken. Tuurlijk perfect is het nog niet maar hij schaart wel en gaat wel netjes voorwaarts / opzij. :)

Ik zou (als je instructrice je hier al niet mee kan helpen?) goed hulp erbij zoeken, zorgen dat je paard goed aan de been hulpen staat. Reageert het bv. al direct op je been als je een overgang maakt of moet je eerst tig keer been geven? Is je stelling en buiging helemaal goed, kan je hem zonder al te veel moeite op de volte ook opzij laten gaan (openen of sluiten)? Wellicht eens even op de grond oefenen....

Ook zorgen dat je zelf netjes rechtop blijft zitten en verwacht niet teveel in 1 keer! Begin gewoon bij de stap, zorg dat jij het tempo blijft bepalen en werk dan langzaam naar het opzij gaan toe.

Dank je wel, ik zal het eens proberen