Wie kan mij helpen? Ik rij op jonge paarden van 3 jaar, ze kennen dus nog niet zoveel. Maar hoe kan ik het beste stelling vragen? Of hem voor mijn binnenbeen laten reageren? Als ik nu met mijn binnenbeen een hulp geef dan gaat hij alleen maar harder. Vaak gaat de ene kant heel makkelijk en de andere kant niet. Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit moet oplossen.
Met jonge paarden eerst gewoon veel rechtuit rijden. Het bos in als je kan, lange rechte lijnen, eerst op eigen benen leren lopen. Als ze daarin de balans hebben, kun je altijd nog dingen gaan vragen.
Ik heb pas een paar keer les gehad, maar heb er nog niet specifiek naar gevraagd. Ga ik de volgende keer (woensdag) zeker doen. Wil het dan best nog even doorgeven
tossielove
Geplaatst: 13-10-12 16:44
Een jong paard snapt niet gelijk wat binnenbeen betekend, dat is gewoon oefenen. Ook hebben ze nog niet goed hun evenwicht gevonden, waardoor stelling best nog heel moeilijk is. Zoals Yamcha al zei; lekker veel rechtuit rijden. Wanneer je voelt dat je paard goed in evenwicht is, kun je meer dingen gaan vragen. Succes!
Saintelette
Geplaatst: 13-10-12 16:46
Wat ik hierover geleerd heb is dat je bij jonge of onervaren paarden idd eerst veel bezig moet zijn met het rechtrijden, en dus niet met stelling.. Mocht je toch stelling willen vragen doe dit dan overdreven duidelijk (niet overdreven in de zin van een meter verschil, maar duidelijk in de zin van meer verschil dan met een opgeleid paard) en van de hals af. Dus vanuit de positie voor (of bij) het zadel naar opzij vanuit de ellenboog. Dus niet naar je bovenbeen trekken, want dan vraag je geen stelling, dan trek je je paard gewoon om. Vervolgens kun je dit steeds meer gaan verfijnen naar minder 'overdreven' hulpen maar dan ben je wel al weer wat verder in je training.. En voor het binnenbeen, leer je paard eerst goed aan beide benen te zijn. Dus dat hij direct reageert op jouw beenhulp. Vervolgens ga je met het begrenzen van de teugels werken met het binnenbeen, maar ik zou dat persoonlijk nog ff lTen voor wat het is en je eerst op de basis richten!