ik heb gisteren geprobeerd om met mijn paard in een andere bak te rijden, zon 500 m bij huis vandaan
alles ging goed, verkeer geen probleem hij liep op zijn gemak, toen kwam er een buldoser en meneer stopt draait om omdat hij t eng vond en zet t op een renne naar huis, zat er nog op! had niet egt een mogenlijkheid om te draaien omdat er een sloot en weg naast lag. eerste mogenlijkheid om op een volte te zetten heb ik gedaan maar toen schrok hij weer van een kabouter? (geen idee) en ging gewoon gezellig verder dus weer op een volte gezet een stukkie verder. later afgestapt en nog eens aan de hand met longeer lijn terug.
eindelijk op plaats van bestemming, komt er een dolle hond op ons af gerend en meneer stijgerd kaars recht omhoog. ben in de bak gaan longeren en daarna heerlijk gereden.
nou is mijn paard heel schrikachtig en krijg ik hem ook niet door hoeken als daar mensen staan. ik weet dat ik dit moet oefenen, maar nou is mijn vraag hoe? weet iemand goede oefeningen? of grondwerk oefeningen? of miss tips hoe ik hier beter mee om kan gaan.
ben 24 en rij al vanaf mn 6 jaar. mijn paard is net 6 dus ik weet ook wel dat dit een beetje bij zijn leeftijd hoort.
Dat zijn altijd lastige situaties. Mijn advies zou zijn om te beginnen bij de basis. Loswerken, grondwerken en aansluitend obstakel/schriktraining. Vooral tijdens de obstakel training is het belangrijk om dit ook op verschillende locaties te doen zodat je paard de plek niet koppelt aan een veilige of juist geen veilige situatie. Het loswerken en grondwerken is een goede manier om aan de vertrouwensband met je paard te werken. Ook je leiderschap ten opzichte van je paard kan je op deze manier trainen. Je paard moet op jou leren te vertrouwen, ook in spannende situaties. Jij moet op jezelf kunnen vertrouwen dat je een goede leider voor hem bent en zorgt voor veiligheid.
Ik vraag me af wat jou reactie in dit soort situaties is? Klamp je zelf dan ook helemaal van schrik vast en ga je aan de teugels hangen of blijf je juist rustig in het zadel zitten laat de teugels eigenlijk een beetje vieren en kalmeert het paard?
Ik zou als ik jou was niet die situaties dan helemaal uit de weg blijven gaan, zoals die blaffende hond.. Heb je geen hond (of honden) in de buurt die op commando kunnen blaffen? Of die zo al gewoon behoorlijk blaffen? Ga daar is gewoon een beetje mee oefenen.. Laat je paard rustig aan (niet dwingend! Hij moet zelf nieuwsgierig worden) eens kennis maken met een rustige hond (die op dat moment dus NIET blaft).
Dit kan je met heel veel situaties doen, zolang het nog veilig blijft laat ik het paard in alle rust kennis maken met dat "enge" object. Als je dus bijvoorbeeld op een buitenrit komt en iets is toch wel heeeeel eng laat hem maar alle tijd krijg om het te bekijken, spoor een beetje aan en laat hem uit nieuwsgierigheid naar het object toe komen.
Ook met groot verkeer, weet niet of je de mogelijkheid om op een VEILIGE plek te gaan staan / rijden, waar nog wel is groot verkeer langs komt? Zoek die plek op en zodra er groot verkeer langs komt draai het hoofd van het paard naar het voertuig toe, geef een klopje (kalmeer het dier) en laat hem rustig kijken..
Wat vooral erg belangrijk is in schriksituaties dat het paard leert op jou te vertrouwen en jij dus eigenlijk ten alle tijde snel de leiding weer over kan nemen wanneer het dier geschrokken is. Het paard moet snel op jou durven te vertrouwen en jou snel weer als leider zien. Daarbij is het ook heel belangrijk om jezelf niet van je stuk te laten brengen door een schrikreactie van het paard (ik weet niet hoe jij hier op reageert, maar zie veel ruiters zichzelf ook helemaal verstijven en angstig aan de teugels gaan hangen...). Door enge situaties gewoon te oefenen zolang het veilig blijft (kan van iets heel simpels / kleins, als bijvoorbeeld oefeningen met een paraplu in een bak / paddock? Tot echt grote dingen op buitenrit zijn) en ze niet elke keer maar uit de weg gaat; "Want wat als of ohnee daar schrikt ie van dat ga ik echt niet doen!" word het vanzelf beter.
Ook raad ik je aan om eens verschillende schriktrainingen op verschillende locaties te doen (worden vast wel bij jou in de buurt ook wel met een beetje regelmaat gegeven, en anders eens op bokt te vragen?) Dan krijg je goede begeleiding erbij en vooral erg veel ervaring! Ook leert het paard daar enorm goed om op jou te gaan vertrouwen, dat versterkt jullie vertrouwensband. En wees zelf ook niet bang om jou paard ook het vertrouwen terug te geven hè.
ik heb zelf een hond, die vind hij niet eng, blaffend of stil, op stal loopt er een grote deense dog rond, intresseert hem ook niet.. dus had ook echt niet verwacht dat hij zou doen wat hij deed.
toen hij er van door ging, ik bleef zelf rustig in mn zadel zitten naar achter hangen (niet overdreve) en terug trekken en kalmerend ho maar en rustig gepraat. niet met me handen in de wolken maar gewoon normaal. was zelf ook helemaal niet nerveus of bang, gek genoeg.
ben wel heel blij met jullie tips ga ook zeker eens kijken voor die schriktrainingen. zou je zoiets ook zelf kunnen maken ofzo? oefeningen zegmaar?
Kan je zelf ook doen ja, zou gewoon eens kijken naar wat voor oefeningen ze daar o.a. doen. Kijk bijvoorbeeld hier eens op: http://www.schriktraining.nl/