Hoe de achterhand naar onder werken ?? x

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mittekke

Hoe de achterhand naar onder werken ?? x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 17:28

Hallo,
ik heb een paard waarmee ik dressuur rijd.
Ik heb al geleerd aan de teugel te rijden en stelling te nemen. Wijken lukt ook al aardig. De volgende oefening die ik wil proberen is de achterhand naar onder te werken. Zijn er enige tips ?

Alvast bedankt,
Mirte

ismy

Re: Hoe de achterhand naar onder werken ?? x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:32

het gaat niet zo op de een of de andere dag en het is ook geen oefening om de achterhand er onder te laten werken. Het is basis. Wijken is een oefening.

Heb je les?
Aan de teugel doe je ook niet zomaar één twee drie, dit moet door een ontspannen paard komen en door je paard van achter naar voren te rijden. Ik denk dat je het zelf veel makkelijker kunt leren als je zelf eerst weet wat het in houd. Dit leer je in de praktijk van je instructeur als het goed is.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:33

'geleerd aan de teugel lopen' is geen goed begin. Aan de teugel rijden is geen oefening, maar het gevolg van een ontspannen paard.
Je moet eerst van achter naar voor rijden (achterhand activeren, zoals je vraagt in de OP) en niet van voor naar achter (door eerst het paard aan de teugel te rijden) want door dat laatste creëer je juist spanning en dat is helemaal niet goed.
Ik zou zeggen volg les. De achterhand activeren doe je door veel (schijn)overgangen en figuren te rijden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:33

Knap dat je "aanleuning" (aan de teugel) kan bewerkstelligen als het paard niet correct loopt >;) Tijd voor een goede dressuurles ;) Alles gaan uitleggen over bokt is één, het correct in de praktijk brengen is twee. Zeker omdat daar een zekere mate van gevoel bij komt kijken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:50

Als de achterhand niet mee werkt dan rij je niet aan de teugel, dus ik zou een andere lesgeefster zoeken en leren wat aan de teugel rijden is en hoe je een paard leert zijn achterhand sterker te maken.

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 16:58

ik heb een ontspannen paard, maar wist gewoon niet goed wat het was. Daarom dacht ik dat het een oefening was

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:06

Wat bedoel je in godsnaam met de achterhand naar onder werken?
De achterhand moet actief zijn, alleen met die activiteit kan het paard correct aan de teugel lopen.
Heb je les?

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 17:07

Dus als ik hem ontspannen aan de teugel heb, is de achterhand naar onder ?

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 17:08

Feria schreef:
Wat bedoel je in godsnaam met de achterhand naar onder werken?
De achterhand moet actief zijn, alleen met die activiteit kan het paard correct aan de teugel lopen.
Heb je les?

Nee ik heb geen les en de achterhand naar onder werken moet je doen voor hogere dressuur. Wist gewoon niet wat dat was.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:41

Achterhand is niet alleen voor hogere dressuur, maar moet ten alle tijden eronder als je op een paard zit,, of tenminste de ruiter moet hier mee bezig gaan, je zit op de rug maar de achterbenen zullen je moeten dragen tenminste als je je paard lang en gezond bij je wil houden

mittekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-12 13:01

midgie schreef:
Achterhand is niet alleen voor hogere dressuur, maar moet ten alle tijden eronder als je op een paard zit,, of tenminste de ruiter moet hier mee bezig gaan, je zit op de rug maar de achterbenen zullen je moeten dragen tenminste als je je paard lang en gezond bij je wil houden

ok :)