Ik steek mijn been af!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MD_Triumph

Ik steek mijn been af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 20:58

Ja jullie lezen de titel goed.. ik steek namelijk niet beide benen af naar voren maar alleen mijn linkse?

Eerlijk gezegd had ik dit zelf nooit zo in de gaten, tot ik vandaag les kreeg van mijn instructrice.. Ze wees me er steeds op dat ik mijn linkerbeen verder naar achter moest leggen.. Terwijl rechts wel redelijk op zijn plaats zit..

iemand hier ook last van?
of ben ik de enige die gewoon gruwelijk scheef is :P
Graag tips! :o

Alicia2u

Re: Ik steek mijn been af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:37

Verschil in beenhouding komt vaak vanuit het bekken. Let erop dat je navel goed naar voren wijst, tussen de oren van je paard. Ook moet de ruggegraad van je paard (let op: dit is niet persé het midden van je zadel!), het verlengde van de manenkam tussen je bilnaad doorlopen. Overigens moet je net het puntje van je schoen voorbij je knie kunnen zien als je rijdt. Pas dus op dat je je been niet te ver terug legt!

Let er ook eens op wat je in het dagelijks leven doet: zet je je voeten naast elkaar als je eens stilstaat. Of staat er één voet verder terug? Ook hier: beide voeten naast elkaar en navel recht naar voren. Verdeel het gewicht over beide voeten (leuk om eens te kijken met twee weegschalen, één onder elke voet). Mooi om te oefenen onder de douche, tijdens het afwassen en het tandenpoetsen.

Je houding veranderen is erg moeilijk alleen. Goede begeleiding is erg belangrijk! Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:55

Bedankt voor je fijne reactie!

het ligt denk ik ook een deel aan de stand van mijn voeten.. mijn enkels staan 'naar binnen' gedraaid.. als je snapt wat ik bedoel? Ik heb sowieso nog veel begeleiding nodig. Ik heb altijd moeite gehad met mijn houding, mijn rug recht houden lukt me aardig. Maar ik vind het moeilijk mijn benen recht te houden (voornamelijk links dan) mijn hakken uitdrukken kan ik wel, maar op dat moment draaien mijn tenen ook weer naar buiten! en daarbij krijg ik nogal snel piano handjes.. al is dat laatste al een heel stuk verbeterd en draag ik mijn handen meer.

Soms is paardrijden zo lastig he!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:07

Wat heel erg kan helpen is vooral bewust zijn dat je knieen naar beneden moeten wijzen en niet naar voren.
Naar buiten gedraaide tenen zou ik me niet te druk om maken als het niet met spanning gaat.
Beter een losse verende enkel met een naar buiten staande voet dan een rechte voet met een vaste enkel.
Je hele houding mag dan ook nooit geforceerd zijn.
Pianohanden gaan over het algemeen gepaard met kromme schouders en uitstekende ellebogen.
Alles houd verband met elkaar. Preceis als hierboven al wordt aangegeven dat een en ander al vanuit je bekken kan komen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 06:48

Heb je dan tijdens het rijden ook meer gewicht op de buitenrand van je voet? Het is de bedoeling dat je het gewicht gelijk verdeeld over alle vijf de ballen van je voet; van grote teen naar kleine teen. Doe je dit niet, loop je vergrootte kans op knie- en enkelklachten. Om je voeten recht naar voren te laten wijzen, draai je hakken naar huiten in plaats van je tenen naar binnen.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 16:11

bedankt voor de reacties!

helaas klinkt het allemaal makkelijker dan het voor mij is.. Ik vind het heel moeilijk om mijn benen recht te houden en mijn voeten ook, het lijkt voor mij soms zelfs onmogelijk om helemaal goed te zitten!

Maar ik steek mijn been meer af in draf dan in stap, hoe kan dat dan?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:37

Dat komt omdat je in draf waarschijnlijk meer druk zet op de beugel om te gaan staan. In vstap kun je het probleem camoufleren door je benen in een bepaalde houding te zetten zonder steun te zoeken op je beugel. In draf kan dit niet, omdat je anders bij het lichtrijden niet omhoog komt.

Houding is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker op het paard heb je te maken met zoveel verschillende factoren. Lichaamsbewustzijn is dan ook erg belangrijk in het vinden van je onafhankelijke zit. Maarja, als je daar ook nog eens op moet gaan letten... ;)

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:21

Heel kort samen gevat,..(ik had er ook last van)

Tenen naar binnen draaien
Hakken uit trappen
been Op de buik :D

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:03

Als je van jezelf weet dat je evenwicht en houding niet helemaal goed zijn,
Is het misschien een goed idee, ook voor jouw vertrouwen, mede in jezelf,
Om eens wat zitlessen te nemen en eens zonder zadel of zonder beugels te rijden,
Zo kun je alleen ontspannen en goed rijden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:22

Islien schreef:

Hakken uit trappen

Weet jij wel waar de buik van een paard zit?

Tenen moeten NAAR VOREN en niet naar binnen
Hakken moeten iets lager dan de tenen, maar zeker niet achtief naar beneden gedrukt
en het onderbeen moet AAN (tegen) het paardenlijf liggen. zonder spanning.

Maar het begint al in het zadel, je moet goed in het midden van het zadel zitten en dat is meer naar voren dan de meesten denken, je moet recht zitten, de heupen uitdraaien, het onderbeen zo recht mogelijk naar beneden laten hangen (dat kan nog heel schuin zijn, trouwens), de knieen moeten naar beneden wijzen, van daaruit gaat het onderbeen iets naar achteren, zonder de hakken daarbij op te trekken. De voet rust met de bal in de stijgbeugel met de tenen naar voren en de hakken iets lager.
Er moet nergens in het traject spanning optreden.

Lichtrijden zonder beugels is trouwens een goede oefening. Is al eens genoemd geloof ik.
Je hoeft nl niet hoog uit het zadel te komen bij het lichtrijden en je moet ook niet afzetten op de beugels daarbij.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 21:22

Islien schreef:

Hakken uit trappen

Tenen naar binnen draaien probeer ik echt steeds weer maar dan zit ik voor mijn gevoel heel vreemd. Ik heb ook last van mijn voeten met lopen, mijn stand van mijn enkels en voeten zijn niet helemaal in orde. Ik doe aan hardlopen en toen ik ooit mijn hardloop schoenen liet aanmeten werd mij verteld dat ik overpronerende enkels heb. Overproneren betekent dat het enkelgewricht meer dan normaal naar binnen kantelt wanneer na de landing de voet wordt afgewikkeld naar de tenen voor de volgende afzet. Dit is bij mij nog maar heel minimaal maar ik zie het wel aan mijn gewone schoenen en laarzen die naar binnen zakken. Als ik dus sta en ik zet mijn voet zoals het hoort, heb ik het gevoel dat ik helemaal op de buitenkant van mijn voet leun. Dit heb ik ook als ik mijn tenen naar binnen wil draaien in het zadel. Ik kan dan niet meer fatsoenlijk zitten.. Het gaat wel steeds beter hoor, ik blijf maar oefenen maar een helemaal super houding zal ik nooit krijgen :(

Ik zal inderdaad eens proberen zonder beugels te rijden, misschien dat het dan beter gaat met mijn been? En inderdaad in stap gaat het zo veel makkelijker.. als ik doorzit gaat het ook net wat beter dan lichtrijden, maar helaas heb ik nog net niet genoeg buikspier om continu door te zitten :D en ik wil ook gewoon netjes kunnen lichtrijden zonder dat mijn been afsteekt!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:45

Bij mij helpt het wel om zo af en toe even zonder beugels te rijden,
Even weer alles corrigeren! :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:49

De stand van de voeten is niet zo van belang zolang het maar geen geforceerde is en ze niet naar buiten staan omdat je de kuit en hiel tegen je paard aan draait.
Zolang je drijft met de boven binnenkant van je kuit en je enkelknobbel naar het paard wijst, zit je goed.

Naar binnen draaien van de tenen is net zo fout als naar buiten draaien. De voet moet rusten en helemaal niks doen behalve bewegingen opvangen door de enkels en dat gaat niet als daar spanning zit van draai zus of zo!!!!

Als je een afwijkende beenstand hebt (ik heb bv naar binnen staande knieen in o benen...) zul je dat altijd enigszins terug zien in de houding.
Maar bedenk dat een nette houding niet voor iedereen exact hetzelfde hoeft te zijn (je kunt immers met een "lang" dressuur been rijden en met een gevouwen been in een springzadel bv), maar dat de balans en de verdeling van de krachten zodat het moeiteloos lijkt en de hulpen correct kunenn uitgevoerd, belangrijker is dan een cm meer zus of zo in de ligging.

Gelijkheid in links en rechts is wel belangrijk en dus vanuit het bekken proberen via je bovenbeen en je knieen de benen gelijk te hebben is dus belangrijker dan of je al of niet je tenen wat uitdraait, helemaal als dat vanzelf gaat als gevolg van je bouw.

Let ook eens op of je schouders wel gelijkstaan en je handen bv. Soms zit je gewoon wat gedraaid in het zadel, zeg maar, bij zo'n afstekend been.