Paard gooit hoofd omhoog als ze terugkomt naar stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Leo

Paard gooit hoofd omhoog als ze terugkomt naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:13

Hallo allemaal,

Ik heb net een nieuw verzorgpaard sinds 2 maanden en ze is echt een schat, is goed gereden op M dressuur niveau, is 19 en heeft net een half jaar helemaal niks gedaan en alleen in de wei gestaan.
Ik moet haar nu rijden om weer op niveau te krijgen en gewoon mee aan de slag te gaan. Ze doet het ook allemaal heel braaf, aan haar conditie word goed gewerkt en ze loopt verder met haar hoofd mooi aan de teugel en doet zijgangen en alles echt zonder moeite.
Ik heb 3 keer in de week les, maar mijn lerares en ik komen er maar niet uit waarom ze haar hoofd altijd omhoog gooit als ze van draf of galop naar stap komt. Van galop naar draf doet ze dit nooit en ook van stap naar draf of galop doet ze het niet. Alleen van draf terug naar stap gooit ze haar hoofd omhoog, ook al berijd je haar erop voor en loopt ze in draf gewoon mooi aan de teugel. Weet iemand wat ik hier aan zou kunnen veranderen, want tijdens de dressuur wedstrijden is dat natuurlijk een grote fout!

Narita

Re: Paard gooit hoofd omhoog als ze terugkomt naar stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:14

Ze heeft M gelopen dus ik neem aan dat ze haar balans wel heeft, maar mijn 4-jarige zonder enige balans doet precies hetzelfde. Is ze verder wel goed in balans? Zou natuurlijk kunnen dat ze weer heel erg moet wennen na een half jaar op rust gestaan te hebben. Wat doet ze met haar achterhand tijdens die overgang? Gooit ze die weg of treedt ze netjes onder?

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:21

Normaal gesproken is ze mooi in balans, daarom heeft ze ook in haar andere overgangen totaal geen moeite. Inderdaat dat ze zo lang heeft gestaan zal inderdaad wel spelen, normaal gesproken blijft haar achterhand relatief netjes onder haar, al hoewel de eerste paar keer dat je de overgangen maakt ze echt helemaal uit elkaar valt

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:22

Ik heb hier verder dan ook helaas geen tips voor maar ik lees even mee, heb dit ook, maar rijdt wel op een totaal verschillend paard als het jouwe :D

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:25

Mijn instructrice raadde me eens aan om het paard richting een overgang te rijden. Voor jou bijvoorbeeld draf naar stap (die is ook het makkelijkst en beste aan te voelen). Je neemt het paard heel langzaam in stapjes terug alsof je wilt gaan stappen, maar blijft nog net draven. Het is niet erg als ze toch in stap over gaat als je het niet gepland had, maar probeer het zo lang mogelijk vol te houden (die tussen gang zeg maar of draaf weer echt in arbeidsdraf na een stukje die tussengang). Hopelijk zal ze dan ontspannen blijven en probeer dan eens de overgang ECHT te maken. Misschien is het net te abrupt ofzo anders?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:28

En als je eerst gaat doorzitten en haar naar een heeeele rustige draf haalt? (Wel verzamelt) En dan rustig naar stap?

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:29

Ik zal dat inderdaat ook meer gaan proberen, dat doe ik inderdaad ook al maar nog niet vaak genoeg :) het probleem daar is alleen dat zolang ze draaft aan de teugel blijft en dan in de overgang haar hoofd toch omhoog trekt. Wat mij ook opvalt aan haar is dat ze haar hoofd in stap ook anders aan de teugel heeft dan in galop en draf.

Mang: Dat probeer ik inderdaat ook, niet vaak genoeg maar wel. Maar zodra ze van die hele rustige draf naar stap komt schiet haar hoofd omhoog alsof ze haar hoofd in stap gewoon mag hebben zoals zij dat wil.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:31

Vergeet ook niet dat paarden in stap iets meer teugel nodig hebben dan in draf. Doordat het een viertakt-gang is maken ze zich langer in hun lichaam. Misschien is het een protest omdat je haar voor haar gevoel te kort houd?

Mijn paard blijft ook alleen beneden als ik mijn handen 5 cm naar voren doe.

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:33

Dat zal ik inderdaad eens proberen, klinkt als een goede tip! Mijn rij-juf wil namelijk eigenlijk dat ik mijn handen hetzelfde houd na de overgang, dus geen extra ruimte geven maar dat zou inderdaad toch kunnen helpen :) Dankjewel!