écht goed doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

écht goed doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:46

goedemiddag,

ik heb sinds zeer recentelijk het rijden weer opgepakt *\o/*
een zeer fijn te rijden merrie, die alles kent tot en met de Z2.
ze heeft een draf waarin ze hoog opgooit, en een geweldige galop, maar dat terzijde.

we zijn beide uit de roulatie geweest, en missen hier en daar dus wel wat spieren.

maar vooral met doorzitten merk ik dat ik echt nog wat gebrekkig ben.
dat is niet enkel het ontbreken van mijn buik, rug en bekkenbodem spieren.

ik merk dat ik probeer te blijven zitten met mijn bovenbenen, waardoor mijn onderbenen gaan "flappen"

ik wil het eigenlijk gelijk goed doen, zodat ik geen verkeerde spieren ga ontwikkelen.

probeer me voor te stellen dat je evenwicht in je onderbuik moet zitten, en je je benen ontspannen kan laten afhangen...
maar in de praktijk wil dit nog absoluut niet.
ik dacht misschien zo lang doorzitten tot de verkeerde spieren het wel moeten laten afweten, en ik gewoon van "moeheid" goed ga zitten, maar dit is een beetje een vreemde theorie die ik zelf bedacht heb.

dus. TIPS!
ontspannen afhangende benen, die rustig aan het paard liggen.

Bonita_Bon

Re: écht goed doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:47

Heb je wel eens een zitles gedaan bij een kundige instructeur/instructrice?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:50

Probeer eens op je ademhaling te letten! Ik adem teveel bovenin waardoor ik aanspan. Kan je instructrice hier bij helpen?

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 11:02

ik heb nog geen lessen, wil ik wel graag binnenkort, dan word het les bij de eigenaar van het paard.

ademhaling vind ik een goede tip, ik heb inderdaad weleens zitles, of nouja, centred riding les gehad, en dan was het ook zaak om vanuit je buik te ademen, die was ik alweer vergeten :)
bekken ietsje kantelen (in mijn geval, want ik maak van nature een iets te holle rug)

ik hoop morgen weer te oefenen :) en anders vrijdag

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:55

Een theorie die prima werkt heb je bedacht :) Gewoon doen, beugels uit, en gaan, dan ga je vanzelf een fijne goede houding zoeken.. Zeker met iemand langs de bakrand die je daarbij kan ondersteunen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:58

Gaan rijden met een fijne BareBackPad of lamsvel zadel, dan zit je dicht bij je paard met alleen een zacht en schokdempend materiaal er tussen en kun je optimaal de bewegingen van het paard aanvoelen en volgen, zonder oncomfortabel gestuiter door een zadelboom.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:03

Vragen of iemand je div. keren aan de longe wil zetten zodat jij je handen vrij hebt. Kan je event. jezelf in het zadel trekken zodat je de hoogopgooiende bewging kan leren volgen. Lekker met handen zwaaien *\o/* , benen zwieren zodat je afzonderlijke spiergroepen weer leren snappen dat ze afzonderlijk te gebruiken zijn :D Dit kan je uitbreiden door zonder beugels te gaan rijden etc. Op den duur zullen je onderbenen ook gaan snappen dat ze "los" zijn en dat je ze dus apart leert aanspannen zodat ze niet bengelen :j Veel plezier ermee :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:24

oh dat wil ik wel helpen! Maar ook les 1 eens goed in de gaten houden.... Hakken naar beneden! Als ik morgen of vrijdag tijd heb kijk ik met je mee of er zoiets simpels aan de hand is, vergeet niet dat je bekken en houding ook verandert na een bevalling..... Kan best zijn dat je inderdaad ff opnieuw moet leren zitten!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:09

Het is zo zonder filmpje moeilijk te zeggen waar het nu precies aan ligt. Soms helpt het om meer vanuit je bekken en heupen te gaan bewegen, maar hoe dat precies moet is zo vanachter de computer niet goed uit te leggen. Buikademhaling is tijdens het paardrijden altijd goed om te doen. een aantal tips om je doorzitten te verbeteren:

1) Gaan staan in de beugels. Het klinkt gek, maar de positie van je onderbeen in het rechtopstaan is hetzelfde als in het doorzitten. Ook de druk op de beugel verandert niet bij het gaan zitten. Ga staan in de beugels met je knie licht gebogen. Je hak moet net iets lager zijn dan je tenen en je voeten en enkels ontspannen. Als je ook maar iets op je tenen staat, verlies je makkelijk je balans. Je moet net het puntje van je teen kunnen zien voorbij je knie. Let erop dat je je gewicht gelijk verdeeld over alle vijf de ballen van je voet (van grote teen tot kleine teen) en dat je voeten ook op die plek in de beugels steunen. Draai je hakken iets naar buiten zodat je knie aangesloten blijft. Het is niet de bedoeling dat je in verlichte zit rijdt, dus blijf met je bovenlijf zo recht mogelijk. Als je het goed doet, voel je je heel stabiel!
Maak langzaam de overstap naar licht zitten. Buig vooral in je knie en verander je onderbeen niet van positie. Tijdens het staan schakel je de beweging en bekken en heupen uit, waardoor je je makkelijker kan concentreren op je benen. Door licht te gaan zitten, of bijna niet te zitten, kun je nog een beetje smokkelen. Dan langzaam steeds meer en dieper gaan zitten in je zadel. raak je het kwijt, ga dan weer staan.
2) Rijden met een gewicht (een zak met zand, of een paard aan de hand). Zo moet je je stabiliteit wel bewaren in de beugels, maar ook met je kont in het zadel. Je wilt niet van je paard af getrokken worden. Zorg wel dat je een braaf paard hebt om dit te doen.
3) Bij de action kon je gewichtjes kopen die je aan je enkel kunt hangen. Soms helpt dit om dieper in je zadel te komen zitten, en om je benen lang te houden.
4) Goede zitles. Het is ontzettend lastig om je eigen houding te veranderen. Onder goede begeleiding gaat dit sneller en makkelijker. Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten en als er ook maar één ding niet klopt, vind je niet het juiste gevoel en train je niet de juiste spieren bij jezelf. Het aller belangrijkste is dus goede begeleiding.

Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 19:22

dank jullie wel, ik heb weer huiswerk.. misschien vind ik iemand die een stukje kan filmen,
een ander zadel is geen optie, aangezien het niet mijn paard, en mijn zadel is. alhoewel,. het is wel "mijn oude" KN zadel. en die zit over het algemeen heerlijk ;)

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:24

Wat mij altijd heel goed hielp was zonder beugels echt rondje na rondje doorzitten :) Wat ook goed werkt is eerst echt alleen maar concentreren op zitten, als het kan, teugels loslaten en gewoon diep proberen te zitten. Wij leerden altijd ahhh te zeggen om goed te blijven ademen en diep te kunnen zitten :)

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:34

Goede tips hier . . . ik heb ook veel moeite met doorzitten. Zitles heb ik gedaan en het ging erg goed, misschien is het tijd om weer zo'n les te doen.

Succes, TS!