Te actieve achterhand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Te actieve achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 08:37

Hoi!

De laatste weken valt het mij op dat mijn haflinger sterker en sterker word in zijn achterhand.
Dit zie ik vooral terug in het 'losgooien' en longeren, maar met rijden voel ik het ook.

Wat is het probleem zou je denken?
De achterhand is op het moment zo sterk, dat ie super onder treed, maar dat ie zich zelf (net niet) de voorbenen aan tikt.
Als tijdelijke oplossing heb ik nu peesbeschermers en springschoenen om, om verwondingen te voorkomen.

Hoe kan ik er voor zorgen, tijdens het rijden, dat ik zijn voorhand sneller maak?
Tijdens de les zijn we veel bezig met voltes vergroten/verkleinen, schouderbinnenwaarts, achterwaarts, wijken, overgangen, schijnovergangen. Dus veel schouder/buig oefeningen.

Tijdens de les loopt hij super, maar dan krijg ik ook de juiste instructies. Dit heb ik met het 'voor mezelf' rijden natuurlijk niet.
Als ik voor mezelf rijd, begin ik met voltes, stelling, buiging, eigenlijk pak ik alles mee, wat we in de les ook doen.

Maar nu ben ik super nieuwsgierig, hoe zouden jullie dit oppakken? Kunnen jullie mij tips geven?
Tips over het longeren of rijden, mag allebei!
Ik longeer hem met dubbele longe, mocht deze informatie handig zijn ;)

Bedankt voor het lezen, en ik ben benieuwd naar jullie reactie's!

Rindin

Re: Te actieve achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:41

Klassiek! De achterhand krijgt alle aandacht, dat zie en lees je overal, maar als de voorhand minder aandacht krijgt, dan krijg je jouw verhaal.
Van voren moet ie meer ruimte gaan pakken om ruimte te maken voor het achterbeen. Hij moet dus meer gaan zitten en van voren de kans krijgen om omhoog te komen. Als je je pony goed aan je zit kunt krijgen, dan kun je minder met je handen gaan doen en hem voor de ruimte geven. Als hij voor die ruimte heeft, heeft hij ook (letterlijk) mee ruimte om met zijn voorbenen te gaan gooien.

Hoe? Overgangen. Veel! Aan je been en zit, minder op de hand.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:43

wat grappig mijn merrie heeft precies het zelfde probleem maar is nog maar net begonnen aan de longe, heeft denk ik een stuk of 5/6 keer aan de longe gelopen en tikt zich echt bij bijna iedere stap (in draf wel aan) overgangen vind ze erg moeilijk, dus ik ben nu vooral bezig met stap werk en ho... maar ik ben ook wel erg benieuwd naar verdere tips want ook voor haar is het nu al een groot probleem

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 08:48

rindin schreef:
Klassiek! De achterhand krijgt alle aandacht, dat zie en lees je overal, maar als de voorhand minder aandacht krijgt, dan krijg je jouw verhaal.
Van voren moet ie meer ruimte gaan pakken om ruimte te maken voor het achterbeen. Hij moet dus meer gaan zitten en van voren de kans krijgen om omhoog te komen. Als je je pony goed aan je zit kunt krijgen, dan kun je minder met je handen gaan doen en hem voor de ruimte geven. Als hij voor die ruimte heeft, heeft hij ook (letterlijk) mee ruimte om met zijn voorbenen te gaan gooien.

Hoe? Overgangen. Veel! Aan je been en zit, minder op de hand.

Klassiek? Is dat een compliment? :P

Ik ben momenteel meer bezig met op zit rijden en van voren 'los laten', en in de les gaat dit ook echt super!
Dit zo heerlijk en fijn!
Alleen als ik voor mezelf rijd, dan vergeet ik de helft van de les, en ga ik toch meer op teugels rijden dan zit.

Ik wissel ook af met bitloos/met bit, waardoor ik na het bitloze rijden, veel fijner met bit kan rijden en dus meer op mijn zit. (hij loopt op beide goed)

Maakt het voor jouw (jullie?) ook uit, dat mijn haflinger 5 jaar oud is? Hij geeft wel aan, dat ie het kan, maar ik wil hem niet overbelasten.

Gossa4ever, leuk dat je mee leest en reageert!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:51

Klassiek = je bent niet de enige ;)

Goed dat je nadenkt over zijn leeftijd, hij moet het idd wel allemaal bij kunnen houden. Hiermee oefenen zal ie wel aankunnen, maar denk ook goed om ontspanning en afwisseling. Ook regelmatig even met een lang teugeltje en de neus aan de grond. Zou hier zeker niet dagelijks de nadruk op leggen...
Dat je het tijdens de les wel volhoudt en buiten de les om niet, dat is iets waar je zelf consequent in moet worden. Koppie erbij ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:25

rindin schreef:

Dit klopt niet helemaal, maar je uitleg daarna wel weer.

Dit paard is vooral erg slap en stuwt met zijn achterbenen. ALs hij sterker wordt zal hij leren dragen waardoor de schouder meer ruimte krijgt en het voorbeen sneller weg kan. Je lost het dus niet op door je in de training meer op de voorhand te gaan focussen.

Het is wel iets typisch voor Hafjes omdat die van nature een stuwed achterbeen hebben ipv een dragend.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:45

Volgens mij ligt het meer aan het feit dat hij z'n voorbeen te traag wegzet (eventueel icm actievere achterhand)
Wat kan helpen is achterijzers op de voorhoeven of hoefijzers die wat afgestompt zijn, zodat hij beter kan afrollen. Is best iets dat je aan de hoefsmid vraagt.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:05

Die van mij tikte zich ook nog wel eens aan, de voorhand was dan niet vlug genoeg werd mij verteld door instructie. Smid heeft er bij mij om die reden een ander ijzer onder geslagen om te proberen. Equilibrium principe uit mijn hoofd zodat íe wat sneller afrolt en makkelijker weg kan voor. :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:09

Mijn hoefsmid heeft ook anders bekapt, zodat hij zich niet meer vangt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:13

unicorn_kiss schreef:
Volgens mij ligt het meer aan het feit dat hij z'n voorbeen te traag wegzet (eventueel icm actievere achterhand)
Wat kan helpen is achterijzers op de voorhoeven of hoefijzers die wat afgestompt zijn, zodat hij beter kan afrollen. Is best iets dat je aan de hoefsmid vraagt.

NOOIT achterijzers onder de voorhoeven laten slaan!

een goeie smid zorgen dat het voorbeen sneller weg kan door meer opzet aan het ijzer te smeden of iets anders te bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:15

Paard wat ik rijd doet dat ook, is achter veel beter ontwikkeld dan voor. Ik zorg ervoor dat ie niet teveel over het tempo gaat lopen en rijdt veel overgangen zodat hij achter sterker wordt en kan gaan dragen. Normaal rijdt ik paarden graag lang laag rond maar bij deze doe ik dat niet zoveel omdat hij dan nog minder ruimte krijgt in de schouder.
Het komt wel, hij is ook pas 3 :)
Afbeelding

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:23

Anne_GTI schreef:
unicorn_kiss schreef:

een goeie smid zorgen dat het voorbeen sneller weg kan door meer opzet aan het ijzer te smeden of iets anders te bekappen.

hier wordt dat regelmatig gedaan...mag ik vragen wat er zo slecht aan is?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:35

Abacab schreef:
rindin schreef:

Dit klopt niet helemaal, maar je uitleg daarna wel weer.

Dit paard is vooral erg slap en stuwt met zijn achterbenen. ALs hij sterker wordt zal hij leren dragen waardoor de schouder meer ruimte krijgt en het voorbeen sneller weg kan. Je lost het dus niet op door je in de training meer op de voorhand te gaan focussen.

Zelf denk ik wel dat dit er ook mee te maken heeft, vaak is het zo dat mensen vóór te veel rond en kort/laag gaan rijden terwijl het paard gaat/wil oprichten waardoor ze toch tegen worden gehouden in de beweging, de achterhand is daardoor actiever dan voor.
Ook is het zo wat jij zegt, dat hij meer moet gaan dragen, dat komt vooral door training maar dus ook door de voorkant vrijer te laten zodat het paard dat kan doen.
Hier even een duidelijk plaatje; (hier dan helemaal los, maar dat is het principe)
Afbeelding

De ts zit nu in een fase waarbij ze moet leren voor los te laten en het paard op de zit bij zich kan houden zonder de teugel erbij nodig te hebben.
Dat is iets waar je even aan moet wennen, je krijgt daar vanzelf meer gevoel voor.
Dus ts, je daar gewoon op focussen, natuurlijk korte stukjes en vooral de basis veel terug laten komen, lang en laag.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:40

Heel simpel inderdaad, voor vlugger laten maken.
Ik denk niet zozeer dat je pony een te actieve achterhand heeft, maar gewoon op de voorhand loopt en daardoor voor niet snel genoeg is ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:53

unicorn_kiss schreef:

hier wordt dat regelmatig gedaan...mag ik vragen wat er zo slecht aan is?[/quote]

De vorm van een achterijzer/achterhoef is heel anders dan een voorhoef. Ga zelf maar eens op veel te brede schoenen hardlopen.
Je hebt wel voorijzers met een dubbele lip; dat kan ook prima maar je timmert dus geen achterijzer onder een voorhoef!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:01

Anne_GTI schreef:
unicorn_kiss schreef:

hier wordt dat regelmatig gedaan...mag ik vragen wat er zo slecht aan is?

De vorm van een achterijzer/achterhoef is heel anders dan een voorhoef. Ga zelf maar eens op veel te brede schoenen hardlopen.
Je hebt wel voorijzers met een dubbele lip; dat kan ook prima maar je timmert dus geen achterijzer onder een voorhoef![/quote]

Dan zal het dat zijn wat ik hier zie!