bijrijder probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wibo1980

bijrijder probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 19:09

Ik zit met een probleem!!

Ik rij nu al ongeveer 5 maanden een jonge fries bij, dit gaat goed.

Het paard wordt ook door de eigenaar zelf en 10 jarige zoon gereden. Omdat het om een jong paard gaat, lees net 4 is het best lastig om met 3 ruiters op dit paard te rijden, maar oke.

De fries zelf merkte hier in het begin niet zoveel van omdat toen de zoon nog aan de longe reed. Nu vind de eigenaar dat het ook best zonder longe kan, echter het paard gaat dan met zijn neus over de grond lopen en trekt dus de teugels uit zijn handen.

Nu is er van alles geprobeerd om dat tegen te gaan, ook hulpteugels en dit is dan ook meteen het probleem, het paard wordt nu door zoonlief met Thiedemann gereden, en als hij waagt te trekken krijgt hij een ruk in zijn mond.

Ik merk nu met rijden dat het paard in snel tempo hard in de mond wordt, ik ben dan ook minimaal 3 kwartier bezig om weer rust in zijn mond te krijgen, zelfs sturen vindt het paard dan al heel vervelend, laat staan dat het paard ontspant.

Wat zouden jullie doen?
Ik ben gek op dat paard maar zo wordt hij kapot gereden, wat kan ik doen, zeggen om dit in de toekomst te voorkomen.

We hebben ook les, hier wordt niet naar geluisterd, eigenaar trekt eigen plan! Moet ik dat dan ook doen??

ponyparadijs

Re: bijrijder probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:10

Jij bent de eigenaar niet van het paard dus moet je je schikken naar de ideeen en wensen van de eigenaar.
Dus nee niet je eigen plan trekken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:11

Idd, hier kun je niks aan doen. Als de eigenaar het zo wil blijven doen, en daar heeft hij alle recht toe, zou ik een ander bijrijdpaard zoeken. Dit is toch alleen maar frustrerend.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:14

Ik zou uitleggen stoppen met het bijeijden, je gaat je toch alleen maar ergeren en de kans is groot dat het probleem nog erger gaat worden. Vooral wel goed uitleggen waarom je stopt met rijden als je de keuze hebt gemaakt!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:15

Ik vind het fijn dat jij om het welzijn van het dier denkt!!
Zelf vind ik het erg appart dat zo'n jong dier al door zo'n kind naar prut gereden mag worden......
Helaas is het inderdaad niet jouw paard en zul je er ben ik bang weinig aan kunnen veranderen.
Zelf zou ik in het ieder geval absoluut niet aan die manier van rijden mee willen werken en als jij mag blijven rijden (ondanks je andere ideeen), zou ik het zeker op een vriendelijke manier aanpakken!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:19

Ik sta altijd open als mijn bijrijder ideeën heeft om iets anders te doen maar ze mag nooit op eigen houtje iets gaan ondernemen , ik vindt het wel heel goed dat je je bijrijd paard anders en vriendelijk wilt rijden .

Ik zou toch eens met de eigenaar een praatje aangaan en heel luchtig laten blijken dat je voelt dat het paard er niet fijner van wordt.

Succes ermee.

Wibo1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 19:25

Super zo snel al reacties.

Wat moet ik zeggen, ik ga zeker niet mee in hun manier van rijden, mijn eigen plan trekken zou nu betekenen dat ik zou stoppen. Maar de eigenaar weet dat ik echt gek ben op die zwarte parel! Dus dat is de laatste optie.

Het voorzichtig brengen dat het paard achteruit gaat ......... ze vinden van niet, want het paard trekt nu toch niet meer...

In het begin hebben ze veel van mij aangenomen qua rijden en tips, heb veel ervaring met jonge dieren dus dat was echt gaaf! Nu het naar hun idee (dit vul ik in voor ze) niet snel genoeg gaat, worden alle mogelijkheden uit de kast getrokken. En ja hier baal ik flink van, ik wil niet diegene zijn die iedere week het paard een uur lang mag/moet corrigeren.

wie weet verandert het nog en komen ze weer bij zinnen.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:40

Hallo Wibo,
Het dilemma van bijrijder zijn.............ja ik ken het ;)
Je kunt je mening geven, maar je moet de keus van de eigenaar accepteren.
Of je stopt ermee en zoekt een ander paardje en hoopt dat het beter klikt met die eigenaar,
Of je legt je bij de keus van de eigenaar neer en neemt het van de momenten dat je alleen bent met je verzorgpaard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:18

helemaal eens met het voorgaande van "freefeelster" maar idd anderen hebben eigenlijk al net hetzelfde gezegd.
Je wil wel verder met dit paard maar je wil de eigenaar jouw manier van denken opleggen, tjaaaa das een probleem, en zoiets komt heel vaak voor, veel meer dan je graag zou horen.
Bijna altijd zal dit leiden tot een heel serieus meningsverschil dat verder samenwerken eigenlijk onmogelijk wordt.
Wil je geen ruzie, stop er dan mee voor die er wel komt.
Ik als eigenaar van een paard zou ook willen dat mijn bijrijder mijn manier volgt, en me zeker niet gaat vertellen hoe het volgens haar allemaal zou moeten gebeuren.
Klinkt een beetje egoïstisch maar zo is het leven in dit soort gevallen.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:12

Ook ik loop er wel eens tegen aan dat bijrijders anders met het paard omgaan dan ik. Ik probeer het paard verzameld en ontspannen te laten lopen omdat hij anders alleen maar vliegt, de eigenaresse lukt dit niet en vindt het daarom leuk om alleen maar keihard met hem te gaan galloperen. Ze willen dat er ook beginners op kunnen rijden. De eigenaresse van de manege geeft mij priveles op dit paard en ziet waar we tegen aanlopen, maar ziet ook hoe zij met hun paard rijden. Zij heeft eerlijk tegen hen gezegd dat als ze willen dat er voltige of beginners op rijden het paard rustiger en meer ontspannen moet lopen en dat het niet lukt als je alleen gallopeerd. Wij hebben het aangegeven, dan is het aan de eigenaar om de beslissing te maken. Het is en blijft hun paard. Eerlijkheid blijft wel belangrijk. Je kan het eerlijk aangeven en zien wat er mee gebeurt, maar als de frustraties en ergenissen te groot worden kan je hoe moeilijk het ook klinkt en is misschien een ander bijrijdpaard zoeken. Paardrijden moet wel leuk en ontspannend blijven...

Wibo1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-12 15:39

Dank voor jullie reacties.
De eigenaar is juist wel heel blij met mij, tenminste dat zegt hij, dus dan ga ik daar ook vanuit.

Hij vindt het fijn dat ik het paard wel ontspannen kan rijden, ze zeggen ook juist iedere keer ooo wat loopt het paard weer lekker als jij gereden hebt.

Dus ik doe het in hun ogen niet verkeerd.
Ik probeer nu voorzichtig aan te geven wat ik voel als ik het paard weer rij en merk dat er getrokken en geplukt aan de mond is. Als ik het paard 2 dagen achter elkaar rij, merk ik geen trekken en plukken neigingen. Hij zoekt dan ook echt mijn hand op.

Dus nu hopen dat de eigenaar oppikt dat ze wat voorzichtiger met hun viervoeter moeten omgaan;-)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:47

Ik denk dat wat je nu in je laatste bericht aangeef heel goed is. :j
Gewoon aangeven van hoe of wat op een vriendelijke toon, zo duidelijk mogelijk en het liefst met waarom je dit zegt en er bij waarom het slecht is en misschien een paar opties bespreken wat wel goed zou zijn. ( onderbouwen dus)
Wel opletten dat je de eigenaar niet de les gaat lezen, want eerlijk gezegd zou ik daar als eigenaar zijnde niet echt van gediend zijn, bij mij is er heel veel bespreekbaar ik neem ook heel veel dingen mee die mijn bijrijdster zegt/aankaart, maar wel tot op zekere hoogte bij mij moet je ook niet te ver gaan, want dan is het een keer klaar. ;)
En misschien voorstellen dat de zoon een rijles neemt waar iedereen bij is zodat je van elkaar kan leren...dan kan je zelf plus de eigenaar eens goed horen wat er niet goed gaat tijdens zijn rijden, hij word op de feiten gedrukt zonder dat jij er wat van hoef te zeggen. :)

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 18:22

Ik vind het erg goed dat je je hiermee bezig houd maar ik vind niet dat je je eigen gang moet gaan want het is niet jou paard.. Je kan het natuurlijk altijd overleggen met de eigenaar of met de instructeur of die een keer met de eigenaar wil praten. Maar om problemen te voorkomen zou ik er niet zelf mee aan de slag gaan.

SitaBeucken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:23

Een groter dilemma, is als je van andere mensen te horen krijgt dat je paard op brute wijze behandeld wordt door je bijrijder(ster). En bruut betekend onterecht hard slaan. Dit is nu de tweede keer al dat ik daar tegenaan loop. Ik ga altijd zelf de eerste maand mee, dan zijn ze poes lief en aardig dus...En door ziekte heb ik er echt 1 nodig, en ze willen er altijd alleen maar opzitten das ook een groot probleem. spullen schoonmaken, longeren, lekker lang tutten is er niet bij..ppppfft raak me vertrouwen een beetje kwijt

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:31

@sita, op je profiel gespiekt. Ik ben een echte kroelkont met paarden. Lekker lang tutten vind ik het leukste. Alleen, 't is veel te ver weg voor me. Sorry.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:31

SitaBeucken schreef:
Een groter dilemma, is als je van andere mensen te horen krijgt dat je paard op brute wijze behandeld wordt door je bijrijder(ster). En bruut betekend onterecht hard slaan. Dit is nu de tweede keer al dat ik daar tegenaan loop. Ik ga altijd zelf de eerste maand mee, dan zijn ze poes lief en aardig dus...En door ziekte heb ik er echt 1 nodig, en ze willen er altijd alleen maar opzitten das ook een groot probleem. spullen schoonmaken, longeren, lekker lang tutten is er niet bij..ppppfft raak me vertrouwen een beetje kwijt

Als het op deze manier gaat dan zou ik heel snel afscheid nemen.
Liever een grasmaaier dan zo.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:40

Lastig is dat met bijrijdpaarden.

Ik zou gewoon een gesprek aangaan met de eigenaar, lijkt me niet de bedoeling dat als jij iedere keer gaat rijden dat je het paard moet "fixen", neem aan dat jij ook met de tijd wat verder wil komen in de training.
Lastig is dat altijd...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 12:45

troi schreef:
hier kun je niks aan doen. Als de eigenaar het zo wil blijven doen, en daar heeft hij alle recht toe, zou ik een ander bijrijdpaard zoeken. Dit is toch alleen maar frustrerend.

:j

Salou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:28

Ik snap dat je dit echt frustreert, het is ook absoluut niet de juiste manier om een jong paard zo te dwingen, zo raken ze inderdaad snel het plezier in werken kwijt. Ik denk ook dat die zoon wat te jong en is voor een vrij onervaren paard. Ik vind het ook heel goed van je dat je hier bij stil staat, maar ik denk helaas dat je hier weinig aan kan doen. Ik ben het dan ook met de bovenstaande reacties eens. Ik zou als je dat durft, een goed gesprek met ze aan gaan, waarop je ze op een duidelijke manier, zonder verwijten te maken uitlegt dat dit op andere manier mogelijk is.
Als dit niks oplevert zal ik toch misschien naar een ander paardje gaan uitkijken, want dit gaat je heel veel energie vergen. Dan kun je altijd nog aangeven wat de reden is dat je vertrekt en misschien willen ze dan alsnog hun visie bijstellen.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:07

Zoals ik in je berichtjes kan merken ben je erg gesteld op het paard, ik zou dan ook zeker niet zo maar gaan stoppen. Probeer eens een luchtig gesprek met de eigenaar aan te knopen tegen welke problemen je op loopt (dus het hard worden in de mond) en dat je denkt dat het misschien van de thiedemann komt, en vooral uitleggen waarom ;) misschien kun je aanbieden om de zoon een paar keer te helpen zodat hij het zonder thiedemann kan (want jou lukt het namelijk wel!)
Wat je vooral niet moet doen is gewoon je eigen gang gaan zonder de eigenaar in te lichten, of meteen met beschuldigingen komen (bijv, hij rijd het paard kapot want hij gebruikt die teugel).