Stress tijdens proefrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Stress tijdens proefrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 18:06

Hallo bokkers!!

Ten eerste hoop ik dat dit hier goed staat, omdat ik niet vaak iets post, maar wel veel probeer te lezen.

Volgende week zondag heb ik mijn eerste wedstrijd. Ik heb er erg veel zin in!
Nu zit ik met het volgende, ik train mijn paard met lessen iedere week en rij haar ook gewoon. Dan ben ik heel rustig en ontspannen, loopt het paard lekker ontspannen nagevelijk en gaan de oefeningen die ik doe super. Natuurlijk moeten er nog wel wat puntjes op de i bij!!

Mijn probleem echter is, dat als ik een proef ga rijden, bijvoorbeeld al met het oefenen van een proef, lijkt het alsof ik in paniek raak. Ik wordt gehaast, kan moeilijk ontspannen en wordt heel druk in me hoofd. Waardoor me paard ook niet goed meer weet wat ze moet doen, dit vind ik erg sneu voor haar. Maar ook frustrerend omdat ik weet dat ik het wel kan...
Nou vroeg ik me af of jullie hier tips voor hebben? Of dat er andere zijn die hier ervaring mee hebben?

Het is mijn eerste wedstrijd, heb nog nooit wedstrijd gereden, dus het is natuurlijk een beetje spannend. Ik verwacht ook helemaal niets, maar wil toch met plezier daar rijden, en niet zo gestresst...

Liefs Jolanda

Jessica_D

Re: Stress tijdens proefrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:09

Probeer tijdens het oefenen iedere keer weer even tot jezelf te komen, bijv even je voeten uit de beugels lekker gaan zitten en probeer dan maar eens te voelen of je weet wanneer het linker en rechter achterbeen omhoog komt. Als je je daar op focust zal je zien dat je spanning/haast weer weg ebt en je heerlijk ontspannen op je paard zit. Zodra je weer relaxt bent ga je verder met trainen.

Succes!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:47

ED --> RT-P

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 20:54

Nou ja, als ik midden in een proef zit, kan ik niet zomaar me voeten uit de beugels doen...
Maar zijn er nog meer tips die ik kan gebruiken om tot mezelf te komen, ik vind het wel lekker om even de voeten uit de beugels te doen!

Kijk tijdens het gewone trainen heb ik er geen last van, dan kan ik wel rustig van hand veranderen een volte rijden overgangen maken, dan weet ik wat ik moet doen en blijf ik heel rustig. Maar zodra iemand een proef voor gaat lezen en ik dat moet volgen, dan raak ik een soort van in paniek... Daar wil ik graag mee leren omgaan...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:57

stap eens van je paard en doe hem rennend, dat helpt echt.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:59

Wat een flauwe opmerking zeg PocoGaucha
Wat bij mij heel erg helpt Jolliej is toch de proeven echt heel goed doorlezen dat je een beetje weet wat er komen gaat.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:02

Doen, doen, doen. Ik werd ook altijd giga zenuwachtig zelfs met het oefenen tijdens de les. Door het gewoon heel vaak te doen wordt het echt veel minder.

Daarbij kan je erg geholpen zijn bij wat bach bloesemdruppels. Die bach rescue druppels die je bij iedere drogist kan halen. Vijf druppels een half uur voordat je erop gaat werkt super.

Succes!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:03

Een van de proeven ken ik bijna uit me hoofd, dan merk ik inderdaad wel dat het iets makkelijker gaat dan wanneer ik de andere proef doe...
Meerennen zonder paard lijkt me wel leuk om eens te proberen, haha, maar of dat gaat werken hahaha.
Ik heb wel les, daar behandelen we het ook mee, maar mijn instructrice ziet ook dat ik erg gehaast en stressig wordt met een proef. Misschien omdat het in mijn hoofd dan moet, waardoor ik het teveel ga forceren, maar hoe je dat eruit krijgt.. :P

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:05

ik vind het helemaal niet flauw, hierdoor kun je jezelf op de proef concentreren zonder dat je op je paard hoeft te letten. waarschijnlijk kun je dan beter ontspannen, ook als je op je paard zit.

gewoon een stapje terug doen, misschien de hele proef in stap oefenen? of alleen stukjes uit de proef, dus een paar onderdelen achter elkaar. dan weer gewoon een paar rondjes rechtdoor, en weer een paar onderdelen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 21:07

Ja, dat zou best kunnen, want het lukt me wel om de onderdelen apart te doen, dan gaat prima. In stap eerst oefenen ga ik ook eens proberen, dat ik zelf weet hoe als wat.
Maar ik wil ook niet dat het paard straks de hele proef uit zijn hoofd weet, of valt dat wel mee?