sneller willen maar niet mogen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

sneller willen maar niet mogen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 09:41

ik rijd inmiddels al wat jaren op de nrps pony van me vriendin, (ik ga er ook mee naar les) maar ik kom nu op een probleem. als ik mijn binnenbeen (of buitenbeen, maakt geen verschil) aan druk, gaat mijn pony sneller. dit komt omdat ze gevoelig is vanwege haar ras. (75% arabier) maar dit die ze echt altijd, zelf wanneer ik zeker weet dan ik maar met 1 been aandruk (ik schol niet, rij niet met spoor of zweep) het maakt ook niet uit hoe ik zit, ze blijf sneller gaan als ik met 1 been aandruk. hoe kan ik dit oplossen? want dit is echt verlenend als ik haar goed wil ombuigen of als ik wil wijken. gelukkig is door de lessen die ik volg wel meer oplettend, maar nog steeds blijft ze het doen. ook meer in de bak van de stalling dan in de les.

ook heb ik het problemen dat ze altijd op de hindernis af jaagt. de grootte maakt niet uit, ze blijft het doen. ik op dat moment luistert ze niet meer naar mijn hand, zit en benen. heel veel kan ik niet oefenen met het springen omdat er op de stalling geen goede hindernis materiaal is. daarom spring ik het meeste in de lessen. maar hoe kan ik ervoor zorgen dan ze voor de hindernis rustig blijft? ik draf blijft ze wel rustig als ik heel langzaam ga doorzitten, mara met galop niet meer.

(ja, ik weet dat Arabieren druk zijn enz. maar ze kan wel een beetje rustiger aan doen dan dit, want dit gaat echt te ver.

ook liever niet van die hele dreigende opmerkingen, ik heb tuis wat problemen en kan dus nog niet heel veel aan. :o )

nicole_hetty

Re: sneller willen maar niet mogen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:51

ik heb ook een paard die helemaal kriegel word van been en been daarom alleen ziet als gas. om deze rede gebruik ik mijn been ook alleen maar als gas. de rest kan ik redelijk oplossen met zit en teugel. het voordeel van gevoelige paarden is dat ze op hele kleine signalen al reageren. zodra ik mijn heup in draai heb ik de stelling al te pakken. veel overgangen maken kan helpen. maar het kan ook de verkeerde kant op gaan. ( juist nog drukker worden) elk paard is anders en heeft een andere begeleiding nodig. vooral met gevoelige paarden komt dat heel precies. wij kunnen dat vanaf de pc eigenlijk niet beoordelen wat voor jou paard goed is en wat niet. wat nog wel een idee kan zijn is om een paar keer een andere lesgeefster te proberen om te kijken of de reactie van je paard beter/ anders word bij een andere rij stijl.
gewoon blijven proberen. niet te veel met je been bezig zijn. niet te veel vast houden aan 1 rij stijl. probeer je open te stellen voor andere dingen als die je zelf doet.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:58

Hoeft niet per se iets met het ras te maken te hebben hoor, in die van mij zit ook arabier maar die reageerde niet goed op het been. Heb ook ooit een ander arabiertje gereden en die was gewoon sloom :p

Ik zou het eerder als een voordeel zien, dat je paardje zo snel reageert!

Ben het met Nicole eens, wij kunnen niet zien wat er precies gebeurd/wat je paardje precies doet. Maar wat bij een van de paarden bij ons op stal hielp, was "grondwerk". Leren dat drukken ook "wijken" kan zijn en niet per se voorwaarts is. En vooral blijven proberen, maar ga eerst proberen om haar netjes te verzamelen, en vanuit daar wijken. In het begin is het heel lastig hoor, maar blijven proberen! En hier klinkt het zo lekker "simpel", maar heb gezien dat het echt heel veel geduld en tijd kost.

Ik durf niet meer te zeggen van wie dat meisje toen les heeft gehad (nog steeds heeft?) maar zij heeft echt enorm goed geholpen met het "been is niet alleen voorwaarts". Maar het begon echt met het verzameld rijden en niet meer onder je vandaan lopen. Dus echt starten bij de basis, voordat je verder gaat.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:30

Over het springen, zet haar eens stil voor de sprong (en als dat niet lukt probeer je een volte te draaien) Als dat lukt probeer je om haar vlak na de sprong te laten stilstaan. Ze moet leren dat ze naar jou moet luisteren en niet als een gek op de hindernis moet afrennen. Maar ik weet het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:32

Bij gevoelige paarden been er juist wel aanhouden en klein blijven in de hulpen. Wat betreft reageren op eenzijdige hulpen, bij het begin beginnen. Eerst heel simpel een volte sluiten en openen, gaat ze hard, tempo terugnemen en weer herhalen, net zolang tot het kwartje valt en ze opzij gaat ipv naar voren.

met springen zou ik hulp zoeken en wachtoefeningen doen, in het aanrijden een overgang terug maken, na de sprong halthouden, etc. Ze moet leren dat jij het tempo bepaald.

succes ermee!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 12:18

bedankt voor jullie antwoorden! ik zal zaterdag kijken wat ik kan gaan proberen. en heel erg veel last heb ik er niet van dat ze zo druk is. is handig met draf enzo, hoef je niet vaak aan te sporen om haar actief te houden^^