Lastige situatie, scheve pony.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blackflag

Lastige situatie, scheve pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:19

Hallo bokkers,

Ik zit met best een vervelende situatie. Ik heb een paar maanden samen gestaan met 2 andere vrouwen met hun pony's. Mijn pony is sinds 2 maanden verkocht maar geef de kinderen nog wel les. Staat een E pony ( kruising tinker/nrps ) en die is van een jongetje van 12 jaar oud, is heel onzeker met rijden en pony ook dus hij rijd er voorlopig niet op. Ik heb een bijrijder gevonden die er op rijd en dit (ging) erg goed. We waren veel bezig met het rechtrichten van de pony, voorwaarts/neerwaarts en iig zorgen voor ontspanning. Meisje kan erg leuk rijden, is niet bang en weet van aanpakken. Ik ken de pony als sinds haar geboorte.. heeft best wel wat achterstand gehad, slechte voeding/ niet goed ingereden/doorgereden dus zat best wat werk in.
Sinds ik de pony n aantal keer gelongeerd had met dubbele longe bleek het wel dat ze rechtsom erg vast zat. Na n tijdje werken begon ze wel los te laten en boog ze wel meer dan voorheen.. heb duidelijk tegen de eigenaar gezegd dat er een veearts/osteopaat erbij moeten komen om de pony los te werken dat ik dan met het rechtrichten ook n stuk verder kom. Zadel ligt wel goed, klemt iig niet.

Nu is het dus helemaal de verkeerde kant op gegaan met de pony, wil niet meer rechtsom en laat dat merken door te steigeren. Ruiter wilde wel doorzetten maar mocht ze niet van mij.. dit was duidelijk verzet door de pijn. Want het is een hele eerlijke pony om mee te werken en dit zat duidelijk niet goed.
Nu is er een 'veearts' bij geweest, ben er zelf helaas niet bij geweest toen ze er was maargoed. Haar advies, ze zat iig vast was 2 weken rust.. mocht het daarna niet over zijn dat ze dan aangepakt moest worden. Nu sta ik met mijn mond vol tanden... heb er maar niks over gezegd tegen de eigenaar.. want de andere eigenaar die er staat met haar pony weet t vaak beter en die dierenarts is blijkbaar een nichtje van haar. Heb t 2 weken afgewacht verder weinig tot niks gehoord over de pony. Nu kreeg ik een sms dat ze de pony 2 weken moesten longeren met bijzetteugel.. en dan onder de singel vast maken..
Omdat de pony moest leren te ontspannen... als de ruiter de pony rijd dan ontspant ze vrij snel, met dubbele longe al helemaal daar hoef ik bijna niks te vragen want daar loopt ze lekker over haar rug en ontspannen iig op de linkerhand.

Ik ben eigenlijk geen voorstander van de bijzetteugel en zou de pony liever zien gelongeerd te worden met dubbele longe, en dat heb ik ook al verschillende keren aangeboden om hun dat te leren maargoed dat contact moet altijd vanuit mij komen.
De eigenaresse wil/kan er niet super veel geld aan uitgeven voor dierenarts/osteopaat .. mede door financiele problemen maar ook omdat haar zoon er eigenlijk niet naar om kijkt.

Vind het zo balen, en ook voor de bijrijdster.. t lijkt nu bijna of dat wij de schuld hierover krijgen dat de pony nu vast zit. Terwijl wij alleen maar op een correcte manier het paard goed willen laten lopen. Bijrijdster rijd eigenlijk alleen maar onder begeleiding van mij, of ze moet n bosritje willen maken.
Heb tegen haar gezegd dat als ze de pony hier maar doorheen moet rijden dat ik er wss mee ga stoppen. Ik vind steigeren altijd link, vooral als de pony nog pijn heeft en de bijrijdster moet niet haar leven gaan lopen riskeren omdat de pony niet braaf zou zijn..

erg vervelend dit, doe het met veel plezier en de pony is ook ontzettend fijn om mee te werken maar helaas.. is het niet mijn eigen pony dan had ik het wel geweten. Iemand die het me zo uit kan leggen dat ze meest simpele persoon het snapt wat ik bedoel met het rechtrichten/ dat de pony pijn heeft en echt losgewerkt moet worden, en mss eens verder moet laten kijken of het ook niet aan de organen kan liggen. Pony heeft best wel wat rottigheid qua beschimmeld voer, te weinig ruwvoer, slechte ontworming enzo..

Bedankt voor t lezen!

Anoniem

Re: Lastige situatie, scheve pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:38

Tja dat is het nadeel dat het niet jouw pony is. Heb je wel duidelijk jouw mening laten horen naar de eigenaar? wellicht kun je haar duidelijk maken hoe jij het ziet en ook uitleggen dat even doorpakken niet werkt.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 13:44

Ja dat is dus t probleem. Eigenaar van pony in kwestie is nogal onzeker in die dingen en geloofd mij wel wat ik zeg.. maar de andere vrouw waarmee ze samen staat die weet t allemaal zo goed en beter dat ik uiteindelijk weinig in kan brengen. Zelfde probleem als hoefsmid nu, die is 5.5 week geleden geweest en der shetlander heeft n brokkelhoefje.. ja nu is t n slechte hoefsmid, want die 'dierenarts' zegt dat dat niet goed is. Nou dan laat hem n keer vaker bekappen? T zijn moeilijke mensen, maar ik kan daar opzich nog wel tegen vind het gewoon erg oneerlijk tegenover de pony.

Heb al filmpjes zitten zoeken over rechtrichten enzo maar de meeste is nog te moeilijk wat hun kunnen snappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:45

Je kunt heel simpel uitleggen dat de pony heel graag mee wilt werken maar dat er gewoon iets in het lijf niet lekker zit en dat ze dat aangeeft door te staken. Pas als dat verholpen is zal ze weer braaf haar rondje kunnen lopen. Kun je niet aanbieden de kosten van een osteo te delen?

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 14:00

Dat zou ik wel willen, en opzich is een osteopaat niet eens zo extreem duur. Het is alleen, ik verdien met de lessen die ik geef aan t zoontje en bijrijdster niks. Hoef ik ook niet perse, maar het is gewoon jammer dat ze zelf geen keuze kan maken om te kiezen wat zij goed vind voor haar paard. Zal het van de week nog eens proberen..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:22

De filmpjes van Marijke de Jong zijn vrij simpel geloof ik. Succes!