Rood lintje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Rood lintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 12:01

Mijn pony is een pony met een rood lintje.

Even in het kort over haar en misschien wel het idee waar het vandaan komt.
Ze komt uit een kudde verder weet ik niet van hoe en wat allemaal, Ze was op het begin redelijk kont schuw.
Verder vondt ze alles wel gewoon goed en wat het geen schuwe pony.
Zodra je bij haar kont kwam trok ze hem naar binnen en nu maanden later (heb haar sinds maart dit jaar) kan ik gewoon haar staart uitkammen en aan haar kont komen etc.
Haar achterbenen geven wordt langzaam al beter en haalt dan niet meer uit wat ze op het begin wel deed maar gaat nog soms wat moeizamer met het optillen maar ze begint hem al steeds makkelijker te geven.
Doe alles stap voor stap opbouwend zodat ze met alles goede ervaringen krijgt.
Haar kont schuwheid is dus voor 95% al weg.

Nu het puntje waar ik nog tegenaan botst en eigelijk niet goed weet hoe ik dit kan oplossen op een rustige manier.
Kan als ik erop zit er met een zweep tegen haar kont aan vegen op het moment dat ze uithaalt, Maar verwacht dat ik dan 10 stappen terug kan en heb dit dus ook niet gedaan.
Ik probeer haar voorwaards te rijden als er iemand langs af komt en probeer haar op het werk te laten richten maar vaak merk ik het tegendeel.
Als ik haar aan de hand heb zie je haar ook echt met haar hoofd meedraaien en kijkt ze naar het paard en haalt dan uit als het te dicht naar haar zinnen is.
(Het lijkt net of ze aan het rekenen is of ze het kan halen of niet)

Zodra er paarden te dicht achter of langs haar af komen haalt of wilt ze uithalen.
Nu vroeg ik me af is dit af te leren?
Zo ja, Iemand tips?

Apple

Re: Rood lintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:09

Het is een merrie en ze komt uit een kudde, daar heb je al je antwoorden op je vragen :+

Met rijden gewoon doorrijden en doen of er niets aan de hand is. Waar sta je met je paard? Drukke pensionstal? Probeer te rijden op tijdstippen dat er niemand anders is, zoek lege plekken op in de bak en rij desnoods inderdaad maar met een rood lintje in haar staart (of waarschuw even de mensen bij je in de bak dat ze kan uithalen en dat ze dus niet al te dicht op haar moeten zitten).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:14

Ik heb ook zo'n pony die als een bitch kon doen tegen andere pony's. Ik houd haar goed bij de les. Dus als er iemand met een andere pony langsstapt zie ik vaak aan haar lichaamshouding al hoe ze gaat reageren. Ik zorg dat ze dan zich op mij focust, plus ik waarschuw haar met mijn stem. Als ze dan toch uit probeert te halen dan krijgt ze wel een met met het touw, want dat accepteer ik gewoon niet. Met rijden hetzelfde verhaal, lekker aan het werk zetten zodat ze geen tijd heeft om op dat andere paard te reageren. Ik zou juist wel anderen opzoeken zodat je kunt oefenen, hoe vaker je met anderen rijdt hoe makkelijker het wordt. Een strikje is altijd goed, dan zijn de anderen iig gewaarschuwd.

Overigens heeft mijn pony het nu al een stuk minder dan vroeger, volgens mij wordt ze rustiger naarmate ze ouder wordt.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 12:21

Apple schreef:
Het is een merrie en ze komt uit een kudde, daar heb je al je antwoorden op je vragen :+

Met rijden gewoon doorrijden en doen of er niets aan de hand is. Waar sta je met je paard? Drukke pensionstal? Probeer te rijden op tijdstippen dat er niemand anders is, zoek lege plekken op in de bak en rij desnoods inderdaad maar met een rood lintje in haar staart (of waarschuw even de mensen bij je in de bak dat ze kan uithalen en dat ze dus niet al te dicht op haar moeten zitten).

Gemiddelde drukte maar er is maar 1 binnenbak en de winter komt eraan.
Ik rij weleens met nog een andere in de bak en pas met 4 of 5 andere alleen dit werdt te druk ook voor mijzelf. ( ben een lekker onzekere type )
Nu de winter eraan komt zal ik wel meer de drukte moeten gaan opzoeken zodat ze er ook meer aan went en dat ik in de winter ook gewoon kan gaan rijden tussen andere.
Een rood lintje doe ik er vrijwel altijd in als ik ga rijden en iedereen weet dat ze kan uithalen en gil het altijd even nogmaals door de bak heen maar er zijn altijd eigewijze mensen die er niet naar kijken,luisteren of op reageren.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 12:23

capopjekop schreef:
Ik heb ook zo'n pony die als een bitch kon doen tegen andere pony's. Ik houd haar goed bij de les. Dus als er iemand met een andere pony langsstapt zie ik vaak aan haar lichaamshouding al hoe ze gaat reageren. Ik zorg dat ze dan zich op mij focust, plus ik waarschuw haar met mijn stem. Als ze dan toch uit probeert te halen dan krijgt ze wel een met met het touw, want dat accepteer ik gewoon niet. Met rijden hetzelfde verhaal, lekker aan het werk zetten zodat ze geen tijd heeft om op dat andere paard te reageren. Ik zou juist wel anderen opzoeken zodat je kunt oefenen, hoe vaker je met anderen rijdt hoe makkelijker het wordt. Een strikje is altijd goed, dan zijn de anderen iig gewaarschuwd.

Overigens heeft mijn pony het nu al een stuk minder dan vroeger, volgens mij wordt ze rustiger naarmate ze ouder wordt.

Ik probeer haar ook goed erbij te houden alleen merk dat het niet altijd lukt.
Ze loopt nog niet super lang onder het zadel en ben nog bezig om de basis erin te rijden.
Ze is redelijk stuurbaar en stopbaar.
Als ik zie dat ze ergens op reageerd verhef ik me stem ook telkens want ze mag dit van mij ook niet en wil dit het liefst eruit krijgen. ( zal misschien niet er hellemaal uitkrijgen maar ze moet wel leren te negeren).
Naar mensen enzo haalt ze niet uit en kijkt ze ook niet naar als die voorbij lopen het is puur andere pony's en paarden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:25

Meer op rijden focussen en minder op het mogelijke uithalen. Als je al een rood lintje in hebt en je stalgenoten weten ervan moeten beide partijen een beetje oppassen. Overigens heb je kans dat naarmate jij meer haar leider wordt, ook tijdens het rijden, zij minder de noodzaak zal zien om uit te halen, omdat ze op jou vertrouwt voor haar veiligheid.

Zo te horen heb je trouwens al flinke vorderingen gemaakt, wat goed!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 12:36

Maflinger_S schreef:
Meer op rijden focussen en minder op het mogelijke uithalen. Als je al een rood lintje in hebt en je stalgenoten weten ervan moeten beide partijen een beetje oppassen. Overigens heb je kans dat naarmate jij meer haar leider wordt, ook tijdens het rijden, zij minder de noodzaak zal zien om uit te halen, omdat ze op jou vertrouwt voor haar veiligheid.

Zo te horen heb je trouwens al flinke vorderingen gemaakt, wat goed!

Ik ben met rijden al zo onzeker als wat ( Ik weet het, Probeer er ook echt aan te werken want dit zal grote rollen kunnen gaan spelen ook in de toekomst).
Met rijden probeer ik dan ook me verstand op 0 te zetten en gewoon door te rijden en niet aan negatieve dingen te denken.
Probeer me dan ook echt te focusen op voorwaards en aan het werk en verder geen gedonder.

Ik ben ook opzoek naar een goede instructeur die mij hiermee verder kan gaan helpen.
Heb 1x iemand laten komen alleen had ik tweifel en daarom ga deze week mits me griep voorbij is bij iemand anders een keer lessen om te zien of het daar beter bij voelt.

We hebben inderdaad al flink wat vorderingen gemaakt samen het is dan ook echt een super pony.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:55

Gewoon gaan rijden, hoe vaker je gaat, hoe makkelijker het wordt en een goede instructeur kan je daarbij zeker helpen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:01

Ja uiteindelijk wordt alles makkelijker.
Een goede instructeur zal me inderdaad goed kunnen helpen.