Biljarderen rechterachterbeen = trager, minder belastbaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Biljarderen rechterachterbeen = trager, minder belastbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:10

Mijn merrie biljardeert met 1 achterbeen.
Dit is altijd al zo geweest.
Ik heb altijd ruimschoots de tijd voor haar genomen, en nu ze 8 jaar oud is, is ze op een mooie leeftijd om echt wat steviger aan het werk te gaan.

Ik heb zowel dressuurles, als lessen die zich specifiek richten op de extra gangen (gangenpaard).

Mijn concrete vraag:
Mijn merrie biljardeert met beide achterbenen. Met 1 been, rechts, duidelijk sterker/ heviger.
Dit is ook het been dat ze in rust graag buiten de massa zet, en tijdens het werk niet uit zichzelf graag onderplaatst.
Wanneer ze dit niet doet, belast ze zichzelf niet gelijkmatig, maar stuwt 'scheef' op de rechte lijn en ik moet daar continue op corrigeren.
Na een periode van conditiewerk op de lange lijn, moet er dus nu nodig weer bakwerk gedaan worden.
Nu wil een biljarderend been de draaibeweging graag afronden, en dat is lastiger in een bak. Toch zijn voltes, schouderbinnen, dat been telkens weer stimuleren correct onder de massa te gaan belangrijk om ook dat been sterk te krijgen.

Toch vraag ik me af of je zo'n biljarderend been dus niet makkelijker overbelast op die manier.
Zijn er mensen wiens paard biljardeerde met een achterbeen, en op welke manier heb je beide achterbenen sterker gekregen in gelijke mate? Zijn er do's of dont's?
Tips ter verbetering?

Ik ben ook weer intensief ah lessen, maar vind het leuk om ook op het web wat inspiratie op te doen.

DA/fysio vind het biljarderen wel extreem, maar niet zorgelijk. Verder zit paard goed in haar lijf.

RianneH

Re: Biljarderen rechterachterbeen = trager, minder belastbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:26

Met biljarderen bedoel je het naar buiten draaien van de hak in stap? Toch?

Zoja, dat heeft mijn paard heel extreem gedaan en doet ze nog steeds, maar minder extreem. Bij haar was het zelfs zo dat haar hoeven helemaal schuin afsleten. Inmiddels is ze zichzelf zo veel meer gaan dragen dat ze minder draait met haar benen en dus de hoeven ook de kans krijgen weer normaal te groeien.
Tja, wat ik doe komt wel redelijk overeen met wat jij al noemt. Maar ik krijg het idee dat in draf ze het minder kan doen, dus dit een goede oefening is. Zeker wanneer ze het been moet gaan dragen en onder de massa moet brengen in stap krijgt ze het moeilijk, dan wanneer ze gewoon rechtuit mag lopen.

Wat betreft lichamelijke problemen, ze heeft altijd heel erg last van stalbenen en bij haar kogels iet wat gallen. Niet zorgwekkend, verder loop ik (nog niet) tegen lichamelijke problemen aan. Ze is nu 17 jaar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:29

Correct... naar buiten draaien, maar het gehele been draait wel mee. Tot aan de knie.
Met links is het alleen de hak.
Er is geen vreemde of opvallende slijtage zichtbaar aan de voeten.
Voorheen nog wel eens achter, omdat ze haar benen niet voldoende optilde. Dat is nu niet meer het geval.

Jij hebt dus wel verbetering gezien na verloop van tijd?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 20:24

Ja, ik heb zeker een hoop verbetering gezien.
Vroeger stond ze namelijk regelmatig zo: Afbeelding

En liep ze zo toen we net begonnen met werken:
Afbeelding

En haar rechterhoef stond schuin: http://s206.photobucket.com/albums/bb31 ... =RA7-1.jpg

Ik denk puur omdat ze zichzelf die houding had aangemeten, omdat ze in de achterhand niet sterk genoeg was om recht te staan. Ik heb heel veel achtjes met haar gelopen in het begin en tegenwoordig is ze gewoon aan het werk. Rechts zal altijd haar mindere been blijven, maar nu draait ze niet meer ook de hoef mee in die beweging. Ik heb het idee dat het leren optillen van het been en het rechtrichten een hele hoop heeft gedaan. Ook de osteo gaf aan dat het minder sterk is, maar niet direct voor problemen zorgt. Ik hou er wel een goed oog op wat betreft slijtage, maar vermoed dat het wel wat mee zal vallen.
In elk geval nooit proberen te fixeren oid, dan werk je het lichaam alleen maar tegen.

Nu: http://s206.photobucket.com/albums/bb31 ... G_0152.jpg
http://i206.photobucket.com/albums/bb31 ... G_0639.jpg

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 14:56

Tjee, je hebt echt heel erg goed werk verricht! duidelijk zichtbaar.
In je foto's is ook te zien dat je daar rustig en ontspannen naartoe gewerkt heb, ik doe het zelf ook in alle rust...
Geeft echt een mooi beeld zo, dank je!

Gisteren eens opgelet bij een stoeterij hoeveel paarden ik zag biljarderen.... dat waren er nog verdomd veel.
Dat stelt me dan wel weer een beetje gerust.

Nogmaals dank voor je verhaal!

MirandaMalik

Re: Biljarderen rechterachterbeen = trager, minder belastbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:00

Mijn vorige paard deed het ook, maar naar mate hij verder kwam met trainen en sterker werd ging dat beter.
Eigenlijk des te meer hij op de achterhand ging lopen, des te rechter liep hij.
Hij heeft er verder ook nooit last van gehad, maar het was niet zo extreem als bovenstaand paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:03

MirandaFuego schreef:
Mijn vorige paard deed het ook, maar naar mate hij verder kwam met trainen en sterker werd ging dat beter.
Hij heeft er verder ook nooit last van gehad, maar het was niet zo extreem als bovenstaand paard.

Bovenstaand paard laat inderdaad ook een veel extremer beeld zien dan bij mijn paard.
Daarom ook wel erg knap van RianneH dat ze hem zo goed gekregen heeft.

Goed om te horen dat hij bij jouw paard ook steeds beter ging!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:08

Ninx schreef:
MirandaFuego schreef:

Bovenstaand paard laat inderdaad ook een veel extremer beeld zien dan bij mijn paard.
Daarom ook wel erg knap van RianneH dat ze hem zo goed gekregen heeft.

Goed om te horen dat hij bij jouw paard ook steeds beter ging!

Net wat jij zelf ook al zag, er zijn veel paarden die dat hebben en ook veel paarden die met één achterbeen achterblijven, minder sterk zijn.
Ik denk dat als je op de goede manier traint het altijd opknapt. :j
En dat is natuurlijk een kwestie van opbouwen, niet de hele dag op één been laten balanceren dus! :P