Pony zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna98

Pony zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 15:17

Hoooii, ik ben Robin (pony) aan het beleren onder het zadel. Eigenlijk gaat alles goed we hebben er ook de grootste lol mee. Maar misschien heeft iemand goede ideeen of manieren om bijv. wijken/springen/enz. aan te leren. Ik weet het wel maar misschien heeft iemand een paar tips waarbij het hem/haar mee is gelukt. Robin heeft nu goede basisgangen en loop nu bijna automatisch (als ik de teugels oppak) aan de teugel en kan sinds gisteren ook een beetje wijken. Ook kan die wel vrijspringen (hij vind dat ook erg leuk!!!!), maar dit heb ik bijv. nog 1 keer onder het zadel gedaan, met balkjes op de grond. Die balkjes tikte die iedere keer aan met zijn hoeven haha (ik denk dat hij het nog niet helemaal snapt). Misschien hebben jullie tips voor het onder het zadel leren springen? Het hoeft nu nog niet meteen hij is 3 en een paar maanden. Hoe ik bijvoorbeeld oefeningen kan doen met balkjes ofzo. En hoelang ik daar mee moet wachten (het heeft totaal geen haast hoor!). Nogmaals het heeft echt geen haast, ik vind het ook prima als ik daar volgend jaar pas mee begin.

info:
naam: Robin
leeftijd: 3 jaar en 4 maanden
geslacht: ruin
stokmaat: 1.35 (we vewachten dat hij nog 5 tot 10cm groeit)
ras: Fjord X New Forest
overig: Hij komt uit een natuurreservaat uit Duitsland en is eigenlijk altijd heel koel in zijn hoofd (niet bang voor auto's enz.)

Ik ben zelf 13 en 1.48, ze verwachten dat ik niet groter word dan 1.60---> dus niet gaan zeuren dat ik te groot ben ofzo.

Ik hoop op leuke tips of ervaringen!!! Grtn Hanna!

ismy

Re: Pony zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:24

heb je hulp bij het beleren? Ik begrijp dus dat je los door de bak rijdt? En alle basis gangen kent?

Dan noem ik het eerlijk gezegd niet beleren meer. Ik zou lekker met de basis bezig gaan en lekker op eigen benen laten lopen. je pony is nog jong geef m lekker de steun aan de bakrand. Persoonlijk zou ik nog niet met wijken aan de gang gaan.

Ik weet niet wat je met aan de teugel bedoelt maar als jij de teugels oppakt betekend het niet dat hij gelijk aan de teugel moet lopen. Een pony moet eerst correct van achter naar voren gereden worden en dan pas kun je praten over aan aan de teugel rijden, dit moet vanuit het hele lichaam gaan!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:00

ja, dat bedoel ik eigenlijk doorrijden haha. Op eigen benen lopen doet ie al goed, daar ben ik ook mee begonnen en daarna laten draven met een boogje in de teugels enzo zodat hij mijn hand moest opzoeken en dat deed die. Toen heb ik de teugels wat meer opgepakt, nog geen druk en toen heel veel gestapt/gedraven/gegalopeerd, daarna liep hij nog steeds goed op zn eigen benen. Daarna ben ik voltes enz. gaan rijden (zo ging hij uit zijn hele lichaam lopen en zelfstandig op zijn benen) , en toen heb ik (een heel klein beetje maar) een heel klein beetje druk op de teugels gedaan om halt te houden en achteruit ging ook allemaal goed.... Tot zijn zadel niet meer paste... Toen ben ik hem een paar weken zonder zadel gestapt en gedraven. En zo kon ik met mijn zit hem heel makkelijk met een klein beetje meer controle in de teugels een klein beetje laten buigen/stelling aangeleerd en sinds kort wijken. Maar met wijken gebruik ik juist de aanleuning van de bak om het hem te leren. Ik ga maar een meter vanaf de hoefslag stappen, en dan laat ik hem een heel klein stukje wijken naar de hoefslag. Maar ik ben er niet heel serieus mee bezig ofzo, maar omdat ie nieuwe dingen zo leuk vind doe ik het spelenderwijs. Ik ben er dus niet serieus mee bezig. Ik doe het niet omdat ik het hem allemaal zo snel mogelijk wil leren maar omdat hij het heel leuk vind om nieuwe dingen te leren. Maar bedankt voor je reactie!

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:04

Het klinkt allemaal alsof je op de goede weg bent :) Ik weet natuurlijk niet precies wat je doet enzo, maar ik vind dat je het goed aanpakt, en dat terwijl je (nog maar) 13 bent :) Als het een mogelijkheid is, zou ik les nemen. Iemand vanaf de grond kan dingen weer op een andere manier zien dan dat jij ze ziet, dus een instructrice zou goede tips kunnen geven. Succes!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:44

oke dankje, ik verzorg deze pony en de eigenaresse loopt ook altijd wel rond die weet het ook altijd. Ze kijkt ook af en toe wel eens of het goed gaat enz. Ik was benieuwd om iemand anders zijn ervaringen enz. Dankjewel!

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 17:46

oh ja in 2013 ga ik lessen bij http://www.voornruiters.nl dus ik ben hem nu een beetje spelenderwijs als hij er ook zin in heeft dingetjes te leren en te herhalen wat hij erg leuk vind

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:29

Hoelang geleden ben je begonnen?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 14:34

oeps ik heb geen idee meer haha sorry, ik weet wel dat ik toen ie 2.5 jaar was ben begonnen met stappen over het terrein en daarna rustig zonder te straffen ben ik voorzichtig begonnen met longeren zodat hij het ook echt leuk vond

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:20

Persoonlijk zou ik je paardje nog lekker wat meer de tijd geven om uit te groeien en de basis goed onder de knie te krijgen.
Balkjes draven kun je lekker af en toe doen of misschien een laag sprongetje, maar ga het niet regelmatig doen.
Wijken zou ik nog heel even laten rusten.

Misschien kun je lekker eens op buitenrit?
Of een B proefje oefenen voor jezelf.

Ben je toch lekker bezig en aan het oefenen!

Misschien kun je eens les nemen?

Als je over een hele tijd wilt gaan springen is het erg fijn als je daar les bij hebt.
Het is namelijk vaak moeilijk om een jonge pony met springen helemaal alleen te begeleiden en zo kan iemand goed zien wat jullie nog kunnen verbeteren.

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 15:02

les dat krijg ik al een beetje, van die eigenaresse die vroeger ook veel gereden heeft. B proefje is misschien wel een leuk idee ja, buitenrit gaat een keer gebeuren ja de bodem van de trailer is bijna vervangen. Ik denk dat ik heb gewoon af en toe blijf vrijspringen met een klein sprongetje. En soms een een paar balkjes neerleggen. Dankjewel!

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:12

Doe rustig aan! :D

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:09

Hannapony schreef:
les dat krijg ik al een beetje, van die eigenaresse die vroeger ook veel gereden heeft. B proefje is misschien wel een leuk idee ja, buitenrit gaat een keer gebeuren ja de bodem van de trailer is bijna vervangen. Ik denk dat ik heb gewoon af en toe blijf vrijspringen met een klein sprongetje. En soms een een paar balkjes neerleggen. Dankjewel!

Dat is fijn! En zij helpt je dus af en toe?
Ik denk dat dat een leuk idee is, lekker wat afwisseling, maar toch nog niet teveel voor het paardje.
Hoelang ken je de pony al? Vanaf veulen of ben je later gevraagd om te helpen met inrijden?

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 16:55

@onisede nou ik ben er nu een jaar, ik was zelf op zoek naar leuke verzorgpony's. Die heb ik nu!!! jeeeejj. Ik rijd haar pony's omdat ze dat zelf niet meer kan.
@nadja15 ja ik doe idd rustig aan hihi