paard komt heel erg t.d.h

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

paard komt heel erg t.d.h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 20:41

zoals de titel al zegt komt mijn paard tegenwoordig ontzettend tegen de hand.

niet altijd hoor, alleen met halthouden(gelukkig)
hij staat sinds kort weer voor de kar, en ik weet dat ik het niet mag afzeuren, maar sinds dat hij weer voor de kar staat komt hij dus super tegen de hand. bij mij is dat dus echt van de een op de andere dag gebeurt.

wat doet hij:
ik ga halt houden en hij houd zich dan zo strak in zn boven lijf dat hij op geen een manier meer nagevelijk of laat staan ontspannen is te krijgen. ik heb net mijn zadel aanlaten passen, maar voor mijn zadel was er niks aan de hand.
ga ik halthouden zonder echt ''dressuur halthouden'' dan is er ook niks aan de hand. maar vraag je hem er gewoon bij en dan halthouden is er paniek in de tent. laat staan in je proef dat je dan nog achterwaarts moet komen.
stap/draaf ik weg, is er niks meer van die hele spanning te vinden.

er word gezegt dat er niks voor de kar is gebeurt, maar ik kan het me haast niet geloven.
maarjah ik zit er mee.

iemand tips... ?

Samantha_01

Re: paard komt heel erg t.d.h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 07:14

Tja, ik ben zelf een erg recreatieve ruiter met alleen basisdressuurervaring, dus misschien dat bokt over me heen valt als ik mijn ideeen geef. Maar goed, ik dacht zelf aan hetvolgende, als hij dan tenminste alleen maar erg gespannen stilstaat en niet gaat wiebelen of draaien en zo:

Je houdt gewoon dressuur-halt en wacht dan rustig totdat hij wat ontspant, al is het maar een heeel klein beetje (ik neem aan dat je het zal voelen als hij wat spanning laat vieren) en dan ga je rustig weer voorwaarts. En dat bouw je langzaam op, dus steeds iets meer ontspanning laten komen voor je wegstapt.
Uiteindelijk is het doel dat hij al ontspannen is als je gaat halthouden (maar ja, dat is nogal logisch).

Of je houdt niet-dressuur-halt en dan pak je een klein beetje de teugels erbij, zodat hij net niet spant, en rijdt weer weg, en dat bouw je langzaam op.

Of je rijdt, als hij wel ontspannen is in de stap, schijnovergangen naar halthouden maar je vertraagt alleen en dan rijd je weer voorwaarts.

En of het met de kar gebeurd is, geen idee, ik weet alleen dat ik een keer een paard gezien heb die zo druk was voor de kar, dat de menner echt in zijn mond heeft gehangen om hem stil te zetten en tegen te houden dat zijn hele mond kapot was. Sindsdien was het paard onder het zadel alleen te rijden met zijn hoofd in de lucht omdat hij niet meer herinnerd wilde worden aan dat getrek en de pijn.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 07:27

hoi,

ik denk dat hij in de overgang naar het halthouden toe te veel achter je been komt.. dit kan je oplossen door schijnovergangen. dus wanneer je wilt gaan halthouden rijd je weg op het moment dat hij tdh wilt komen.
doet hij dit overigens ook als je naar stap gaat?

groetjes

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 07:29

Heb je voor de wagen hetzelfde bit in als met dressuur rijden? Heb je dat niet dan zou ik daar het probleem eens zoeken.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 08:08

Candetta: ja,dat zou ik wel eens kunnen proberen. Want hij bkijft mooi tot hij zn laatst been bij moet zetten en dan is het tjak strak! Dus schijnovergangen kunnen miss helpen.

Aerdenhout: zelfde bit is geen optie. Hij loopt niet bij mij voor de kar en ik denk niet dat die man met een scholingsbit wil rijden em ik met zijn bit dat is echt waar ik op tegen ben. Paard is heel vel voor de kar dus heeft daar een best scherp bit in, daar wil en ga ik echt niet mee rijden. En dat zou ook maar tijdelijk zijn want daarmew mag ik niet starten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:05

Twee tips:
Onder het zadel halthouden, het bit er aan houden tot hij nageeft en dan toestaan.
Ook in het halthouden voorwaarts blijven denken.
Voor de kar het zelfde recept, alleen dan bij het achterwaarts gaan de kar naar achter duwen, eventueel voor het paard gaan staan en belonen bij een enkel pasje.
Het is een africhtingsprobleem, je kan het aan de dubbele Longe goed en rustig oefenen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 19:35

albert: ik rijd zelf niet met hem voor de kar, dat is even het lastige.

maar ik heb ook goed nieuws :)

we hebben geoefend en het gaat steeds beter! vooral de scheinovergangen hebben ons goed geholpen. wil niet zeggen dat we 100% van ons probleem af zijn, maar het gaat al beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:41

Hoe oud is het paard!?

@Albert goede tips, het is ook een teken van respectloosheid(karakter/gedrag!?) mijn jubelpuber heeft er ook een handje van..hij heeft alleen de pech dat ik nogal een doordouwer ben en les heb van een vrouw die dat ook is en van wie ik ook al onwijs veel heb opgestoken :)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 20:40

narnia: paard is 11. en sinds zijn 6e bij mij onder het zadel.
hij staat sinds zijn 4e bij iemand anders voor de kar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:37

Oke...hij doet dit sinds kort!? Sinds hij voor de kar staat!?
Het zou kunnen dat jij of dat de menner de streng is met de hand...dan is het rijtechnisch wel op te lossen m.i.

Ik ben geen kenner hoor :o maar omdat je paard 11 is denk ik niet dat het een gedrag/opvoedingsissue is...daarom vroeg ik ook naar de leeftijd...(ik gebruik mijn boerenverstand alleen maar)

Ik citeer je even:

Citaat:
hij staat sinds kort weer voor de kar, en ik weet dat ik het niet mag afzeuren, maar sinds dat hij weer voor de kar staat komt hij dus super tegen de hand. bij mij is dat dus echt van de een op de andere dag gebeurt.

Ik denk dat hier je antwoord is...dat mennen gaat niet helemaal zoals het zou moeten gaan vermoed ik of er is sprake van een gebitsprobleem o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 05:55

Sowieso lees ik hier wat fouten. Halthouden doe je op je zit, niet met je handen. Zitten, maak je lang, diep uitzuchten, en je onderrug wat bol maken. Als dat nog niet voldoende is, kun je even je hand sluiten, in principe moet het dus niet op je handen.

Achterwaarts doe je ook niet op je handen. Kantel je bekken naar voren, zodat je rug hol wordt, leg je bovenbenen en knieën iets naar achter en sluit je kuit aan. Als je dit voor het eerst doet, zul je voelen dat je paard gewicht naar achter verplaatst. Belonen! En dan hand naar voren en weer voorwaarts. Tien minuten later doe je het weer, in het begin mag je echt al tevreden zijn met een gewichtsverplaatsing.

Maar die dingen mag je nooit op je handen doen, ook voor de wagen is halthouden puur op stem. Nooit in de mond zitten, daar verpest je je paard mee in de mond.