Na half jaar stilstaan hoe trainen paard met karperrug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

whispjen

Na half jaar stilstaan hoe trainen paard met karperrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 22:57

Hoi,

ik rijd sinds kort een KWPN-er ruin van 9 jaar. Hiervoor heeft 'ie een half jaar (als het niet langer was) stilgestaan omdat de eigenaar niet in staat is op hem te rijden en er verder geen bijrijder was. Het paard heeft een karperrug, is daarvoor behandeld bij de fysiotherapeut maar is daarna dus stil komen te staan en heeft nu dus ook vrij matige bespiering. Ik heb hem een tijdje gelongeerd en ben nu dus net met hem begonnen met rijden en wou graag over wat dingetjes advies vragen:

Allereerst heb ik hiervoor altijd op pony's gereden en is het dus ontzettend wennen op een paard, vooral qua zitten. Het zitten in galop gaat al steeds beter maar doorzitten in draf blijft een drama. Heeft iemand adviezen voor hoe ik het doorzitten kan oefenen zonder mijn paard ontzettend te storen?

Zoals ik hierboven al zei heeft mijn paard nog vrij weinig bespiering en conditie. Hij blijft ook stijf in z'n achterbenen. Behalve de basisdingen als gewoon stappen draven en galopperen, zijn er mensen met handige tips hoe je een paard sterker kan maken? En dan vooral de achterhand?

Ook heeft het paard een karperrug. Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er mensen die hier meer over weten en weten hoe je dan moet trainen en hoe juist niet?

Ik hoor het graag!

Mrijn

Re: Na half jaar stilstaan hoe trainen paard met karperrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 06:41

Ik beb geen ervaring met een karperrug dus daar kan ik niets over zeggen. Zou het voor het paard niet beter zijn om hen weer een x te laten zien aan de fysio en samen met hem/haar een trainingsplan op te stellen? Als het paard stil is komen te staan ba de behandeling van de fysio, is de kans groot dat die behandeling maar deels zijn werk heeft gedaan.

Over dat doorzitten, doe het gewoon voorlopig niet. Doorzitten is alleen comfortabel voor ruiter en paard als het paard kan draven met gesloten buikspieren en een ontspannen rug. Daar is training voor nodig en moet het paard eerst sterker worden en kunnen ontspannen. Tot die tijd pest je hem alleen maar en zal hij zijn rugspieren schrap gaan zetten en dat is het tegenovergestelde van wat je wil bereiken.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 06:58

Sterker maken van een paard,
Veel overgangen rijden ook in de draf bv versnellen tot uitgestrekte draf terug naar verzamelde draf, schijnovergangen rijden, dit uiteraard ook in de stap en galop.
En rij veel achtjes, en andere figuren. Fijn ruggebruik krijgt een paard ook door te longeren met een pessoa.

Verder heb ook ik geen ervaring met een karperrug, dus ga mee met mijn voorganger, laat eens een fysio komen om te kijken hoe het er nu voor staat.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 07:07

Wat is een karperrug?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:09

IK zou in stap gaan beginnen met de zijgangen aan de hand, overgangen kan goed zijn maar dan moet hij wel zijn rug goed las kunnen laten om zijn achterhand eronder te krijgen, zodat hij voor loslaat,

whispjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 10:41

Ontzettend bedankt allemaal!

Een karperrug is een vergroeiing in de rug. Er is prima op te rijden alleen paarden met een karperrug houden die rug vaak erg vast en zijn niet gemakkelijk soepel te krijgen.

Over dat doorzitten, bedankt voor het advies! Ik zal eerst gewoon lekker bezig gaan met m'n paard en zorgen dat 'ie weer lekker fit is. Heeft iemand nog tips hoe ik het daarna kan gaan oefenen?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:43

Ik heb een paard met een karperrug gehad. Ik reed haar vooral lang en laag en veel tempowisselingen en figuren :). Heb er eigenlijk nooit last van gehad. Succes!