Pony bang voor hindernissen!? Tips pleazz!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mayke_casper

Pony bang voor hindernissen!? Tips pleazz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 16:20

hallo. :)
mijn "spring" gefokte pony chanteur (vader; Casper) is bang voor de hindernissen en gaat na veel kijken over een grond balk. wanneer hij over de grond balk is geweest en ik meerdere malen achter elkaar links/rechts er over ben geweest is dat goed. wanneer ik een klein kruisje wil springen gaat er bij hem een knop om en word hij bang en gaat stijgeren en word sterk. dit wil ik niet bestraffen wnt angst kan je niet straffen. als ik hem eerst tussen de spring palen laat door lopen met alleen een grond balk vind hij het ook al eng maar na enige tijd doet hij het wel dat opbouwend naar een klein kruisje van 20 a 30 cm gaat hij er wel over heen. maar dat duurt dan wel een enige tijd maar daarna zie je aan hem dat hij het wel echt leuk vind en komen zijn oortjes er op en gaat heel stoer springen, laat ik nou niet een andere sprong proberen want dat doet hij echt niet! hij word opnieuw bang (voor een andere sprong, *kleinkruisje). ook wanneer ik de sprong verander waar ik al een paar keer over heen geweest bn word hij opnieuw bang :+
wat kan ik hier aan doen?! (aan de hand loopt hij wel zo mee over grondbalken)
gr mayke
Laatst bijgewerkt door mayke_casper op 29-09-12 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Summerfly

Re: Pony erg bangs voor hindernissen! Tips pleazz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:22

Ik kan uit je tekst opmaken dat hij niet bang is, want anders zou hij nooit uiteindelijk toch over de sprong gaan. Ik ben bang dat je toch echt streng moet zijn.

mayke_casper

Re: Pony erg bang voor hindernissen! Tips pleazz!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 16:31

eigenlijk was ik zelf ook al ovetuigt dat het bijna niet kon dat hij echt bang was en mij meer voor de gek zat tehouden :$. qwa strengheid zou ik zelf bijna niet meer weten wat ik dan nog kan doen... ik rij hm met sporen omdat hij ander sws me been negeerd en ook met zweep andrs kom ik niet in de richting van de hindernis...

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:33

Ik zie dus dat je het dressuurmatig ook niet goed voor elkaar hebt. Eerst dressuur, dan springen. Sporen zijn er niet voor bedoeld om je paard voorwaartser te krijgen, maar om hulpen te verfijnen. Ik zou eerst maar eens een paar keer goede dressuurles volgen.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 16:34

Ik denk niet dat iemand van achter z'n computer kan beoordelen of jouw paard bang is of stout, daar moet je een paard voor in levende lijve zien. Ik zou zeggen zoek een goede instructeur desnoods spring. En ga oefenen!

mayke_casper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 16:42

goede instructie heb ik in iedergeval zker :) zowel voor het springen als dressuur en dressuurmatig loopt hij wel fijn;) het is erg afwisselend want hij zal enkele keren vast wel stout zijn maar angst zit er ook in!

Eunomia

Re: Pony bang voor hindernissen!? Tips pleazz!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:41

Ik zou hem dan misschien toch eens straffen.
Ik herken je verhaal namelijk een beetje bij mijn bijrijdpaard, en ja we springen nu ook makkelijk een parcours je.
Dus even straffen en doorbijten, dan komt het denk ik wel goed.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 22:06

Nooit gedacht dat hij misschien ook onzeker kan zijn?? Iedereen heeft het hier altijd over als een paard niet bang is dan speelt het met je voeten...
Een paard dat met je voeten speelt zal niet springen, tenzij je hem echt pijn doet. Een paard wat schrik heeft, zal misschien wel springen maar niet normaal. Daarmee wil ik zeggen, te hoog, te ver,...
Een paard wat onzeker is zal wel springen mits hij jou vertrouwd. Als je gewoon net voor een hindernis afrijdt, net voor een hindernis stopt, achteruit wandelt langs een hindernis,... Wat doet hij dan? Dus gewoon in de buurt van een hindernis komt.
Voel je zelf spanning bij jezelf wanneer je een sprong wil nemen? Heb je al iemand anders er mee laten springen met meer ervaring? Heb je er al iemand mee laten springen die totaal niets van hem kent?

Ik denk dat het of aan spanning van jou kant ligt, of aan onzekerheid van de pony of jou.
Indien het onzekerheid is, voorlopig niet springen maar aan het vertrouwen werken. Je kan dan wel vrijspringen.

Als het spanning van jou kant is kan je of op een ander paard even een paar sprongen maken zodat je jezelf zelfverzekerder voelt bij het springen. Heb je het dan nog op je eigen paard dan is het onzekerheid :)

Een paard speelt niet met mensen hun voeten, dat zit niet in hun aard.

mayke_casper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 12:07

bedankt leen_ daar heb ik wat meer aan:) ook wanneer ik zelf los naast hem loop naar/langs een hindernis vind hij het erg spanned. zelf vind ik het springen niet eng en probeer hem juist altijd zo veel mogelijk aan temoedigen. vrijspringen ga ik zeker proberen! en ik heb al meerdere mensen gevraagd om een keer met hem tespringen maar de meesten willen het niet op hem wagen... nou weet ik gelukkig wel iemand met heel veel ervaring die ik het ook ga vragen. ik denk dat het eerder onzekerheid is van me pony dan bij mij vandaan ik spring wel is op de pony van me zus en dan is er niks aan de hand.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:33

ik denk net als Leen_ dat het de onzekerheid is en niet angst voor het springen. en daarnaast dat jij zelf ook onzeker bent. het is vaak een wisselwerking tussen ruiter en paard.

had afgelopen week de ongeveer dezelfde situatie bij de hand.
ik gaf les aan een ruiter die graag wou springen, maar het paard waarop zij reed is nogal onzeker in het springen, ze doet het niet vaak en daarnaast heeft ze nog moeite met inschatten van de hoogte en afstand.
de ruiter zelf is ook niet echt een persoon die overloopt van zelfvertrouwen.

was begonnen met een simpel kruisje, dit ging prima.
later een simpel in/uitje gemaakt van 2 kruisjes. ging nog steeds prima.
maar na mate de hindernissen hoger werd, werd de ruiter steeds onzekerder en ging twijfelen. dit kon je gelijk merken aan het paard, deze ging niet meer vloeiend over de hindernissen en ging zelfs een paar keer erbij langs. of te wel het paard werd ook onzeker.
nadat de hindernissen weer wat lager had gezet en ze nog een paard x er weer over heen heb laten gaan, ging het weer beter.

zoals je in het verhaal kunt lezen hangt er veel af van de combinatie ruiter en paard.

probeer zelf wat zekerder te worden (de leiderschap nemen)in de springsituaties en verlang niet gelijk dat je alle hindernissen goed kunt springen. tevens begin laag en desnoods blijf je laag springen.
vertrouwen en zeker worden is een leerproces die bij de 1 heel snel kan gaan, maar bij een ander heel langzaam. blijf proberen en geef nooit op.

succes ermee

mayke_casper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 13:13

bedankt voor u reactie ik ben zelf eigenlijk totaal niet bang en onzeker.. ik als ik spring ga ik niet hoger dan dat kleine kruisje waar ik mee begin om het hem niet moeilijk temaken en telaten zien dat het algoed is DAT hij springt :P dit doe ik dan ook regelmatig ook tijdens de dressuur training probeer ik een grondbalkje mee tenemen dat het een gewoonte word. ik heb in de jaren dat ik paard rij al op verschillende ponys gesprongen ook op me eerste pony en dat ging altijd goed ook op de pony van me zus heb ik een hele tijd gesprongen en dat ging ook altijd goed en sprongen we regelmatig boven de 1 meter.:)

IHEquipment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:56

Misschien eens kijken voor een andere instructeur, of een handige ruiter er eens op zetten?
soms wil dat al een wereld van verschil geven

mayke_casper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:22

ja ik ga zker kijken wat hij doet met een ander op zijn rug;)

Ferros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:29

Laat 'm is een maandje helemaal geen hout zien, grote kans dat de 'zin' in het springen weer terug komt.

mayke_casper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 18:58

ik moet zeggen dat ik dat een tijdje geleden al is geprobeert heb. om me gewoon even alleen lekker te storten op dressuur en ontspanning. van het weekend hebben we weer wat nieuws geprobeerd en dat werkte heel postitief! hij heb weer aardig gesprongen 3 sprongetjes achter elkaar als klein 'pacourtje' met veel vertrouwen gaat het steeds beter :D