Pony rechtrichten en achterhand versterken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Mara_

Pony rechtrichten en achterhand versterken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 18:42

Ik rij nu sinds een aantal weken een fjord bij, daarvoor heb ik zo´n 10 jaar op een manege rondgebracht en best wel veel geleerd. Alleen toch niet zoveel als ik dacht, want ik loop nu bij mijn bijrijdpaard tegen een aantal problemen aan waarvan ik niet altijd precies weet wat ik ermee aan moet. Ik zou deze week les krijgen met haar, maar de lesgever had een griep te pakken en kon dus niet komen, volgende week proberen we het weer. Aan hem zal ik dan ook mijn problemen voorleggen en horen wat hij ervan denkt. De instructeur kent haar al sinds haar geboorte en weet ook van een aantal ´problemen´ van haar af. Maar aangezien de les dus pas volgende week is en ik gewoon meerdere meningen erover wil horen, dacht ik om een bericht op bokt te plaatsen.

Het gaat om een 14 jarige fjord van 1.40 met iets teveel vetjes, prioriteit nummer 1 is dan op het moment ook om conditie te kweken en die vetjes eraf te trainen. Het gaat al een stuk beter en ze is ook al een stuk afgevallen, maar nu ik haar dus wat fanatieker rijd loop ik tegen een aantal problemen op. Probleem 1: ze valt enorm naar binnen, zowel op de linker- als de rechterhand heeft ze heel erg de neiging om naar binnen te vallen. Op de linkerhand kantelt ze ook nog wel eens haar hoofd, volgens de eigenaresse een teken dat ze dingen moeilijk vindt. Doordat ze naar binnen 'valt' of de neiging ertoe heeft is de druk op de teugels niet gelijk. Ik heb het idee dat ze scheef is en mijn doel is dan ook haar netjes op twee teugels te laten lopen door middel van rechtrichten. Dit probeer ik te bereiken door veel van hand te wisselen en heel veel figuren te rijden. Vooral slangevoltes en achtjes zodat ze lekker los in haar lijf wordt. Ook probeer ik veel rechte lijnen te rijden, echt op de letters en diep door de bochten. Dit vind ze nog echt best moeilijk en ze heeft heel erg de neiging om snel een kant te kiezen ipv op die rechte lijn te lopen. Is dit een goeie aanpak of doe ik het helemaal verkeerd? Tips zijn welkom!

Een tweede probleem waar ik tegenaan loop is de galop, ze vindt de galop echt heel moeilijk en vooral linksom heeft ze de neiging om verkeerd aan te springen. Ze galoppeert ook heel vlak, wat voor mij enorm wennen was, waardoor ik haar waarschijnlijk ook niet altijd even goed ondersteund hebt. Ik heb gemerkt toen ik haar dinsdag longeerde dat ze de galop echt héél moeilijk vind, zeker op de volte. Er kwam echt met moeite een hele galopronde uit, ik heb zelf het vermoeden dat dit komt door een verzwakte achterhand. Correct me if I'm wrong! Ik pak de galop wel iedere keer tijdens het rijden even mee, maar langer dan 2 rondes is het nooit, gewoon zodat ze even haar benen kan strekken. Maar omdat ik weet dat ze het moeilijk vindt en de basis in stap en draf ook nog niet helemaal goed zit (zie het probleem hiervoor) besteed ik op het moment aan de galop niet veel aandacht, is dit verstandig of is het juist goed om toch ook nu al aan de galop te werken? Omdat ik dus vermoed dat haar achterhand nog niet sterk genoeg is en niet genoeg ondertreed probeer ik hier ook aan te werken. Het probleem met de achterkomt komt ook terug bij het doorzitten, dan heeft ze heel veel moeite om goed haar achterhand te gebruiken en gaat ze al snel sloffen. Om de achterhand te versterken rij ik véél overgangen; Halt-stap, stap-draf, halt-draf etc. Hier reageert ze al steeds beter op, ook wil ik gaan proberen cavaletties te gaan lopen. Eerst los en later onder de man. Zijn er nog meer dingen waar ik haar achterhand mee kan trainen?

Deze twee 'problemen' zijn toch wel de grootste dingen waar ik op het moment tegen aan loop en waar ik eigenlijk nog nooit echt mee te maken heb gehad. Ik besef me nu pas hoe 'makkelijk' de manegepaarden waren. Natuurlijk hadden ze zo allemaal hun kleine handleiding, maar ik kon zonder al teveel problemen de bak rondsturen. Dit is nu wel wat anders en ik vind het een hele uitdaging en heel erg leuk! Ik wordt weer helemaal leergierig wat betreft paarden, paardrijden en alles eromheen, ik pluis vele topics op Bokt uit, lees wat boeken van me zusje en ik neem natuurlijk les van een instructeur. Want ik merk gewoon dat je soms de wijsheid van iemand anders nodig bent om verder te komen. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen en wat tips en opmerkingen geven over wat ik goed en fout doe en wat er beter kan!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:26

Hi,

Ik zit met een beetje hetzelfde probleem. Maar wilde al vast zeggen dat ik je instelling al helemaal goed vind ! Lekker veel leren en open staan voor info, kom je al een heel eind mee ! succes, ik volg dit topic even, ben benieuwd.

carmenbrum

Re: Pony rechtrichten en achterhand versterken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:31

Helemaal eens met bertine37 :j
Ik wil ook graag met je meelezen, stipje dus ;)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:34

Volgens mij ben je al een heel eind op de goede weg als ik het zo lees.
Je hebt in de gaten wat er gebeurd en hoe je het kunt opvangen. Misschien lukt het nog niet helemaal in de praktijk, maar deze dingen hebben tijd nodig en ik denk dat je met instructie een heel eind komt.

Misschien is het een idee om een tijdje aan de dubbele longe te werken? Op die manier kun je makkelijk werken aan de balans. Als de balans goed is, gaat het rechtrichten ook een stuk beter.

http://www.paardenbegrijpen.nl/

Hier staat veel info over het rechtrichten.
Succes! ( ik volg dit topic ook nog even mee ^^)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:15

Verder helemaal niemand tips voor TS?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:38

Verdiep je eens in de academische rijkunst en het rechtrichten(www.paardenbegrijpen.nl). De dingen die jij noemt komen voort uit scheefheid en onbalans en teveel dragen op de voorhand en weinig kracht achter.

Het is belangrijk dat je paard gelijkmatig buigzaam word naar beide kanten, beide achterbenen sterker gaan worden en meer gaan dragen. En dan zal er gewicht van de voorhand gaan en zal je paard steeds meer in balans gaan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:00

Het is niet met één tip op te lossen. En zeker niet van achter de PC. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een goede instructeur.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 11:08

Als het goed is krijg ik vanavond les en dan zal ik hem mijn problemen ook voorschotelen en kijken of we er samen aan kunnen werken. Want er moet wel gewoon gewerkt aan worden, de afgelopen 2 dagen struikelde ze opvallend veel tijdens het rijden (zo'n 2 a 3 keer ofzo, dit noem ik veel omdat het daarvoor niet gebeurde.) Of dit nu ligt aan de bak, dat weet ik zo net niet, maar na wat rondsurfen op internet kwam er ook dat het achterhand gebruik niet goed is en ze teveel op de voorhand valt en dus 'struikelt'. En dat past perfect in het plaatje met basisproblemen waar ik tegenaan loop. Dus hopelijk kan de les vanavond doorgaan en ben ik héél benieuwd of we er wat aan kunnen doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:08

Je bent goed bezig en ik denk dat je met bovenstaande tips over het inlezen op een aantal sites al een eind komt. Sluit je instructeur ook aan bij deze manier van rijden? Anders wordt het denk ik wel lastig als je instructeur je het ene laat doen en je zelf het andere oefent.

Waar je goed op moet letten is dat bij het rijden van voltes en slangenvoltes waar je nu mee bezig bent, je dit rijdt met de juiste stelling en buiging in het lijf, anders heeft het nog weinig zin in het kader van het rechtmaken van je paard. Voor wat betreft de galop, je kunt het achterbeen trainen door bijv. eerst aan de longe te galopperen, desnoods icm balkjes (draf en galop) en nog niet teveel te pesten onder het zadel. Eerst onder het zadel recht en in balans kunnen lopen in stap en draf en dan wordt de galop ook makkelijker.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:18

Ja zo te horen loopt je paard erg op de voorhand en is ze erg scheef. Ik zou als ik jou was door blijven oefenen met rechtrichten. dit doe je al goed door veel voltes en ronde figuren te rijden. Maar als jij een volte rijdt met je paard, maakt ze dan ook echt een goede buiging? Belangrijk is dat ze voorwaarts-neerwaarts loopt, haar hele ruggegraat buigt (end dus niet alleen haar hals, wat je vaak ziet) en haar binnenbeen echt goed onder de massa treedt. Wat je kan proberen is haar te longeren met een pessoa (wel met iemand erbij die laat zien hoe het moet en het jou kan uitleggen) en haar op die manier echt goed te laten buigen. Het is makkelijker te zien terwijl je ernaast staat dan wanneer je erop zit en met het longeren is het makkelijker voor het paard aangezien ze geen ruiter gewicht hoeft te dragen. Ik denk net als de andere, dat je eens academische rijkunst moet opzoeken en dan met name rechtrichten. ik denk dat veel problemen hier vanuit komen. Succes ermee! :)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:20

_Mara_ schreef:
. Doordat ze naar binnen 'valt' of de neiging ertoe heeft is de druk op de teugels niet gelijk. Ik heb het idee dat ze scheef is en mijn doel is dan ook haar netjes op twee teugels te laten lopen door middel van rechtrichten. Dit probeer ik te bereiken door veel van hand te wisselen en heel veel figuren te rijden. Vooral slangevoltes en achtjes zodat ze lekker los in haar lijf wordt. Ook probeer ik veel rechte lijnen te rijden, echt op de letters en diep door de bochten. Dit vind ze nog echt best moeilijk en ze heeft heel erg de neiging om snel een kant te kiezen ipv op die rechte lijn te lopen. Is dit een goeie aanpak of doe ik het helemaal verkeerd? Tips zijn welkom!

Gelijke druk op twee teugels bij een scheef paard krijg je door middel van contrastelling zowel rechtuit als in wendingen. Stel je wil een volte rijden naar links en het paard valt naar binnen, het paard valt dan op de linker schouder. Door de volte met contrastelling te rijden (stelling naar rechts vragen) komt het paard weer in balans en kan het zijn gewicht over vier benen gaan verdelen. Contrastelling vraag je dan door je buitenhand iets op te tillen zodat je stelling vraagt vanuit de nek. (dat kleine stukje achter de oren). Daarbij ook weer niet je hand vastzetten want dan gaan ze daar weer op vasthouden.

Het van hand veranderen is ook een fijne oefening inderdaad maar zorg ervoor dat je de bochten in balans rijdt. Dus niet halverwege een bocht van de hoefslag af of in de bocht weer op de hoefslag komen. Hierdoor verliest het paard zijn balans en wordt het alleen maar moeilijker gemaakt. Dus na de bocht de hoefslag verlaten en ruim voor de bocht er weer op, eventueel met gebruik van contrastelling. Ook voltes hebben pas nut als ze echt rond worden gereden. Anders creeer je ook weer balansverlies.

In mijn ogen komt balans voor beweging. Dus het tempo moet zodanig zijn dat het paard door de hoge snelheid ook niet nog eens balansproblemen krijgt. Takt en tempo zijn belangrijke eerste stappen. Daarom zou ik met galop onder het zadel even wachten totdat de balans hersteld is in stap en draf. In galop worden de balansproblemen alleen maar uitvergroot. Als het bochtenwerk in draf goed gaat en je krijgt meer contact op twee teugels, kun je galop erbij pakken.

(een extra aandachtpuntje voor contrastelling is dat je ervoor moet waken dat het bit geen "zaag" bewegingen gaat maken. De andere teugel moet wel in het contact staan met het bit zodat het bit zo stil mogelijk in de mond blijft liggen. Daarom ook de stellingvragende hand optillen)

Je hebt al een grote stap in de goede richting gezet door erover na te denken hoe dit op te lossen. :j misschien heb je iets aan mijn tips. Veel succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:14

_Mara_ schreef:
Als het goed is krijg ik vanavond les en dan zal ik hem mijn problemen ook voorschotelen en kijken of we er samen aan kunnen werken. Want er moet wel gewoon gewerkt aan worden, de afgelopen 2 dagen struikelde ze opvallend veel tijdens het rijden (zo'n 2 a 3 keer ofzo, dit noem ik veel omdat het daarvoor niet gebeurde.) Of dit nu ligt aan de bak, dat weet ik zo net niet, maar na wat rondsurfen op internet kwam er ook dat het achterhand gebruik niet goed is en ze teveel op de voorhand valt en dus 'struikelt'. En dat past perfect in het plaatje met basisproblemen waar ik tegenaan loop. Dus hopelijk kan de les vanavond doorgaan en ben ik héél benieuwd of we er wat aan kunnen doen.

Laat je weten hoe het is gegaan? Ben wel nieuwsgierig!

Mocht je er alsnog niet uit komen mag je mij ook een pb sturen. Ik doe de instructeursopleiding bij www.dressuurnatuurlijk.nl en begin in januari aan mijn 3e en tevens laatste jaar. Wellicht kan ik je ook wel helpen.

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 17:35

Dankjewel Monique, hier kan ik echt heel veel mee! Ik werk al een beetje met contrastelling, al wist ik tot nu toe niet zo goed of dat echt zo helpen. Maar zoals jij het beschrijft met het voorbeeld op de volte, it makes sense. Helaas gaat de les vandaag niet door, de bak is drijfnat en ik heb helaas geen binnenbak tot mijn beschikking. Dus hopelijk kan het volgende week doorgaan want ik heb hierbij toch wel echt even hulp nodig. Ik ben maar een simpele manegeruiter die met deze dingen nog bijna geen ervaring heeft. Gelukkig zijn er op Bokt een boel mensen die deze ervaring wel hebben en willen delen. :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:58

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:26

Helaas, het was vooral reclame om lid te worden. Maar ik heb er toch wel iets van opgestoken.
Wat meer inzicht in vooral de reden waarom we de oefeningen doen.
Heel erg simpel gezegd , de belangrijkste oefeningen zijn. goed buigen op de volte om de spieren aan beide kanten even lang te maken, daarna schouderbinnenwaarts om het achterbeen onder te gaan brengen en travers ( beginnen op de grond ).

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:04

Graag gedaan Mara, jammer dat de les niet doorging. Ik heb even in je profiel gespiekt. Gaat het om de fjord in je profiel? Leuke fjord maar ze is inderdaad nogal scheef en omdat ze ook gezellig rond is, heb je wel wat werk te verrichten. ;)

Op de dagen dat je niet kan rijden of dat de les niet doorgaat dan zou je bijvoorbeeld rek en stretch oefeningen met haar kunnen doen. Een aantal van die oefeningen zou je eventueel ook op een poetsplaats kunnen doen. Kijk hier maar eens http://www.horsesinsideout.com/b1pasfh.html vrij simpele oefeningen die leuk zijn om te doen en je paard wordt er nog lenig van ook :D . :D (Het boek is overigens ook in Nederland te bestellen.)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:58

MoniqueB schreef:
Graag gedaan Mara, jammer dat de les niet doorging. Ik heb even in je profiel gespiekt. Gaat het om de fjord in je profiel? Leuke fjord maar ze is inderdaad nogal scheef en omdat ze ook gezellig rond is, heb je wel wat werk te verrichten. ;)

Op de dagen dat je niet kan rijden of dat de les niet doorgaat dan zou je bijvoorbeeld rek en stretch oefeningen met haar kunnen doen. Een aantal van die oefeningen zou je eventueel ook op een poetsplaats kunnen doen. Kijk hier maar eens http://www.horsesinsideout.com/b1pasfh.html vrij simpele oefeningen die leuk zijn om te doen en je paard wordt er nog lenig van ook :D . :D (Het boek is overigens ook in Nederland te bestellen.)

Weet jij waar het boek nederlands te bestellen is? Lijkt mij wel super interessant namelijk, maar ik ben een engels wrak :o ..

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:58

dat is jammer Ijssnuiver want ik geloof niet dat het (op dit moment) in het Nederlands verkrijgbaar is. In het boek "Hoe beweegt uw paard" ook van Gillian Higgins staan een aantal van deze oefeningen beschreven maar een snelle blik op het internet leert dat het nergens meer verkrijgbaar is. Misschien nog ergens 2ehands?

En anders een mooie gelegenheid om je Engels op te halen? De plaatjes zijn heel duidelijk in combinatie met een beetje googlen kom je al een heel eind :D

In Nederland zijn haar boeken verkrijgbaar via Mediaboek en bol.com en vast nog wel een paar (internet)winkels.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:15

Bedankt voor je informatie!
Ik ben inderdaad al een tijdje(aantal maanden) op zoek naar hoe beweegt uw paard. Ben wat kijken of ik een keer een tweedehands 1 tegenkom. Want inderdaad, helaas die worden niet meer verkocht.