paard wil niet stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveprixje

paard wil niet stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 14:00

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over hoe je een paard in stap krijgt/houd.
ik heb sinds begin september een nieuw paard en het rijden gaat heel goed, behalve dan dat het paard niet wil stappen.
Hij blijft maar dribbelen, en ik moet de teugels heel strak houden, waardoor we beiden niet kunnen ontspannen.
Ik wil graag 'gewoon' op mijn zit terug kunnen rijden, rijd normaal gesproken zo weinig mogelijk op de teugels, maar zodra ik de teugels enigsinds loslaat gaat hij er vandoor. Nu word hij echter steeds sterker, en ik dus ook, want anders gebeuren er ongelukken.

Draven en galopperen gaan goed, als ik hem tenminste zelf aanzet tot deze gang. Als hij het zelf vanuit stap doet, dus zonder toestemming, is dat ook racen geblazen. In de bak gaat het ook redelijk, maar ik moet eerst een half uur lamgs de weg voordat ik bij een bak ben, en moet mijn paard hier natuurlijk wel kunnen houden.

Ik hoop dat er iemand tips voor mij heeft want ik word helemaal gek van dat gedribbel!

Groetjes carola

MirandaMalik

Re: paard wil niet stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:07

Dat is toch een kwestie van heel streng zijn.
Hij mag niet drbbelen.
En je moet daarbij opletten dat je hem niet te veel inhoudt, anders gaat hij het juist doen.
Dus streng naar de stap terug laten komen (desnoods korte ruk aan de teugels, hij móet luisteren)en dan weer meegeven, gaat hij weer dribbelen, weer streng zijn, dan leert hij wel dat stappen mag en dribbelen niet.
Want jij hebt al veel te veel toe gegeven door te gaan draven wanneer hij wil, dat mag niet, hij mag pas als jij het zegt.
Dus nooit zelf laten kiezen, ook al wilde je toch net gaan, jíj geeft het commando.
Het is wel belangrijk dat hij leert dat als jij de teugels los laat, hij niet zomaar weg mag, dus daar heel streng op zijn.
Hij zal wel gewoon druk zijn, maar dat maakt niet uit, dan doe je maar een klein stukje stap, hij mag toch pas gaan als jij wil!
Anders wordt het veel te gevaarlijk!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:11

Dribbelen kan vanuit rugspanning van het paard komen.Paard wil dan leterlijk weglopen ervan.
Check alles goed na,zoals zadel,rug van het paard en je eigen houding.
Werk aan de ontspanning dan komt de stap ook goed.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:14

Zit je zelf wel ontspannen? Goed uitademen, zeg tegen jezelf dat je rustig moet blijven. Mijn pony kan ook enorm dribbelen (enthousiasme, wil rennen). Als ik dat de teugels kort neem, gaat ze alleen maar meer dribbelen. Als ik ontspan en alleen een contactteugel neem, gaat ze stappen. Weliswaar een soort turbo-stap, maar het gaat steeds beter.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:58

Interessant, ik heb er zelf ook soort van last van met mn pony.

Jowien, maar je zegt als je een contactteugel doet gaat ze stappen, dat heb ik dus ook. Maar inderdaad een turbo-stap, maar hoe krijg je die turbo-stap er dan weer uit? Zodat ze juist goed rustig blijft stappen?

In draf kan ik ze ook niet rustig laten, anders gaat ze er vandoor. Iemand tips?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:00

Ja is een hele lastige , zelf heb ik ook zo,n dribbelkont, ik ben het op gaan lossen door echt in de techniek te duiken , zowel rijdend een goeie insructrice die ook het theoretische snapt en zelf ook de theorie gaan leren, ik heb die van mij alle zijgangen tot en met de pirouette in draf aan geleerd en toen ze eenmaal in balans was daardoor wilde ze wel stappen, het is vaak een balans kwestie, die van mij wilde in het bos ook alleen maar hard en harder, nu ik 2.5 jaar echt in de bak aan het gymmen/rechtrichten ben is zij sterk genoeg om de achterhand onder mij te zetten en kunnen we eindelijk stappen, nu zijn we weer een stapje verder aan het gaan en ook hier gaan we het weer aanleren in draf , het is opzich erg fijn om met zo,n heet dier te werken maar je moet wel heel veel geduld hebben en dat heb ik van de mijne geleerd.
Ook is het heel belangrijk om van voren los te durven laten, en heel klein te gaan werken, veel op je stem , dieper ademen en rustig blijven , kort trainen , goed is goed en veel belonen, kijk eens op de site www.paardenbegrijpen.nl of www.avalonsruiterbegeleiding .nl
Het is in elk geval erg belangrijk om te weten wat je doet , nooit zomaar aan de teugel gaan hangen daar worden ze alleen maar meer gestrest van en zullen niks opslaan, elk moment van rust en ontspanning leren ze wat dat is ook het moment om te stoppen en te belonen en nogmaals tijd en geduld is echt belangrijk, als je dat niet wil of hebt dan kun je beter stoppen met dit paard en een ander zoeken.

loveprixje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 13:07

Bedankt allemaal! Ik heb mijn zadel en de rug van het paard al laten nakijken, daar ligt het niet aan. Zelf probeer ik zo ontspannen mogelijk te blijven, maar ik moet zeggen dat ik dat wel lastig vind, omdat ik me gewoon irriteer aan het dribbelen.

Streng zijn helpt niet, aangezien hij helemaal niet stapt, geen enkele pas. als ik hem een ophouding geef staat hij gewoon stil. Ook als ik het tempo heeeeeel laag houd blijft hij dribbelen. Inmiddels heb ik hem zover dat als ik hem uit het land haal, hij wel stapt, zij het heel snel. Dat deed hij eerst ook niet.

Het zou best kunnen dat het een balansprobleem is, aangezien hij helemaal geen spieren heeft. Hij heeft een hele tijd stil gestaan omdat zijn vorige eigenaresse kanker had. Zij kan nu niet meer rijden en heeft mij haar paard geschonken. Ik zal hiermee aan de slag, en hoop dat hij dan uiteindelijk kan stappen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:25

loveprixje schreef:
Bedankt allemaal! Ik heb mijn zadel en de rug van het paard al laten nakijken, daar ligt het niet aan. Zelf probeer ik zo ontspannen mogelijk te blijven, maar ik moet zeggen dat ik dat wel lastig vind, omdat ik me gewoon irriteer aan het dribbelen.

Streng zijn helpt niet, aangezien hij helemaal niet stapt, geen enkele pas. als ik hem een ophouding geef staat hij gewoon stil. Ook als ik het tempo heeeeeel laag houd blijft hij dribbelen. Inmiddels heb ik hem zover dat als ik hem uit het land haal, hij wel stapt, zij het heel snel. Dat deed hij eerst ook niet.

Het zou best kunnen dat het een balansprobleem is, aangezien hij helemaal geen spieren heeft. Hij heeft een hele tijd stil gestaan omdat zijn vorige eigenaresse kanker had. Zij kan nu niet meer rijden en heeft mij haar paard geschonken. Ik zal hiermee aan de slag, en hoop dat hij dan uiteindelijk kan stappen.

Wat je kan doen, is een duidelijk commando geven als hij stapt als je hem uit de wei haalt, dat kun je dan ook gebruiken als je erop zit.
Tuurlijk is het 'makkelijker' voor je paardje om te doen, omdat hij stijf is, maar ze kunnen het heus wel, ookal heeft hij een balansprobleem.
Het gaat niet om iets heel moeilijks, ( stappen kan elk paard) maar het is aangeleerd gedrag, hij doet gewoon wat het makkelijkst is voor hem, hard stappen is veel zwaarder werk dan dribbelen.
Je moet ook eens kijken naar het eten, het kan ook zijn dat hij gewoon heel veel energie heeft, wat krijgt hij?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:28

Zeker kan elk paard stappen, maar niet altijd met een ruiter op de rug vandaar het gedribbel , je zit op de rug maar het achterbeen zal jou moeten dragen .

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:29

Mijn merrie heeft dit ook veel gedaan, ik heb dit op de volgende manier opgelost (niet iedereen zal het ermee eens zijn maar voor ons zeer effectief):

Van voren helemaal los, een flinke galop inzetten en zolang hij kan door blijven galopperen. Op een gegeven moment valt hij terug in draf en dan weer hetzelfde: net zolang door laten draven tot hij uit zichzelf gaat stappen. Vervolgens prijs je hem de hemel in.

Wanneer hij weer gaat dribbelen doe je hetzelfde. Uiteindelijk hebben ze door dat stappen eigenlijk best wel lekker is.

En natuurlijk zorgen dat je een niet te actieve zit hebt en je paard met je hele lichaam tot rust maant. Les is hierbij een goed hulpmiddel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:39

midgie schreef:
Zeker kan elk paard stappen, maar niet altijd met een ruiter op de rug vandaar het gedribbel , je zit op de rug maar het achterbeen zal jou moeten dragen .

Dit paardje doet het ook ernaast en bovendien kan elk paard stappen met iemand op de rug, als je erop zit komt het gewicht erbij op de voorhand, niet op de achterhand.
De paarden die ik afgeleerd heb te dribbelen, wilden gewoon sneller/waren te actief en werden juist te veel tegengehouden.
loveprixje schreef:

Dit is juist wat verkeerd gaat.
Je paard moet juist een ophouding krijgen, (ook al gaat hij stil staan)dan laat je hem van voren lang weer weglopen, niet inhouden, daardoor gaat hij dribbelen, inhouden werkt averechts.
Korte ophouding en weer los, zo kan hij niet dribbelen, wel hard wegdraven maar dan stop je hem weer en doet hetzelfde, net zo lang tot hij stapt.
Ook moet je het tempo juist niet laag houden, dat werkt ook dribbelen in de hand, hij wil snel en wordt tegengehouden, gaat dan dribbelen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:43

Dit paard heeft naar mijn mening last van innerlijke spanning.

Dat kan uiteraard komen, doordat het paard te weinig beweging krijgt ("bommetje-energie" krijg je dan).

Toch is de manier niet, deze steeds maar in te houden, het dribbelen op zich is namelijk het gevolg van opgekropte spanning, EN INHOUDEN, en wil je het paard aan het stappen hebben, moet deze kunnen verruimen: dat terughouden, inhouden, dat is dus juist niet de weg.
Ik begrijp goed, dat als je de teugels laat vieren dat-ie meteen wegdraaft (terwijl jij wil dat er gestapt wordt).
Dan zul je in eerste instantie moeten zorgen, dat er voor die wegdraverij "zomaar" geen voor liggende ruimte is, maar dat je geen halve baklijn/kant rechtuit rijdt, in ernstige gevallen zelfs niet eens de korte kant, maar meteen en voortdurend afwenden, figuren en voltes "verzinnen", maar hou het koppie bij een opdracht. Je kunt daardoor proberen, het paard de opgekropte spanning/energie daarin te doen afvloeien, voor gerace is dan weinig ruimte of gelegenheid.
Ook kun je proberen springbalkjes op de "route", de hoefslag neem ik aan, te leggen, of op de binnenhoefslag en daar mee iets te doen, het breekt ieder langer stuk, je kunt ook een slalom-traject er mee creeeren.

Uiteraard zul je het paard "als beloning" de kans moeten geven, om, eenmaal stappende, ook eens even een flinke draf te mogen nemen, ook hierin weer een berg aan figuren voltes, kortom opdrachtjes verwerken.
"Scheuren" door de bak mag natuurlijk niet en nooit. Dreigt het toch uit de hand te lopen, dan voltes, voltes voltes, dat haalt de vaart er wel uit, en dan opnieuw beginnen.

Paard moet ook teruggezet worden in voer: alleen goede kwaliteit hooi is voldoende, geen krachtvoer voorlopig meer.

Sprekende uit zeer zeker veel 'dribbel"ervaring, met nota bene een Tinker x Fries.
Meegeven, slimmer zijn, iets te doen geven tijdens het rijden.