Pony kan niet linksom buigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene_sarah

Pony kan niet linksom buigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 09:31

Hallo!

Zoals de titel al zegt, heb ik een probleem met mijn pony met de buiging linksom.
Op de rechterhand gaat het eigenlijk heel goed, in alle drie de gangen. Ook draagt ze voldoende op de achterhand en is ze lekker los in de kaak, zoekt ook zelf de ontspanning op.
Op de linkerhand blijft ze eigenlijk hetzelfde. Ze draagt wel iets minder mooi op de achterhand, maar loopt alsnog niet echt op de voorhand, en haar kaak laat ze ook gewoon los.
Het probleem is echter dat ze gewoon met geen mogelijkheid naar links buigt. Als ik de stelling vraag, valt ze gewoon naar binnen met haar lichaam recht, en haar hoofd naar rechts gebogen. Op die momenten klemt ze soms wel de kaak vast.

Ze is al nagekeken door de dierenarts, en die kon niks vinden.
Hij adviseerde om het toch door middel van training goed te krijgen.
Ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd.
Ik heb haar gelongeerd met passoa, maar dat hielp niet
ook heb ik geprobeerd om haar met rijden, op rechte lijnen, eerst zo recht mogelijk te krijgen, maar ze valt gewoon echt door mijn binnenbeen heen.

Nu is mijn vraag, hebben jullie enig idee hoe ik dit probleem doormiddel van training aan zou kunnen pakken?

Groetjes, Irene

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:48

Ik zou een fysio/masseur/osteopaat er eens naar laten kijken. Ook als er geen klachten zijn kan het geen kwaad om zo'n iemand erbij te halen :)

Sheran

Re: Pony kan niet linksom buigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:51

Inderdaad, die tip wilde ik ook geven. Daarnaast zou ik aan het rechtrichten gaan werken. Hoe is ze dan qua ontspanning? En hoe doet ze het als je contrastelling vraagt op de rechterhand?
Ik zou haar even niet teveel buigen, welke kant dan ook op, en vooral recht houden. Uiteindelijk kun je dan lichtjes stelling links en rechts gaan vragen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:52

Wat zegt je instructie?

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:52

Doet ze dit ook aan de hand?
Het is verstandig er een osteopaat of fysiotherapeut bij te halen.
Want dat de dierenarts niks kan vinden zegt absoluut niet dat er niks mis is.
In mijn ogen is in dit geval er een dierenarts bij halen het zelfde als naar de tandarts gaan met je gebroken voet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:57

Ik zeg: googelen op rechtrichten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:05

Eindeloos schreef:
Doet ze dit ook aan de hand?
Het is verstandig er een osteopaat of fysiotherapeut bij te halen.
Want dat de dierenarts niks kan vinden zegt absoluut niet dat er niks mis is.
In mijn ogen is in dit geval er een dierenarts bij halen het zelfde als naar de tandarts gaan met je gebroken voet.

_O- _O- _O-
Dat ben ik helemaal met je eens al prefereer ik een DA die tegelijkertijd ook osteopaat is, voor het geval dat het rugprobleem veroorzaakt wordt door een kreupelheid.
Niet alle osteopaten (de echt goede wel) sturen je door naar DA als de behandeling te vaak moet worden herhaald.
TS het zou zomaar een scheef bekken kunnen zijn. Daar is niet altijd "tegenaan" te rijden, maar kan goed behandeld worden door een osteopaat (geen fysio).
Persoonlijk bij dit soort dingen, zou ik naar DAP Bodegraven gaan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:41

Snapt ze wel het buigen om je linkerbeen heen?

Misschien proberen vanaf de grond, kun je wat beter aangeven dat ze gewoon rechtdoor moet gaan en buigen i.p.v. meteen af te wenden.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 12:15

Goede warming-up en dan veel (slangen)voltes rijden.

IHEquipment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:46

misschien eerst aan de longe of aan de hand er mee bezig? kun je zelf beter vragen, en is het duidelijker, en ik zou inderdaad instructeur/masseur eens laten kijken

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 19:45

Bdankt voor de reacties, er zitten zeker nuttige dingen tussen! Ik reageer er vanavond of morgen op!

ellehcir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:48

Mijn paard kon dit ook niet goed, Ellen Kral, een acupucturist( schrijf het vast niet goed haha )
heeft hem behandelt, en nu heeft hij nergens last meer van, het proberen waard! :)