hoe weer beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

hoe weer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:46

Ik heb mijn paard nu een paar maanden dus heb geen idee hoe ik dit weer op moet pakken.
Bij zijn oude eigenaar werd hij bijna elke dag gereden, bij ons eigenlijk ook sinds hij hier is.
Hooguit 2 rustdagen per week en sowieso 1.
Nu hebben wij zondag voor het laatst gereden omdat het zo regende en de bak is nog niet af, er ligt alleen dreinage in maar verder is het nog klei grond en staat er gras dus te grote kans om uit te glijden.
We gooien hem wel elke dag los, alleen woensdag is hij niet buiten geweest i.v.m. het slechte weer.
Vandaag gooide ik hem los in de ''bak'' en bleef hij maar rennen, bokken en springen, dus ik denk dat hij zijn energie niet echt kwijt kan.
Ik vind het te riskant om hem te longeren omdat het echt nog te nat is.
Ik hoop dat het weer snel weer beter wordt, maar wat kan ik tot die tijd doen zodat hij toch wat energie kwijt kan?
(hij is totaal niet verkeersmak dus over de weg lopen, ook aan het halster, is geen oplossing)
En hoe kan ik het het beste aanpakken als ik weer kan gaan rijden want dan heeft hij misschien wel een week stilgestaan wat hij totaal niet gewent is.

Collie2008

Re: hoe weer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:48

staat hij ook niet op paddock of weide?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 18:52

Hij gaat elke dag ongeveer 6 uur op de wei, dan even op stal en dan rijden en als het slecht weer is losgooien in de bak.
Hij staat bij ons thuis dus wij hebben geen paddock.
Maar op de weide eet hij vooral of staat hij gewoon stil met zijn kont in de wind, dus hij beweegt er niet veel.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:49

en longeren zonder longeerlijn? Dan zijn ze vaak vrijer in hun bewegingen. Misschien ook kijken naar zijn voeding, daar kunnen ze ook veel energie van krijgen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 13:43

Wat krijgt hij als voer erbij? Mss daar van gewisseld??

IHEquipment

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:01

Ik zat inderdaad ook richting voer te denken, en misschien ook vanwege het gure weer ineens?
Paarden willen wel weer wat frisser reargeren he

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:08

Het is belangrijk dat een paard regelmaat heeft en als je hem naar buiten doet (wei of paddock) dan doe je dat altijd in dezelfde regelmaat. Als het slecht weer is gaan die van ons gewoon naar buiten. Wij mensen vinden het vaak koud en nat maar een paard kan daar heel anders over denken. Mocht je toch het idee hebben dat hij het koud heeft, kun je altijd nog een regendeken om doen. Maar niet naar buiten vanwege slecht weer is eigenlijk geen optie.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 14:54

Bij ons ging hij niet naar buiten woensdag omdat het net zo hard waaide als dinsdag en dinsdag was er een tak afgebroken van de boom (zo groot dat je met 2 mensen hem nog niet kon verplaatsen) en daar was hij helemaal over stuur van. Hij was door de draad heen gegaloppeerd waar stroom enz. op stond (draad was kapot dus moest nog gemaakt worden woensdag en we wilden hem niet weer zo in paniek brengen met de wind.)
Dat vind ik wel een goede reden om hem binnen te houden.
Het voer is nog steeds hetzelfde en daar wisselen we ook niet mee, en ik weet dat paarden wat frisser reageren met kouder weer.
Maar het is weer beter weer dus ben gisteren en vandaag weer rustig begonnen met rijden en dat ging goed gelukkig :)

Volgende keer als het slecht weer is ga ik dat longeren zonder longeerlijn maar eens proberen! :j