Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
judithoostra schreef:Ik denk dat er al een heleboel goede tips zijn gegeven. Wat ook heel erg belangrijk is, is om niet je teugels steeds vast te blijven houden. Als je paard te snel gaat, even duidelijk een ophouding maken, en dan weer loslaten, echter zonder het contact te verliezen. Op die manier steeds blijven oefenen, totdat je paard het snapt. Dat kan best een tijd duren, maar als je blijft vasthouden blijft jouw paard trekken en gaat ze zich misschien ook nog verzetten door bv te bokken. En draai veel voltes, maak deze groter, kleiner, als ze maar aan t werk blijft. Succes ermee!
Nikass schreef:Je informatie is wat algemeen. Rij je buiten of in een bak? Want dat maakt nogal verschil en om het tempo te leren controleren zou ik eerst in een bak willen rijden. Hoeveel rij ervaring heb je zelf? Kun je goed op je zit terugrijden? Waarschijnlijk gaat je paard nog harder lopen als je aan de teugels komt namelijk.
Loopt het paard alleen onder je uit, of heeft het ook gewoon veel te veel energie? In dat geval kan eerst losgooien of longeren helpen.
Veel figuren rijden, niet te lang achter elkaar rijden, goede instructie nemen zijn wat (algemene) tips
Mijn paard kon toen ik haar voor het eerst reed ook alleen maar hard, dit kwam deels doordat zij alleen maar op stal stond en mijn uurtje rijden per dag haar enige "uitje" was (het was toen nog niet mijn paard) en ze daardoor tevens alles vreemd en eng vond. Maar goed ik weet dus niet precies wat jouw situatie verder is, vertel daar eerst eens wat meer over?
Ik zou trouwens zowiezo wachten met galop en probeer altijd een "gevecht" met je paard te vermijden!
tylando schreef:als je paard te hard gaat is het meestal een probleem in balans! probeer met je bovenlichaam iets naar achteren te gaan zitten, maar minimaal .. tempowisselingen, schakelen in gangen ( langzaam , snel, langzaam ) .. ga eerst de draf oefenen tot het goed gaat! een tip kan zijn om langzamer te gaan lichtrijden dan het paard aangeeft..is heel lastig maar kan helpen!